Gå til innhold

Nabojente ble nektet å være med på Halloween.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg spekulerer ikke i grunnen. Jeg er ikke moren. Jeg syns bare at det må gå fint an å avstå fra noe uten at andre skal komme med "stakkars barn". Jeg syns at det er fint at alle ikke gjør som "Alle andre" i ett og alt. Det er fint, og det et viktig. En skal ikke bli opplært til å tro at alt er greit og fint og bra selv om de fleste gjør det. 

Da regner jeg med du synes det er ok å holde et barn hjemme selv om det er invitert i bursdag bare for å ikke følge strømmen. Eller kanskje ikke feire bursdag til barnet i det hele tatt, kun for å sette et eksempel og ikke gjøre som alle andre.? Hallo i luken... 

Greit nok å ikke følge strømmen altså, men det bør da være ens eget valg og ikke noe man gjør/bestemmer på vegne av andre. Når det får negative følger bare fordi du er et stabeis, da er det noe alvorlig galt et eller annet sted. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror ikke barn blir lidende fordi de må avstå fra visse ting. Overhodet ikke. Vi vet heller ikke noe om hvordan og hva moren har forklart barnet dette. Så det kan være at det ikke bare handler om prinsipper. 

Det handler om prinsipper.

Jeg har snakket med moren og alt hun har å si om saken er at Halloween er teit.....og at barnet derfor ikke får lov til å feire med de andre. De er eller ikke mer eller mindre kristne enn oss, og ikke jehovas vitner. 

Ts 

Anonymkode: 8f3cf...e51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sizz- skrev:

Da regner jeg med du synes det er ok å holde et barn hjemme selv om det er invitert i bursdag bare for å ikke følge strømmen. Eller kanskje ikke feire bursdag til barnet i det hele tatt, kun for å sette et eksempel og ikke gjøre som alle andre.? Hallo i luken... 

Greit nok å ikke følge strømmen altså, men det bør da være ens eget valg og ikke noe man gjør/bestemmer på vegne av andre. Når det får negative følger bare fordi du er et stabeis, da er det noe alvorlig galt et eller annet sted. 

Er det ikke akkurat det som er foreldrerollen - å ta valg og bestemme på vegne av sine barn, med utgangspunkt i hva en selv mener er rett og riktig? Jeg setter reglene for mitt barn, ande sette andre regler for sine barn uten at jeg har noe med å legge meg opp i det.

Anonymkode: 8b92e...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke akkurat det som er foreldrerollen - å ta valg og bestemme på vegne av sine barn, med utgangspunkt i hva en selv mener er rett og riktig? Jeg setter reglene for mitt barn, ande sette andre regler for sine barn uten at jeg har noe med å legge meg opp i det.

Anonymkode: 8b92e...e05

Jo men da gjør man det fordi man vil barnets beste. Dette her handler ikke om det, men om prinsipper og at dama synes en ting er teit og barnet får ikke delta på noe hun har veldig lyst til pga det. Noen kameler skal man svelge som forelder det synes jeg.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Sizz- skrev:

Da regner jeg med du synes det er ok å holde et barn hjemme selv om det er invitert i bursdag bare for å ikke følge strømmen. Eller kanskje ikke feire bursdag til barnet i det hele tatt, kun for å sette et eksempel og ikke gjøre som alle andre.? Hallo i luken... 

Greit nok å ikke følge strømmen altså, men det bør da være ens eget valg og ikke noe man gjør/bestemmer på vegne av andre. Når det får negative følger bare fordi du er et stabeis, da er det noe alvorlig galt et eller annet sted. 

Nå er det nå en gang sånn at foreldre må eller bør ta valg på barns vegne. Det er en del av oppdragelsen. 

Nei, du trenger ikke regne med at jeg er i mot bursdagsfeiringer. Jeg er ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, uansett hva du mener om saken ts så er det ikke din business. 

Men dersom du vil muntre noen opp så kan du jo kontakte BV med din bekymring, så de får noe å le av og får satt deg på svarteliste over upålitelige meldere. 

Anonymkode: 2dc05...7d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Tipptoppi skrev:

Nå trenger ikke jeg forsvare hverken deres eller andres religion for deg, men de er dypt kristne og feirer ikke den moderne halloween. Derimot så markerer de allehelgensdag. 

Hva du eller andre mener og synes om det er jeg sikker på at de gir beng i. 

Jeg kjenner da til både muslimske og kristne familier hvor barna feirer Halloween. Man kan jo feire allehelgensdag selv om barna går knask eller knep? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tenkt noe mer enn at jeg synes moren er litt sær... Er ikke alle foreldre som vil ha barna inne hos seg, husker selv som barn at normalen var at vi lekte ute og ikke inne. Kanskje hun er av den gamle sorten?

Er heller ikke begeistret for Halloween men deltar siden sønnen min for noe ut av det. Når det kommer til vennebesøk så har vi det relativt ofte siden sønnen min elsker å ha besøk, hadde han ikke likt det så hadde vi ikke hatt det så ofte. Jeg håper og at jo eldre han blir jo mer sannsynlig vil det være at han og vennene er velger å være hos oss siden de er vant med at døren er åpen her. :) 

Men vi er alle forskjellige, regner med at moren har sine grunner for at hun vil at barna skal leke ute og ikke inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg kjenner da til både muslimske og kristne familier hvor barna feirer Halloween. Man kan jo feire allehelgensdag selv om barna går knask eller knep? 

Det kan man sikkert, men de i deres personlige tro gjør ikke det. Og dette er hva de mener er rett, og det er i denne troen de oppdrar sine barn. Så hvem er det du tror du er, som skal fortelle dem at deres tro og praktisering av tro er feil? 

Endret av Tipptoppi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tipptoppi skrev:

Det kan man sikkert, men de i deres personlige tro gjør ikke det. Og dette er hva de mener er rett, og det er i denne troen de oppdrar sine barn. Så hvem er det du tror du er, som skal fortelle dem at deres tro og praktisering av tro er feil? 

Jeg har større toleranse for andres tro enn mange andre, ihvertfall. Men sliter med å skjønne slike ting som dette. Det blir litt ekstremt. Litt som å ha forbud mot TV, bukser for jenter, sminke, dans osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg kjenner da til både muslimske og kristne familier hvor barna feirer Halloween. Man kan jo feire allehelgensdag selv om barna går knask eller knep? 

Og ang knask eller knep så gjør ikke vi det heller. Det er fullstendig utelukket at mine barn får gå på ukjente dører og ber om godteri. Ikke bare synes jeg det er en uting men man vet aldri hvem som åpner døren eller om godteriet som gis bort er tuklet med på noe vis. Hadde vi bodd på landet og hatt tre hus å ta av så hadde det vært noe annet men knask eller knep her i byen hvor vi bor er fullstendig utelukket. 

Vi feirer derimot Halloween, vi drar på Halloweenfeiring arrangert av bydelen og barna elsker det, og der er det ikke noe knask eller knep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

Jeg har større toleranse for andres tro enn mange andre, ihvertfall. Men sliter med å skjønne slike ting som dette. Det blir litt ekstremt. Litt som å ha forbud mot TV, bukser for jenter, sminke, dans osv. 

Hvordan kan du påstå at du har større toleranse enn de fleste men i det samme nevne ting du ikke har toleranse for? 

Tro og religion er en personlig ting og hverken du eller jeg kan bestemme hva andre skal tro på. 

At du mener noe, betyr ikke at dette er fakta, fasit og eneste rette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nå er det nå en gang sånn at foreldre må eller bør ta valg på barns vegne. Det er en del av oppdragelsen. 

Nei, du trenger ikke regne med at jeg er i mot bursdagsfeiringer. Jeg er ikke det.

Jo men man skal ikke detaljestyre dem heller. Noe må de faktisk få bestemme selv mener nå jeg. Ihvertfall når det er snakk om at barnet blir SÅ lei seg hvert år. Ihvertfall når en ikke har bedre grunner/argumenter enn å syns en ting er «teit»...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sizz- skrev:

Jo men man skal ikke detaljestyre dem heller. Noe må de faktisk få bestemme selv mener nå jeg. Ihvertfall når det er snakk om at barnet blir SÅ lei seg hvert år. Ihvertfall når en ikke har bedre grunner/argumenter enn å syns en ting er «teit»...

 

Vi vet ikke grunnen. Så vi får heller være uenige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Vi vet ikke grunnen. Så vi får heller være uenige. 

TS skriver at det handler om prinsipper fordi hun har snakket med mora. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sizz- skrev:

TS skriver at det handler om prinsipper fordi hun har snakket med mora. 

Eller så er det bare det at hun sa "fordi det er teit" til den nysgjerrige naboen for å få henne til å slutte å blande seg i ting hun ikke har med. 

Anonymkode: 2dc05...7d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Sizz- skrev:

TS skriver at det handler om prinsipper fordi hun har snakket med mora. 

Moralsk prinsipp? Eller? Vi kan faktisk ikke sitte her å dømme noen som ikke gjør som "Alle andre". Det får bli en sak mellom moren og datteren når hun blir eldre kanskje. Hvor mye hun vil klandre moren fordi hun ikke fikk feire Halloween. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Sizz- skrev:

Jo men da gjør man det fordi man vil barnets beste. Dette her handler ikke om det, men om prinsipper og at dama synes en ting er teit og barnet får ikke delta på noe hun har veldig lyst til pga det. Noen kameler skal man svelge som forelder det synes jeg.  

Hvordan vet du at denne moren ikke mener at det hun gjør er barnets beste? Vi vet ingenting om hva hun mener eller hvorfor hun tar de avgjørelsene hun gjør.

Moren min tok, som mødre gjør, mange avgjørelser på mine vegne som jeg ikke var enig i og sikkert ble lei meg for som barn. Noen skjønner jeg som voksen, andre er jeg fortsatt uenig i, og det var sikkert ande foreldre som var uenige og tok andre valg for sine barn. Jeg har likevel ingen problemer med å anerkjenne at hun tok de valgene hun mente var mitt beste.

Anonymkode: 8b92e...e05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg hadde ikke tenkt noe mer enn at jeg synes moren er litt sær... Er ikke alle foreldre som vil ha barna inne hos seg, husker selv som barn at normalen var at vi lekte ute og ikke inne. Kanskje hun er av den gamle sorten?

Er heller ikke begeistret for Halloween men deltar siden sønnen min for noe ut av det. Når det kommer til vennebesøk så har vi det relativt ofte siden sønnen min elsker å ha besøk, hadde han ikke likt det så hadde vi ikke hatt det så ofte. Jeg håper og at jo eldre han blir jo mer sannsynlig vil det være at han og vennene er velger å være hos oss siden de er vant med at døren er åpen her. :) 

Men vi er alle forskjellige, regner med at moren har sine grunner for at hun vil at barna skal leke ute og ikke inne.

Vi fikk heller ikke være inne når vi hadde besøk og vi barn reagerte ikke på det. Det var helt vanlig dengang. Nå sitter jo barna med nesen nedi ipaden/tv'en/pc'en, så jeg synes det er greit at foreldre har regelen om at barn som har besøk av venner kan være ute

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...