Gå til innhold

Vend dere om!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Påkrevd skrev:

Det er åpenbart, men jeg vet ikke helt hva du mener. Jeg understreker simpelthen at en religion ikke spredte seg til andre verdensdeler før vi hadde kontakt med hverandre, og at det derfor er miljø og ikke religionen, eller «guder» som påvirker.

Jeg peker på at det ikke er en påstand i kristendommen at "guder" brer ut religionen. Det står jo eksplisitt at vi skal forkynne for å utbre troen. Du argumenterer dermed mot en stråmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Horten Market skrev:

Jeg peker på at det ikke er en påstand i kristendommen at "guder" brer ut religionen. Det står jo eksplisitt at vi skal forkynne for å utbre troen. Du argumenterer dermed mot en stråmann.

19789999.jpg

 

Mer har jeg ikke å si i denne tråden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Horten Market skrev:

Jeg peker på at det ikke er en påstand i kristendommen at "guder" brer ut religionen. Det står jo eksplisitt at vi skal forkynne for å utbre troen. Du argumenterer dermed mot en stråmann.

Jeg sier da heller ikke at guder brer ut religioner, ei heller at det står i noe bibel. men at kommunikasjon og miljø gjør det. Å bli utsatt for misjonering og forkynning er jo bare et tydelig eksempel på dette. Dermed finnes det kristne i Pakistan, selv om de aller aller fleste er og forblir muslimer pga miljø. Hvorfor argumenterer du mot meg, når jeg sier akkurat det samme? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Påkrevd skrev:

Jeg sier da heller ikke at guder brer ut religioner, ei heller at det står i noe bibel. men at kommunikasjon og miljø gjør det. Å bli utsatt for misjonering og forkynning er jo bare et tydelig eksempel på dette. Dermed finnes det kristne i Pakistan, selv om de aller aller fleste er og forblir muslimer pga miljø. Hvorfor argumenterer du mot meg, når jeg sier akkurat det samme? 

Så hva er det du egentlig argumenterer imot?

Det var du som bragte inn en alternativ forklaring du tillegger kristne: "Det er altså oppvekstmiljø som i hovedsak styrer det, og ikke Gud som plutselig velger seg ut en tilfeldig fyr i Tokyo."

Hvem har påstått "Gud som plutselig velger seg ut en tilfeldig fyr i Tokyo"? Det er jo det du argumenterer mot. En påstand som du har konstruert.

Miljø og samfunn har stor betydning. Derfor er det så viktig at samfunnet viderefører de kristne grunnideene som har gjort de vestlige land så menneskelige og fremgangsrike.

Men å påstå at miljø er den eneste årsaken, som blir fremsatt her av andre, er det samme som å si at den eneste grunnen til at du ikke er kristen, er at du ikke hadde kristne foreldre. I mange tilfeller stemmer det, men det underslår at mange omvender seg i voksen alder. APs leder Støre er et eksempel på det.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Horten Market skrev:

Så hva er det du egentlig argumenterer imot?

Det var du som bragte inn en alternativ forklaring: "Det er altså oppvekstmiljø som i hovedsak styrer det, og ikke Gud som plutselig velger seg ut en tilfeldig fyr i Tokyo."

Hvem har påstått "Gud som plutselig velger seg ut en tilfeldig fyr i Tokyo"? Det er jo det du argumenterer mot. En påstand som du har konstruert.

Miljø og samfunn har stor betydning. Derfor er det så viktig at samfunnet viderefører de kristne grunnideene som har gjort de vestlige land så menneskelige og fremgangsrike.

Men å påstå at miljø er den eneste årsaken, som blir fremsatt her av andre, er det samme som å si at den eneste grunnen til at du ikke er kristen, er at du ikke hadde kristne foreldre. I mange tilfeller stemmer det, men det underslår at mange omvender seg i voksen alder. APs leder Støre er et eksempel på det.

Gratulerer. Du tildeles herved tittelen «verdens mest ihuga kverulant». At du gidder. 

Her kommer teskjea: Eksempelet Tokyo er for å understreke påstanden om at en spesifikk religion ikke oppstår av seg selv hos mennesker. Les deg ellers bakover. Jeg argumenterer for at miljø og kommunikasjon er årsaken til at enkelte tilhører «fremmede religioner» i et område med en dominerende religion. Hvis ingen nyfødte får høre om buddhismen, er det heller ingen av dem som noensinne blir buddhister. Alt annet er samfunn og miljø, som er årsaken til hvilken retning man havner. 

Kristendommen slaktet seg vei inn som verdensreligion. Den hadde vel neppe vært så stor uten blodsutgytelsen. Der har du fremgangen og velstanden. Jeg er ærlig talt ikke så sikker på hvor «gode kristne» vi hadde vært hvis vi plutselig ble fratatt denne velstanden. Hvis vi plutselig skulle betale produsentene av forbruksvarene våre på lik linje med oss selv, hvis alle ressursene vi suger ut av Afrika, helt siden kolonitiden plutselig skulle tilfalle Afrika selv. Mye av vår lykke er andres ulykke. Skal vi dele på dette, blir det garantert rabalder i de tusen kristne hjem. 

Nei, at mine foreldre ikke er kristne er ikke eneste grunn til at jeg ikke er det. Samfunn og miljø er grunnen. Miljø er mye mer enn foreldre. Det er venner opp gjennom livet, det er fotballtrenere, lærere, søndagsskole, øvrig familie, tilgang på informasjon, naboer, jobb og kolleger. Alt man har rundt seg, egentlig. Foreldre har stor påvirkning, men det har jommen mye annet også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Mer har jeg ikke å si i denne tråden.

ateistene stikker som vanlig av med halen mellom beina når de ikke klarer å argumentere for seg😆

Anonymkode: 75994...088

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kristendommen er en viktig del av forsvaret mot islamiseringen av Norge. 

Anonymkode: 2ab68...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sekularisme er en viktig del av forsvaret mot all form for religion i Norge. 

Anonymkode: 2ab68...12c

Fikset

Anonymkode: 15b26...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 9.43, Jegskulleønskeat skrev:

Er du Jehovas vitne? Det slo meg plutselig med det å kalle andre satans barn.

Nei, resten av sjargongen stemmer ikke, og vitnene ber ikke til Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2018 den 19.41, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Jeg er ikke vokst opp kristen. Jeg har vært ute for lidelser du ikke kan tenke deg en gang. Men Jesus har fridfmeg ut og helbredet meg. Jeg ble så overveldet av hans kjærlighet. 

Du har enten Gud til far eller Satan. Du har Satan til far. Ikke la han lure deg. Han ønsket mennesker ned i Helvete men det gjør ikke Gud. Vend seg om før det er for sent. For mange er det for sent. Noen dør i morgen uten å vendt om. Og de aner ikke hva mareritt som ventet. Vend om og Gud skal øse ut sin kjærlighet over deg i kveld. Ta sjansen. Det er verdt det! 

Anonymkode: 6df08...abb

Jadda, jadda.

Anonymkode: 4004f...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.11.2018 den 20.18, Eugene Onegin skrev:

Jeg registerer at du ikke svarer på spørsmålet.

Er du som jeg villig til å innrømme at du kan ta feil ?

Overså det spørsmålet. 

Selvfølgelig tar jeg ikke feil! Jeg vet Gud vår skaper eksisterer. Hvorfor i huleste skulle jeg innrømme at jeg kan ta feil når jeg vet at jeg tar rett? Selv om du har den innstillingen til livet og ting så har ikke jeg det. 

Jesus lever! Og det vet jeg! 

Anonymkode: 6df08...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 9.43, Jegskulleønskeat skrev:

Er du Jehovas vitne? Det slo meg plutselig med det å kalle andre satans barn.

Nei, jeg er ikke Jehovas vitne. 

Jeg er Jesus sin disippel. Jeg følger bibelen og ingen tilleggs bibelen. Jeg følger sannhetens Gud. 

Anonymkode: 6df08...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.11.2018 den 12.37, AnonymBruker skrev:

adLXbOM_460swp.webp

Anonymkode: 15b26...7f8

Det står ingenting om helvete i Bibelen, derimot står det at man vil forbli død og ikke vekkes opp til paradiset om man ikke trur. Jesus døde på korset for våre synder, så sålenge man trur er man reddet. Det lærte de fleste på skolen.

Anonymkode: 75994...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.11.2018 den 4.06, AnonymBruker skrev:

Det står ingenting om helvete i Bibelen, derimot står det at man vil forbli død og ikke vekkes opp til paradiset om man ikke trur. Jesus døde på korset for våre synder, så sålenge man trur er man reddet. Det lærte de fleste på skolen.

Anonymkode: 75994...088

Dette er noen eksempler. 

Matt 25, 31-45 

31 Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, 32 og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, 33 og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre.
   
 34 Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. 35 For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; 36 jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’ 37 Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? 38 Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? 39 Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ 40 Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’
   
 41 Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. 42 For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; 43 jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’44 Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ 45 Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’

Johannes Åpenbaring 21,8. 

8 Men de feige, de vantro og vanhellige, de som myrder, driver med hor og trolldom, avgudsdyrkere og alle løgnere, deres plass skal være i sjøen som brenner med ild og svovel. Det er den annen død.» 

 

Anonymkode: a6570...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/25/2018 at 4:06 AM, AnonymBruker said:

Det står ingenting om helvete i Bibelen, derimot står det at man vil forbli død og ikke vekkes opp til paradiset om man ikke trur. Jesus døde på korset for våre synder, så sålenge man trur er man reddet. Det lærte de fleste på skolen.

Anonymkode: 75994...088

Det står det i hvert fall ikke i Bibelen. 

Anonymkode: 2ab68...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står det i hvert fall ikke i Bibelen. 

Anonymkode: 2ab68...12c

Her er noen eksempler. 

Døde for våre synder. 

 

Johannes 1,29

29 Dagen etter ser han Jesus komme gående mot seg, og han sier: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd!

 

1 Johannes 4, 7-10

  7 Mine kjære, la oss elske hverandre!
          For kjærligheten er fra Gud,
          og hver den som elsker, er født av Gud
          og kjenner Gud.
          
   
  8 Den som ikke elsker, har aldri kjent Gud,
          for Gud er kjærlighet.
          
   
  9 Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss,
          at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden
          for at vi skulle leve ved ham.
          
   
 10 Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud,
          men at han har elsket oss
          og sendt sin Sønn til soning for våre synder.

Jesaja 53, 4-5

 4 Sannelig, våre sykdommer tok han,
          våre smerter bar han.
          Vi tenkte: Han er rammet,
          slått av Gud og plaget.
          
   
  5 Men han ble såret for våre lovbrudd,
          knust for våre synder.
          Straffen lå på ham, vi fikk fred,
          ved hans sår ble vi helbredet.

 

Matteus 1, 21

21 Hun skal føde en sønn, og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.»

 

TRO

 

Efeserne 2, 8-10

8 For av nåde er dere frelst, ved tro. Det er ikke deres eget verk, men Guds gave.  9 Det hviler ikke på gjerninger, for at ingen skal skryte av seg selv.10 For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem. 

 

Paulus brev til romerne 1, 16-17.

16 For jeg skammer meg ikke over evangeliet. Det er en Guds kraft til frelse for hver den som tror, jøde først og så greker. 17 For i det åpenbares Guds rettferdighet av tro til tro, slik det står skrevet:Den rettferdige skal leve ved tro. 

 

Johannes 3,16

 For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 

 

Anonymkode: a6570...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er noen eksempler.

TRO

Anonymkode: a6570...a17

Men hva legger du i å tro? Du skriver tidligere at så lenge man tror, så er man reddet. Men her må du også avklare hva det faktisk innebærer å tro. Jeg sier ikke at du ikke vet hva dette innebærer, men utifra det tidligere svaret så fremkommer det ikke særlig utdypende hva Bibelen faktisk sier om å tro.
Det hjelper ikke å bare tro overfladisk at "Gud har tilgitt meg, jeg trenger bare å tro". Også "demonene tror - og skjelver" (Jak.2:19). Å tro innebærer også omvendelse - "bær derfor frukt som er omvendelsen verdig" ("frukt" er her en metafor for gjerninger), og gode gjerninger er de gjerningene som er innenfor Guds ti bud. 

Dette er ikke et populært tema å snakke om, men det er allikevel like sant og aktuelt i dag selv om majoriteten av kristne avskyr den delen som viser til sann omvendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...