Gå til innhold

Vend dere om!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som ble vettskremt som barn som jeg skrev litt om ts,syns du det er greit eller..mener ikke å angripe deg,bare lurer på hva du tenker om slikt.. 

Anonymkode: 0f915...819

Jeg er ikke TS, men du siterer meg i spørsmålet, så jeg svarer.

Den menigheten du vokste opp i var ikke god for barn. Heller ikke for voksne. De voksne var indoktrinert, slik man blir i sekter, og de førte ungene sine inn i det samme.

Det beste "våpenet" mot indoktrinering er å tenke selv. Dette ved sektlederne, derfor medfører det straff og sosiale sanksjoner mot alle som våger å stille spørsmål. Fordi det sosiale nettverket ofte er i sekten, så er det en for dyr pris å betale for mange å våge å ytre en selvstendig tanke, og risikere utfrysing. Slik blir sekten en selvoppholdende organisme næret av frykt.

Når frykt er sektens helt nødvendige virkemiddel for å holde flokken samlet, så er det ikke overraskende at sekten også spiller på frykt for oppslutning om sine teser.

Gud spiller ikke på frykt. Du kan ikke skremme noen til å elske deg. Det ville jo ikke vært ekte kjærlighet, så det er meningsløst. Men Gud advarer mot konsekvenser, ikke for å skremme, men for å gi oss kunnskap. Alle som en går vi døden i møte. Det er en konsekvens av at vi ikke har Guds kjærlighet i oss. Tenk på foreldre som advarer barnet sitt om at hvis det ikke spiser, da kommer det til å dø. Hvis det da likevel ikke spiser, så er ikke døden en straff fra foreldrene. Det er en konsekvens. Som foreldrene gjorde alt i sin makt for å unngå.

Næringen vi trenger for liv, er Guds kjærlighet. Hvis vi ikke tar imot den, så hindrer vi livet vårt i å få næringen den trenger for å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Horten Market skrev:

Ja, nå er vi på bølgelengde. :)

Fint

Sitat

Du er ikke egoistisk, men HAN hevder at du er det. Slik du hevder at Gud er det. Han mistror og feiltolker kjærligheten du gir ham.

Nei, han hevder ikke at jeg er det. Har opplevd at menn ikke elsker meg tilbake, eller at jeg ikke elsker tilbake, men har aldri opplevd at de synes jeg er egoistisk for det, eller omvendt; at jeg synes de er egoistisk for det. De forstår jo at jeg ikke gjengjelder deres følelser like høyt (siden det er det de tror), eller jeg forstår dem. Uansett om jeg ikke hadde elsket eller elsket tilbake, så ville jeg vist godhet og kjærlige handlinger. Da ville ikke noen sett på meg som egoistisk. 

Hvis jeg skal prøve og følge din tankegang, så kunne jeg forestilt meg at en mann som mente jeg ikke elsket ham, kunne følt seg straffet fordi jeg ikke kunne gi ham de varme romantiske følelsene tilbake (noe jeg mener selvsagt er feil, for man gir så klart ikke skyld til noen fordi om de ikke gjengjelder følelsene. Man må få lov til å føle det man føler, og bli akseptert for det).

Gud må også gi sin kjærlighet til alle uansett hva folk føler og tror på. Han må ikke straffe med at de ikke blir tatt godt imot, at noe grusomt vil skje om de ikke tror på Ham osv. Hva er det for en, som truer dem til å tro på seg? Det skaper jo nærmere redsel, man sier at man tror, for ellers brenner man i helvete. Nei, uff, for en trosretning.

 

Sitat

Det er et valg han gjør. Når andre viser oss kjærlighet i handlinger, så kan vi alltid tolke motivet annerledes.

Motivet bør alltid være åpent, respektfullt og godhjertet, også til dem man ikke kommer overens med. Det kan tolkes forskjellig, ja, men man ønsker bare det beste for sine medmennesker uansett.

Sitat

Men han elsker deg, og vil være sammen med deg. Det er DU som ikke elsker ham, påstår han.

Ja,  så la oss si det er tilfelle at jeg ikke elsker ham. At han har rett i det. Han har bare grunn til å være god og og kjærlig i sine handlinger mot meg for det. 

Hvis du sammenligner dette med Gud, så fortelles det jo at Gud ikke vil ta hånd om de som ikke tror. Han vil de vondt, til og med.

Jeg tror ikke, og blir derfor ikke skremt. Men tenk på mange som tviler, eller ensomme og redde. Så får de høre at hvis de ikke tror på Gud, så går det dem ille. De tør ikke annet. De lever i redsel for om noe skjer, for de vet ikke innerst inne om de tror. De er redde.

Du ser det sikkert ikke på den måten, siden du tror. Men kan du ikke se at det er en mulighet at å tro på en som skaper frykt dersom man ikke tror, skaper nettopp redsel?

Sitat

Gud elsker alle. Det er jo hovedpremisset i kristendommen. Det er bare opp til mennesker å tro på det.

Men nå er det nå sånn i denne store verden at ikke alle har fått mulighet å lære om Jesus Kristus. Eller de har vokset opp i et hjem med andre religioner. Så da elsker jo ikke Gud disse uskyldige heller. For man må tro på Ham, i følge bibelen. Selv om man lærer om Ham senere, er det ikke sikkert man velger å tro, men likevel er et godhjertet kjærlig menneske. Men Gud elsker ikke disse i den verden der de tror på Gud. Merkelig å tro på en så egenrådig Gud. 

Det er jo motsiende å si at Gud elsker alle, men ikke dem som ikke tror på ham. Da  elsker han jo ikke alle.

 

Sitat

Poenget er at Gud kan ikke gjøre noe for mennesker som ikke vil tro på kjærligheten han gir.

Merkelig tro. Selvfølgelig burde han kunne gi kjærlighet til alle, også til de som ikke tror på Ham. 

Tenk hvis vår konge i landet ikke skulle behandle alle mennesker i sitt land rettferdig og kjærlig, bare fordi noen ikke ville ha kongedømme, men var kjærlige mennesker for det. De hadde bare litt annet syn på hvordan det skal regjere i landet. Forskjellig syn på ting har det alltid vært, og det vil det alltid være. Godhet er å være snill og kjærlig, oppføre seg så godt man kan, og respektere hverandre for det. Ikke kaste ut trusler om at hvis man ikke tror på seg, så går det til helvete.

 

Sitat

Slik du heller ikke kan gjøre noe for en kjæreste som nekter å tro på at du elsker ham, uansett hva du gjør for ham.

Jeg kan være snill for det, og ønske ham det beste. Og han kan være snill for det, og ønske mitt et beste. Ikke uttrykke nederlag og forferdelse om man ikke .....

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2018 den 19.37, Eugene Onegin skrev:

Du tror bare på Jesus fordi du tilfeldigvis har blitt født inn i en kristen kultur. Hadde du vært født i f.eks Iran ville du vært muslim og fulgt muhammed. Om du hadde vært født i India ville du vært Hindu og fulgt Krishna, Vishnu eller en av de andre Hinduistiske gudene.

 

På 6.11.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Det finnes kristne og muslimer i India, Japan, Kina osv. Så du tar selvsagt feil som vanlig.

Anonymkode: 75994...088

 

På 6.11.2018 den 19.48, Eugene Onegin skrev:

Av de 1.2 milliarder mennesker i India er ca 1 milliard av dem Hinduister. Er du født i India er det størst sanysynlig at du er hinduist akkurat som det er størst sansynlig at du er kristen om du er født i Norge og Muslim om du er født i Iran.

Så på hvilken måte tok jeg feil `?

Er det feil at om du er født i India med ca 1 milliarder hinduister så vil du mest sanysnlig bli født som hinduist?

Forklar meg nøyaktig hva som er feil her ?

Ca 80% av Indias befolkninger hinduister- Så igjen forklar meg hvordan jeg tar feil når jeg sier at om man er født i India så vil man mest sannsynlig være Hinduist.

 

Men jeg antar at du er en av dem som tror fordi jeg har dysleksi og har skrivefeil og grammatikk feil så vet jeg ingenting.

 

Jeg venter

Endret av Eugene Onegin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2018 den 19.56, AnonymBruker skrev:

Gud vil ha deg!

Det handler ikke om å få grøssninger eller noen som helst følelser. Om du velger Gud i kveld og fortell meg da skal jeg skal be han overfylte deg om noe du aldri før har opplevd. 

Men da er det viktig at du ber frelse bønnen først. Så skal han gi deg en overnaturlig opplevelse! 

Anonymkode: 6df08...abb

Jeg gadd ikke lese lenger enn hit, for dette er for pompøst skrevet til at jeg tror det er seriøst ment. Høres ut som noen tenåringer som leker pastor fra indre gokk  😂 Typisk noe jeg kunne fordrevet tiden med istedet for å ha gjort lekser, den gang da for 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Horten Market skrev:

Jeg er ikke TS, men du siterer meg i spørsmålet, så jeg svarer.

Den menigheten du vokste opp i var ikke god for barn. Heller ikke for voksne. De voksne var indoktrinert, slik man blir i sekter, og de førte ungene sine inn i det samme.

Det beste "våpenet" mot indoktrinering er å tenke selv. Dette ved sektlederne, derfor medfører det straff og sosiale sanksjoner mot alle som våger å stille spørsmål. Fordi det sosiale nettverket ofte er i sekten, så er det en for dyr pris å betale for mange å våge å ytre en selvstendig tanke, og risikere utfrysing. Slik blir sekten en selvoppholdende organisme næret av frykt.

Når frykt er sektens helt nødvendige virkemiddel for å holde flokken samlet, så er det ikke overraskende at sekten også spiller på frykt for oppslutning om sine teser.

Gud spiller ikke på frykt. Du kan ikke skremme noen til å elske deg. Det ville jo ikke vært ekte kjærlighet, så det er meningsløst. Men Gud advarer mot konsekvenser, ikke for å skremme, men for å gi oss kunnskap. Alle som en går vi døden i møte. Det er en konsekvens av at vi ikke har Guds kjærlighet i oss. Tenk på foreldre som advarer barnet sitt om at hvis det ikke spiser, da kommer det til å dø. Hvis det da likevel ikke spiser, så er ikke døden en straff fra foreldrene. Det er en konsekvens. Som foreldrene gjorde alt i sin makt for å unngå.

Næringen vi trenger for liv, er Guds kjærlighet. Hvis vi ikke tar imot den, så hindrer vi livet vårt i å få næringen den trenger for å leve.

 

Det finnes ingen religiøse som ikke er offer for indokternering. 

Anonymkode: 15b26...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen religiøse som ikke er offer for indokternering. 

Anonymkode: 15b26...7f8

Høres ut som et indoktrinert standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Horten Market skrev:

Jeg er ikke TS, men du siterer meg i spørsmålet, så jeg svarer.

Den menigheten du vokste opp i var ikke god for barn. Heller ikke for voksne. De voksne var indoktrinert, slik man blir i sekter, og de førte ungene sine inn i det samme.

Det beste "våpenet" mot indoktrinering er å tenke selv. Dette ved sektlederne, derfor medfører det straff og sosiale sanksjoner mot alle som våger å stille spørsmål. Fordi det sosiale nettverket ofte er i sekten, så er det en for dyr pris å betale for mange å våge å ytre en selvstendig tanke, og risikere utfrysing. Slik blir sekten en selvoppholdende organisme næret av frykt.

Når frykt er sektens helt nødvendige virkemiddel for å holde flokken samlet, så er det ikke overraskende at sekten også spiller på frykt for oppslutning om sine teser.

Gud spiller ikke på frykt. Du kan ikke skremme noen til å elske deg. Det ville jo ikke vært ekte kjærlighet, så det er meningsløst. Men Gud advarer mot konsekvenser, ikke for å skremme, men for å gi oss kunnskap. Alle som en går vi døden i møte. Det er en konsekvens av at vi ikke har Guds kjærlighet i oss. Tenk på foreldre som advarer barnet sitt om at hvis det ikke spiser, da kommer det til å dø. Hvis det da likevel ikke spiser, så er ikke døden en straff fra foreldrene. Det er en konsekvens. Som foreldrene gjorde alt i sin makt for å unngå.

Næringen vi trenger for liv, er Guds kjærlighet. Hvis vi ikke tar imot den, så hindrer vi livet vårt i å få næringen den trenger for å leve.

Bare synd at der er slik alle pinsemenigheter er..

Anonymkode: 0f915...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 18.25, LuxLucet skrev:

Du sier at man bør lese Bibelen for å få kunnskap hos Gud - helt riktig!

Du oppfordrer vedkommende til å lese Bibelen, og da forventer jeg at du gjør det samme. Så fortell meg - hvor i Guds Ord står det skrevet at "helvete er et sted ..hvor demoner som vil flærre menneskers kjøtt"?
Vis meg nøyaktig hvor dette står skrevet.
 

Siden vedkommende person, nok en AB-bruker (selvfølgelig), har unnlatt å svare på spørsmålet mitt, så svarer jeg derfor - for ordens skyld - slik at det er helt klart for alle andre at påstanden om at demoner vil være i helvete og flærre huden av mennesker, ikke er bibelsk og at AB derfor ikke har noen som helst bibelsk grunnlag for påstanden. Det er også blitt nevnt andre ting som ikke er forankret i Bibelen, men det kommenterer jeg ikke nå. Det burde være en selvfølge at de som etter sitt eget ord representerer Jesus (de som er kristne), selv setter seg inn i hva Bibelen faktisk sier før de kommer og skal lære andre hva Guds ord sier.

Med rette skriver Peter "og de som er ulærde og ubefestede, forvrenger dette, slik de også gjør med de andre Skriftene, til sin egen undergang." (2. Pet.3:16).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 12.10, Eugene Onegin skrev:

 

 

 

Jeg venter

Jeg venter fremdeles Anonymkode: 75994...088 

Fortell meg hvor jeg tok feil med at om at når man er født i India et land hvor 80% er hinduister at man mest sansynligvis vil være hinduist når man er født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2018 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Det finnes kristne og muslimer i India, Japan, Kina osv. Så du tar selvsagt feil som vanlig.

Anonymkode: 75994...088

Så finnes det hvite muslimer, hinduer, buddhister også. Poenget var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rullestolbruker skrev:

Så finnes det hvite muslimer, hinduer, buddhister også. Poenget var?

At det er feil at alle i India er hinduer

Anonymkode: 75994...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Du tar så feil min venn! Jeg skremmer ikke men snakker i sannhet. 

Om du virkelig tror at sannheten skremmer hvem er din Gud da? 

Anonymkode: 6df08...abb

Hvis forholdene hadde ligget til rette for det, kunne sikkert jeg blitt påvirket mot kristendommen en gang i tida også, men tilfeller som deg skremte meg langt vekk fra den slags.

Men vent nå litt. Du sier at Satan leder oss bort fra Gud? Jeg ble jo ledet bort av sånne som deg..........Folkens, jeg lurer på om vi har fått besøk av selveste mørkets prins. På Kvinneguiden, av alle steder. 😳

Nei, sett deg ned og ta deg ei bolle. Da slipper du ihvertfall den kjipe oppgaven det blir å forklare at du har ledet folk vekk fra kristendommen når du en vakker dag står og banker på perleporten. Det blir nedtur, bokstavelig talt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At det er feil at alle i India er hinduer

Anonymkode: 75994...088

Noe jeg heller ikke har sagt.

 

Når jeg skriver at om du er født i India så ville du vært Hinduist så er det fordi det er 80% sjanse for at du vil være hindu. Du er ikke særlig smart er du som ikke forstår det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At det er feil at alle i India er hinduer

Anonymkode: 75994...088

Ingen poeng i å gjøre seg dummere enn nan er. Du tar poenget like godt som alle andre. I India er man omgitt av hinduismen, og de fleste blir hinduer. Nest største gruppe er muslimer, naturlig nok fordi det ikke er lenge siden Pakistan og India ble skilt fra hverandre. Litt henger igjen. At det er et lite antall muslimer i Mexico og kristne i Japan kommer kun av at vi med tiden lærte å reise mer effektivt, misjonering, prakket religioner på folk med krig og trusler, bøker, historier og kunnskap fra andre deler av verden, Internett osv osv. Men merk deg at en f.eks en kristen japaner gjerne kommer fra kristne foreldre. Det er altså oppvekstmiljø som i hovedsak styrer det, og ikke Gud som plutselig velger seg ut en tilfeldig fyr i Tokyo. Før vi fikk alle disse måtene å kommunisere på, la oss si i år 1000, hvor mange jøder var det da i Australia, eller hvor mange kristne var det i Panama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Påkrevd skrev:

Det er altså oppvekstmiljø som i hovedsak styrer det, og ikke Gud som plutselig velger seg ut en tilfeldig fyr i Tokyo.

Dere slår inn åpne dører her, nå. Hvorfor tror du Bibelen befaler kristne å "gå ut i verden og gjør alle folkeslag til mine disipler"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Eugene Onegin skrev:

Når jeg skriver at om du er født i India så ville du vært Hinduist så er det fordi det er 80% sjanse for at du vil være hindu. Du er ikke særlig smart er du som ikke forstår det.

De har religionsfrihet i India også, så nei

Anonymkode: 75994...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Horten Market skrev:

Dere slår inn åpne dører her, nå. Hvorfor tror du Bibelen befaler kristne å "gå ut i verden og gjør alle folkeslag til mine disipler"?

Det er åpenbart, men jeg vet ikke helt hva du mener. Jeg understreker simpelthen at en religion ikke spredte seg til andre verdensdeler før vi hadde kontakt med hverandre, og at det derfor er miljø og ikke religionen, eller «guder» som påvirker. De isolerte stammene i Amazonas har aldri hørt om Buddha, men det er sikkert like stor overbevisning om en eller annen guddommelighet der også. Det kommer ikke til å endre seg før de får kontakt med buddhister. 

Sjansen for at du blir hinduist i India ER overveldende stor. Religionsfrihet eller ei. La oss si at du som kristen nordmann får barn med en norsk kristen kvinne, og dere lever i et kristent miljø i Norge, og så skal det veddes om barnet fortsatt er kristent som voksen, eller om han/hun blir taoist, hva ville du satt pengene på?

Endret av Påkrevd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.11.2018 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Vend dere om til Herren Jesus Kristus før det som skal komme! Noe vil ramme landet hardt og dere vil lide om dere ikke vender dere om! 

Gi deres liv til Jesus. Ikke bare for din del men for din neste! 

Gud har armene åpne nå. Det er på tide og jeg vet flere kjenner på hans kall! 

Noe kommer til å ramme landet men det vil rammes mindre om flere vender om å ber til vår Herre Jesus Kristus som har kjærligheten til oss. 

Anonymkode: 6df08...abb

Er du Jehovas vitne? Det slo meg plutselig med det å kalle andre satans barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...