Gå til innhold

Jeg tørr ikke å ta forbikjøringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.11.2018 den 15.37, AnonymBruker skrev:
 

Har kjøpt meg en ny bil, med 95 hk. og på grunn av så få hester tørr jeg ikke ta forbikjøringer.

 

Anonymkode: 8620f...f51

Så lar du være å kjøre forbi noen, så enkelt er det, det er ikke vanskeligere enn det. Vi andre langs veien vil ikke utsettes for fare eller død på grunn av uegnede eller uerfarne sjåfører.

Anonymkode: 296ca...435

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.11.2018 den 15.59, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har ikke mange hester under panseret selv. Tar forbikjøringer kun der jeg får god tid og evt forbi sinker som traktorer og folk som ikke tørr å kjøre fortere enn 60 i 80 sona. Jeg må ned i 4. Gir før jeg kjører forbi for å få nok kraft. 

Anonymkode: a9121...0eb

Bruk gjerne 3. giret også 😉

Anonymkode: 9c359...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2018 den 15.37, AnonymBruker skrev:

Har kjøpt meg en ny bil, med 95 hk. og på grunn av så få hester tørr jeg ikke ta forbikjøringer.

 

Anonymkode: 8620f...f51

Du skal kjøre forbi:

Det er ikke farlig å ligge i motgående, om stedet er egnet ! Veldig mange ligger alt for nærme bilen di skal kjøre forbi  !

Det handler om planlegning, timing og fartsoverskudd. IKKE ligg helt opp rompa på "målet"...

Ligger du i rett gir ? Gire ned, så du har nok "drag" i bilen ? OK... Du går for ett forsøk...

Bygg opp fart, ( Du har sjekket i speilet att ingen driver å kjører forbi  d e g, og "målet" ..! 

Blinklyset settes på. Så du nærmer deg "målet", i rett gir, med blinklys på, i større fart !

Det er selvfølgelig ikke gangfelt O.l. forran deg !

Gå TIDLIG ut i motgående fil ! Dette gir deg oversikt !

Klart ? FULL akslerasjon hvis behov/"trangt", blinklys fortsatt på...

( Kontroll på utkjøringer, folk som skal ut på vegen, og til høyre regner seff. med att fila dems er ledig, og ser jo til venstre )

Ligg ute i motgående til du ser "målet" i innerspeilet, Blinklys høyre. Ferdig 🙂

Om det skulle være hindringer når du går ut i motgående fil, trekker du deg bare tilbake i egen fil,

Dette kan du gjøre  f o r d e  d u  g i k k  t i d l i g  u t,  -og skaffet deg oversikt  !

Dukker det opp hindringer  når du er på siden av bilen, bremser du bare kontrollert, men bestemt ned. og går inn bak "målet".

 

Kraftoverskudd = Riktig (=Lavt nåkk) gir, -så motor har turtall, og mer å gå på !

Fartsoverskudd, fordi du  i k k e lå helt oppi rompa på "målet", i samme hastighet da du startet !

Oversikt fordi du gikk  t i d l i g  ut i motgående ( Snakker ikke 200 meter, avhenger seff. av fart / miljø ) !

Siktlinje ( Hvor langt du kan se ) Er selfølgelig HELT VITALT !

A.

 

 

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...