Gå til innhold

Jeg tørr ikke å ta forbikjøringer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en ny bil, med 95 hk. og på grunn av så få hester tørr jeg ikke ta forbikjøringer.

 

Anonymkode: 8620f...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vel 80 hk, jeg tar forbikjøringer forbi syklister, traktorer, og andre sinker, jeg speeder ikke opp uten mål og mening, går helt fint,.men gir ned og gir opp så du ikke mister fart mens du kjører forbi

Anonymkode: 0ebb9...fc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner vel med det er en ganske liten bil da siden det er så få.
Men legg deg tett på bilen, gir ned og gi gass..der du ser det er oversikt nok til at du ikke møter bil. Da er det ikke farlig, med mindre idioten du kjører forbi gir gass fordi han ikke vil bli forbikjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har kjøpt meg en ny bil, med 95 hk. og på grunn av så få hester tørr jeg ikke ta forbikjøringer.

Anonymkode: 8620f...f51

Lurt å la være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mange hester under panseret selv. Tar forbikjøringer kun der jeg får god tid og evt forbi sinker som traktorer og folk som ikke tørr å kjøre fortere enn 60 i 80 sona. Jeg må ned i 4. Gir før jeg kjører forbi for å få nok kraft. 

Anonymkode: a9121...0eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Er kanskje uansett greit å la være, hvis du blir veldig usikker i situasjonen.
Hadde en gammel stasjonsvogn med 90 hk, den dro dårlig i oppoverbakker, men greide fint å kjøre forbi på flatmark.

 

Anonymkode: e014f...8da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er grunnen til at man kjøper seg bil med minst 150hk. Langt mer trafikksikkert.

Anonymkode: ce23e...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har latterlig svak bil, men holder man stor nok fart før man kjører forbi er det ikke noe problem. Du må bare bli kjent med bilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, visp skrev:
 

Jeg har latterlig svak bil, men holder man stor nok fart før man kjører forbi er det ikke noe problem. Du må bare bli kjent med bilen.

Hva kjører du? 

Husker når jeg kjørte min første bil og trengte en halv kilometers tilfart for å komme forbi :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Hva kjører du? 

Husker når jeg kjørte min første bil og trengte en halv kilometers tilfart for å komme forbi :P

 

En drittbil, men med riktig kjørestil mister den ikke farta. Jeg er forsiktig med forbikjøringen i vanskelige oppoverbakker da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første bil var en 70-talls Volvo 240, usikker på hvor mange hestekrefter den egentlig hadde. Men slengte du han ned ett gir eller to og ga bånn gass, så rørte den seg. Det gjør alle biler, 80hk eller ikke. Det viktigste for deg må vel være å bli kjent med bilen. Dra på motorveien og øv deg litt, se hvor fort du kommer opp i fart, kjenn hva bilen tåler. Du er som regel ikke nødt til å kjøre forbi noen, men det er greit å vite hvor mye plass du trenger uansett. Be safe & lykke til! :)

Anonymkode: 8f64c...78c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, visp skrev:
 

Jeg har latterlig svak bil, men holder man stor nok fart før man kjører forbi er det ikke noe problem. Du må bare bli kjent med bilen.

Har du en svak bil må du ha veldig god oversikt for så å gasse på i lang tid og kanskje komme litt for nærme bilen du skal kjøre forbi. Jeg er ikke noen Tesla-fan, er jo blitt en Bærums-Passat, men herremin så mye den lineære akselerasjonen er verdt ved forbikjøringer. Her kan du ligge på trygg avstand og komme opp i god fart på null komma niks. 

Trygt og effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før kjørte jeg en stasjonsvogn på 75 hk, men det er da ikke noe problem å kjøre forbi uansett! Man skal jo ikke opp i så mye større fart for å komme forbi en annen bil!

Anonymkode: 53c9c...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Før kjørte jeg en stasjonsvogn på 75 hk, men det er da ikke noe problem å kjøre forbi uansett! Man skal jo ikke opp i så mye større fart for å komme forbi en annen bil!

Anonymkode: 53c9c...11a

Om du vil bruke lang tid på å kjøre forbi, som er mindre trafikksikkert, trenger du sikkert ikke så mye større fart...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre bilen foran kjører ekstremt sakte, og du skal veldig langt er det veldig lite tid å spare på forbikjøringer.

Husk at man heller ikke har lov til å bryte fartsgrensen når man kjører forbi.

Anonymkode: 76d4a...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Med mindre bilen foran kjører ekstremt sakte, og du skal veldig langt er det veldig lite tid å spare på forbikjøringer.

Husk at man heller ikke har lov til å bryte fartsgrensen når man kjører forbi.

Anonymkode: 76d4a...12c

I praksis er det formildende å bryte fartsgrensen under en forbikjøring, fordi det er langt mer trafikksikkert å komme seg tilbake i sitt kjørefelt med en gang.

Mulig man ikke sparer så mye tid, men det kan være meget slitsomt å ligge bak noen som kjører særdeles ujevnt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2018 den 16.37, AnonymBruker skrev:
 

Har kjøpt meg en ny bil, med 95 hk. og på grunn av så få hester tørr jeg ikke ta forbikjøringer.

 

Anonymkode: 8620f...f51

95 hester holder i massevis. Slapp av. Dette problemet sitter i hodet. En gang hadde jeg enlitersmotor med 55 hester og den gikk så fælt at jeg lett kunne ha mistet førerkortet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WCKD skrev:
 

Om du vil bruke lang tid på å kjøre forbi, som er mindre trafikksikkert, trenger du sikkert ikke så mye større fart...

15 fortere holder. Drar du opp i 30+ så kommer du riktignok fortere forbi, men du skal uansett ikke kjøre forbi når det ikke er godt med tid og rom, og kjører du fort så er det ganske trafikkfarlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er strengt tatt veldig begrenset hvor trafikkfarlig det er å kjøre i mellom 90 og 100 i 70-sone på strak vei. Jo fortere du kan komme deg tilbake i riktig felt dess bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...