Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror noen innlegg jeg har skrevet her er blitt slettet, jeg finner dem i alle fall ikke igjen. I forrige uke la jeg for første gang noe inn i den andre tråden der vi registrerer de faktiske endringene også, men det er også borte.

Er det slik at en vektnedgang på 1 kg eller mer i uken ikke er lov å skrive om her? Som jeg har skrevet i innlegg som nå er slettet, så blir jeg mer motivert til å klare å fortsette når jeg ser endringer fort i starten. 

Anonymkode: 31ac0...225

Jeg tror ikke det er noen regel mot det, jeg har postet 1+ kg ned flere uker i ned i vekt tråden og mine innlegg er ikke slettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror noen innlegg jeg har skrevet her er blitt slettet, jeg finner dem i alle fall ikke igjen. I forrige uke la jeg for første gang noe inn i den andre tråden der vi registrerer de faktiske endringene også, men det er også borte.

Jeg vet at det er noen regler her ang at man ikke skal fremme usunn vektnedgang og jeg leste vel et sted at kaloriinntak under 1100 kcal ikke var lov å skrive om. Greien er at jeg har ikke fremmet usunn vektnedgang. Jeg bruker Lifesum og har et mål om å gå ned ca 0,5 kg i uka og da sier appen at jeg kan spise mellom 1300-1400 kcal per dag. Noen dager havner jeg litt under dette og andre dager over, så mener selv jeg ikke gjør noe galt. I går endte jeg på nesten 1700 kcal, da jeg var ute og feiret en anledning med venninner og spiste da en treretters, drakk vin og spiste noe snacks (sjokolade og chips) i tillegg. Resten av dagen spiste jeg veldig kalorifattig mat for å kunne skeie skikkelig ut på kvelden og jeg har prøvd å legge meg litt under målet et par andre dager for å kompensere for de ekstra kaloriene jeg visste kom i går. Dette er innafor, mener jeg.

Nå i starten har jeg gått ned mer enn 0,5 kg per uke, heller rundt 1 kg, men slik har det også vært andre ganger jeg har slanket meg. Jeg går alltid en del ned i starten og tenker det skyldes bl.a vann i kroppen som forsvinner ved overgang til sunnere mat med bla. mindre salt. På sikt jevner dette seg ut er min erfaring.

Er det slik at en vektnedgang på 1 kg eller mer i uken ikke er lov å skrive om her? Som jeg har skrevet i innlegg som nå er slettet, så blir jeg mer motivert til å klare å fortsette når jeg ser endringer fort i starten. Noe av det som står her egentlig:

https://www.dagbladet.no/nyheter/myten-om-hurtigslanking-knuses-i-ny-forskning---a-ga-ned-i-vekt-veldig-fort-er-ikke-farlig/68579291

En annen ting er at jeg ikke er mager i utgangspunktet, så jeg skjønner ikke at det skulle være et stort problem at jeg går fortere ned enn 0,5 kg per uke i starten. Jeg har per nå en BMI på 23,2 og en livvidde på 88 cm. Dette etter å ha gått ned ca 5 kg og 10 cm på 4 uker. Siste uke ble det 1 kg og 0 cm, så nå tenker jeg det begynner å sakke av.

Var det du som skrev som anonym, og hadde med midjemål? Innlegget ditt er ikke slettet, det er på side 19 i den tråden. Det er veldig mange som noen ganger går ned mer enn ett kg på en uke. Som du sier, så kan vektnedgang gå i rykk og napp. En sjelden gang rapporterer noen nedgang på 3-4 kg, uten at de blir slettet. Folk blir bare slettet der hvis de skriver om ønsket vekt med en usunn lav BMI. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er skikkelig i ferd med å miste motivasjonen for tiden.. 

Begynte å jobbe etter ferien etter permisjon. Det siste halvåret hjemme gikk jeg 1-2 turer hver dag og gikk gradvis ned i vekt. 
Nå er hverdagen her og jeg rekker ikke gå like mye. Planlegging av måltider er også nedgradert i forhold til tidligere, så generelt går det dårlig. 

I tillegg har vi hatt over 1 uke nå med sykdom, først barnet også meg selv. Dermed har jeg ikke gått tur på en uke. Forkjølelsen gir seg ikke, og bare det å gå hjem fra jobb er slitsomt. Ser også da at pulsen min har ligget høyt så jeg har gjort så lite som mulig utenom jobb denne uken. Jeg har nok ikke vært særlig i underskudd heller, men vil ikke tro jeg er langt over heller. 

Uansett så øker vekten og generelt så svinger vekta mi utrolig mye. Jeg kan veie 90kg den ene dagen, også kan jeg veie 94-95kg etter helgen igjen. Så kommer eggløsningsuken, så resultatet nå før helgen var 92-93kg. Kjenner det er sykt demotiverende, men det er ofte da jeg gir opp. 

Jeg er sløv med logging, fordi jeg vet det ikke er bra uansett så lenge jeg ikke beveger meg ekstra hver dag. Har så lyst å nå 80/75 til jul😔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Jente599jeg har troen på at du kan komme deg dit før jul, men det er en krevende overgang å gå fra permisjon til jobb. Og hvis du føler at du ikke får til alt, ville jeg fokusert på kosthold. 

For selv om det å være i bevegelse er viktig for kroppen, er det kostholdet som er avgjørende når det gjelder vekt. Det som hjelper meg er å sette opp ukesmeny mht middager og ha noen faste frokost/kveldsmåltid jeg liker og som er «gode» i fht kaloribudsjett. Vi ukeshandler noe som gjør at man  slipper fristelser på butikken (men gjør det mest for å spare tid). 

Har du kontroll på hvor mye kalorier du bør ligge på? Jeg er helt avhengig av å logge for å vite hvor mye jeg faktisk spiser og ha kontroll på at jeg ligger i underskudd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (20 minutter siden):

@Jente599jeg har troen på at du kan komme deg dit før jul, men det er en krevende overgang å gå fra permisjon til jobb. Og hvis du føler at du ikke får til alt, ville jeg fokusert på kosthold. 

For selv om det å være i bevegelse er viktig for kroppen, er det kostholdet som er avgjørende når det gjelder vekt. Det som hjelper meg er å sette opp ukesmeny mht middager og ha noen faste frokost/kveldsmåltid jeg liker og som er «gode» i fht kaloribudsjett. Vi ukeshandler noe som gjør at man  slipper fristelser på butikken (men gjør det mest for å spare tid). 

Har du kontroll på hvor mye kalorier du bør ligge på? Jeg er helt avhengig av å logge for å vite hvor mye jeg faktisk spiser og ha kontroll på at jeg ligger i underskudd. 

Tusen takk❤️ det hjelper ofte med noen kloke ord her inne! 
Jeg skal prøve å skjerpe inn på kostholdet før det sklir helt ut! 
Jeg bruker Lifesum og vet jo stort sett hvor jeg bør ligge, men hvis jeg begynner å slurve på leggingen så går det raskt over budsjettet! 

Føler meg litt ekstra motivert for morgendagen nå! Håper jeg klarer å holde meg i skinnet fremover. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juhu😊i dag viste vekta at jeg har mistet 5 kg siden 20.juli😊det er sååå godt, langt igjen til målet, men er igang😊

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet mitt for denne omgangen med vektlogging i veietråden er 78 kg. Jeg er på 79 nå. Kan faktisk se ut til at jeg klarer det 😍 -29 kg så langt i år, når jeg klarer 78 kg blir det fest 🥳

Anonymkode: 4a599...6c0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 15.53):

Er ikke helt der ennå, men har begynt å tenke på det med å holde vekten. Tråden med vektnedgang har vært nyttig, så det hadde vært fint med en holde vekten-tråd. Hva tenker dere om det? 

Anonymkode: c8ab6...85b

Tja, jeg holder på med vedlikehold og jeg syns ikke det er vanskelig, men kan alltids bidra om du syns det er et behov :) Jeg har bare økt porsjonene litt fra når jeg gikk ned i vekt, og holdt på gode vaner. Veier meg nå annenhver uke, og har et slingringsmonn på 2 kg jeg holder meg innenfor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, etter hard jobbing, mistet en del kilo. Men nå,  i dag, har jeg for første gang vært helt umettelig. Jeg er så sulten, og uansett hvor mye jeg har spist i dag er jeg ikke mett. Har klart å bare spise sunne ting, men likevel. Frokost, to lunsjer, middag, middagsrester og så enda mer middagsrester på toppen av det. Og jeg er fremdeles sulten :(  Har dere det sånn noen ganger? 

Anonymkode: 24d9b...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det ofte slik en dag rundt mensen. Spis grønnsaker til den store gullmedaljen,  drikk te og vann og fokuser på mettende matvarer. Det går helt sikkert snart over!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå andre uke på rad der vekta bare står bom stille. Blir utrolig frustrert siden jeg gjør alt riktig, men den rikker seg ikke. Har gått ned 23 kilo i år, så joda det har jo tidligere også vært perioder med mindre vektnedgang. Men nå syns jeg bare det er helt pyton. Jeg sliter med motivasjonen, men klarer heldigvis allikevel å holde meg til "planen" i forhold til mat og trening.

Måtte bare skrive det ned et sted :) 

Anonymkode: adc52...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (På 03/09/2021 den 21.52):

Var det du som skrev som anonym, og hadde med midjemål? Innlegget ditt er ikke slettet, det er på side 19 i den tråden. Det er veldig mange som noen ganger går ned mer enn ett kg på en uke. Som du sier, så kan vektnedgang gå i rykk og napp. En sjelden gang rapporterer noen nedgang på 3-4 kg, uten at de blir slettet. Folk blir bare slettet der hvis de skriver om ønsket vekt med en usunn lav BMI. 

Så bra :) Ja, det er meg, men fant ikke innlegget mitt i forrige uke. Nå er det der, så skjønner ikke at jeg ikke såg det sist 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har nå andre uke på rad der vekta bare står bom stille. Blir utrolig frustrert siden jeg gjør alt riktig, men den rikker seg ikke. Har gått ned 23 kilo i år, så joda det har jo tidligere også vært perioder med mindre vektnedgang. Men nå syns jeg bare det er helt pyton. Jeg sliter med motivasjonen, men klarer heldigvis allikevel å holde meg til "planen" i forhold til mat og trening.

Måtte bare skrive det ned et sted :) 

Anonymkode: adc52...628

Det der er kjedelig 😞  Bra du klarer å holde deg til planen likevel. Forhåpentlig fortsette nedgangen snart. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 03/09/2021 den 15.53):

Er ikke helt der ennå, men har begynt å tenke på det med å holde vekten. Tråden med vektnedgang har vært nyttig, så det hadde vært fint med en holde vekten-tråd. Hva tenker dere om det? 

Det tror jeg kan være lurt. Vet fra tidligere at det er vanskelig å holde motivasjonen når man er "i mål". Tidligere har jeg vel neste gitt opp litt før målet, og så sakte, men sikkert glidd tilbake til gamle vaner. Det skal ikke skje denne gangen! Jeg har en plan om å reise til Syden neste sommer (gitt at korona-situasjonen tilllater det) og da skal jeg være på trivselvekta og faktisk kunne gå i bikini uten å føle meg som en stappa pølse! 😛 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2021 den 15.53):

Jeg er helt enig med deg i at det er vanskelig å holde vekten nede. Derfor har jeg tidligere hatt en «Holde vekten-tråd». Men det var liten interesse fra andre. Jeg ble nesten bare snakkende med meg selv der. Så tråden døde ut. Men det er noen år siden. Så det skader ikke at du gjør et forsøk.

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Går det ikke an å ha holde vekten-veiedager og diskusjon sammen med denne og den andre? Sånn at det blir vi som skal holde vekten/ned i vekt før jul? Har sett noen som bruker den tråden for å holde vekten og noen også som bruker den for vektoppgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk skikkelig mathunger siste dagene. Problemet er at jeg får lyst på snacks og søtt. Også ga jeg etter. 
Det jeg ikke forsto var at mensen var nært forestående. Irriterer meg at jeg ikke gjenkjente det, for jeg klarte ikke stå i mot. Så nå har jeg sikkert uansett gått mer opp i vekt. Får uansett ikke sjekket det på en stund. Går alltid 2-3kg opp i vekt dagene rundt mensen. Flere som har det slik med lysten på mat/søtt/snacks rundt mensen? Har dere tips for å stå i mot?

Anonymkode: c444a...275

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 2,5 kg på en uke!! 😳 Det har vært en helt sjukt hektisk uke da, typ tidlig ut og sent hjem, så det gir mening. 100 gram til og jeg har gått ned 30 kilo! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (18 timer siden):

Går det ikke an å ha holde vekten-veiedager og diskusjon sammen med denne og den andre? Sånn at det blir vi som skal holde vekten/ned i vekt før jul? Har sett noen som bruker den tråden for å holde vekten og noen også som bruker den for vektoppgang. 

Jo, det kan nok fungere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Har gått ned 2,5 kg på en uke!! 😳 Det har vært en helt sjukt hektisk uke da, typ tidlig ut og sent hjem, så det gir mening. 100 gram til og jeg har gått ned 30 kilo! 

👏👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...