Gull vaffel Skrevet 14. mai 2020 #581 Del Skrevet 14. mai 2020 56 minutter siden, lysestake skrev: Fatter ikke at folk hyller henne på Instagram. De må være ganske enkle. Hun har ikke faglig tyngde eller kompetanse på det hun driver med. Hun pøser på med vulgære ord og kleine positurer, eksponerer barna sine, latterliggjør mannen sin og angriper med nebb og klør om noen velger å tale imot henne. Jeg tror at hun har misforstått så kraftig hva sexolog tittelen innebærer. Jeg tenker litt med gru på at det kan komme folk til henne som har opplevd overgrep og andre ting som trenger hjelp til sexlivet, har hun virkelig faglig tyngde til å ha sånne klienter 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HerKommerMummi Skrevet 15. mai 2020 #582 Del Skrevet 15. mai 2020 6 timer siden, Gull vaffel skrev: Jeg tenker litt med gru på at det kan komme folk til henne som har opplevd overgrep og andre ting som trenger hjelp til sexlivet, har hun virkelig faglig tyngde til å ha sånne klienter Ja, eller at foreldre følger hennes råd om hvordan man skal snakke med barn om kropp og seksuelle overgrep. Synes det er trist at hun går så hardt ut og tar en ekspertrolle om noe hun kan så lite om. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sausedyret Skrevet 15. mai 2020 #583 Del Skrevet 15. mai 2020 4 timer siden, HerKommerMummi skrev: Ja, eller at foreldre følger hennes råd om hvordan man skal snakke med barn om kropp og seksuelle overgrep. Synes det er trist at hun går så hardt ut og tar en ekspertrolle om noe hun kan så lite om. Nøyaktig hva er det du synes er problematisk med rådene hennes ang barn, seksuelle overgrep og kropp? Flertallet av fagfolks første tips er å lære barna det anatomiske navnet på kroppsdelene deres først og fremst for å gi dem kjennskap og eierskap til egen kropp, men også i tilfelle barnet har opplevd overgrep og prøver å gi signaler til voksne de stoler på så er det viktig at de kjenner til disse ordene og ikke "tulleord" for kroppsdeler slik at voksne faktisk kan plukke opp og forstå disse signalene. Barn må også lære å skille mellom "okei berøring" og "ikke okei berøring" hvor disse ordene er viktige, og lære dem om samtykke og retten til å si nei. Hvis barn ikke får lære i en tidlig alder at de har lov til å si nei til fysisk kontakt selv med foreldrene sine så vet de heller ikke hvordan de skal oppføre seg eller reagere i en situasjon hvor de risikerer overgrep. Ord som "penis", "anus" og "vagina" er ikke skjellsord eller ord som seksualiserer barna, det er kroppsdeler som de fleste av oss har en versjon av. Jeg har oppført noen kilder her som du kan se gjennom om du har tid/lyst som faktisk er enig med Guttormsen sine råd: https://www.reddbarna.no/jegerher/kampanjenyheter/hvorfor-barn-ikke-forteller https://www.nctsn.org/sites/default/files/resources/fact-sheet/caring_for_kids_what_parents_need_know_about_sexual_abuse.pdf s. 4 https://archive.thinkprogress.org/how-teaching-kids-to-accurately-identify-their-genitalia-can-help-prevent-sexual-crimes-9378bedf20ea/ https://kidshelpline.com.au/parents/issues/understanding-child-sexual-abuse https://www.nsvrc.org/sites/default/files/2012-03/Publications_NSVRC_Directories_A-National-Resource-Directory-Handbook-Preventing-Child-Sexual-Abuse.pdf s. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sausedyret Skrevet 15. mai 2020 #584 Del Skrevet 15. mai 2020 2 minutter siden, Sausedyret skrev: Nøyaktig hva er det du synes er problematisk med rådene hennes ang barn, seksuelle overgrep og kropp? Flertallet av fagfolks første tips er å lære barna det anatomiske navnet på kroppsdelene deres først og fremst for å gi dem kjennskap og eierskap til egen kropp, men også i tilfelle barnet har opplevd overgrep og prøver å gi signaler til voksne de stoler på så er det viktig at de kjenner til disse ordene og ikke "tulleord" for kroppsdeler slik at voksne faktisk kan plukke opp og forstå disse signalene. Barn må også lære å skille mellom "okei berøring" og "ikke okei berøring" hvor disse ordene er viktige, og lære dem om samtykke og retten til å si nei. Hvis barn ikke får lære i en tidlig alder at de har lov til å si nei til fysisk kontakt selv med foreldrene sine så vet de heller ikke hvordan de skal oppføre seg eller reagere i en situasjon hvor de risikerer overgrep. Ord som "penis", "anus" og "vagina" er ikke skjellsord eller ord som seksualiserer barna, det er kroppsdeler som de fleste av oss har en versjon av. Jeg har oppført noen kilder her som du kan se gjennom om du har tid/lyst som faktisk er enig med Guttormsen sine råd: https://www.reddbarna.no/jegerher/kampanjenyheter/hvorfor-barn-ikke-forteller https://www.nctsn.org/sites/default/files/resources/fact-sheet/caring_for_kids_what_parents_need_know_about_sexual_abuse.pdf s. 4 https://archive.thinkprogress.org/how-teaching-kids-to-accurately-identify-their-genitalia-can-help-prevent-sexual-crimes-9378bedf20ea/ https://kidshelpline.com.au/parents/issues/understanding-child-sexual-abuse https://www.nsvrc.org/sites/default/files/2012-03/Publications_NSVRC_Directories_A-National-Resource-Directory-Handbook-Preventing-Child-Sexual-Abuse.pdf s. 24 Glemte legge ved denne kilden også. Den er litt kortere og direkte: https://www.rainn.org/articles/talking-your-kids-about-sexual-assault Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 15. mai 2020 #585 Del Skrevet 15. mai 2020 Syntes også det er kjempeskummelt at hun er "sexolog" etter et superkort studie som ikke på noe som helst måte gir autorisasjon. Sexologene selv ønsker mye strengere regulering på hvem som kan benytte seg av tittelen. "Sexologmarkedet i Norge i dag er uregulert både når det gjelder kompetansen til den som tilbyr sexologisk hjelp og prisen på konsultasjon. I påvente av at norske helsemyndigheter etablerer en godkjenningsordning, har derfor NFKS i samarbeid med den nordiske sexologiforeningen NACS, etablert en godkjenningsordning. Det er fire titler som i dag er beskyttet: Spesialist i sexologisk rådgivning NACS, Spesialist i klinisk sexologi NACS, Spesialist i seksualundervisning og opplysning NACS og Spesialist i vitenskapelig sexologi NACS. For å kunne søke om autorisasjon, må en ha gjennomført minimum treårig utdanning på høyskole/universitetsnivå innenfor helse- eller sosialfag. Etter det, må en skaffe seg ett års relevant praksis med klinisk yrkeserfaring. Dette kan for eksempel være på en gynekologisk-, eller urologiskavdeling på sykehus. Et annet alternativ kan være helsestasjon for ungdom, men også andre steder kan være aktuelle. En må også ha minimum 50% stilling med klinisk relevant arbeid mens en tar 60 studiepoeng i sexologi. Praksis skal være veiledet for å få godkjenning." Kilde: https://www.klinisksexologi.no/cms/ShowContentPage.aspx?ContentPageID=122 Jeg hadde aldri gått til henne, ikke av personlige grunner ovenfor henne som person, men fordi hun mangler både faglig tyngde relevant erfaring og praksis. Jeg håper helsemyndighetene strammer inn på bruken av sexolog-tittelen. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oransjesjel Skrevet 16. mai 2020 #586 Del Skrevet 16. mai 2020 Har hun autorisasjon? Hvis ikke, så kan hun vel - strengt tatt - ikke kalle seg sexolog... Eller? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gull vaffel Skrevet 16. mai 2020 #587 Del Skrevet 16. mai 2020 (endret) 55 minutter siden, Oransjesjel skrev: Har hun autorisasjon? Hvis ikke, så kan hun vel - strengt tatt - ikke kalle seg sexolog... Eller? I Norge er ikke sexolog en beskyttet tittel, så hun kan fint kalle seg det uten autorisasjon. Endret 16. mai 2020 av Gull vaffel 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oransjesjel Skrevet 16. mai 2020 #588 Del Skrevet 16. mai 2020 Må være utrolig kjipt for de som faktisk har tatt hele utdannelsen... Nå blir jo hun brukt i ymse programmer på tv og sånne ting, som ekspert på temaet. Noe som er synd, for hun framstår som veldig uprofesjonell - utrolig vulgær. Synes jeg. Og ja, jeg er for åpenhet og alt det der, men språkbruken og oppførselen.. Men det er min mening. (Og meg om det.) 🙂 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsaaaaa Skrevet 16. mai 2020 #589 Del Skrevet 16. mai 2020 2 timer siden, Oransjesjel skrev: Må være utrolig kjipt for de som faktisk har tatt hele utdannelsen... Nå blir jo hun brukt i ymse programmer på tv og sånne ting, som ekspert på temaet. Noe som er synd, for hun framstår som veldig uprofesjonell - utrolig vulgær. Synes jeg. Og ja, jeg er for åpenhet og alt det der, men språkbruken og oppførselen.. Men det er min mening. (Og meg om det.) 🙂 Sier meg helt enig med deg, og vi er flere som tenker akkurat det samme - dessverre. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 16. mai 2020 #590 Del Skrevet 16. mai 2020 (endret) 5 timer siden, Gull vaffel skrev: I Norge er ikke sexolog en beskyttet tittel, så hun kan fint kalle seg det uten autorisasjon. Derfor er det viktig at folk som skal booke en sexolog sjekker at sexologen har en av disse godkjenningene: "spesialist i sexologisk rådgivning NACS, Spesialist i klinisk sexologi NACS, Spesialist i seksualundervisning og opplysning NACS og Spesialist i vitenskapelig sexologi NACS" - da er man i hvert fall sikret at personen har noe mer faglig tyngde og erfaring. Endret 16. mai 2020 av Unika 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 20. mai 2020 #591 Del Skrevet 20. mai 2020 At Tone bretter ut sexlivet sitt er mer skremmende. Noe så useriøst. Der dalte ei stjerne fra meg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 20. mai 2020 #592 Del Skrevet 20. mai 2020 Siste episoden er sterk,men viktig. Tommel opp for den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sausedyret Skrevet 20. mai 2020 #593 Del Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, Xstrella skrev: At Tone bretter ut sexlivet sitt er mer skremmende. Noe så useriøst. Der dalte ei stjerne fra meg. Så lenge hu ikke utlever noen andre personer så står hun helt fritt til å snakke om eget sexliv. Det er hennes kropp. Hun har den fulle eierskap over den og bestemmer selv hvor mye hun velger å dele av den med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xstrella Skrevet 20. mai 2020 #594 Del Skrevet 20. mai 2020 59 minutter siden, Sausedyret skrev: Så lenge hu ikke utlever noen andre personer så står hun helt fritt til å snakke om eget sexliv. Det er hennes kropp. Hun har den fulle eierskap over den og bestemmer selv hvor mye hun velger å dele av den med andre. Joda, men så aldri Sissel Kyrkjebø brette ut sexlivet sitt. Og heldigvis. Vi trenger ikke vite alt. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sausedyret Skrevet 20. mai 2020 #595 Del Skrevet 20. mai 2020 6 minutter siden, Xstrella skrev: Joda, men så aldri Sissel Kyrkjebø brette ut sexlivet sitt. Og heldigvis. Vi trenger ikke vite alt. Kyrkjebø har også rett til å dele og ikke dele det hun vil akkurat som at Tone Damli har rett til å dele sitt. Det er verken skremmende eller uetisk så lenge hun ikke utbroderer om andre. Det er jo kjent at podden handler om sex og da også gjerne deler av sexlivet til den som gjester. Hvis man ikke ønsker å høre på slike detaljer så er det jo bare å skru av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolanda Skrevet 22. mai 2020 #596 Del Skrevet 22. mai 2020 På 20.5.2020 den 21.48, Xstrella skrev: At Tone bretter ut sexlivet sitt er mer skremmende. Noe så useriøst. Der dalte ei stjerne fra meg. Jeg synes hun virket ganske tilbakeholden og privat av seg, jeg. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Unika Skrevet 22. mai 2020 #597 Del Skrevet 22. mai 2020 På 20.5.2020 den 21.48, Xstrella skrev: At Tone bretter ut sexlivet sitt er mer skremmende. Noe så useriøst. Der dalte ei stjerne fra meg. Kan ikke akkurat kalle det deling av noe som helst. Hun snakket helt generelt... Ikke noe som kan "spores" tilbake til henne og typen, utenom at hun som gravid er trøtt og at butikken ikke er åpen hele tiden (bombe!). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lundii Skrevet 24. mai 2020 #598 Del Skrevet 24. mai 2020 På 20.5.2020 den 21.48, Xstrella skrev: At Tone bretter ut sexlivet sitt er mer skremmende. Noe så useriøst. Der dalte ei stjerne fra meg. Bretter ut sexlivet?! Har vi hørt på samme pod eller? Hu har da ikke bretta ut noe som helst? Det eneste hu sa var at hu er sliten for tida og at det kanskje ikke er så mye action om dagen.. Det jeg reagerte på derimot var da Iselin spørte om de har tenkt på navn. Så foreslo hun Willi så det blei Willi og Billie (les villig og billig..) Det syns jeg var utrulig frekt og usmakelig! 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 24. mai 2020 #599 Del Skrevet 24. mai 2020 (endret) På 20.5.2020 den 21.48, Xstrella skrev: At Tone bretter ut sexlivet sitt er mer skremmende. Noe så useriøst. Der dalte ei stjerne fra meg. Tone pakket det jo fint inn da når hun ble spurt om sex og svangerskap, men jeg ble overrasket over at hun sa hun hadde sexleketøy.. Tone virker litt skinnhellig så jeg skvatt litt☺️ Endret 24. mai 2020 av Anne 69 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gull vaffel Skrevet 25. mai 2020 #600 Del Skrevet 25. mai 2020 3 timer siden, Lundii skrev: Bretter ut sexlivet?! Har vi hørt på samme pod eller? Hu har da ikke bretta ut noe som helst? Det eneste hu sa var at hu er sliten for tida og at det kanskje ikke er så mye action om dagen.. Det jeg reagerte på derimot var da Iselin spørte om de har tenkt på navn. Så foreslo hun Willi så det blei Willi og Billie (les villig og billig..) Det syns jeg var utrulig frekt og usmakelig! Det siste der er bare noe du innbiller deg 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå