Gå til innhold

Lykkeland

Anbefalte innlegg

Skrevet

I kveld begynte første episode av Lykkeland.

"Norsk dramaserie fra 2018. Stavanger 1969, det første store oljefunnet på norsk sokkel. Fire unge mennesker kastes ut i en rivende samfunnsutvikling med store konsekvenser både for byen og menneskene som lever der." https://tv.nrk.no/serie/lykkeland

Ser du på?

Hva synes du så langt?

Anonymkode: cf942...5c1

Skrevet

Nei, glemte det. Men blir den lagt ut på nett?

Anonymkode: a7702...b62

Skrevet

Tror ikke jeg kommer til å se resten, for dette var dølle greier.

Anonymkode: cf942...5c1

Skrevet

Skal spare opp og se den samlet.

• Liker 1
Skrevet

Syntes den var bra, men nå er jo jeg oppvokst på den tiden, om ikke i Stavanger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg likte det kjempegodt!   Lurer på om den påkjørselen virkelig skjedde.  Kunne lese om det på nrk. Ska bare se ferdig farmen først. :P

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Peonjenta skrev:

Jeg likte det kjempegodt!   Lurer på om den påkjørselen virkelig skjedde.  Kunne lese om det på nrk. Ska bare se ferdig farmen først. :P

Familien Nyman er oppdiktet, så den påkjørselen har nok aldri skjedd under de omstendighetene. Familien har trekk fra både Bjelland-, Smedvig- og Bergesen-familiene. 

• Liker 3
Skrevet

Sånn ska folkeligt stavangårsk hørras ud:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nesten helt korrekt "pent" stavangårsk. Hun mangle bare noen bløde konsonanter. SYGEhjem, ikke sykehjem. Den RIGeste byen i Norge, ikke rikeste:

Endret av Sulo_V
Skrevet

Kjedelig. Er fra Stavanger, interesserer meg for «oljå», men synes ikke serien var noe særlig spennende/bra. 

Anonymkode: 6a07a...41c

• Liker 2
Skrevet

Det var forutsigbart og klisjeefylt, men samtidig litt koselig å se på. Vi kosa oss :)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker filmen som ble spilt inn i Lærdal for noen år siden, med bla.a. Sven Nordin.      Husker ikke tittelen akkurat nå, men som sogning var det helt grusomt å høre på. 

Anonymkode: bddf5...b91

"En folkefiende"? I den snakker han faktisk nesten helt perfekt sørrogalandsk, for å matche Jørgen Langhelle som dr. Stockmans bror.

Skrevet

Sjelden har stavangerdialekt (og -sosiolekt) blitt talt korrekt i Norge av skuespillere som ikke er derfra. I Lykkeland er det i så måte ikke mye å klage på. Selv nordlendingen Per Kjerstad høres jo ut som en siddis. 

Orker ikke henge meg opp i om rollekarakteren til Pia Tjelta sier "je" eller "eg" ("jeg", for dere uinvidde). Snakk om flisespikkeri! Koste meg med første episode, gleder meg til fortsettelsen. 

Anonymkode: cc9b5...dec

• Liker 13
Skrevet

Likte serien veldig godt, men synes at Pia Tjelta er lik i alt hun spiller i? For meg har hun kun en personlighet som skuespiller, så synes at hun er veldig oppskrytt.

Anonymkode: 2e609...f85

• Liker 8
Annonse
Skrevet (endret)

Serien virker dessverre å være litt tam. TV2 sin nye serie Kielergata virker langt mer interessant, foreløpig.

Det mest positive så langt med Lykkeland er at Trivago-mannen har en rolle, Nyman sr., faren til fyllekjøreren. Måtte tenke meg om flere ganger før jeg husket hvor jeg hadde sett ham før.

Endret av Hamhamham
Skrevet
2 timer siden, Hamhamham skrev:

Serien virker dessverre å være litt tam. TV2 sin nye serie Kielergata virker langt mer interessant, foreløpig.

Det mest positive så langt med Lykkeland er at Trivago-mannen har en rolle, Nyman sr., faren til fyllekjøreren. Måtte tenke meg om flere ganger før jeg husket hvor jeg hadde sett ham før.

Nei, ikke enig !   Må nå få noen episoder for å bygge sg opp. Kielergata virker mer som et forsøk på "billig amerikansk", grave ned nabo`n i hagen lissom. Nei, det blir for dumt.

Anonymkode: bddf5...b91

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er interessant å sammenligne med den fantastiske tyske by-serien "Babylon Berlin", med handling fra 1929, som NRK sender samtidig med "Lykkeland". Der får man høre rikelig med berliner-dialekt (tenk jebursdag / jeborstaxx i stedet for Geburtstag!) og smakebiter av andre tyske dialekter fra tilreisende, i tillegg til standard høytysk.

Endret av Sulo_V
Skrevet (endret)

Per Inge Torkelsen og resten av Løgnaslaget har faktisk laget ei revyvise som passer veldig godt som beskrivelse av "gottene" / mennene i familien Nyman og med den sosiolekten de burde ha snakket:

NB - Egenes = Eiganes, Stavangers svar på Frogner:

Kongsgård = Stavanger katedralskole

Pedersgaden = Pedersgadå - Stavangers svar på Østkanten

Endret av Sulo_V
  • Liker 3
Skrevet

En ganske hvitvasket serie må jeg si.

Anonymkode: 19b06...3ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...