AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #1 Del Skrevet 28. oktober 2018 I kveld begynte første episode av Lykkeland. "Norsk dramaserie fra 2018. Stavanger 1969, det første store oljefunnet på norsk sokkel. Fire unge mennesker kastes ut i en rivende samfunnsutvikling med store konsekvenser både for byen og menneskene som lever der." https://tv.nrk.no/serie/lykkeland Ser du på? Hva synes du så langt? Anonymkode: cf942...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #2 Del Skrevet 28. oktober 2018 Nei, glemte det. Men blir den lagt ut på nett? Anonymkode: a7702...b62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #3 Del Skrevet 28. oktober 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, glemte det. Men blir den lagt ut på nett? Anonymkode: a7702...b62 Ja, du kan se det her: https://tv.nrk.no/serie/lykkeland/sesong/1/episode/1/avspiller Anonymkode: cf942...5c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #4 Del Skrevet 28. oktober 2018 Tror ikke jeg kommer til å se resten, for dette var dølle greier. Anonymkode: cf942...5c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vintage Skrevet 28. oktober 2018 #5 Del Skrevet 28. oktober 2018 Skal spare opp og se den samlet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 28. oktober 2018 #6 Del Skrevet 28. oktober 2018 Syntes den var bra, men nå er jo jeg oppvokst på den tiden, om ikke i Stavanger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 28. oktober 2018 #7 Del Skrevet 28. oktober 2018 Jeg likte det kjempegodt! Lurer på om den påkjørselen virkelig skjedde. Kunne lese om det på nrk. Ska bare se ferdig farmen først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulo_V Skrevet 28. oktober 2018 #8 Del Skrevet 28. oktober 2018 10 minutter siden, Peonjenta skrev: Jeg likte det kjempegodt! Lurer på om den påkjørselen virkelig skjedde. Kunne lese om det på nrk. Ska bare se ferdig farmen først. Familien Nyman er oppdiktet, så den påkjørselen har nok aldri skjedd under de omstendighetene. Familien har trekk fra både Bjelland-, Smedvig- og Bergesen-familiene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulo_V Skrevet 28. oktober 2018 #9 Del Skrevet 28. oktober 2018 Sånn ska folkeligt stavangårsk hørras ud: 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulo_V Skrevet 28. oktober 2018 #10 Del Skrevet 28. oktober 2018 (endret) Nesten helt korrekt "pent" stavangårsk. Hun mangle bare noen bløde konsonanter. SYGEhjem, ikke sykehjem. Den RIGeste byen i Norge, ikke rikeste: Endret 28. oktober 2018 av Sulo_V Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #11 Del Skrevet 28. oktober 2018 Kjedelig. Er fra Stavanger, interesserer meg for «oljå», men synes ikke serien var noe særlig spennende/bra. Anonymkode: 6a07a...41c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 28. oktober 2018 #12 Del Skrevet 28. oktober 2018 Det var forutsigbart og klisjeefylt, men samtidig litt koselig å se på. Vi kosa oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulo_V Skrevet 28. oktober 2018 #13 Del Skrevet 28. oktober 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husker filmen som ble spilt inn i Lærdal for noen år siden, med bla.a. Sven Nordin. Husker ikke tittelen akkurat nå, men som sogning var det helt grusomt å høre på. Anonymkode: bddf5...b91 "En folkefiende"? I den snakker han faktisk nesten helt perfekt sørrogalandsk, for å matche Jørgen Langhelle som dr. Stockmans bror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2018 #14 Del Skrevet 28. oktober 2018 Sjelden har stavangerdialekt (og -sosiolekt) blitt talt korrekt i Norge av skuespillere som ikke er derfra. I Lykkeland er det i så måte ikke mye å klage på. Selv nordlendingen Per Kjerstad høres jo ut som en siddis. Orker ikke henge meg opp i om rollekarakteren til Pia Tjelta sier "je" eller "eg" ("jeg", for dere uinvidde). Snakk om flisespikkeri! Koste meg med første episode, gleder meg til fortsettelsen. Anonymkode: cc9b5...dec 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2018 #15 Del Skrevet 30. oktober 2018 Likte serien veldig godt, men synes at Pia Tjelta er lik i alt hun spiller i? For meg har hun kun en personlighet som skuespiller, så synes at hun er veldig oppskrytt. Anonymkode: 2e609...f85 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hamhamham Skrevet 31. oktober 2018 #16 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Serien virker dessverre å være litt tam. TV2 sin nye serie Kielergata virker langt mer interessant, foreløpig. Det mest positive så langt med Lykkeland er at Trivago-mannen har en rolle, Nyman sr., faren til fyllekjøreren. Måtte tenke meg om flere ganger før jeg husket hvor jeg hadde sett ham før. Endret 31. oktober 2018 av Hamhamham Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #17 Del Skrevet 31. oktober 2018 2 timer siden, Hamhamham skrev: Serien virker dessverre å være litt tam. TV2 sin nye serie Kielergata virker langt mer interessant, foreløpig. Det mest positive så langt med Lykkeland er at Trivago-mannen har en rolle, Nyman sr., faren til fyllekjøreren. Måtte tenke meg om flere ganger før jeg husket hvor jeg hadde sett ham før. Nei, ikke enig ! Må nå få noen episoder for å bygge sg opp. Kielergata virker mer som et forsøk på "billig amerikansk", grave ned nabo`n i hagen lissom. Nei, det blir for dumt. Anonymkode: bddf5...b91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulo_V Skrevet 31. oktober 2018 #18 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Det er interessant å sammenligne med den fantastiske tyske by-serien "Babylon Berlin", med handling fra 1929, som NRK sender samtidig med "Lykkeland". Der får man høre rikelig med berliner-dialekt (tenk jebursdag / jeborstaxx i stedet for Geburtstag!) og smakebiter av andre tyske dialekter fra tilreisende, i tillegg til standard høytysk. Endret 31. oktober 2018 av Sulo_V Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulo_V Skrevet 31. oktober 2018 #19 Del Skrevet 31. oktober 2018 (endret) Per Inge Torkelsen og resten av Løgnaslaget har faktisk laget ei revyvise som passer veldig godt som beskrivelse av "gottene" / mennene i familien Nyman og med den sosiolekten de burde ha snakket: NB - Egenes = Eiganes, Stavangers svar på Frogner: Kongsgård = Stavanger katedralskole Pedersgaden = Pedersgadå - Stavangers svar på Østkanten Endret 31. oktober 2018 av Sulo_V 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2018 #20 Del Skrevet 31. oktober 2018 En ganske hvitvasket serie må jeg si. Anonymkode: 19b06...3ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå