Gå til innhold

Tvunget til å fortelle barna om ny kjæreste for tidlig?


Finejosefine

Anbefalte innlegg

Trenger sårt litt råd.

Jeg brøt ut av 20 års ekteskap for 2 mnd siden. Vi har to barn (8 og 11). Eksen har oppførsel som har vært vanskelig og skremmende for meg - utskjelling, utpsyking, «lett» vold (bare noen få ganger). I lang tid (flere år) har jeg hatt følelser for en felles venn, og uken etter bruddet fant jeg ut at disse følelsene var gjengjeldt. Jeg fortalte eksen om dette raskt for å være fair. Først var han forståelsesfull, men det ble en kjempekonflikt da han fant ut at jeg hadde kontakt med min nye venn. Trusler, trakassering, forfølging etc. Etter dette ble det mye rot. Jeg burde satt det nye forholdet på vent, men trengte støtten for å komme meg ut. Ellers vet jeg at jeg hadde blitt i ekteskapet for jeg ble helt utpsyket av eksens herjinger flere ganger og tenkte det var bedre å bli i denne perioden.

Til slutt lovet jeg å ikke treffe ham før jeg har fått etablert meg i ny bolig (3 uker til nå), men eksen min krever at vi bryter kontakt i minst 6 måneder – mener han er til skade for barna (at han er creepy, har dårlige hensikter etc) og at han vil gjøre hva som helst for å beskytte barna, og er rasende på meg fordi jeg utsetter barna for fare.

Han truer med å fortelle om forholdet til barna, har nesten «lekket» det til dem to ganger, og har fortalt om det til mange rundt oss. Barna fikk først vite om bruddet for to uker siden, og er selvfølgelig ikke klare for dette. Jeg er barna får vite om dette på en dårlig måte – de bør høre det fra meg. Barna kjenner min nye kjæreste godt fra før og liker ham veldig godt. Jeg har det utrolig fint med ham og full tro på forholdet, men jeg er absolutt ikke klar til å informere barna nå – vi har jo ikke hatt sex engang!

Hva gjør jeg nå? Prøver å avveie risikoen for at barna skal få høre om oss fra andre enn meg, opp mot risikoen for at barna får et dårlig forhold til min nye kjæreste hvis jeg forteller barna nå. Ideelt sett ville jeg ventet til minst over nyttår med å fortelle det, og så gi dem godt med tid før de trenger å se oss sammen som kjærester. Og hva gjør jeg med den rasende eksen? Jeg kan vente tre uker til med å treffe kjæresten min, men jeg klarer ikke å vente 6 måneder – jeg har blitt kontrollert lenge nok av eksen synes jeg... Hva jeg gjør i ukene jeg ikke har barna er vel opp til meg? Blir veldig glad for gode råd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksen styrer ikke lengre ditt liv. barna dine er store nok nå til at du setter deg rolig ned sammen med dem og forklarer grunnene til at det ble slutt med faren deres og at du har ny kjæreste.

Og slutt å rapp. til eksen for å være "fair" - VIRKELIG! Hvor underkuet er du?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var neimen ikke treg i avtrekkeren.

Kan ikke du og denne nye kjæresten din fortelle dette til barna sammen da? Bedre å fortelle det nå enn at de skal få vite det av andre.

Anonymkode: f5271...d76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiiiit

I alle dager. Hvordan rakk du å få deg kjæreste midt i dette kaoset? Imponert! 

Anonymkode: 143b1...39f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Antoinette said:
 

Eksen styrer ikke lengre ditt liv. barna dine er store nok nå til at du setter deg rolig ned sammen med dem og forklarer grunnene til at det ble slutt med faren deres og at du har ny kjæreste.

Og slutt å rapp. til eksen for å være "fair" - VIRKELIG! Hvor underkuet er du?

Ja, det er jo det jeg lurer på da, om de er store nok og hvordan de vil ta det. Jeg vil i allefall at det værste sjokket skal få lagt seg. Grunnen til at jeg fortalte det til eksen, var at han er venner med min nye, og betrodde seg om ting rundt bruddet til ham - det ble jo veldig feil. I tillegg bor vi i samme nabolag og omgås mange av de samme menneskene, så da er det vanskelig å holde ting skjult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Du var neimen ikke treg i avtrekkeren.

Kan ikke du og denne nye kjæresten din fortelle dette til barna sammen da? Bedre å fortelle det nå enn at de skal få vite det av andre.

Anonymkode: f5271...d76

Tenker det er best at jeg forteller det alene. Ja... kjapp i avtrekkeren, vet ikke helt... jeg ga opp ekteskapet for 3-4 år siden, men ble pga barna og fordi jeg fryktet det ville bli mye konflikt om jeg gikk. Men selvfølgelig vanskelig for eksen, det kom brått på for ham. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Finejosefine said:
 

Ja, det er jo det jeg lurer på da, om de er store nok og hvordan de vil ta det. Jeg vil i allefall at det værste sjokket skal få lagt seg. Grunnen til at jeg fortalte det til eksen, var at han er venner med min nye, og betrodde seg om ting rundt bruddet til ham - det ble jo veldig feil. I tillegg bor vi i samme nabolag og omgås mange av de samme menneskene, så da er det vanskelig å holde ting skjult. 

Et skikkelig fælt brudd altså. Jeg tror ikke noe på denne historien, men: 

Fortell barna at noen i bygda tror dere er kjærester, men det er bare fordi dere bruker å møtes som venner. Og så tilføyer du at barna må lære seg be folk passe sine egne saker. 

Endret av Atea
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart eksen din høres vanskelig ut når jeg leser det du skriver...

MEN etter 20 år sammen og du faller tilfeldigvis for en felles venn... Eh?

Himmel og hav! Du er da ikke særlig voksen du heller? Dette er ikke barna klare for! 

Ta dere sammen alle 3 "voksne" og sett barnas beste i fokus!

Anonymkode: acc42...2f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Klart eksen din høres vanskelig ut når jeg leser det du skriver...

MEN etter 20 år sammen og du faller tilfeldigvis for en felles venn... Eh?

Himmel og hav! Du er da ikke særlig voksen du heller? Dette er ikke barna klare for! 

Ta dere sammen alle 3 "voksne" og sett barnas beste i fokus!

Anonymkode: acc42...2f2

Det var vel det som var hele grunnlaget for at tråden ble opprettet, tror du ikke?

Ikke å bli fortalt at barna skal settes i fokus, men om det å fortelle de om nytt kjæresteforhold er greit for å unngå at eksen kontrollerer TS. 

Jeg syns det er greit å fortelle det til barna, selvfølgelig på deres nivå, slik at eksen din kan være så sur han bare vil for da har han ikke noe å holde over deg. Han har ikke noe han skulle sagt. 

Og nei, han kan ikke kreve at du ikke skal se nye kjæresten din på et halvt år. Han bestemmer ikke over deg. 

Anonymkode: 4d940...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville roet kraftig ned med han nye - er det dere som skal bli gamle sammen, spiller ikke et halvt år noen rolle. Vær mamma for barna dine og fokuser på dem fremover. 

Hva du gjør når du er på egenhånd er din egen sak, men det er lurt å ikke prioritere deg selv foran barna i det halve året eksen krever av deg. Minst.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn. Opplever at grunnfjellet blir revet under beina på dem.. mens mor har fått seg ny kjæreste. 😞

Anonymkode: 143b1...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var du så korka at du fortalte eksen om dette da?

Anonymkode: 61671...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha roet veldig ned med kjæresten, ligget lavt i terrenget i alle fall fram til våren. Ville ha hatt hovedfokus på barna og de endringene de nå skal gjennom. Støttet opp om dem og funnet et ny og grei hverdag som «singel».

Hvis dere liker hverandre godt så tåler dere å vente ei stund vil jeg tro. Og det bør jo ikke være noe i veien for å treffes i det skjulte ei stund. Å introdusere ny kjæreste så tett på en skilsmisse tror jeg kan slå veldig feil ut.

Ut i fra det du beskriver om ditt gamle forhold kan det tenkes at du kanskje hadde hatt godt av en pause fra relasjoner, og kun fokusere på å bygge opp deg selv og finne støtte i ditt nye liv. Ikke i en ny mann.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dumt av deg å fortelle eksen om denne fyren du ikke har hatt sex med en gang, og knapt kan kalle kjæreste. Er mer en venn enn noe annet på dette tidspunktet, dermed har han ingenting å fortelle barna.

Anonymkode: 42df6...e0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Finejosefine said:
 

Ja, det er jo det jeg lurer på da, om de er store nok og hvordan de vil ta det. Jeg vil i allefall at det værste sjokket skal få lagt seg. Grunnen til at jeg fortalte det til eksen, var at han er venner med min nye, og betrodde seg om ting rundt bruddet til ham - det ble jo veldig feil. I tillegg bor vi i samme nabolag og omgås mange av de samme menneskene, så da er det vanskelig å holde ting skjult. 

Ser for meg at Linn Skåber passer i hovedrollen til denne tragiske komedien......

😜

Anonymkode: 2d821...eda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Ser for meg at Linn Skåber passer i hovedrollen til denne tragiske komedien......

😜

Anonymkode: 2d821...eda

Med Bergmann som regissør... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La xen tro at du kutter ut kjæresten i 6 måneder og så gjør du som du vil bak lukkede dører. Han har ingenting med ditt privatliv å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg på familievernkontoret så raskt som mulig. Her trengs det mer enn en tråd på forum. 
Du trenger å få noen å snakke med, både om hva som har vært og hva du frykter vil komme. Det høres ikke ut som et godt ekteskap eller et "godt" brudd.
Det høres heller ikke bra ut at du har funnet noen for å komme deg utav ekteskapet, fordi du ikke ville klart det alene. Det skaper en ubalanse i et forhold hvis en skal være den sterke parten.
Jeg tror det beste du kan gjøre for ungene og deg selv nå, er å få noen timer med samtaleterapi.
Dessuten bør du og eksen ha noen samtaler sammen. Slik at dere kan fungere som foreldre sammen fremover også. Uten at du blir psyket ut og han fortsetter å mishandle deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige kommentarer - og noen krasse, men det tåler jeg. Jeg har engasjert advokat, booket runde hos psykolog og vi går til samtaler på familievernkontoret både sammen, så det er profesjonelle i bildet her. Men av og til er det fint å lufte tankene med vanlige mennesker på et forum også.

Selvfølgelig skulle jeg ønske at kjærligheten kom seilende om seks måneder, ikke nå. Dette er person jeg har kjent i nesten 10 år, og vært nær venn med i halvannet år. Så når følelsene slår til for oss begge, så er det ikke en liten "crush" som kan settes på pause i 6 måneder - han har hatt de samme følelsene for meg hele veien også. Jeg har gått med på å ikke treffe ham før jeg er etablert i nytt hus, men denne tvangspausen gjør bare følelsene enda sterkere for oss begge. 

Planen er å være 100% mamma i ukene jeg har barna, og bruke de andre ukene på å utvikle forholdet - pluss gå til advokat, psykolog, ta igjen det tapte på jobb etc. Jeg prøver å strekke det til nærmere nyttår med å informere barna, og ser ikke for meg at han skal inn i livet deres før nærmere sommeren, selv om de jo har truffet ham nesten hver uke det siste året. 

Uff, alt er rart og vanskelig og også veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...