Gå til innhold

Hvordan tolerere svigers når mannen er død.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for svar folkens. Nå setter jeg faktisk og surfer på air bnb, hun blir nok bra sur for det, men det var faktisk en mulighet jeg ikke hadde tenkt på. 

Ts

Anonymkode: c8c03...5cd

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må jeg bare få kondolere.... Skjønner at hele situasjonen er tøff, og beundrer at du er så voksen at du ser at kontakten mellom ditt barn og besteforeldrene er viktig.. 

Skjønner godt at det er vanskelig å snakke med svigermor, men på et vis så bør dere komme til en form for forståelse rundt situasjonen. Hva med å sette seg ned å skrive henne et brev? Der du beskriver den vanskelige situasjonen fra ditt ståstd, og der du poengterer at du kun ønsker ditt barns beste. Der du kanskje forteller litt om ditt og din avdøde manns forhold, hva som var bra mellom dere, osv osv... Det er tross alt disse menneskene som i stor grad har oppdratt denne mannen som du elsket :hjerte:

Det å skrive et brev gjør at mottakeren kan få litt tid til å lese, lese igjen, kjenne på følelser, konsekvenser, minner osv osv... Tenker at det koster bare et frimerke å prøve :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes helt forferdelig ut. Jeg tror personlig at jeg på et punkt hadde sprukket og tatt en oppvask med dem. 

Dersom det ikke hadde ordnet seg så hadde jeg tilbudt dem at dem kunne komme og besøke barnebarnet så mye dem ønsker, men at jeg aldri ville satt mine bein der mer. 

Jeg sliter med å se at man kan være så negativ mot moren til sitt eget barnebarn som ofrer såpass for at dem skal få ha kontakt med sitt barnebarn. 

 

Anonymkode: 80ceb...3f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg er imponert over hvor langt du går for at barnet ditt skal få et ordentlig forhold til besteforeldrene sine. Har du et bedre forhold til svigerfaren din? Hvis det er tilfellet, kanskje du kan ta en prat med ham? Forklare hvoran ting oppleves for deg og høre om han har forslag til løsninger?

Anonymkode: adc70...9aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

J, det hadde vært mye enklere, men svigermor vil ikke/er redd for å fly. De kjører hit en gang  i året, det fungerer mye bedre. 

Jeg får ikke til å snakke med henne, det stopper helt for meg. Det hadde sikkert vært lurt om ikke annet så å få lettet mitt hjerte, selv om jeg har 0 tro på å ha en åpen dialog der. 

Ts

Anonymkode: c8c03...5cd

Har du prøvd å skrive et brev til svigermoren din? Tenker det kunne vært en løsning om du syns det er vanskelug å snakke med henne. Et godt gammeldags brev som du sender i posten om hvordan du føler det og hvordan du ønsker at dere skal ha kontakt videre pga barna osv  

Kondolerer forresten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts. 

Jeg har selv mistet faren til barnet mitt da jeg var 8 mnd.på vei. Jeg har ikke opplevd at mine ekssvigerforeldre ikke tåler meg, men jeg syntes hele situasjonen ble veldig vanskelig etter hans død. 

Jeg var bare 25 år og ikke sikker på meg selv som mamma i det hele tatt. Jeg visste ikke at jeg var gravid før i femte måned så jeg gikk også med et sjokk etter dette samt at det var vanskelig å godta det i starten. 

Mine da svigers ville veldig gjerne ha mest mulig kontakt med barnet. Jeg ville også det men på mine premisser. De gjorde en del ting som jeg den gang ikke taklet helt. Egentlig små ting men som for meg ble store. Dette gjorde at jeg trakk meg litt unna. De fikk ikke passe barnet før det ble mye større og de fikk ikke ha det på overnatting osv. De syntes dette var sårt da de gjerne skulle sett det enda mer. 

Jeg angrer på det i dag, men vi har fått rettet opp i det. Barnet mitt forguder sine besteforeldre og jeg kunne ikke vært de foruten. 

Det jeg mener er at du ikke må la voksne problemer gå utover barnet. Snakk med dem og fortell det akkurat som det er. Fortid er fortid og det får ingen gjort noe med. Spør dem om dem vil ha et forhold til barnebarnet sitt og bli kjent med det. Vil de det er de nødt til å se fremover og bruke tiden på å få en god relasjon til barnet. Og skal de få til dette må de også få en god relasjon med deg. Slik er det bare og de er voksne mennesker. 

Du skal ikke bruke barnet mot dem, det tjener du ingen ting på. Men skal det fungere for dem å ha kontakt med barnet så må de godta deg siden du er eneste bindeleddet mellom dem. 

Ønsker deg masse lykke til. 

Anonymkode: 61ce5...108

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk for svar folkens. Nå setter jeg faktisk og surfer på air bnb, hun blir nok bra sur for det, men det var faktisk en mulighet jeg ikke hadde tenkt på. 

Ts

Anonymkode: c8c03...5cd

Kan du ikke prate med svigermor før du går ut i fra at hun blir sur? Så får hun i det minste en sjanse til å forklare seg. Og hvis hun fortsatt er sur, så,holder du deg bare til planen om å leie leilighet/hus. Det viktigste er uansett at barnet ditt og besteforeldre for tid sammen.. 

Anonymkode: a469a...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje såpass barnslig at jeg hadde truet med å kutte besøkene hvis de fortsetter slenge dritt. 

Anonymkode: c7c96...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 22.26, AnonymBruker skrev:
 

Du har jo bestemt deg for å gjøre det vanskelig virker det som... 

Anonymkode: a469a...242

 

På 19.10.2018 den 22.44, AnonymBruker skrev:
 

Helt ærlig synes jeg at du virker lite løsningsorientert. Det er barnet ditt som er det viktigste i denne situasjonene (og alltid!) og du bør la det dårlige forholdet med svigermor vike i denne perioden av livet ditt. 

Anonymkode: a469a...242

Så fordi et menneske svarer at det ikke hadde fungert med hotell i hennes situasjon så må det handle om at hun har bestemt seg for å være vanskelig? Hvor er logikken i det? Selv om TS skriver at hun har et vanskelig forhold til svigers, indikerer ikke det automatisk at hun ikkje kjenner dem. Altså bør man ta høyde for at hun har grunnlag for å si at det ville bare skapt mer trøbbel dersom hun bodde på hotell. Her syntes jeg du er urimelig i det du skriver og nærmest insinuerer at TS ikke tenker på barnets beste fordi hun ikke kan følge rådet. Dessuten er det dyrt med hotell og ikke alle har råd til det. Her jeg bor er det en times kjøring til nærmeste hotell og dårlig bussforbindelse. Jeg ville ikke sakt at noen er lite løsningsorientert dersom de sa de ikke kunne ta inn på hotell for så å komme innom hit på kaffebesøk iløpet av noen dager. 

Kondolerer til TS. Har dessverre ingen gode råd jeg. Håper situasjonen løser seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer.

Du gjør mye og strekker deg langt for at besteforeldrene skal opprettholde en god relasjon til barnebarnet sitt. Det burde svigers anerkjenne i stedet for å rakke ned på deg. Er det helt umulig å snakke med svigermor om hvordan du føler det? Ta en rolig samtale med henne den siste dagen før dere drar hjem. Forbered i hodet på hva du ønsker å trekke frem, men ikke la det være en lang rant med angrep. Hun blir sikkert sur og fornærmet, men kanskje det faktisk går inn  når hun får tenkt seg om.  Svigerfar burde også være der, kanskje han er litt mer rasjonell?. 

Anonymkode: d672d...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 22.11, AnonymBruker skrev:
 

Takk❤️ Tja, de ønsker veldig mye kontakt med barnebarnet og de er seriøst verdens beste besteforeldre, men de har aldri likt meg. Jeg var og er aldri god nok/bra nok. Dette er et gammelt problem, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det alene.

ts

Anonymkode: c8c03...5cd

Hvor gammelt er barnet? Jeg tenker at så lenge de er så gode besteforeldre kan jo barnet være hos dem uten deg med mindre det er veldig lite.
Men så snart barnet blir litt eldre er dette ikke noe problem.

Anonymkode: 0a240...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette er faktisk ikke ditt ansvar alene. Besteforeldrene har minst like stort ansvar for å få dette til å fungere. 

Da må du være ærlig med dem. Fortell hva som er vanskelig, og hva som skal til for at dere holder nær kontakt. Dere deler på besøkene for eksempel - annenhver gang reiser du dit, og annenhver gang de til deg. Blir det to ganger i året så blir det to ganger i året. Mange besteforeldre som ikke ser (barne)barna oftere enn det. Det er ikke å forvente at du skal gi alt. 

AirBnB var veldig lurt. Vurder om det er andre steder/byer i nærheten (10-20 mil) dere kan gjøre en ferie ut av, så det blir mer lystbetont for deg. 

Reis dit med forventning om at dette er for barnets del, og at du skal slappe av med egentid, ikke være sosial med svigermor (med mindre hun skjerper seg). Legg deg samtidig med barnet, les bøker og se på serier på nettbrett. Prøv fjernet først en prat med svigermor der du får alt på bordet, og nytter ikke det får du bare trekke deg unna når du er der. Du trenger ikke holde noen fasade, men hold litt avstand. 

Kanskje kan det bedre seg nå som dere tvinges til å omgås uten en buffer? Ta det litt som det kommer, men IKKE fin deg i å bli behandlet dårlig, og vær tydelig. Igjen - dette er ikke ditt ansvar alene. Svigers er to, de burde gjøre alt de kan for å bidra til at du får det bra hos dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 23.33, AnonymBruker skrev:
 

Ts, har du sjekket ut Airbnb? Det er overraskende mange muligheter for å leie hus/leiligheter, selv på knøttsmå steder. Bedre enn hotell og billigere også! 

Anonymkode: eba35...5f3

Er det riktig at hun skal ha utgifter med å bo for at barnet besøker besteforeldrene? Hun er alene med barn. Det koster. Jeg hadde aldri hatt råd til å bo på hotell om jeg var alene med barna.

Anonymkode: ad147...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke mulighet for å ta med mor eller en søster når du skal besøke svigers,? hva med annen familie til din mann,  hvordan er forholdet til de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...