Gå til innhold

Hvordan tolerere svigers når mannen er død.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Si ifra der og da når de kommer med stikk, «det der var ikke noe hyggelig» for eksempel, og gå. Ikke sitt oppe med dem, legg deg tidlig og les bok eller se film/serier på f.eks. laptopen. Du kan prøve å holde ut for barnets skyld men hvis de fortsetter vil du nok til slutt komme til bristepunktet og kutte kontakten til et minimum.

Anonymkode: c75a7...e91

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis svigerforeldrene dine er oppriktig interessert i å ha kontakt med barnet syns jeg det er fint at du tilrettelegger for det. 

Siden dere ikke kan bare ses noen timer en formiddag (pga avstand tolker jeg det) ville jeg ha valgt å bo på hotell når dere besøker svigerforeldrene dine. Du bør ha muligheten til å trekke deg tilbake om du kjenner behov for det. Dere kan f.eks møtes for å gå på en lekeplass/kino/kafé, for så noen timer fra hverandre og deretter middag - enten hjemme hos de eller ute på restaurant. Dette minimerer «dødtiden» og mange ubehagelige stillheter.

Anonymkode: 0b538...fb6

Fikk med meg at det ikke var noe hotell på stedet.

Men TS.

Selv om de er gode besteforeldre så har de ingen rett til å snakke nedsettende til deg eller behandler deg dårlig.

At de ikke liker deg for være deres problem, men om de ikke klarer å opprettholde normal høflighet når dere er der så må du faktisk stå opp for deg selv og si rett ut til dem at de har å behandle moren til deres barnebarn med respekt ellers så får de besøke dere da du ikke bor hos dem når du ikke føler deg velkommen.

Ikke faen om du skal ta imot dritt når du rekker ut en hånd for at de skal beholde kontakt med barnebarna sine.

De har faktisk ikke noe lovfestet rettighet til å treffe dem med mindre du er ok med det.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Først kondolerer. Men er man voksen nok til å få barn er man også voksen nok til å omgås barnas besteforeldre. 

Anonymkode: 6fd47...0b4

Hva faen?

De regelrett mener at det er hennes feil at mannen er død. De behandler henne dårlig når HUN tar seg tid til å besøke dem.

Her er det svigers som må vokse opp og ta vare på det de har igjen av familie.

Iallefall når Ts prøver på det samtidig som hun er i sorg over at mannen og faren til barna er død. Ærlig talt.

1 time siden, Nerine_ skrev:
 

Hvis du mener at hun behandler deg urettferdig dårlig, syns jeg du skal si det til henne! Ja, det er vanskelig, men hun har ikke rett til å behandle deg sånn om hun ikke har grunn til det. 

Dette!

1 time siden, Zienna skrev:
 

Problemer mellom svigerdatter og svigermor er en klassiker, og ikke spesielt for din svigermor og deg.  Tror der er mange svigerdøtre som har følt seg "ikke gode nok" gjennom tidene.  

Jeg er selv farmor, og kan se meg selv i dine svigerforeldres situasjon.  De må være veldig redde for å miste kontakten med barnebarna sine nå.  Vi farforeldre opplever ofte at barnebarnas mormor og morfar blir prioritert.  Det har noe med kjønnsroller i familien å gjøre, tror jeg.. 

Mitt råd er å fokusere på hva som er best for barna dine.  Legg alle dårlige tanker om forholdet ditt til svigermor bort!  Det er ikke viktig nå.  La heller barna de bli kjent med begge sider av familien.  Så blir de også mer kjent med faren sin gjennom de minner som foreldrene hans har.  
   

 

Om de er redd for å miste kontakt med barnebarna så er første steg å ikke behandle omsorgspersonen som faktisk kan kutte dem ut av livet deres, som dritt. 

Ja, det er forferdelig at deres sønn er død, men hadde du virkelig ment at du som svigermor har rett til å behandle svigerdatteren din som er i like stor sorg og som i tillegg elsker og tar vare på dine egne barnebarn, som syndebukk for sønnens død og kose deg mens hun gråter seg selv i søvn hver kveld fordi du er jævlig mot henne?

Hvor er logikken her?

Ingen mennesker har rett til å få andre mennesker til å føle seg dritt.

Mitt råd er å faktisk kutte ut energityver også mennesker som får en til å føle seg forefedelig ut av livet sitt. 

I dette tilfelle hadde jeg sagt klart i fra om hva jeg forventet.

Om de ikke hadde respektert meg så hadde jeg faktisk ikke giddet å besøke dem. Selv for barnas skyld. Hva forbilde er de om de behandler moren deres som dritt?

 

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke opplevd å miste mannen, men jeg var meget dårlog likt av svigermor i en lang periode. Hun mente jeg ikke var god nok for hennes sønn. Vi kom utrolig dårlig overens.

Fikk til slutt nok av drittslenging og nedlatende kommentarer. Jeg satt meg ned med henne, forklarte at jeg ikke tolererer baksnakking og at hun må snakke direkte til meg om hun har noe dritt å komme med. 

Vi fikk snakket ordentlig ut hvor hun forklarte at sønnen var minstemann, var tøft å la han "forlate" redet, hun var så vandt til eksen hans og alle årene de var ilag etc. 

Alt jeg svarte var "forstår at det er tungt, men gi meg en sjangse" - noe hun gjorde. 

Vi er bokstavelig talt besvenner idag, ringe hverandre titt og ofte bare for å snakke, går turer ilag/kino, ut å spiser osv. 

Hun sier selv hun er evig takknemlig for at jeg tok praten med henne, for hun såg ikke selv hvordan hun oppførte seg. 

My point, svigermoren din vet sikkert ikke hvor gale det føles for deg. Vær åpen med henne, hun kommer garantert til å sette pris på det.

Anonymkode: 2859e...f9d

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har jo bestemt deg for å gjøre det vanskelig virker det som... 

Anonymkode: a469a...242

Ondskapsfullt sagt av deg! Nå må du tenke deg litt om hvor primitivt du uttaler deg på. 

Anonymkode: 9cc33...bdb

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svigerforeldrene burde tenke litt på ordtaket "ikke bit hånden som mater deg" 

Det er meget dumt å være stygg mot moren til et barn de såå gjerne vil ha kontakt med..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk❤️ Tja, de ønsker veldig mye kontakt med barnebarnet og de er seriøst verdens beste besteforeldre, men de har aldri likt meg. Jeg var og er aldri god nok/bra nok. Dette er et gammelt problem, og jeg vet ikke hvordan jeg skal fikse det alene.

ts

Anonymkode: c8c03...5cd

Kan dere ikke avtale at gutten bor alene hos besteforeldrene mens du bor på hotell/pensjonat etc., og bruker helgen til å slappe av? Etterhvert vil jo gutten være stor nok til å reise dit alene.

Anonymkode: 10fac...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan dere ikke avtale at gutten bor alene hos besteforeldrene mens du bor på hotell/pensjonat etc., og bruker helgen til å slappe av? Etterhvert vil jo gutten være stor nok til å reise dit alene.

Anonymkode: 10fac...916

Hun skriker gjentatte ganger at det ikke finnes noe hotell i nærheten

Anonymkode: b45d7...efa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

J, det hadde vært mye enklere, men svigermor vil ikke/er redd for å fly. De kjører hit en gang  i året, det fungerer mye bedre. 

Jeg får ikke til å snakke med henne, det stopper helt for meg. Det hadde sikkert vært lurt om ikke annet så å få lettet mitt hjerte, selv om jeg har 0 tro på å ha en åpen dialog der. 

Ts

Anonymkode: c8c03...5cd

Begrens besøkene der borte, halver tiden. Er de misfornøyd får de heller besøke deg oftere. Du kan si rett ut at du ikke orker å bo for lenge der du ikke føler deg godt nok likt. Jeg tror ikke ungen har godt av å besøke dem  i en situasjon med ubehagelig stemning.

Redigert: Jeg har skiftet mening. Ikke besøk dem. Si at det er uaktuelt fordi hun ikke liker deg, og at du ikke har ønske om å bo der du ikke blir likt.

Endret av I Grosny
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbnb, campingplasser? Ev kan du også bare prøve å avtale noen kaffebesøk med din manns venner, de vet sikkert ikke hva de skal si eller gjøre, de har nok lagt ballen hos deg slik at du må sette føring på kontakt?

Ellers tror jeg du må mote deg opp til den vanskelige samtalen med svigers. Er svigerfar like vanskelig? Kan du snakke med han først? Og hva med å ta prøve familierådgivning? Du kan jo sjekke med fvk og neste gang svigerforeldrene dine er hos deg kan dere prøve å snakke sammen med en nøytral tredjepart? 

Anonymkode: 96e0d...4da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg delvis igjen i å være stuck på bygda med slekt og ingenting til felles. Jeg rømte i bøker. Ja, det er usosialt, men når ingen av dere liker å omgås er det sikkert en lettelse for begge hvis samtalene begrenses. Foreslå aktiviteter som får svigers ut av huset. F.eks ta med barnebarnet på lekeplass/åpen barnehage, vise fram barnet til slekt, bade om sommeren. Gjerne noe som krever litt reising så de blir borte lenge. Besøksgård i bilavstand? Aktiviteter hjemme med barnet, som f.eks baking. Hva gjør barn i bygda? Finnes det noe møtested/aktivitet for folk på din alder så du kan få deg noen venner der?

Ellers ville jeg skaffa et par gode tursko og gått mye. 

Anonymkode: 83c48...c07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Først kondolerer. Men er man voksen nok til å få barn er man også voksen nok til å omgås barnas besteforeldre. 

Anonymkode: 6fd47...0b4

Aaargh...🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor du gidder det. De får komme til deg hvis de ønsker å treffe barebarnet sitt, da er det ihvertfall på dine premisser. Og nei, man er ikke "fantastiske besteforeldre" når man behandler barnebarnets mor dårlig, så ikke kom med den. 

Anonymkode: f8ff3...846

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:
 

Min mann og far til vårt barn er gått bort. Det er ulidelig trist å tenke på at mitt barn ikke kommer til å huske sin far. Midt opp i dette ønsker jeg selvfølgelig at barnet skal ha en god og nær relasjon til sin farmor og farfar, men situasjonen er vanskelig.

jeg og svigermor har aldri kommet godt over ens. Min mann var bufferen som fikk oss til å fungere på et vis, men uten han er det veldig vanskelig. De bor langt unna oss så når vi drar på besøk må vi være der noen dager. Det er helt uutholdelig å sitte der i stua deres kveld etter kveld uten noe å snakke om.

noen som har vært i samme situasjon? Noen erfaringer å komme med? 

Anonymkode: c8c03...5cd

Jeg har ingen erfaringer på området, bortsett fra at jeg vet hvordan det er å ha null kjemi med svigers. Siden de er en generasjon over deg, så kan jeg likevel få komme med et forslag. Til jul så tror jeg det hadde vært fint for ungen din sin del, om ungen din ga "Fortell bestefar" og "Fortell bestemor"-bøker til dem. Slike som de kan skrive i, informasjon om dem selv, slik at barnet kan få vite viktig informasjon fra sin slekt før det blir for sent. Så ber du dem om å få bøkene tilbake til barnet når de har fått skrevet i dem. I og med at det ikke faller naturlig for dere å ta en prat, liksom. Så håper jeg for deres del at de bryr seg om å sette av tid til å skrive ned informasjonen. Bestemor til mitt barn fikk en slik bok i fjor, tror ikke hun kommer til å skrive i den før hun er pensjonist dessverre. 

Anonymkode: 06136...a7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kondolerer så mye Ts. 

Jeg har rikelig erfaring med en slik svigermor som du har. Hun har aldri likt meg og kom med stikk til meg stadig vekk. Siste gangen presterte hun å fortelle en "festlig" historie om hva vårt barn skulle ha sagt om sin mormor da de gikk tur engang. Det var utrolig sårende for meg å høre da min mor døde for ikke så lenge siden. Tror ikke at historien er sann heller, barnet vårt var veldig glad i mormoren sin. Men typisk henne å komme med noe slikt, alt for å trykke meg ned.  

Jeg har helt sluttet å besøke dem, har tatt med ungene på besøk til dem veldig ofte opp gjennom årene. Jeg syntes det var viktig at de skulle ha et gjensidig godt forhold, men ungene har fått med seg hvordan de behandler meg og hvor lite interesse besteforeldrene egentlig har for dem. Farmoren unnså seg heller ikke for å komme med stygge kommentarer direkte til ungene etterhvert som de vokste til, så nå er kontakten omtrent null. 

Min mann har tatt det opp med moren, men hun svarer alltid at det var ikke sånn ment! Neida, hun har ikke ment noe vondt med det. Eller hun lyver og sier at det har hun aldri sagt, hun har vært utspekulert nok til å komme med kommentarer og stikk når mannen min ikke hørte henne. Så vi har gitt opp, min mann forstår utmerket godt at jeg ikke orker å ha kontakt med dem mer. 

Jeg vet ikke hva jeg skal råde deg til, men vet hvor utrolig utmattende det er med slik behandling. Jeg forstår godt at du vil at barnet ditt skal ha et godt forhold til besteforeldrene, særlig siden de er så flinke med barnet og viser stor interesse. Slik var det ikke i mitt tilfelle, så du er heldig slik sett. Men hvordan vil de med tiden snakke om deg til barnet ditt? Vil de prøve å påvirke negativt der siden de er så negative til deg? 

Håper det kan ordne seg, men å forandre et svigermonster har jeg lite tro på, min erfaring er at det nytter ingenting uansett hvor mye man prøver å ta det opp. 

Anonymkode: d094d...fea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS,

Støtt deg til de som er glad i deg nå. Ikke vær med disse menenskene når de faktisk misliker deg. 

Hva med din familie? tanker onkler søsken og foreldre?

Anonymkode: c5c8f...3ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Først kondolerer. Men er man voksen nok til å få barn er man også voksen nok til å omgås barnas besteforeldre. 

Anonymkode: 6fd47...0b4

Hmm, nå er det bestemor som ikke er voksen nok i denne saken , men du er inne på noe. TS er heller ikke voksen nok til å sette bestemor på plass, men hvem er voksen nok til å håndtere ett slikt menneske? Bestefar? Jeg tviler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har jo bestemt deg for å gjøre det vanskelig virker det som... 

Anonymkode: a469a...242

Prøv å være litt medfølende da🤬makan🤨

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist lesing.

Synes de må begynne å legge i mer innsats selv her. Hvis svigermor er redd for å fly får hun lære å overvinne den frykten for barnebarnet sitt, eller sette seg i bilen og kjøre litt oftere. Du har allerede nok å stri med, og du sier det fungerer bedre når de er hos deg.

Du er blitt alene med barnet og har nok med deg selv og barnet. Ikke spring på pinne for dem når du får så lite igjen for det. Inviter dem til dere og legg i en skikkelig innsats for at de skal like seg der og komme oftere. Lag mat de liker, ta de med på ting, gi dem grunner til å ville komme til deg. Lettere for to voksne å reise enn en voksen og ett lite barn.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du har jo bestemt deg for å gjøre det vanskelig virker det som... 

Anonymkode: a469a...242

Du tror ikke det finnes småbygder i Norge? Jeg har vokst opp i ei bygd seks mil unna nærmeste kafé, kino, overnattingssted etc. Var ei veikro, men mange som tilhørte bygdelaget bodde 5-6 km unna den, eller mer...

Anonymkode: c10c2...0de

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...