Gå til innhold

Når en vet alt for mye.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dersom saken går til retten BLIR du navngitt også som anonym - det er i praksis umulig å sende inn en anonym melding da BV og andre ikke kan starte en sak på slikt grunnlag. Så de som sier du kan melde fra aner ikke hva de snakker om.

Men det du kan gjøre er å skrive ned din bekymring anonymisert, altså ikke på en måte som kan spores til deg og så gi brevet til instanser som skole, barnehage, legekontor, helsestasjon, barnevern, politi osv og HÅPE at det ikke spores tilbake til deg på noen måte.

Anonymkode: 01ff9...160

JO DET KAN DE.

Anonymkode: a1fe5...6c3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Elán skrev:
 

Er det viktigere for deg å holde god tone med foreldrene eller at barnet skal komme seg ut av rusmiljøet? 

Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg kontaktet barnevernet først med bekymringsmelding uten å nevne navn og så tatt kontakt med politiet, fortelle dine erfaringer med disse menneskene og at de muligens vil true deg osv. For meg ville det viktigste vært at barnet skulle være trygg enn noe som helst annet! 

Det ser sånn ut desverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Duff skrev:
 

Det ser sånn ut desverre. 

Synes faktisk det er sykt. Da er man jo med på å legge til rette for at barnet vokser opp med rus og omsorgssvikt. Barnet kommer ikke til å ha en bra oppvekst og det er da større sannsynlighet for at barnet også kommer til å bli rusmisbruker som ungdom/voksen (dette er basert på fakta fra et familiemedlem som har jobbet i fengsel med rusmisbrukere som har sett dette skje i mange tilfeller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elán skrev:
 

Synes faktisk det er sykt. Da er man jo med på å legge til rette for at barnet vokser opp med rus og omsorgssvikt. Barnet kommer ikke til å ha en bra oppvekst og det er da større sannsynlighet for at barnet også kommer til å bli rusmisbruker som ungdom/voksen (dette er basert på fakta fra et familiemedlem som har jobbet i fengsel med rusmisbrukere som har sett dette skje i mange tilfeller).

Det har du helt rett i. Barn er utrolig utsatt for traumer, det skjer fysiske ting med hjernen dems som er neste uopprettelig hvis ikke noe blir gjort tidlig. Med tidlig snakker vi før 6 års alder. Og her ser man på at det skjer...helt vilt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elán skrev:
 

Er det viktigere for deg å holde god tone med foreldrene eller at barnet skal komme seg ut av rusmiljøet? 

Hadde jeg vært i din situasjon, ville jeg kontaktet barnevernet først med bekymringsmelding uten å nevne navn og så tatt kontakt med politiet, fortelle dine erfaringer med disse menneskene og at de muligens vil true deg osv. For meg ville det viktigste vært at barnet skulle være trygg enn noe som helst annet! 

Ville bare si at dette er ingen sort hvitt sak. Tror ikke TS er bekymret for å opprettholde en god tone med foreldrene. TS har selv barn, og det er fare for trusler og alvorlige handlinger. Forstår tanken din om at det viktigste er at barnet er trygg, og i utgangspunktet helt rett. Men hjelper lite eller ingenting, dersom andre barn blir ødelagt i tillegg. Har man skaffet seg barn, må man først ta vare på og redde sine egne, før man redder andres. Og det blir dette som er dilemmaet hos TS, slik jeg ser det. Tolker det slik at h*n tenker at det å melde i fra, vil sette sitt eller sine egne i fare. Ut i fra det er det helt naturlig å skulle beskytte sitt eget barn, dersom man må velge. Til deg TS, meld fra anonymt, presiser viktighet og bakgrunn for det, oppgi ting du har nevnt her. Du kan også melde fra til helsestasjon, barnehage og skole, alt etter alder, så tar disse arenaer saken videre. Du kan også levere et skriv, levere uten å oppgi hvem du er, eller levere og evt at si dette bringes fra noen med nær kjenskap til situasjonen. Håper du finner en måte å melde fra om, samtidig som du føler din trygghet for deg og ditt er sikret.❤ Håper du får dette til snarest, slik at dette andre barnet raskt kan bringes i trygghet!❤

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Romsdal
4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dersom saken går til retten BLIR du navngitt også som anonym - det er i praksis umulig å sende inn en anonym melding da BV og andre ikke kan starte en sak på slikt grunnlag. Så de som sier du kan melde fra aner ikke hva de snakker om.

Men det du kan gjøre er å skrive ned din bekymring anonymisert, altså ikke på en måte som kan spores til deg og så gi brevet til instanser som skole, barnehage, legekontor, helsestasjon, barnevern, politi osv og HÅPE at det ikke spores tilbake til deg på noen måte.

Anonymkode: 01ff9...160

Dette er IKKE sant! Det er kun en grunn til at en anonym melder må gis til kjenne i en rettsak og det er hvis man ellers ikke kan bevise omsorgssvikten. Men etter en undersøkelse og som oftest lengre periode med ulike hjelpetiltak har barnevernet som regel  mer enn dok egen dokumentasjon på forldrefungeringen og trenger ikke bruke den opprinnelige bekymringsmeldingen som bevis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lykkehjerte skrev:
 

Ville bare si at dette er ingen sort hvitt sak. Tror ikke TS er bekymret for å opprettholde en god tone med foreldrene. TS har selv barn, og det er fare for trusler og alvorlige handlinger. Forstår tanken din om at det viktigste er at barnet er trygg, og i utgangspunktet helt rett. Men hjelper lite eller ingenting, dersom andre barn blir ødelagt i tillegg. Har man skaffet seg barn, må man først ta vare på og redde sine egne, før man redder andres. Og det blir dette som er dilemmaet hos TS, slik jeg ser det. Tolker det slik at h*n tenker at det å melde i fra, vil sette sitt eller sine egne i fare. Ut i fra det er det helt naturlig å skulle beskytte sitt eget barn, dersom man må velge. Til deg TS, meld fra anonymt, presiser viktighet og bakgrunn for det, oppgi ting du har nevnt her. Du kan også melde fra til helsestasjon, barnehage og skole, alt etter alder, så tar disse arenaer saken videre. Du kan også levere et skriv, levere uten å oppgi hvem du er, eller levere og evt at si dette bringes fra noen med nær kjenskap til situasjonen. Håper du finner en måte å melde fra om, samtidig som du føler din trygghet for deg og ditt er sikret.❤ Håper du får dette til snarest, slik at dette andre barnet raskt kan bringes i trygghet!❤

Jeg kan se det fra den siden, men det er da det er viktig å snakke med politiet og forklare at TS frykter for seg selv og sine barn og at det må finnes en måte for at de skal kunne være sikre. Har ikke vært i den situasjonen, men om de kan få en sikkerhetsalarm eller lignende, tenker jeg. Det må være en måte som blir trygge for alle parter og slik jeg ser det er det kun politiet som kan gi denne tryggheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLIR MAN NAVNGITT UNDER RETTSAK?! 

Så de gangene jeg har ringt barnevernet og det ble ført til rettsak så har mitt navn kommet opp? 

Er det sant?! 

Anonymkode: 51db4...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

BLIR MAN NAVNGITT UNDER RETTSAK?! 

Så de gangene jeg har ringt barnevernet og det ble ført til rettsak så har mitt navn kommet opp? 

Er det sant?! 

Anonymkode: 51db4...698

Nei

Anonymkode: 4c10a...ea9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

BLIR MAN NAVNGITT UNDER RETTSAK?! 

Så de gangene jeg har ringt barnevernet og det ble ført til rettsak så har mitt navn kommet opp? 

Er det sant?! 

Anonymkode: 51db4...698

Kun navngitt dersom du er en offentlig instans som melder i fra.

Anonymkode: 4c10a...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Hadde skrevet en anonym mail til politi og barnevern om at barna utsettes for grov omsorgssvikt. At det er rusmidler i bildet og at barnet utsettes for fare daglig.

Jeg forstår at Ts er redd om hun har barn og dette kan være potensielt voldelige personer som kan få personlig vendetta mot henne. 

Opprett en mailadresse og skriv mailen på en offentlig PC på et sted som f.eks Nav eller et bibliotek. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skriver navnet ditt i meldingen kan den gjøres kjent, selv om du skriver den "anonymt". Det er viktig å anonymiserte det du skriver (f. Eks. ta bort ting bare du kan vite). Meldingen blir lest opp i sin helhet uansett om du melder anonymt eller ei. Skal du være 100%anonym, må du sende bekymringen som brevpost. Når det er sagt, anbefales det alltid å melde under fult navn. Da er det lettere for barnevernet å gjøre jobben sin. 

Her er det som står om å melde anonymt (fra bufdirs hjemmesider) 

"Du kan fremstå med navn overfor barneverntjenesten, men be om at dette ikke gjøres kjent for foreldrene. Dersom du velger dette alternativet;

  • vil barneverntjenesten være forpliktet til å foreta en vurdering av om det er grunnlag for å unnta melders navn fra innsyn
  • anonymiteten vil kunne bli opphevet dersom barneverntjenesten fremmer sak om plassering av barnet for fylkesnemnda."
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Elán skrev:
 

Synes faktisk det er sykt. Da er man jo med på å legge til rette for at barnet vokser opp med rus og omsorgssvikt. Barnet kommer ikke til å ha en bra oppvekst og det er da større sannsynlighet for at barnet også kommer til å bli rusmisbruker som ungdom/voksen (dette er basert på fakta fra et familiemedlem som har jobbet i fengsel med rusmisbrukere som har sett dette skje i mange tilfeller).

Når man har egne barn er det naturlig å sette deres ve og vel foran andre barn selv om andre barn vil lide.Skjønner godt TS her selv om jeg aldri har vært borti liknende.Dette er et stort moralsk dilemma for TS pga sikkerheten til seg selv og egne barn. TS behøver absolutt ikke å lese unødvendige kommentarer da h*n forstår utmerket godt at barnet der lider og derfor ber om råd fra dem som har meldt i like tilfeller.

Anonymkode: e695b...a3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/19/2018 at 1:49 AM, AnonymBruker said:
 

Jeg bare vet at det er flere i min situasjon her. Hva gjør vi? Det handler om dop og de som setter sprøyter. De har barn og de er kriminelle. Og vi er redde! Det er ikke sånn at de er Guds beste barn. Vi vet vi får svi om vi tyster eller varsler barnevernet. Nå bruker ikke jeg noe dop. Jeg bare kjenner folk som gjør. Tragisk og reelt.

Jeg gidder ikke høre på moraliserer her som ikke aner hva det handler om. Hold bare fingrene unna tastaturet. Jeg vil høre hva folk som vet hva dette handler om gjør. Det er folk som er helt ute å kjøre. Så hva gjør vi? Når du er av de få som ikke misbruker rus, men har venner som gjør? Og en unge ligger tre meter unna og sover ?

Jada, ringe barnevernet og alle vet at det er deg. Det går ikke. Hvis det blir rettsak blir du navngitt, og det går heller ikke. Det vet dere som har vært borte i dette. Er kjempefortvilet! 

Anonymkode: 869eb...77b

Du har PLIKT til å melde BV. 

Sånn? 

 

Anonymkode: e2d1b...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg meldte nylig en bekymring til BV. Jeg ringte, og oppga navn. På grunn av situasjonen valgte likevel BV å gjøre det om til en anonym melding, og starte undersøkelse kun på grunnlag av opplysningene. 

BV er ikke interessert i at den som melder inn skal få problemer, eller stå til ansvar for å ha "sladret". 

Som anonym melder får man imidlertid ikke noen opplysninger om hva de videre foretar seg i saken, da må man bare stole på at de følger opp. Det stoler jeg på at de gjør. 

Anonymkode: 38233...520

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipset anonymt ovenfor et par som mishandlet barnet sitt. Bv hadde telefonnumeret jeg ringte ifra og hadde lagret det i saksmappa som advokaten til foreldrene fikk se,,,,,.  Gjett om jeg fikk bråk! Da jeg ble innkalt på møte med bv spurte jeg hvorfor de hadde utlevert mappa med nummeret mitt. Svaret var sånn“ njahh,,, jo,,,, det var kanskje litt uheldig sett i etterkant“ 

Styr unna alle elektroniske spor som kan tilbakeføres til deg!

Anonymkode: f5b89...b5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Send et papirbrev uten avsenderadresse. Det er anonymt nok.

Anonymkode: 1077e...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 13.01, AnonymBruker skrev:
 

Har tipset politiet tidligere. Det de gjorde var å kalle meg inn på møte. Fikk forklare meg. Ingenting som blir sagt spores tilbake til meg. Kun de to politimennene jeg snakket med, hvet at jeg er en tyster. De kontakter barnevernet for deg. Du forblir blir helt anonym. Fikk nummeret til han ene, han har ikke lov til å lagre mitt. Han aner faktisk ikke hvem jeg er, når jeg tipser :)

Anonymkode: 48893...828

En tyster?

Hvis du ikke er en del av miljøet så er du ingen tyster.

Skaff deg balltre i tilfelle de kommer på dørene igjen og gi politi og barnevern klar beskjed under fullt navn. Da blir de nok kvitt ungene sine etterhvert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva?

Du vet at det er ett barn som har det vanskelig, som lever under omsorgssvikt, med rusede foreldre, og du tenker, huff da, hva kan skje med meg hvis jeg sier ifra? Har du tenkt på hva som kan skje om du ikke sier ifra? Dette barnet kan nok ikke si ifra. Hvor lenge vil du godta at dette barnet bør i ett slikt hjem? For det er jo det du gjør ved å ikke melde til barnevernet. 

Så da er det lettere å ikke gjøre noe? Lettere for deg, kan hende. Men ikke lettere for det barnet. 

 

Anonymkode: 86820...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...