Gå til innhold

Kan leder kreve at jeg må ordne barnevakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, wildfig skrev:
 

Ta deg en sykedag med barnet. Jobben er bare en jobb, tida med barnet får du aldri tilbake. Synes mange her er vel hysteriske. 

Fy fa.... for en arbeidsmoral. At du ikke skjemmes 🙄

Anonymkode: acb2c...7c4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Og, Folkehelseinstituttet sier skolebarn bør holdes hjemme (for egen del hvis det ikke er smitterisiko) til de er feberfri. 

Anonymkode: 66e77...41b

 

1 time siden, Harlekin skrev:
 

Det var da helt utrolig mange som ikke vet at det anbefales at barnet er hjemme 24 timer etter feber. Særlig i barnehage, men i småskolen kan det også være aktuelt. Joda, flere leger sier dette ikke er nødvendig, at man ser an allmenntilstanden til barnet (og dette er jeg enig i), men det er fortsatt en generell anbefaling fra flere hold. Det er utrolig frekt av enkelte å anklage TS for å ville ha "fridag" når hun forteller at skolen ønsker at barnet er hjemme 24 timer etter siste feber. De kan ikke kreve det, nei, men anbefale. 

Til TS: Lederen din kan, hvis de betviler at barnet er sykt, kreve at du skaffer legeerklæring. Hvis leder krever dette, ville jeg ringt legekontoret i morgen tidlig og forklart situasjonen, og hørt hva de sier. 

Enig, jeg trodde det var allment kjent at det anbefales å holde barn med feber hjemme i 24 timer, er direkte sjokkert over alle som svarer her og mistenker TS for å ville snike til seg en fridag! Mulig det er et tilfelle av "på seg selv kjenner man andre"? ;) 

 Tror dessuten det må være mange barnløse her; det er jo veldig vanlig at feber hos barn kommer og går, så jeg ville slett ikke stolt på at barnet var friskt selv om det følte seg litt bedre etter en liten stund - det kan fort snu. 

Anonymkode: de06e...f02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Enig, jeg trodde det var allment kjent at det anbefales å holde barn med feber hjemme i 24 timer, er direkte sjokkert over alle som svarer her og mistenker TS for å ville snike til seg en fridag! Mulig det er et tilfelle av "på seg selv kjenner man andre"? ;) 

 Tror dessuten det må være mange barnløse her; det er jo veldig vanlig at feber hos barn kommer og går, så jeg ville slett ikke stolt på at barnet var friskt selv om det følte seg litt bedre etter en liten stund - det kan fort snu. 

Anonymkode: de06e...f02

Og dette gildet skal arbeidsgiver og samfunn betale?

personlig mener jeg Ts skader sitt barn for å kunne få seg en betalt fridag på samfunnets regning.

Barn med OK almentilstand bør tilbake på skolen for å lære, ikke gå hjemme å bli stakkarsliggjort.

Jeg ser virkelig frem til den dagen det blir innført karensdager. Da har man denne typen moral å takke.

 

Anonymkode: acb2c...7c4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Harlekin skrev:
 

Det var da helt utrolig mange som ikke vet at det anbefales at barnet er hjemme 24 timer etter feber. Særlig i barnehage, men i småskolen kan det også være aktuelt. Joda, flere leger sier dette ikke er nødvendig, at man ser an allmenntilstanden til barnet (og dette er jeg enig i), men det er fortsatt en generell anbefaling fra flere hold. Det er utrolig frekt av enkelte å anklage TS for å ville ha "fridag" når hun forteller at skolen ønsker at barnet er hjemme 24 timer etter siste feber. De kan ikke kreve det, nei, men anbefale. 

Til TS: Lederen din kan, hvis de betviler at barnet er sykt, kreve at du skaffer legeerklæring. Hvis leder krever dette, ville jeg ringt legekontoret i morgen tidlig og forklart situasjonen, og hørt hva de sier. 

Fra hvilke hold? Folkehelseinstituttet sier (og det gjelder barnehager):

Feber

Barns normale temperatur kan variere. Mer enn 38° C målt i endetarmen anses å være forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn.

Anonymkode: 66e77...41b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Enig, jeg trodde det var allment kjent at det anbefales å holde barn med feber hjemme i 24 timer, er direkte sjokkert over alle som svarer her og mistenker TS for å ville snike til seg en fridag! Mulig det er et tilfelle av "på seg selv kjenner man andre"? ;) 

 Tror dessuten det må være mange barnløse her; det er jo veldig vanlig at feber hos barn kommer og går, så jeg ville slett ikke stolt på at barnet var friskt selv om det følte seg litt bedre etter en liten stund - det kan fort snu. 

Anonymkode: de06e...f02

Hvem anbefaler det?

Anonymkode: 66e77...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Da ble det hjemmedag på gutten min. Vi har kost oss veldig, og tydelig at han trengte en rolig dag.. Har ikke hatt feber, men litt mer slapp av vanlig. Leder fikk en SMS, fikk «Ok» tilbake.. 

Jeg tok riktig avgjørelse. 

Anonymkode: 4cdae...66f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror dette er et troll - basert på de gjentatte uttalelsene om å kose seg hjemme.

God helg, folkens! Jeg er glad for å se tross alt mange svar med tydelige reaksjoner på at man tar seg en fridag hjemme på jobbens regning.

Anonymkode: e093e...dfa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Tror dette er et troll - basert på de gjentatte uttalelsene om å kose seg hjemme.

God helg, folkens! Jeg er glad for å se tross alt mange svar med tydelige reaksjoner på at man tar seg en fridag hjemme på jobbens regning.

Anonymkode: e093e...dfa

Såpass

Hva tror du da, at siden det er en sykedag, så skal vi sitte og kjede oss?

Anonymkode: 4cdae...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hvor kvasse folk skal være. Det måtte da være mulig å bare svare på spørsmålet og så får vedkommende selv stå for egne valg.

Ikke sitte å leke politi og si nei nei nei sånn må du ikke gjøre fy og fy.

Spørsmålet var jo hva som er lovverk og rettigheter og hvordan det fungerer ikke hva som er rett og når ungen er syk nok.

Ungen har hatt feber den dagen innlegget ble opprettet. At ungen er tilsynelatende bedre betyr ikke nødvendigvis at ikke feberen kommer tilbake på kvelden. Årsaken til feberen kan også ha mange årsaker. Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er et reelt behov med en ekstra dag hjemme så dette må man jo se an. Du vil jo se på barnet utover kvelden om det egentlig er så friskt som det ser ut for det henger at feber kommer, går bort og kommer tilbake. Den er jo tross alt høyest til lenger timer siden sist du sov.

Anonymkode: 3503c...b9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Blondie65 said:
 

Nå kan man kompensere "kosedagsyndromet" ved å lage en kjip dag hjemme f.eks. ved at det ikke blir TV eller internett, og at barnet må være inne uten lekekamerater. Jeg mener likevel- som de fleste i tråden - at barnet skal på skolen når de er feberfri, 

Det går an å ha dårlig allmenntilstand uten å ha feber, så syns vel strengt tatt det er lov å gjøre en vurdering om å være hjemme selv om barnet ikke har feber.

(Uten at jeg skal mene noe om hvorvidt TS prøver å lure til seg en fridag eller ikke)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om regelen om 24 timer hjemme etter feber, hverken i barnehage eller skole. Barna mine har bestandig fått relativt lett feber, og kan være friske som fisk bare timer etterpå. Har heller ikke hørt denne begrunnelsen for fravær fra kolleger. Kanskje var det riktig for barnet til ts å være hjemme denne dagen, men det må jo i så fall være grunnet almentilstanden i dag, ikke feber i går.

 

Ellers har jeg aldri hørt om arbeidsgivere som krever at man finner barnevakt, og som flere andre her lurer jeg på om det skyldes mistanke fra arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe ikke gutten forteller om kosedagen på skolen på mandag og barnet til sjefen får det med seg og forteller det hjemme. 

Anonymkode: 9ac2c...00e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Får håpe ikke gutten forteller om kosedagen på skolen på mandag og barnet til sjefen får det med seg og forteller det hjemme. 

Anonymkode: 9ac2c...00e

Nå tror jeg du spinner litt for mye.

Det skal utrolig mye til for at det der skal skje. 

Anonymkode: 0ebc9...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå tror jeg du spinner litt for mye.

Det skal utrolig mye til for at det der skal skje. 

Anonymkode: 0ebc9...8c1

Det kan skje. Ungen til ts og sjefen går i samme klasse. 

Anonymkode: 9ac2c...00e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sjefen din kan på ingen måte kreve at du skaffer deg barnevakt. Nå er det slik at du har 3 syke dager i strekk med barnet, etter det så må du ha legeerklæring vis ikke arbeidsgiver godtar at du bruker noen av de andre syke dagene. Som arbeidstaker er mang ganske godt beskyttet der. 

Hun har heller ingen ting med hvordan barnet er sykt eller hvordan du ordner det så lenge du forholder deg til lovverket. Neste gang, si minst mulig da det er uheldig å si at man må holde et friskt barn hjemme fordi det hadde feber dagen før.  Er ikke ungen i form morgenen etter så blir du hjemme. Er ungen i fin form så sender du det på skolen. 

Sjefen din må nesten ha litt tillit til sine ansatte, det er litt det syke dager baserer seg på. Men misbruker man syke dager kan sjefen gi en sparken, vis sjefen har en særdeles god grunn. 

Anonymkode: 91696...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde folk holdt barna sine hjemme til de var friske hadde det vert mye mindre sykdom ute å gått, og det hadde blitt mindre fravær i det store og hele. 

Hilsen mammaen til ett barn som fikk absolutt alt av sykdom frem til hen var 3 år. 

Anonymkode: bb31b...284

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine barn har ofte mønsteret at de har feber på ettermiddag, og feberfri morgen. Jeg sender dem da ikke på skolen neste morgen. Arbeidsgiver får en kort beskjed om at jeg blir hjemme for å passe sykt barn. Ikke noe mer eller mindre, det er en rettighet jeg har. Det jeg ofte gjør, er å jobbe hjemmefra det som går. Men det kan heller ikke kreves.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Og dette gildet skal arbeidsgiver og samfunn betale?

personlig mener jeg Ts skader sitt barn for å kunne få seg en betalt fridag på samfunnets regning.

Barn med OK almentilstand bør tilbake på skolen for å lære, ikke gå hjemme å bli stakkarsliggjort.

Jeg ser virkelig frem til den dagen det blir innført karensdager. Da har man denne typen moral å takke.

 

Anonymkode: acb2c...7c4

Med mindre man har sykemelding fra lege og det har gått 16 dager av arbeidsgivers perioden er det bedriften som betaler ut sykepenger og det går ikke fra skattepengene våres. Så det trenger du ikke å tenke på. 

Det er slik i prinsippet at man ønsker å minimere smitte slik at ikke flere barn blir syke. Jo flere barn som er syke, jo flere foreldre er hjemme. Jo flere barn som er syke, jo flere foreldre blir syke.....so on. 

 

Anonymkode: 91696...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med å holde barn hjemme til de har vært feberfri i 24 timer...

Hva om ungen er som jeg alltid har vært? Jeg må ha over 39 i feber for å merke det og mine foreldre kunne ikke merke det på meg da jeg var liten fordi allmenntilstanden ikke sa at jeg hadde feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 21.54, AnonymBruker skrev:
 

Ts her

Jeh gir meg ende over!

Kan dere ikke svare på det jeg lurer på? Jeg lurer ikke på hva dere synes jeg skal gjøre med mitt barn. Jeg lurer på om leder kan kreve at jeg møtet opp på jobb i morgen. 

Takk til dere som svarte bekreftende på at hun ikke kan, og til deg som sendte meg link. 

Anonymkode: 4cdae...66f

Arbeidsgiver kan kreve at du kommer på jobb dersom barnet er friskt. 

Må si jeg blir relativt oppgitt over en del av holdningene som kommer frem i denne tråden. Ingen skal vel være hjemme etter at de er blitt frisk og smittefri. Har selv tre barn som nå går i barneskolen. Opp gjennom årene har jeg hørt om karantenetid etter oppkast, men aldri etter feber. Skulle tatt seg ut om alle skulle være hjemme en dag etter at de ble friske. Ikke rart det er høyt sykefravær i dette landet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...