Gå til innhold

Kan leder kreve at jeg må ordne barnevakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble oppringt av skolen i dag, måtte hente sønnen pga feber. Jeg gir beskjed til leder at jrg må reise. Vedkommende sier at jeg må ringe med en gang jeg ser barnet og barnets allmenntilstand. Jeg forteller at jeg uansett må bli hjemme dagen etter, da skolen krever 24 timer uten feber. Leder blir veldig irritert, sier at hun forventer at jeg ordner barnevakt hvis allmenntilstanden er fin. Han er nå i fin form, ikke hatt behov for febernedsettende, hjalp å lufte litt og gi kald drikke og ha ham i truse og t- skjorte.. 

Jeg er ikke interessert i å skaffe barnevakt, vil heller bruke sykt barn dager. Kan hun KREVE dette?

Ønsker helst ikke å lyve heller, da våre barn går i samme klasse, og jeg er redd mitt barn vil fortelle at han egentlig var frisk dagen etter.. 

Anonymkode: 4cdae...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ble oppringt av skolen i dag, måtte hente sønnen pga feber. Jeg gir beskjed til leder at jrg må reise. Vedkommende sier at jeg må ringe med en gang jeg ser barnet og barnets allmenntilstand. Jeg forteller at jeg uansett må bli hjemme dagen etter, da skolen krever 24 timer uten feber. Leder blir veldig irritert, sier at hun forventer at jeg ordner barnevakt hvis allmenntilstanden er fin. Han er nå i fin form, ikke hatt behov for febernedsettende, hjalp å lufte litt og gi kald drikke og ha ham i truse og t- skjorte.. 

Jeg er ikke interessert i å skaffe barnevakt, vil heller bruke sykt barn dager. Kan hun KREVE dette?

Ønsker helst ikke å lyve heller, da våre barn går i samme klasse, og jeg er redd mitt barn vil fortelle at han egentlig var frisk dagen etter.. 

Anonymkode: 4cdae...66f

Hvilken skole kan kreve 24 timer uten feber og bevise denne typen feber? Måler de feber på skolen på ditt barn før de sender melding om at barnet skal hentes? Da går skolen langt over streken på hva de har lov til. 

Leder/arbeidsgiver kan kreve at du dokumenterer med legeerklæring at barnet ditt virkelig er sykt. Etterkommer du ikke kravet så blir det å regne som ugylding fravær og reaksjonen deretter. 

Fra din side høres det ut som om du ønsker en hjemmedag i morgen.

Anonymkode: 4a63b...aee

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det flere som ikke kan kreve.
Leder kan ikke kreve at en ansatt skaffer barnevakt til et sykt barn. Riktignok passer det aldri at en ansatt er syk, og noen ganger passer det enda mindre enn ellers, men å beordre den ansatte til å skaffe barnevakt har ikke leder lov til. 
Skolen kan ikke kreve 24 timers feberfrihet. Helsemyndigheten har en veldig omtrentlig anbefaling, uttrykt som en tommelfingerregel om at et barn kan returnere til skolen omtrent 24 timer etter at barnet føler seg bedre. Her har barnets allmentilstand + eventuell smittefare alt å si. Er han i fin form og ikke smittsom med noe som helst - send ham på skolen. 

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvilken skole kan kreve 24 timer uten feber og bevise denne typen feber? Måler de feber på skolen på ditt barn før de sender melding om at barnet skal hentes? Da går skolen langt over streken på hva de har lov til. 

Leder/arbeidsgiver kan kreve at du dokumenterer med legeerklæring at barnet ditt virkelig er sykt. Etterkommer du ikke kravet så blir det å regne som ugylding fravær og reaksjonen deretter. 

Fra din side høres det ut som om du ønsker en hjemmedag i morgen.

Anonymkode: 4a63b...aee

Takk for tips! Da ringer jeg fastlegen i morgen og får en erklæring derfra. 

Anonymkode: 4cdae...66f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk for tips! Da ringer jeg fastlegen i morgen og får en erklæring derfra. 

Anonymkode: 4cdae...66f

OK, så det er en dag vekk fra jobben som var den virkelige motivasjonen bak innlegget ditt, ja... Både hun du siterer og jeg forteller deg jo at skolen ikke har rett til å kreve at et ellers friskt barn blir hjemme. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ullvott skrev:
 

OK, så det er en dag vekk fra jobben som var den virkelige motivasjonen bak innlegget ditt, ja... Både hun du siterer og jeg forteller deg jo at skolen ikke har rett til å kreve at et ellers friskt barn blir hjemme. 

Han er i fin AT nå. Han hadde feber i dag. Jeg velger å heller gi ham en rolig dag i morgen, at han kan komme til hektene, enn å sende ham i hui og hast tilbake til skolen igjen.  

Anonymkode: 4cdae...66f

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ha er i fin form og det ikke er noe smitterisiko, hvorfor skal han da holdes hjemme? Fordi det er fredag i morgen og du vil ha langhelg?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, The Kitten skrev:
 

Hvis ha er i fin form og det ikke er noe smitterisiko, hvorfor skal han da holdes hjemme? Fordi det er fredag i morgen og du vil ha langhelg?

Hvor vil du med dette innlegget? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Takk for tips! Da ringer jeg fastlegen i morgen og får en erklæring derfra. 

Anonymkode: 4cdae...66f

Leger har ikke lov til å skrive noen erklæring uten å ha sett pasienten. Du må ringe og få en akutt time og møte opp til avtalt tid. Er ikke barnet da å oppfatte som "sykt" så får du heller ingen erklæring. 

Hvilken stahet er dette hos deg, ts, du skal være hjemme uansett hva? 

Anonymkode: 4a63b...aee

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:
 

Har ikke dette barnet en far som OGSÅ kan bidra med sykt barn dager?

Står det noe ated at ts ikke er en enslig far, uten mor i bildet? :)

Anonymkode: 4a63b...aee

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Står det noe ated at ts ikke er en enslig far, uten mor i bildet? :)

Anonymkode: 4a63b...aee

Jeg stilte et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om barnet er feberfritt i morgen tidlig, sender du hen på skolen. Det er forskjell på skole og barnehage på hva som kreves ved feber, og større barn klarer å regulere aktivitetsnivået litt selv. Jeg har selv barn på 1. og 4. trinn, og om de skulle fått en ekstra hjemmedag uten indikasjoner hver gang de er syk på ettermiddagen, hadde de lært seg opp til at et skyhøyt fravær er helt OK allerede fra ung alder.

Anonymkode: 0c7dc...829

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Morgenrøden skrev:
 

Arbeidsgiver kan kreve dokumentasjon ved legeerklæring fra den fjerde dagen du må være hjemme med sykt barn, i følge Nav
https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager#chapter-3

 

 

Takk. 

Barnet har en far, men det er min uke, så da blir jeg hjemme med ham. 

Anonymkode: 4cdae...66f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Om barnet er feberfritt i morgen tidlig, sender du hen på skolen. Det er forskjell på skole og barnehage på hva som kreves ved feber, og større barn klarer å regulere aktivitetsnivået litt selv. Jeg har selv barn på 1. og 4. trinn, og om de skulle fått en ekstra hjemmedag uten indikasjoner hver gang de er syk på ettermiddagen, hadde de lært seg opp til at et skyhøyt fravær er helt OK allerede fra ung alder.

Anonymkode: 0c7dc...829

Helt enig.

Han er i god allmenntilstand nå allerede, da er det ingen grunn til å ha en dag til å "komme til hektene på".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg jobber som leder i barneskolen og de kan ikke kreve 24 timers feberfri. Hvis barnet ble feberfri i løpet av ettermiddagen og er i grei almentilstand i morgen, bør du sende barnet på skolen.

Det har ingen hensikt å lære barnet til at det er greit med en kosedag hjemme etter barnet har vært litt syk en kort periode. Det kan skape dårlige holdninger til bruk av sykedager som barn i skolen og når de blir voksne og bør møte på jobb.

Anonymkode: 86635...e1e

Denne tråden handler ikke om hvordan jeg skal oppdra mitt barn. Hold deg til det jeg spør om. Som leder i barneskolen, så skulle man tro at du ville klare det...

Anonymkode: 4cdae...66f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Det har ingen hensikt å lære barnet til at det er greit med en kosedag hjemme etter barnet har vært litt syk en kort periode. Det kan skape dårlige holdninger til bruk av sykedager som barn i skolen og når de blir voksne og bør møte på jobb.

Anonymkode: 86635...e1e

Nå kan man kompensere "kosedagsyndromet" ved å lage en kjip dag hjemme f.eks. ved at det ikke blir TV eller internett, og at barnet må være inne uten lekekamerater. Jeg mener likevel- som de fleste i tråden - at barnet skal på skolen når de er feberfri, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Denne tråden handler ikke om hvordan jeg skal oppdra mitt barn. Hold deg til det jeg spør om. Som leder i barneskolen, så skulle man tro at du ville klare det...

Anonymkode: 4cdae...66f

Tråden du startet handler dypest sett om holdninger, ikke om verken helse eller regler. Du forteller om din leders holdninger da du måtte dra fra jobb, og fisket etter støtte herfra. Da er svar som omhandler holdninger til fravær, skole og arbeidsliv høyst relevant. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...