Gå til innhold

Tragisk når nordmenn klapper i hendene for bomstasjoner


Egenskap

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Sylveon skrev:

Vi har NAV som gir ut både kontantstøtte, sykepenger, biler og mye annet, gratis helse, gratis skole, betraktelig redusert barnehagepriser osv.  

Gir nav ut biler?

 

Er forresten mye skjulte tall når det gjelder nav. Altså det er også andre ting en dette som koster flesk igjennom nav. Anser gratis skole, gratis sykehus, sykepenger og barnehage som helt legit. Men tror dette alene bare er en del av kaken. Andre deler går til  bla a juss, utredninger, privat omsorg, barnevern (ikke i mot det men mye ressursbruk på ungdom som går med bemanning av 2 - 3 personer i døgnet f eks). Her er det få som tørr si noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, HankySpanky skrev:

Tydelig bare ut fra denne lille tråden at politikerne bruker splitt og hersk med stort hell.

Setter man svake grupper opp mot hverandre, glemmer de gjerne den store stygge ulven.

Skjerp dere, skatte-inndraging har historisk vært et onde, betaling for å leve, til den som for øyeblikket styrte området eller landet.

Skatt er en uting, det bør være utgangspunktet. Når skattetrykket er så høyt som det er her i landet, bør det være klinkende klart for enhver oppegående person at landet er skakk-kjørt og det går med dundrende underskudd.

 

Vi må begynne å produsere noe annet enn kraft og laks og konkurrere på det internasjonale markedet, slik at nasjonen faktisk tjener penger og ikke resirkulerer skattekroner i faretruende omfang.

Slutt å skylde på NAV klienter, folk som kjører bil eller "de rike", skyld for faen på politikerne som ikke evner å få landet på skinner.

Ding ding ding!

Vi har nok av penger, men vi forvalter dem som om vi var fulle og svimeslåtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å finansiere den nye garasjen til stortingspolitikerne kreves det sikkert 15-20 nye bommer. Trengs noen passeringer for å få inn 1,8 milliarder kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
Akkurat nå, loveli skrev:

Ding ding ding!

Vi har nok av penger, men vi forvalter dem som om vi var fulle og svimeslåtte.

Har du noen eksempler på hva du vil endre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tibbie skrev:

Jeg aner ikke hvordan det er med lokalpolitikken i Oslo. Men hva er problemet med det?

Har du fått med deg den siste klimarapporten? Den er HELT krise, og vi er desperate etter å gjøre mye asap. Å satse på miljøvennlig transport er IKKE noe negativt!

Lol. 

Da får man heller forby bilkjøring hvis det er så jævlig for miljøet. De aller fleste kjører ikke mindre, det blir bare dyrere. 

Uansett er det latterlig at BILISTENE skal betale for alt. Hvorfor er det ikke ilagt miljøavgift på hunder? Hva med alle som fyrer med ved? 

At du ikke ser at det er helt feil at en gruppe skal betale for alle andre sier mest om deg. Skal man bygget ut kollektiv transport så får man øke billettprisene og syklister får betale veiavgift de også. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tibbie skrev:

Hvem? Topplederene?
De fleste politikere har helt gjennomsnittlig lønn. Mange har til og med jobb ved siden av.

Tenker på de som har mest makt her, fylkespolitikere, ordførere og de som er valgt inn for å tjene på tinget.

 

Kommunepolitikere generelt tjener vel heller lite på å drive politikk ja, hvis jeg ikke tar feil.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, FrodeF skrev:

Lol. 

Da får man heller forby bilkjøring hvis det er så jævlig for miljøet. De aller fleste kjører ikke mindre, det blir bare dyrere. 

Uansett er det latterlig at BILISTENE skal betale for alt. Hvorfor er det ikke ilagt miljøavgift på hunder? Hva med alle som fyrer med ved? 

At du ikke ser at det er helt feil at en gruppe skal betale for alle andre sier mest om deg. Skal man bygget ut kollektiv transport så får man øke billettprisene og syklister får betale veiavgift de også. 

 

Er hunder og vedfyring et samfunnsproblem? Kjøttindustrien og transport er de største miljøsynderene, og de må tas først.

Og hva mener du? Syklister kjører vel også bil?

Meg-meg-meg-holdningen din forteller meg at du stemmer mørkeblått? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
3 minutter siden, FrodeF skrev:

Lol. 

Da får man heller forby bilkjøring hvis det er så jævlig for miljøet. De aller fleste kjører ikke mindre, det blir bare dyrere. 

Uansett er det latterlig at BILISTENE skal betale for alt. Hvorfor er det ikke ilagt miljøavgift på hunder? Hva med alle som fyrer med ved? 

At du ikke ser at det er helt feil at en gruppe skal betale for alle andre sier mest om deg. Skal man bygget ut kollektiv transport så får man øke billettprisene og syklister får betale veiavgift de også. 

 

Å forby bilkjøring er ikke spesielt realistisk. Å legge avgifter på bilkjøring er ønskelig ettersom politikere ønsker at færre kjører bil.

Billister betaler da ikke for ALT? I følge https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/VKM91/Dette-er-statens-inntekter-og-utgifter-i-2018 betaler bilister for 2 % av norges skatteinntekter.

Hvis man velger å øke billetpriser på kollektivtransport vil man incentivere det motsatte av hva man ønsker; nemlig at flere velger buss over bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tibbie said:

Er hunder og vedfyring et samfunnsproblem? Kjøttindustrien og transport er de største miljøsynderene, og de må tas først.

Og hva mener du? Syklister kjører vel også bil?

Meg-meg-meg-holdningen din forteller meg at du stemmer mørkeblått? :P

Hva tenker du om situasjonen til de menneskene som kommer til å miste levebrødet sitt hvis transporten "tas".?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
19 minutter siden, ewzp0xo3hlgove said:

Å forby bilkjøring er ikke spesielt realistisk. Å legge avgifter på bilkjøring er ønskelig ettersom politikere ønsker at færre kjører bil.

Billister betaler da ikke for ALT? I følge https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/VKM91/Dette-er-statens-inntekter-og-utgifter-i-2018 betaler bilister for 2 % av norges skatteinntekter.

Hvis man velger å øke billetpriser på kollektivtransport vil man incentivere det motsatte av hva man ønsker; nemlig at flere velger buss over bil.

Det der er helt feil.

 

Bil og bruk av denne involverer to andre poster, moms og olje, regner med de kun har med veiavgiften i posten sin for å popagandere inn et sosialistisk poeng av noe slag.

Endret av HankySpanky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
2 minutter siden, HankySpanky skrev:

Det der er helt feil.

 

Bil og bruk av denne involverer to andre poster, moms og olje, regner med de kun har med veiavgiften i posten sin for å popagandere inn et sosialistisk poeng av noe slag.

Forstår ikke helt hva du mener? Mener du at deler av bilkostnaden er "skjult" i olje og momssektoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
23 minutter siden, Tibbie said:

Er hunder og vedfyring et samfunnsproblem? Kjøttindustrien og transport er de største miljøsynderene, og de må tas først.

Og hva mener du? Syklister kjører vel også bil?

Meg-meg-meg-holdningen din forteller meg at du stemmer mørkeblått? :P

Til og med du må skjønne at alt som tas inn på bom, drivstoff og avgifter på bil IKKE går med til å forbedre veiene i dette landet.

Har du kjørt rundt i dette landet på potetveiene, skjønner du at de pengene går til helt andre ting.

Jeg har to problemer med det,

1 ) Skattetrykket er latterlig høyt på alt som har med bil og vei å gjøre, noe vi er avhengig av i dette landet.
2 ) Fordi det ikke finnes EN eneste politiker som har ryggrad nok til å stå frem å si at avgiftene IKKE har med miljø å gjøre men med ØKONOMI, samt at pengene IKKE blir øremerket til vei-relaterte aktiviteter.

Meg meg og meg tror jeg du skal dra lengre ut på landet med, for det kan lett snus på hodet: "Så lenge det ikke berører meg (negativt) driter jeg i dine problemer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky
1 minutt siden, ewzp0xo3hlgove said:

Forstår ikke helt hva du mener? Mener du at deler av bilkostnaden er "skjult" i olje og momssektoren?

Ja det er det helt klart.

For det første, så avgiftsbelegges biler slik at prisen triples fra import til den er på markedet.

Dette gjøres i flere vendinger (har sett regnestykket), først på volum, deretter på utslipp og muligens på effekt om jeg husker.

Dette er ikke moms, det er avgifter i tillegg til veiavgift og omregistreringsavgift.

 

Ang drivstoffavgifter.

Det er mer enn bare moms på drivstoff. 1 liter bensin har 25% moms + en haug med avgifter + fortjeneste til produsent.

Koster en liter bensin 10 kr (ja man kan jo drømme tilbake)

Så er det 2.50 i moms.

7 kroner i avgifter til staten

50 øre til shell/statoil

DET er realiteten, om man fyller for en tusing hver gang man fyller, går rundt 750-800 kr rett i statskassa og det er SKATT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ewzp0xo3hlgove
9 minutter siden, HankySpanky skrev:

Ja det er det helt klart.

For det første, så avgiftsbelegges biler slik at prisen triples fra import til den er på markedet.

Dette gjøres i flere vendinger (har sett regnestykket), først på volum, deretter på utslipp og muligens på effekt om jeg husker.

Dette er ikke moms, det er avgifter i tillegg til veiavgift og omregistreringsavgift.

 

Ang drivstoffavgifter.

Det er mer enn bare moms på drivstoff. 1 liter bensin har 25% moms + en haug med avgifter + fortjeneste til produsent.

Koster en liter bensin 10 kr (ja man kan jo drømme tilbake)

Så er det 2.50 i moms.

7 kroner i avgifter til staten

50 øre til shell/statoil

DET er realiteten, om man fyller for en tusing hver gang man fyller, går rundt 750-800 kr rett i statskassa og det er SKATT.

Bilavgiften er vel inkludert i de 2 prosentene? Du har rett at ved å legge til bensinavgift kommer vi opp på ca 4 %. Men det er fortsatt en liten del av de totale inntektene til staten. Moms blir betalt på det aller meste, så ser ikke helt hvordan det er relevant.

Er det noen som mener at avgiftene på bensin ikke er skatt?

kilde til statsbudsjettet 2017: https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Satsinger/?pid=73005

Endret av ewzp0xo3hlgove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 17.10.2018 den 23.44, Ron Paul skrev:

Absolutt, og det bør utvides til ikke bare å gjelde veier, men også skoler, sykehus, barnehager osv.

Høres ut som om du hadde hatt større glede av å bo i et annet land. 

Du vil ha et samfunn der syke går ubehandlet, og barn vokser opp som analfabeter uten fremtid du da? For det er det som vil skje med de fattige om det blir slik du skisserer. I andre land er det mange som må slutte i skole utdanning for å ta en lavtlønnsjobb fordi de velger å ta seg av en syk slektning, og dermed aldri kommer ut av fattigdommen. Det er grunner til at vi har et velferdssystem vet du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, theTitanic skrev:

Høres ut som om du hadde hatt større glede av å bo i et annet land. 

Du vil ha et samfunn der syke går ubehandlet, og barn vokser opp som analfabeter uten fremtid du da? For det er det som vil skje med de fattige om det blir slik du skisserer. I andre land er det mange som må slutte i skole utdanning for å ta en lavtlønnsjobb fordi de velger å ta seg av en syk slektning, og dermed aldri kommer ut av fattigdommen. Det er grunner til at vi har et velferdssystem vet du. 

Ingen land har et system slik jeg ønsker idag, dermed er det ingen som kan sammenlignes. Land med svake velferdsstater har gjerne en svak stat uten evne til å forsvare folk fra voldelige opprøre og kriminelle bander, et svakt rettsvesen, korrupsjon som er årsaken til folks lidelser. Med mindre du siktet til Norge hvor folk går ut av offentlige skoler som analfabeter og folk dør i helsejøer i offentlige helsekøer? De fleste i Norge har såpass god økonomi at de kan sørge for slike tjenester selv bedre enn staten noen gang vil være i stand til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest theTitanic
13 minutter siden, Ron Paul skrev:

Ingen land har et system slik jeg ønsker idag, dermed er det ingen som kan sammenlignes. Land med svake velferdsstater har gjerne en svak stat uten evne til å forsvare folk fra voldelige opprøre og kriminelle bander, et svakt rettsvesen, korrupsjon som er årsaken til folks lidelser. Med mindre du siktet til Norge hvor folk går ut av offentlige skoler som analfabeter og folk dør i helsejøer i offentlige helsekøer? De fleste i Norge har såpass god økonomi at de kan sørge for slike tjenester selv bedre enn staten noen gang vil være i stand til.

De fleste?? Tror du kan lage en tråd om det her inne jeg...  helsetjenester er dyrt, man kan bli blakk bare av å dra til tannlegen. Mange har mye lån å betale også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, theTitanic skrev:

De fleste?? Tror du kan lage en tråd om det her inne jeg...  helsetjenester er dyrt, man kan bli blakk bare av å dra til tannlegen. Mange har mye lån å betale også. 

Helsetjenester er dyrt når det offentlige står for de og presser opp prisene. Private forsikringer er derimot noe de aller fleste har råd til, spesielt om man kutter skattene og avgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
20 minutter siden, Ron Paul skrev:

Helsetjenester er dyrt når det offentlige står for de og presser opp prisene. Private forsikringer er derimot noe de aller fleste har råd til, spesielt om man kutter skattene og avgiftene.

Syntes du er navlebeskuende. Dette hadde blitt bra for deg, men det er mange det ikke hadde blitt bra for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, theTitanic skrev:

Syntes du er navlebeskuende. Dette hadde blitt bra for deg, men det er mange det ikke hadde blitt bra for. 

Folk går ut av skolen som analfabeter, dør i helsekøer, havner i fattigdom, tar livet sitt i psykiatrien. Så dagens modell er ikke bra for mange den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...