Gå til innhold

Tragisk når nordmenn klapper i hendene for bomstasjoner


Egenskap

Anbefalte innlegg

bompenger satsene er helt urimelig. Dessuten mengdene. Og plassere x antall bomstasjoner på en strekke, er så latterlig at flere politikere bør ta sin hatt å gå. Tenk å holde på som noen tullinger uten noen form for fornuft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som har råd til bil har råd til å betale bompenger. Hvis ikke, er det faktisk mulig for de aller fleste å sykle, ta buss eller sitte på med noen.

Bompenger kreves vel uansett ikke inn bare for å finansiere veiene de står på. Inntektene brukes også til å bygge og utbedre sykkelstier, kollektivtransport osv. I tillegg fungerer prisen som et incentiv til å droppe bilen, rushtidsavigften er i alle fall spesifikt rettet mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, linsejesus skrev:

Folk som har råd til bil har råd til å betale bompenger. Hvis ikke, er det faktisk mulig for de aller fleste å sykle, ta buss eller sitte på med noen.

Bompenger kreves vel uansett ikke inn bare for å finansiere veiene de står på. Inntektene brukes også til å bygge og utbedre sykkelstier, kollektivtransport osv. I tillegg fungerer prisen som et incentiv til å droppe bilen, rushtidsavigften er i alle fall spesifikt rettet mot det.

ja, det skulle jeg gjerne sett at folk gjorde, da ville man sett en låt i pipa, for da ville politikere krypet til korset og sagt, kjør bil, vi trenger dere faktisk. Ikke la Norge stoppe opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Egenskap said:

ja, det skulle jeg gjerne sett at folk gjorde, da ville man sett en låt i pipa, for da ville politikere krypet til korset og sagt, kjør bil, vi trenger dere faktisk. Ikke la Norge stoppe opp. 

Norge kommer ikke til å stoppe opp av at folk kjører mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Veldig glad at jeg ble hørt! Endelig snakkes det om i alle kanaler! Endelig skjer det noe.

Elsker å lese nyhetsbilde nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 7.19, Gjest IommI skrev:

Da foreslår jeg, at du slutter å kjøre bil. 

 

På 17.10.2018 den 11.25, uranus skrev:

La vær å kjøre da. Ikke spons politikerne. NAV-budsjettet i 2017 var like stort som hele statsbudsjettet i 2006. Da sier det seg selv at penger må hentes der de kan. Altså, bla opp!

Ja de 4 bussene i døgnet hadde virkelig gjort susen.... Ikke alle bor slik at de har et valg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 11/16/2018 at 4:44 PM, FrodeF said:

Ja vel. 

Er det rettferdig at 85 % av bompengene i Oslo fremover skal brukes til sykkelveier og kollektivtransport? 

Mener man at bilistene burde betale for dette er man rett og slett komplett idiot. 

Bilistene er jo også tjent med bedre kollektivtilbud. Tror mange bilister gjerne skulle sluppet å sitte i timeskøer inn til oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 21.30, Tibbie skrev:

Men den firmabilen er nok ikke tilhørende partiet, men hovedjobben hennes. Det kan være så mangt.

Dessuten, de med firmabiler betaler på forbruket. Så selv om at de ikke betaler bom og drivstoff direkte fra lomma, så betaler de likevel. Ingenting er gratis.

Jeg kjører ikke firmabil, og jeg betaler bom med glede!

De betaler bare en liten brøkdel i forhold til å ha privatbil.

Jeg har begge deler og privatbilen koster meg ca 15 ganger mer enn firmabilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

elsker at bompenger debatteres i styrkende orkan. Nå blir det skylt av veien bokstavelig, fordi politikere har ikke spilt ærlig spill. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2018 den 16.40, Tibbie skrev:

Vi er et fellesskap, og alle må bidra til at Norge skal være et bra land.

Og husk at politikere er også folk som deg og meg. De må også betale. Reglene gjelder alle.

Problemet er at de ofte ikke må det. Politikere skriver reiseregninger, og får refundert dette. Selv om det er en del av jobben deres å reise på møter o.l, så slipper de unna utgiftene i stor grad. Dette er på toppen av lønn rundt millionen (for mange ordførere og stortingspolitikere). I tillegg har de gitt seg selv en gullkantet pensjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er ikke bompengene eller stasjonene, men måten de blir krevd inn på. Der småbarnsfamilier, aleneforeldre og slikt skal måtte betale like mye som rimi hagen med redusert bompengebetaling fordi han har råd til Tesla. Det er noe som er helt feil i samfunnet når fattige skal bli kjørt ned i grøften. Det er ikke sånn at man kan selge bilen når man er helt avhengig av den for å få hverdagen med jobb,skole,bhg, sfo, fritidsaktiviteter til å gå opp.

Endret av Martin13
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden sliter som en følge av CO2-utslippene. Vi har allerede uroligheter rundt om i verden på grunn av høyere temperaturer og et generelt hardere klima. Noe må gjøres, og det fort.

Bompenger er fra et samfunnsøkonomisk og  miljømessig perspektiv positivt. Det er viktig å huske at Norge er et land med svært spredt bosetting, derfor er det nødvendig at folk begrenser bilbruken der det er mulig. Dette betyr at byene må ta en større del av støyten. Mennesker ute i periferien har rett og slett ikke mulighet til å la bilen stå, derfor må vi, som bor i by, kjøre mindre. 

Vi har tross alt tilgang på kollektivtransport. Ta Tromsø som eksempel. Hvis de får satt opp bomstasjoner, vil de dra i havn en byvekstavtale. Disse pengene, kombinert med bompengene, skal brukes til å forbedre kollektivtilbudet, samt gjøre byen mer sykkelvennlig. 

Flere byer er plaget av svevestøv, dette er ikke sosialt bærekraftig. Folk blir rett og slett syke. 

Ser noen er oppgitt over at ikke bompengene kun skal bli brukt for å forbedre veiene. Det har dessverre vist seg at bedre og bredere veier genererer flere bilister. Dette igjen vil på sikt skape et enda større trykk på veiene. Flere bilister = mer svevestøv. 

Det som også er fint med bomstasjoner, er at barna vil få en tryggere hverdag. Om en by klarer å få ned bilbruken, vil det bli en vennligere by. 

Selv har jeg gått fra å være bilavhengig til å bruke sykkel, beina eller kollektivtilbudet. Sykkelvogn for barn er en fin oppfinnelse. 

Jeg vil enda en gang påpeke at jeg ikke mener dette gjelder for grisegrente strøk. Der har de ofte ikke andre muligheter enn bil. 

Forstår at det er fortvilende for mange, da særlig småbarnsfamilier. Skulle ønske politikken fant en måte å gjøre unntak for visse grupper i samfunnet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 7.28, Example skrev:

Problemet er at de ofte ikke må det. Politikere skriver reiseregninger, og får refundert dette. Selv om det er en del av jobben deres å reise på møter o.l, så slipper de unna utgiftene i stor grad. Dette er på toppen av lønn rundt millionen (for mange ordførere og stortingspolitikere). I tillegg har de gitt seg selv en gullkantet pensjon.

Husk at det som skjer i politikken, er ikke politiske ledere som avgjør. Dette er bestemt på landsstyre av helt vanlige folk som deg og meg, bare at de er med i politiske parti. Jeg tipper at de fleste av dem har annen jobb på si, og har like gode/dårlige finansieringsmuligheter som andre "folk i gata".

At ordføreren i Bergen og andre storbyer tjener bra, er jeg ikke i tvil om. Men det er jo svært få storbyer i Norge. Tviler på at å være ordfører i Steigen gir samme utbytte som i storoslo :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke bil så for meg gjør det ingenting om vi har fult av bomstasjoner her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tibbie skrev:

Husk at det som skjer i politikken, er ikke politiske ledere som avgjør. Dette er bestemt på landsstyre av helt vanlige folk som deg og meg, bare at de er med i politiske parti. Jeg tipper at de fleste av dem har annen jobb på si, og har like gode/dårlige finansieringsmuligheter som andre "folk i gata".

At ordføreren i Bergen og andre storbyer tjener bra, er jeg ikke i tvil om. Men det er jo svært få storbyer i Norge. Tviler på at å være ordfører i Steigen gir samme utbytte som i storoslo :P 

Det er vel neppe godtegjørelsene på Stortinget som er de viktigste vedtakene som gjøres på landsmøtene, om de i det hele tatt har noen form for avstemning på det. Det viser seg jo ofte at de vedtar dette ganske unisont, og unner seg selv god lønn. Det er først når media viser interesse at enkelte vil slå politisk mynt på det. Ikke det at jeg ikke mener at politikere også skal få greit betalt for den jobben de gjør, problemet er vel heller de særfordlene man tillater å gi seg selv, samtidig som man preker om hvordan vanlige folk bør opptre.

Akkurat dette ble jo godt eksemplifisert med Lan Marie Berg og taxisaken. Man måtte jo skjønne at akkurat hun har dårlig tid, og mye å rekke. Som at tidsklemma ikke er relevant for de fleste andre også.

Når det kommer til ordførerlønninger er det ikke nødvendigvis alltid de største kommunene som lønner sin ordfører best. Ullensaker var i 2018 den kommunene som ga mest, 1,4 millioner. Mange mindre kommuner enn dette ligger også tett rundt millionen til sin ordfører.

https://www.nettavisen.no/nyheter/tjener-mest-av-ordforerne--mine-arbeidsuker-er-opp-mot-80-timer-og-i-fjor-hadde-jeg-en-feriedag/3423547593.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...