Gå til innhold

Tragisk når nordmenn klapper i hendene for bomstasjoner


Egenskap

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Tibbie skrev:

Vi er et fellesskap, og alle må bidra til at Norge skal være et bra land.

Og husk at politikere er også folk som deg og meg. De må også betale. Reglene gjelder alle.

Jeg så et intervju med en lokalpolitiker. Hun hadde ikke noe imot bomstasjoner og etterhvert kom det frem at hun kjøre firmabil og betalte ikke bompenger! Og det gjelder nok ikke bare henne!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic
15 minutter siden, Ron Paul skrev:

Folk går ut av skolen som analfabeter, dør i helsekøer, havner i fattigdom, tar livet sitt i psykiatrien. Så dagens modell er ikke bra for mange den heller.

Helsevesenet gjør mye bra. Har tilbragt mye tid på sykehus så vet litt om det. For å si det sånn så hadde jeg aldri noensinne hatt råd til å betale privat for det. Og som du vet, :hadde det vært dekket av en forsikring så hadde premien skutt i været. et er jo greia i usa, at mange ikke har råd til helseforsikring. Og har man dårlig helse så er forsikringspremien skyhøy. Flere deler av helsevesenet har forbedringspotensiale, men mye handler om organisering. Det ser ut til at hva staten anser som forbedringer egentlig er det motsatte. Skolesystemet likeså. Jeg skjønner ikke hvordan folk fikk så mye ut av 7årig realskole før. De lærte mer enn barn gjør i løpet av ti år nå. De vurderer til og med et ellevte år fordi barna lærer for lite. Lærerressursen er ikke større enn før, så det er mangel på riktige  læreteknikker og disiplin som er problemet. Psykiateien har for lite ressurser. Vi bør se på samfunnet vårt hva som gjør at det er så mye mer behov for den enn før. Vi gjør oss selv ulykkelige. Som Freud sa: lykke er ikke en del av den universielle plan. 

Det ser ut til å stemme mer og mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, theTitanic skrev:

Helsevesenet gjør mye bra. Har tilbragt mye tid på sykehus så vet litt om det. For å si det sånn så hadde jeg aldri noensinne hatt råd til å betale privat for det. Og som du vet, :hadde det vært dekket av en forsikring så hadde premien skutt i været. et er jo greia i usa, at mange ikke har råd til helseforsikring. Og har man dårlig helse så er forsikringspremien skyhøy. Flere deler av helsevesenet har forbedringspotensiale, men mye handler om organisering. Det ser ut til at hva staten anser som forbedringer egentlig er det motsatte. Skolesystemet likeså. Jeg skjønner ikke hvordan folk fikk så mye ut av 7årig realskole før. De lærte mer enn barn gjør i løpet av ti år nå. De vurderer til og med et ellevte år fordi barna lærer for lite. Lærerressursen er ikke større enn før, så det er mangel på riktige  læreteknikker og disiplin som er problemet. Psykiateien har for lite ressurser. Vi bør se på samfunnet vårt hva som gjør at det er så mye mer behov for den enn før. Vi gjør oss selv ulykkelige. Som Freud sa: lykke er ikke en del av den universielle plan. 

Det ser ut til å stemme mer og mer. 

USA har ikke et privat helsevesen. Majoriteten av helseutgiftene dekkes av det offentlige og forsikringene er sterkt regulert av staten, som presser opp prisene. Private forsikringer vil derimot de aller fleste ha råd til i Norge. Å kaste mer ressurser inn i et ødelagt system, enten det er skole, helse eller psykiatri er det politikerne har forsøkt i årtier, uten at kvaliteten har bedret seg av den grunn. De endeløse reformene har heller ikke virket, så kanskje det er på tide å få politikerne ut og private inn, for dagens modell virker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HankySpanky skrev:

Ja det er det helt klart.

For det første, så avgiftsbelegges biler slik at prisen triples fra import til den er på markedet.

Dette gjøres i flere vendinger (har sett regnestykket), først på volum, deretter på utslipp og muligens på effekt om jeg husker.

Dette er ikke moms, det er avgifter i tillegg til veiavgift og omregistreringsavgift.

 

Ang drivstoffavgifter.

Det er mer enn bare moms på drivstoff. 1 liter bensin har 25% moms + en haug med avgifter + fortjeneste til produsent.

Koster en liter bensin 10 kr (ja man kan jo drømme tilbake)

Så er det 2.50 i moms.

7 kroner i avgifter til staten

50 øre til shell/statoil

DET er realiteten, om man fyller for en tusing hver gang man fyller, går rundt 750-800 kr rett i statskassa og det er SKATT.

det er rart at staten selv ikke blir avslørt for ran av befolkningen. Det må da finnes noen paragrafer i loven som bør tilsi at her kan ikke annet enn staten selv havne bak lås og slå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tuxy skrev:

Hva tenker du om situasjonen til de menneskene som kommer til å miste levebrødet sitt hvis transporten "tas".?

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Panna skrev:

Jeg så et intervju med en lokalpolitiker. Hun hadde ikke noe imot bomstasjoner og etterhvert kom det frem at hun kjøre firmabil og betalte ikke bompenger! Og det gjelder nok ikke bare henne!!

Men den firmabilen er nok ikke tilhørende partiet, men hovedjobben hennes. Det kan være så mangt.

Dessuten, de med firmabiler betaler på forbruket. Så selv om at de ikke betaler bom og drivstoff direkte fra lomma, så betaler de likevel. Ingenting er gratis.

Jeg kjører ikke firmabil, og jeg betaler bom med glede!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig er jeg ikke særlig påvirket av bompenger, det er en helt minimal utgiftspost hos oss. Jeg er derimot stor motstander av bompengeordningen. Det er en beskattning som slår svært uheldig og også vilkårlig ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ewzp0xo3hlgove skrev:

Norge går da ikke med underskudd?

Det kommer an på nivået på avgiftene. Om staten fjerner bompenger må man hente pengene fra et annet sted. Er det ikke bedre at de som kjører mye også betaler mer? Da slår man to fluer i en smekk, ved at vi oppfordrer folk til å kjøre mindre, noe som er bra for klima, luftkvalitet, osv.

Norge med den nye regjeringen går med underskudd jo, for første gang. De skylder på alt mulig annet en seg selv, litt merkelig at de konservative altid mener det er dem som er de ansvarlige når det kommer til økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
1 time siden, kikkana skrev:

Norge med den nye regjeringen går med underskudd jo, for første gang. De skylder på alt mulig annet en seg selv, litt merkelig at de konservative altid mener det er dem som er de ansvarlige når det kommer til økonomi.

https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Satsinger/?pid=72986

Hvis du ser under " Samlet overskudd i statsbudsjettet og Statens pensjonsfond" gikk Norge totalt 86,3 mrd i pluss i 2017,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, kikkana skrev:

Norge med den nye regjeringen går med underskudd jo, for første gang. De skylder på alt mulig annet en seg selv, litt merkelig at de konservative altid mener det er dem som er de ansvarlige når det kommer til økonomi.

Nei, Norge går ikke med underskudd.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det finnes ikke balansepunkt eller helhetlig mening i måten staten krever inn penger ved passering av bomstasjon.

For det første så setter byer opp bomstasjon prisen for at biler skal kjøre mindre. Deretter forventer man at skal nedbetale et prosjekt som er utført for at det skal være enklere å kjøre bil fra A til B. Staten både krever at biler skal kjøre mindre og deretter skal man nedbetale for å passere en bomstasjon for å finansiere prosjekter som er utført.

Finnes det advokater som kan avsløre måten staten krever penger inn? for det kan da på ingen måter være en normal måte å gjøre det på. 

Hvorfor presse at når du passerer bomstasjon og kjærer tur retur kroner 100 kr. 

Eller når du kun kjører i 10 minutter skal ha du betalt 116 kroner en vei. Det finnes på ingen måter rettferdiggjort måte å kreve penger på. 

Finnes det advokater som kan avsløre måten staten krever inn penger på, det er vel på tide det blir avslørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2018 den 5.56, Egenskap skrev:

Det er tragisk når nordmenn applauderer politikere og deres feilslåtte politikk ved å sette opp bomstasjoner. Her skal politikere ty og skvise ut mest penger ut av bilister som kun har fokus på andre ting i livet enn at man blir rett og slett utnyttet. Når kommer politikeren som vil drive politikk der bilister blir renvasket og bomstasjoner blir feid av banen, og demontert for en fritt Norge for bomstasjoner? 

Bompenger er deilig. De gir mer plass på veiene til oss som er sinnsykt rike. Køene forsvinnner og fattiglusene stuer seg sammen på buss og tog.  En hundrings til bommen her og der er ingenting for oss rike. Vi som har så det holder kan liksågodt bruke hundringser til sigarettpapir.  Stem Frp! Mere bom!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2018 at 9:59 AM, Honey Dew said:

Ikke her i Bergen. Her er det bilistene som finansierer noe som vi bileiere ikke kommer til å bruke Nemlig

bybanen

Jepp, og jeg er enig med at bompenger er fint og bra hvis de går til å vedlikeholde veiene slik at det kommer bilistene til gode. Men i Bergen så finansierer de alt som ikke har noe med bil å gjøre gjennom bompenger. Forstå det den som kan. At folk finner seg i det er jo helt utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, I Grosny said:

Bompenger er deilig. De gir mer plass på veiene til oss som er sinnsykt rike. Køene forsvinnner og fattiglusene stuer seg sammen på buss og tog.  En hundrings til bommen her og der er ingenting for oss rike. Vi som har så det holder kan liksågodt bruke hundringser til sigarettpapir.  Stem Frp! Mere bom!

Hehe, det værste er at det er sant også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Martin13 skrev:

Jepp, og jeg er enig med at bompenger er fint og bra hvis de går til å vedlikeholde veiene slik at det kommer bilistene til gode. Men i Bergen så finansierer de alt som ikke har noe med bil å gjøre gjennom bompenger. Forstå det den som kan. At folk finner seg i det er jo helt utrolig!

Vi finner oss ikke i det, men hva kan vi gjøre når våre meninger ikke teller for politikerne. Ser at den ene politikeren (Tryti) uttalte til en av avisene at hun ønsker at flere handlet i Bergen sentrum. Det er jo veldig logisk når bygarasjen evt legges ned og det i tillegg blir innestengt i bydelene pga bompenger.

Nei, fra nyttår av kommer jeg og flere, som ikke har noen viktige ærend i sentrum, handle alt over internett. Det er på tide at politikerne får se hva politikken deres fører til, nemlig enda tommere bygater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, I Grosny skrev:

Bompenger er deilig. De gir mer plass på veiene til oss som er sinnsykt rike. Køene forsvinnner og fattiglusene stuer seg sammen på buss og tog.  En hundrings til bommen her og der er ingenting for oss rike. Vi som har så det holder kan liksågodt bruke hundringser til sigarettpapir.  Stem Frp! Mere bom!

Jeg regner med at De og Deres hustru kjører rundt i en meget dannet bil, ellers må De nok ta bussen. Man kan da ikke la kreti og pleti ferdes på veiene her i byen vår. Den er for pen til det. :nori:

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var ikke en av greiene med blå regjering, at avgifter skulle kuttes? Føler de kun kutter avgiftene til de som har mest, på bekostning av alle, og spesielt de med sykdom... Men det gjør vel ingen ting at folk må betale for sine egne stomiposer, så lenge Rik Riksene kan dra ut ekstra bonus før jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Jeg regner med at De og Deres hustru kjører rundt i en meget dannet bil, ellers må De nok ta bussen. Man kan da ikke la kreti og pleti ferdes på veiene her i byen vår. Den er for pen til det. :nori:

Man må jo kle seg. Vi bruker den røde Ferrarien til de røde skoene, og velger bilfarge med omhu. Det er forøvrig trist å se alle disse simple bilene på veien, og det som bekymrer meg mest er at vi må sitte i våre vakre biler og se på kjedelige fargeløse Teslaer. Hva hjelper det å ha dashbord i polert nøttetre når man ser dårlig design rett ut av vinduet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, I Grosny skrev:

Man må jo kle seg. Vi bruker den røde Ferrarien til de røde skoene, og velger bilfarge med omhu. Det er forøvrig trist å se alle disse simple bilene på veien, og det som bekymrer meg mest er at vi må sitte i våre vakre biler og se på kjedelige fargeløse Teslaer. Hva hjelper det å ha dashbord i polert nøttetre når man ser dårlig design rett ut av vinduet?

Allmuen burde da ha råd til å kjøpe biler med litt lystigere farver. Det skulle da bare mangle at ikke vi dannede i vaare Bentleys skulle ha noget morsomt å se på når vi er ute og kjører

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Martin13 skrev:

Jepp, og jeg er enig med at bompenger er fint og bra hvis de går til å vedlikeholde veiene slik at det kommer bilistene til gode. Men i Bergen så finansierer de alt som ikke har noe med bil å gjøre gjennom bompenger. Forstå det den som kan. At folk finner seg i det er jo helt utrolig!

Bompenger er helt nødvendig. Uten disse må våre politikere ta til takke med viner av simpel kvalitet og kanapeer med brunost.

Det ligger også mye deilige penger i bompengeselskapene ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...