Gå til innhold

Lei av svigerfars bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle! 

Vi er i en litt kinkig situasjon økonomisk ( mannen tjener ca 1 mill og jeg har dagpenger på 8000,- i mnd) vi har en sønn på to år og en til kommer i desember. (Jeg får mer penger i permisjonstiden min altså)

Mannen betaler allerede alle regninger som er felles. Jeg betaler mine egne regninger, klær til ungene og handler mat. Ellers har jeg lite å bidra med økonomisk. 

Problemet er svigerfar. Som sliter ekstremt mye økonomisk, han har en bil, i mannen min sitt navn- derfor også forsikring. Mannen betaler forsikring på den bilen på 1000.- i mnd.. bilen ble kjøpt for 3 år siden for 7000,-. Ettersom det var en billig skranglebil har han påkostet denne unødvendig mye. Bilen er egentlig ikke kjørbar, den kjører på siste vers og skulle vært EU godkjent for over ett år siden. Jeg begynner å bli irritert over at han skal snylte på oss (gjelder ikke bare bilen), derfor lurte jeg på om det var mulig å ringe vegvesenet eller noe for å tipse de om at bilen ikke er EU godkjent, eller be de om å avskilte den uten at noen får vite at det er meg? 

Jeg har nok av dårlig samvittighet for å ikke bidra så mye økonomisk, men jeg er jo hjemmeværende gravid, og alene med 2 åringen to uker mens mannen jobber og ordner med hus og barn. Jeg synes ikke mannen bør ha enda en å forsørge i denne perioden, i hvertfall ikke sin far!

tanker?

Anonymkode: 4ba2f...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er sant at den skulle vært EU-godkjent for over et år siden, og ikke er det, har vegmyndighetene garantert sendt ut avskiltingsbegjæring og vedtak om avskilting. Bilen er i praksis avskiltet, og kommer han ut for en hvilken som helst kontroll vil det koste ham dyrt. Siden bilen står i din manns navn, vet din mann dette, for det er i så fall han som har fått brevene. 

Hvis bilen mot formodning ER godkjent, er det jo ikke noe problem. 

For øvrig har din mann rett til å gjøre hva han vil med sine egne penger. Det jeg reagerer mest på er kanskje at han ikke bidrar mer til klær til barna og mat, siden inntektsforskjellen mellom dere er SÅ stor. 

Anonymkode: f2ee5...6d4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis det er sant at den skulle vært EU-godkjent for over et år siden, og ikke er det, har vegmyndighetene garantert sendt ut avskiltingsbegjæring og vedtak om avskilting. Bilen er i praksis avskiltet, og kommer han ut for en hvilken som helst kontroll vil det koste ham dyrt. Siden bilen står i din manns navn, vet din mann dette, for det er i så fall han som har fått brevene. 

Hvis bilen mot formodning ER godkjent, er det jo ikke noe problem. 

For øvrig har din mann rett til å gjøre hva han vil med sine egne penger. Det jeg reagerer mest på er kanskje at han ikke bidrar mer til klær til barna og mat, siden inntektsforskjellen mellom dere er SÅ stor. 

Anonymkode: f2ee5...6d4

Okei, han har jo fått brev om først EU godkjenning, så en varsel til om EU, og så har han fått den begjæringen.. men jeg tror ikke bilen er godkjent enda.. 

Til spørsmålet ditt ang privatøkonomi, så er det som du sier: det er hans penger.. han har lenge vært litt sånn «mitt og ditt» men det er bedre nå. Han betaler huslån(jeg har cashet ut halve huset) , strøm, billån, kommunale avgifter, og bompenger, mat og bensin den uken han har fri osv. 

I tillegg til alt dette så har han brukt ca 100000 på inventar i huset, jeg har brukt 0,-  vi kjøpte i mars. 

Det er en diskusjon som stadig kommer opp.. jeg gleder meg til å ha mer å rutte med i hvertfall, så jeg kan slippe å være avhengig av han, for han ser ikke helt den «min familie, jeg må forsørge dame og barn og det er helt greit». 

Men til mitt spørsmål: noen som vet om det går av å tipse vegvesenet om dette?

Ts

Anonymkode: 4ba2f...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar snylter ikke på dere. Du har ikke noen penger til overs som han kan snylte på. Både du og svigerfar snylter på mannen din. Med 8000 utbetalt hadde du havnet i kommunal bolig uten mannen din. Du bør takke han og slutte å blande deg borti hva han bruker penger på, så lenge dere ikke går i minus. Faren hans er fortsatt familie, selv om han har egne barn nå.

Anonymkode: c7de2...91a

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet ditt: ja, du kan tipse Vegvesenet, og du kan være anonym. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/kontakt+oss/krimtips

Vær likevel obs på at svigerfar trolig vil forstå at det er du som har tipset likevel. Jeg sier det av egen erfaring fra offentlig sektor; nesten alle som får anonyme tips rettet mot seg forstår hvem som har tipset, selv om myndigheten holder pottetett om hvem som har tipset. Grunnen er rett og slett at det er begrenset hvor mange som besitter den informasjonen som tipset inneholder, og at det ofte ligger litt dårlig stemning bak. Anonyme tips bidrar derfor som regel bare til å eskalere en begynnende eller eksisterende konflikt. Enda verre er det i de få tilfellene hvor den «anklagede» tar feil, og innleder en konflikt med uskyldige parter  helt uten grunn. 

Anonymkode: f2ee5...6d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina1975

Mannen din er en god mann, han har råd til å hjelpe sin far. At han bruker litt av sin gode inntekt på familien synest jeg høres greit ut. Familie er familie.

Men at han kjører rundt i en avskiltet bil er ikke bra. Det er hans ansvar.  Han kan bli nektet videre forsikring om noe skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Svigerfar snylter ikke på dere. Du har ikke noen penger til overs som han kan snylte på. Både du og svigerfar snylter på mannen din. Med 8000 utbetalt hadde du havnet i kommunal bolig uten mannen din. Du bør takke han og slutte å blande deg borti hva han bruker penger på, så lenge dere ikke går i minus. Faren hans er fortsatt familie, selv om han har egne barn nå.

Anonymkode: c7de2...91a

Uten mannen min eller uten at vi hadde vært samboere så hadde jeg hatt MYE mer i mnd enn det jeg har nå. Jeg får ikke mer penger av nav på grunn av han, så ikke kom her med den. Og jo- svigerfar snylter på MIN familie og MINE barn.. 

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Til spørsmålet ditt: ja, du kan tipse Vegvesenet, og du kan være anonym. https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/kontakt+oss/krimtips

Vær likevel obs på at svigerfar trolig vil forstå at det er du som har tipset likevel. Jeg sier det av egen erfaring fra offentlig sektor; nesten alle som får anonyme tips rettet mot seg forstår hvem som har tipset, selv om myndigheten holder pottetett om hvem som har tipset. Grunnen er rett og slett at det er begrenset hvor mange som besitter den informasjonen som tipset inneholder, og at det ofte ligger litt dårlig stemning bak. Anonyme tips bidrar derfor som regel bare til å eskalere en begynnende eller eksisterende konflikt. Enda verre er det i de få tilfellene hvor den «anklagede» tar feil, og innleder en konflikt med uskyldige parter  helt uten grunn. 

Anonymkode: f2ee5...6d4

Takk for et saklig svar. Jeg sjekket på nettt og den skulle vært godkjent i august 2017.. 

Og til dere som sier ting om mannen ( vi er ikke gift) ja, han er en bra mann, men han blir sliten psykisk av dette, og pappaen hans spør til og med om penger før jul for å handle julegaver til oss(?). Mannen skriver ned alt han legger ut for han, og mener selv at det skal ikke måtte gå den veien når det gjelder økonomi. Det er veldig stor forskjell på familiene våre. Jeg fikk halve huset av mine foreldre liksom, så sitter han her og må betale farens regninger. Uten min familie hadde ikke mannen min hatt hus. Uten meg, kunne ikke mannen hatt den jobben han har ( jeg ofrer karriere for å ha korte dager med barna). 

Ts

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Uten mannen min eller uten at vi hadde vært samboere så hadde jeg hatt MYE mer i mnd enn det jeg har nå. Jeg får ikke mer penger av nav på grunn av han, så ikke kom her med den. Og jo- svigerfar snylter på MIN familie og MINE barn.. 

Anonymkode: 4ba2f...e67

Nei. Din mann betaler for sin far. Ville ikke du hjulpet din mor? Familier hjelper hverandre. Det hadde aldri falt meg inn å nekte min mann å hjelpe familien sin. Å vi har dårligere råd enn dere. Det er faktisk hans penger. 

Anonymkode: f1840...4c9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei. Din mann betaler for sin far. Ville ikke du hjulpet din mor? Familier hjelper hverandre. Det hadde aldri falt meg inn å nekte min mann å hjelpe familien sin. Å vi har dårligere råd enn dere. Det er faktisk hans penger. 

Anonymkode: f1840...4c9

Jeg ville ha hjulpet min mor dersom tilfelle ikke var slik som situasjonen til svigerfar. Han har masse gjeld(forbrukslån) som blir trukket automatisk fra lønnen hans. Nav har sagt hva han må gjøre for å få økonomisk hjelp, men det gidder han ikke å gjøre noe med. Det er derfor jeh blir irritert! Hadde han generelt bare slitt så hadde det var greit. Men det er selvforskyldt og dumme valg, i tillegg til at han ikke gjør det han kan for å få hjelp fra det offentlige. Det eneste han har gjort for å prøve å få hjelp er å spørre om mannen min kan ta et forbrukslån for å betale ned gjelden hans igjen? Hallo.. 

Ts

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hei alle! 

Vi er i en litt kinkig situasjon økonomisk ( mannen tjener ca 1 mill og jeg har dagpenger på 8000,- i mnd) vi har en sønn på to år og en til kommer i desember. (Jeg får mer penger i permisjonstiden min altså)

Mannen betaler allerede alle regninger som er felles. Jeg betaler mine egne regninger, klær til ungene og handler mat. Ellers har jeg lite å bidra med økonomisk. 

Problemet er svigerfar. Som sliter ekstremt mye økonomisk, han har en bil, i mannen min sitt navn- derfor også forsikring. Mannen betaler forsikring på den bilen på 1000.- i mnd.. bilen ble kjøpt for 3 år siden for 7000,-. Ettersom det var en billig skranglebil har han påkostet denne unødvendig mye. Bilen er egentlig ikke kjørbar, den kjører på siste vers og skulle vært EU godkjent for over ett år siden. Jeg begynner å bli irritert over at han skal snylte på oss (gjelder ikke bare bilen), derfor lurte jeg på om det var mulig å ringe vegvesenet eller noe for å tipse de om at bilen ikke er EU godkjent, eller be de om å avskilte den uten at noen får vite at det er meg? 

Jeg har nok av dårlig samvittighet for å ikke bidra så mye økonomisk, men jeg er jo hjemmeværende gravid, og alene med 2 åringen to uker mens mannen jobber og ordner med hus og barn. Jeg synes ikke mannen bør ha enda en å forsørge i denne perioden, i hvertfall ikke sin far!

tanker?

Anonymkode: 4ba2f...e67

Jeg synes du virker både arrogant og overfladisk ts. I din vei på å sverte svigerfar så ser du ikke at du sannsynligvis snylter mer på mannen enn svigerfar gjør. 

Du må også innse at svigerfar tross alt er mannens far, og dermed hans familie - selv om du missliker det. 

Anonymkode: 5c2ea...e47

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes du virker både arrogant og overfladisk ts. I din vei på å sverte svigerfar så ser du ikke at du sannsynligvis snylter mer på mannen enn svigerfar gjør. 

Du må også innse at svigerfar tross alt er mannens far, og dermed hans familie - selv om du missliker det. 

Anonymkode: 5c2ea...e47

Hva skal jeg gjøre da mener du? Ta med meg barnet mitt og det ufødte barnet og flytte bort fra sin far og huset vårt fordi jeg får mer penger av å ikke bo sammen med han? Han har tatt et valg ved å bli sammen med og få barn med meg som student og nyutdannet. Han har valgt å ville bo i nærheten av sin familie på andre siden av landet- og jeg ble med, og betalte for halve huset som HAN ville ha. Han har valgt å ville dele livet sammen med meg- vel vitende om situasjonen min økonomisk (som nyutdannet) .

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra svarene dine ts, så er inntrykket at du anser deg og din familie som mye bedre enn mannen og hans familie.

Jeg håper ikke du gir mannen samme inntrykket, hvis det så håper jeg han går fra deg og finner ei som fortjener han. 

Anonymkode: 5c2ea...e47

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget mitt her er at jeg synes synd på mannen som sliter seg selv ut med skyldfølelse ovenfor sin far! Og den bilen er så tullete at han har, og mannen må betale forsikring på denne og den er ikke EU godkjent. Det er mannen som får det på sin kappe om noe skjer siden bilen er registrert på han. 

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Uten mannen min eller uten at vi hadde vært samboere så hadde jeg hatt MYE mer i mnd enn det jeg har nå. Jeg får ikke mer penger av nav på grunn av han, så ikke kom her med den. Og jo- svigerfar snylter på MIN familie og MINE barn.. 

Anonymkode: 4ba2f...e67

Blir faktisk målløs av det her. Du bidrar så godt som ingenting økonomisk til familien selv!

Stakkars mannen din. Tipper du er lite populær i svigerfamilien.. 

Anonymkode: a2491...1b8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du drar inn at foreldrene dine betalte halve huset gjør deg ikke akkurat mer sympatisk, Ts. Du har tydeligvis lent deg på andre økonomisk hele livet, og unner tydeligvis ikke andre å gjøre det samme. Og hva mener du med at uten din familie hadde ikke mannen din hatt hus? Eier du mer enn han, eller mener du at han eier halve huset og hadde ikke hatt råd til hele alene? Du hadde vel ikke hatt det huset uten mannen din heller. Med 1 mill i årsinntekt ville mannen din fått et anstendig hus alene. Du ville ikke fått huslån med din inntekt, og måtte bare støttet deg på pengene fra foreldrene dine til huskjøp. 

Mannen din virker veldig snill som tar vare på faren sin, mens du virker grådig. 

Anonymkode: c7de2...91a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Utifra svarene dine ts, så er inntrykket at du anser deg og din familie som mye bedre enn mannen og hans familie.

Jeg håper ikke du gir mannen samme inntrykket, hvis det så håper jeg han går fra deg og finner ei som fortjener han. 

Anonymkode: 5c2ea...e47

Det var et tullete svar. Jeg har ikke sagt noe om noen andre enn akkurat svigerfar. 

Han har gjort mange slemme ting som man ikke skal gjøre mot sine egne barn. Derfor er jeg rett og slett ikke så fan av han. 

Ts

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg ville ha hjulpet min mor dersom tilfelle ikke var slik som situasjonen til svigerfar. Han har masse gjeld(forbrukslån) som blir trukket automatisk fra lønnen hans. Nav har sagt hva han må gjøre for å få økonomisk hjelp, men det gidder han ikke å gjøre noe med. Det er derfor jeh blir irritert! Hadde han generelt bare slitt så hadde det var greit. Men det er selvforskyldt og dumme valg, i tillegg til at han ikke gjør det han kan for å få hjelp fra det offentlige. Det eneste han har gjort for å prøve å få hjelp er å spørre om mannen min kan ta et forbrukslån for å betale ned gjelden hans igjen? Hallo.. 

Ts

Anonymkode: 4ba2f...e67

Så du ville ha hjulpet din mor, men synes ikke det er greit at han hjelper sin far, fordi at grunnen er en annen enn du har bestemt er en gyldig grunn?

Anonymkode: 5c2ea...e47

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Blir faktisk målløs av det her. Du bidrar så godt som ingenting økonomisk til familien selv!

Stakkars mannen din. Tipper du er lite populær i svigerfamilien.. 

Anonymkode: a2491...1b8

Bidrar jeg lite? Jeg betalte for det første 2,5 millioner for et hus han ønsket seg på Østlandet (jeg er fra Vestlandet) vi har bestilt oss en ny bil, hvor jeg betaler 150 000 i innskudd. Jeg er hjemme alene med barn og hus i 2 uker mens han er borte på jobb. 

 

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Så du ville ha hjulpet din mor, men synes ikke det er greit at han hjelper sin far, fordi at grunnen er en annen enn du har bestemt er en gyldig grunn?

Anonymkode: 5c2ea...e47

Ja, min gyldige grunn er at han gjør som nav og bankene sier så han kan få økonomisk hjelp fra de han har krav på å få hjelp av. 

Anonymkode: 4ba2f...e67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...