Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Hamhamham skrev:

Vanskelig å være et annet sted f.eks dersom de måtte utføre drapene selv.

Og hvis de måtte utføre drapene selv, hvorfor ta med bil og hunder på dette? De bodde et steinkast ifra liksom.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Harleqin skrev:

Og hvis de måtte utføre drapene selv, hvorfor ta med bil og hunder på dette? De bodde et steinkast ifra liksom.. 

Det er ikke sikkert at de gjorde det selv, de er ikke domfelt for det. Mer interssant er det uansett hvorfor de sier de lå hjemme og sov med hundene hjemme dersom det ikke var sant, noe mange vitneforklaringer tyder på at det ikke var. Hvorfor de skulle tatt med seg bilen og hundene om de skulle utføre drapene kan man selsvagt undre seg over. Bil kan man ha trengt til å komme seg et sted for å dumpe våpen og ev. bekledning, for eksempel. Men det blir spekulasjoner, det er i hvert fall ikke noe ved vitneforklaringene til avløser/naboer som indikerer at de er uskyldige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Harleqin skrev:

Og så skulle jeg likt å visst om man kan se stedene der leieboerene eller avløseren pleide å parkere, fra litt avstand? Type avstand hvor de ikke selv er veldig synlige, men har god oversikt over gårdsplassen.

Her er bilde av huset der V. og P. bodde (hvitt hus til høyre) og leieboerne bodde (hvitt hus til venstre, lengre bak, bak de høye trærne)   https://www.rbnett.no/incoming/article5800041.ece/ALTERNATES/w980-default/NOR Orderud gård

Kanskje det finnes bilder som viser parkeringsplassene?

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er bilde av huset der V. og P. bodde (hvitt hus til høyre) og leieboerne bodde (hvitt hus til venstre, lengre bak, bak de høye trærne)   https://www.rbnett.no/incoming/article5800041.ece/ALTERNATES/w980-default/NOR Orderud gård

Kanskje det finnes bilder som viser parkeringsplassene?

Anonymkode: d551b...45b

Takk :) Men jeg tenkte mer på type "avstandsbilde" fra hvor de evt kunne stå plassert med bil for å ha oversikt over gården, for å komme seg hjem etter at postmannen hadde kjørt og før avløseren kom på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Harleqin skrev:

Takk :) Men jeg tenkte mer på type "avstandsbilde" fra hvor de evt kunne stå plassert med bil for å ha oversikt over gården, for å komme seg hjem etter at postmannen hadde kjørt og før avløseren kom på jobb.

Ok :) Det kan se ut som om det er en høyde i terrenget bak Orderud gård og de hvite husene, slik at man kan se godt.  https://c1.staticflickr.com/3/2003/2741685967_34afa26c2c.jpg Orderudveien fortsetter også i det området om jeg husker rett.

Anonymkode: d551b...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Harleqin skrev:

Og - hvorfor skulle hundene være uvanlig stille fordi om en av dem satt oppe og ventet, eller at lyset var på?

Hundene kunne være stille hvis de var inne i huset sammen med noen de hadde respekt for (Per?), den natta. Dersom hundene hadde vært ute i hundegården som vanlig ville de laget et svare leven og tiltrukket seg oppmerksomhet når den andre av paret kom tilbake med bilen etter drapene.

Eller så kan de ha kjørt bort med hundene for å være sikker på at de ikke skulle bråke i det hele tatt. Men da lot de altså lysene stå på som en forglemmelse?

Anonymkode: c40bf...32c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Harleqin skrev:

Og så skulle jeg likt å visst om man kan se stedene der leieboerene eller avløseren pleide å parkere, fra litt avstand? Type avstand hvor de ikke selv er veldig synlige, men har god oversikt over gårdsplassen.

Et bilde her viser noen parkerte biler ved huset der P. og V. bodde på Orderud gård. Mulig leieboerne også parkerte på samme sted? Og på en tid på året uten løv på trærne er det jo mye lettere å ha oversikt enn det er på sommeren. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/05/04/195300303/fem-pagrepet-vold-i-sorumsand

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hamhamham skrev:

Men det blir spekulasjoner, det er i hvert fall ikke noe ved vitneforklaringene til avløser/naboer som indikerer at de er uskyldige

Men er det noe ved disse vitneforklaringene (leieboere/avløser) som indikerer at de er skyldige da? Lyset sto på i huset om natta... når klokka sjekket leieboere sist at det sto på? Pleide de å sjekke lys hos naboen på det gjevne? Kan det tenkes at ekteparet akkurat da, når lyset ble observert av leieboerne, hadde ett ærend i ett eller to av de rommene? Utenkelig?? 

Postmannen kjører på jobb 05.30, P og V står opp rundt denne tiden - skrur de da på de aktuelle lysene? Aldri? Ofte? Alltid? Gikk postmannen 4 min over halv, eller sto ekteparet opp 7 min på halv?? Hvem sjekker klokka fordi om de ser lys på hos naboen, liksom, ihvertfall når vekkerklokka hos ekteparet står på 05.30 vanligvis? Mulig at tilfeldigheter gjorde at postmannen hadde stålkontroll på klokka, han skulle tross alt på jobb, men linken som jeg også postet i en tidligere kommentar, viser gjerne at man TROR det var sånn og slik, men det var gjerne bare NESTEN sånn eller slik.. Hvorfor skal man stole 100 % på et (dette) vitne, når det ikke er første gang vitner tar feil i observasjoner som er gjort. https://www.nrk.no/orderud/kan-du-se-om-noen-lyver_-1.14239561#/

Bilen - sto inne i garasjen, eller ute på gårdsplassen? I løpet av 45 min har bilen tydeligvis flyttet seg fra garasje (iflg ekteparet) til gårdsplass (iflg avløser). Per opplyser i en artikkel om at bilen ble kjørt ut av garasjen etter kl 07.00, når Veronika skal ut å lufte hundene. Men, - var ikke han i fjosen da? Hvordan kan han vite at ikke V har kjørt ut bilen tidligere, for å pakke i den ting som skal med på utstillingen f.eks? Kikket han på klokka, eller bare antok han at hun kjørte den ut i forbindelse med at hun skulle lufte hundene? Så vidt jeg forstår så ble ekteparet anholdt og avhørt 3 uker etter drapene, husker man virkelig eksakte klokkeslett så lenge etter, eller kan man faktisk ha tatt feil 10 min ene veien eller 20 min andre veien? Hvor lenge etter drapene ble leieboerene avhørt ang bevegelsene til ekteparet? I begynnelsen var de jo ikke veldig i søkelyset, så ble de avhørt inngående om dette samme dag som drapene ble oppdaget, eller var det et mer "overfladisk" avhør ala "hørte eller så dere noe merkelig i forbindelse med kårboligen den aktuelle natten?" Altså, hvem var fokuset på i de første avhørene som ble foretatt av disse vitnene?

Nei, jeg synes ikke at disse vitneforklaringene indikerer at ekteparet er skyldige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Det kan se ut som om det er en høyde i terrenget bak Orderud gård og de hvite husene, slik at man kan se godt.

Et annet "ekte" bilde (som jeg tror du postet link til), syntes jeg viste at pga bakker og ujevnheter på jordene ville det være dårlig sikt fra (Orderud?)veien. Det siste bildet du postet må man igjen kjøre nesten helt frem før man evt ser om leieboere er våkne/ute på vei til jobb eller om avløseren har kommet. Men takk for forsøkene :) Var litt overrasket over at det var så bakkete der, hadde sett for meg flate jorder og god oversikt egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hundene kunne være stille hvis de var inne i huset sammen med noen de hadde respekt for (Per?), den natta. Dersom hundene hadde vært ute i hundegården som vanlig ville de laget et svare leven og tiltrukket seg oppmerksomhet når den andre av paret kom tilbake med bilen etter drapene.

Eller så kan de ha kjørt bort med hundene for å være sikker på at de ikke skulle bråke i det hele tatt. Men da lot de altså lysene stå på som en forglemmelse?

Anonymkode: c40bf...32c

Godt poeng ang. at de var stille sammen med noen de hadde respekt for. Men igjen, Fjellet ble støvsugd for bevis. Hvis de hadde funnet hundehår som stammet fra disse hundene der, ville de garantert spurt dem om dette, og vi ville lest om det i media.. Hvorfor skulle et uleiehus være en sannsynlig plass å dra med hunder sånn vanligvis, - altså om politiet hadde funnet hundehår der?

Tviler sterkt på at Fjellet har vært en del av noen base, hverken til det ene eller det andre. Den står tom, men plutselig så er det hunder der, dna fra P (kan jo selvsagt ha vært det likevel, siden det tross alt er hans eiendom, dog var den utleid over lengre tid og utvasket etter det), og igjen - når skulle de ha vasket den etter å ha hatt hundene der, samt skiftet tøy som ville utløst fiber og dna? Bare se på hva de klarte å finne på sokken - et hundehår fra den hunden som hadde hatt den i munnen en liten stund. Ingen dna ble funnet i kårboligen, trolig pga overtrekksdresser. Men, disse ble jo da i følge din teori tatt av på Fjellet, da må det jo ha blitt funnet noe form for dna der vel?

Og hvorfor inkriminere seg selv ved å bruke egen (utleie)bolig, de må jo ha forstått at denne ville bli funnet meget interessant i forbindelse med stien som gikk derfra til kårboligen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Harleqin skrev:

Godt poeng ang. at de var stille sammen med noen de hadde respekt for. Men igjen, Fjellet ble støvsugd for bevis.

 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hundene kunne være stille hvis de var inne i huset sammen med noen de hadde respekt for (Per?),

Beklager, ser nå at jeg muligens tolket deg feil, og at du mente at hundene evt var inne i hovedhuset sammen med eks. Per. Jeg ble veldig opphengt i Fjellet av en eller annen grunn.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Jeg kan ikke tenke meg at P. og V. har handlet så dumt som dette. 

Vitnet som hørte tre skudd (på 800 meters avstand fra kårstua), hørte også uling fra hunder (rett etter skuddene, tror jeg), før han gikk nærmere (ca 400 meter fra kårstua) kårstua og så to personer stå på forsiden utenfor kårstua. Hvor hundeulingen kom fra, sto det ikke noe om.

På sokken som ble funnet 10-11 meter fra baksiden av kårstua var det et hundehår som ikke var fra V. og P. sine hunder (i tillegg til et hundehår fra politiets hund, tror jeg) + noen menneskehår.

Anonymkode: d551b...45b

Er forresten gjort prøving av skudd inne i kårbolig for å teste om det var mulig å høre skudd fra der vitnet hadde påstått å sett to personer på framsiden av kårboligen, og forsøke bekreftet at det kan stemme.

https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/aktorene/aktorene/morten-kjensli

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Harleqin skrev:

Et annet "ekte" bilde (som jeg tror du postet link til), syntes jeg viste at pga bakker og ujevnheter på jordene ville det være dårlig sikt fra (Orderud?)veien. Det siste bildet du postet må man igjen kjøre nesten helt frem før man evt ser om leieboere er våkne/ute på vei til jobb eller om avløseren har kommet. Men takk for forsøkene :) Var litt overrasket over at det var så bakkete der, hadde sett for meg flate jorder og god oversikt egentlig.

Hvis V. og P. ikke var hjemme den natten, og de visste hvilken vei avløseren kjørte for å komme inn til gården, og hvilken vei postmannen brukte å kjøre ut fra huset, kunne de jo ventet ved et sted der de hadde utsikt til den veien? (Var det slik at postmannen hadde dratt og avløseren kommet, uten at noen av de to så bilen til P. og V.?) Men det hadde jo også vært et sjansespill, fordi avløseren kunne ha sett at de kom kjørende.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Harleqin skrev:

Et annet "ekte" bilde (som jeg tror du postet link til), syntes jeg viste at pga bakker og ujevnheter på jordene ville det være dårlig sikt fra (Orderud?)veien. Det siste bildet du postet må man igjen kjøre nesten helt frem før man evt ser om leieboere er våkne/ute på vei til jobb eller om avløseren har kommet. Men takk for forsøkene :) Var litt overrasket over at det var så bakkete der, hadde sett for meg flate jorder og god oversikt egentlig.

Hvis V. og P. ikke var hjemme den natten, og de visste hvilken vei avløseren kjørte for å komme inn til gården, og hvilken vei postmannen brukte å kjøre ut fra huset, kunne de jo ventet ved et sted der de hadde utsikt til den veien? (Var det slik at postmannen hadde dratt og avløseren kommet, uten at noen av de to så bilen til P. og V.?) Men det hadde jo også vært et sjansespill, fordi avløseren kunne ha sett at de kom kjørende.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, nordiskfigur skrev:

Er forresten gjort prøving av skudd inne i kårbolig for å teste om det var mulig å høre skudd fra der vitnet hadde påstått å sett to personer på framsiden av kårboligen, og forsøke bekreftet at det kan stemme.

https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/aktorene/aktorene/morten-kjensli

Og da tenker jeg, når man vet at man skal høre etter en lyd, så er man ekstra oppmerksom.. Ikke at jeg ikke nødvendigvis tror at vitnet hørte skudd altså. Men når hørte dette vitnet skudd? Passer det inn med angivelig tidspunkt for drapene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, nordiskfigur skrev:

Er forresten gjort prøving av skudd inne i kårbolig for å teste om det var mulig å høre skudd fra der vitnet hadde påstått å sett to personer på framsiden av kårboligen, og forsøke bekreftet at det kan stemme.

https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/sporene/aktorene/aktorene/morten-kjensli

Takk! 😊 Noen hadde kritisert prøveskytingen i ettertid, ettersom det var andre værforhold under prøveskytingen enn det var på mordnatten.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Harleqin skrev:

Og da tenker jeg, når man vet at man skal høre etter en lyd, så er man ekstra oppmerksom.. Ikke at jeg ikke nødvendigvis tror at vitnet hørte skudd altså. Men når hørte dette vitnet skudd? Passer det inn med angivelig tidspunkt for drapene? 

Lydene fra skuddene ble målt med decibelmåler 800 meter unna i tillegg til at noen fysisk var der og hørte skuddene, om jeg husker rett.

Anonymkode: d551b...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det slik at postmannen hadde dratt og avløseren kommet, uten at noen av de to så bilen til P. og V.?)

Postmannen dro 05.30, og så ingen bil, avløser kom 06.15 og så bil. Så noen har kommet hjem/flyttet bilen ut av garasjen i løpet av de 45 minuttene. Eller så husker "noen" feil i vitnemålet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...