Gå til innhold

Gåten Orderud


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvem andre enn Veronica ville gjort det liksom? Hun ble dømt, og det er ikke justismord nei, så hvorfor denne morderen får så mye oppmerksomhet og intervjuer er for meg en gåte. 

Anonymkode: c1733...374

Hun ble dømt på indisier. Hun har ingenting å tape. Personlig tror jeg hun og Kristin står bak skytningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hemmelig158 skrev (På 9.4.2021 den 23.41):

Hva med vitne som så Lars gi Veronica skyteopplæring i skogen?

Var nok meningen at hun skulle gjøre det, men tror hun trakk seg like før. Turte ikke. Inn med Kristin, som sikkert fikk noen kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 10.4.2021 den 0.41):

Per hadde vel mest å vinne. Men jeg tror ikke noen av de 4 dømte trykket på avtrekkeren.  Irriterer meg at vi nok aldri får vite sannheten. 

Per hadde mest å tape. Han ble fradømt retten til å arve gården, og måtte kjøpe den tilbake fra dødsboet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noe nytt i saken det siste året eller halvåret?

Anonymkode: 41d25...1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det skjedd noe nytt i saken det siste året eller halvåret?

Anonymkode: 41d25...1a8

Ja. Ny info tyder på at Lars var 180-mannen. Men det alle lurer på er jo HVEM som skjøt. 

Operatøren på 180-sentralen tok kontakt med politiet etter at hun hørte om drapene. Hun husket mye fra samtalen, blant annet at mannen sa at han hadde et gammelt, uregistrert våpen, en Mauser-pistol fra første verdenskrig som var ombygd.

I en dom fra 1996 som forfatterne har funnet, fremgår det at Lars Grønnerød ble tiltalt for å være i besittelse av en ikke-funksjonsdyktig Mauser-pistol som stammet fra første verdenskrig. Selv om våpenet var uregistrert, ble Grønnerød frikjent og fikk beholde våpenet. Milli og Næss mener dette kan være løsningen på 180-samtalen, og spør hvorfor politiet selv ikke fant denne dommen.

I 2018 fikk politiet også et nytt vitne i saken. Da fortalte en eier av et bilverksted at Lars Grønnerød hadde besøkt ham på verkstedet på tidspunktet samtalen ble tatt. Verkstedet sto på lista over de 513 ulike stedene telefonsamtalen kunne ha kommet fra.

Anonymkode: 717e5...7f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Ny info tyder på at Lars var 180-mannen. Men det alle lurer på er jo HVEM som skjøt. 

Operatøren på 180-sentralen tok kontakt med politiet etter at hun hørte om drapene. Hun husket mye fra samtalen, blant annet at mannen sa at han hadde et gammelt, uregistrert våpen, en Mauser-pistol fra første verdenskrig som var ombygd.

I en dom fra 1996 som forfatterne har funnet, fremgår det at Lars Grønnerød ble tiltalt for å være i besittelse av en ikke-funksjonsdyktig Mauser-pistol som stammet fra første verdenskrig. Selv om våpenet var uregistrert, ble Grønnerød frikjent og fikk beholde våpenet. Milli og Næss mener dette kan være løsningen på 180-samtalen, og spør hvorfor politiet selv ikke fant denne dommen.

I 2018 fikk politiet også et nytt vitne i saken. Da fortalte en eier av et bilverksted at Lars Grønnerød hadde besøkt ham på verkstedet på tidspunktet samtalen ble tatt. Verkstedet sto på lista over de 513 ulike stedene telefonsamtalen kunne ha kommet fra.

Anonymkode: 717e5...7f6

Takk! Det var interessant!

Anonymkode: 41d25...1a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det var Veronika og Kristin som begikk drapene. 

Husker Kristin avslørte seg i retten. Husker ikke ordrett hva hun sa men noe at "Så sa han at VI skulle ta på oss beskyttelsesdraktene". Hun retta fort på seg til DE, men jeg tror hun egentlig forsnakket seg der. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (1 time siden):

Jeg tror det var Veronika og Kristin som begikk drapene. 

Husker Kristin avslørte seg i retten. Husker ikke ordrett hva hun sa men noe at "Så sa han at VI skulle ta på oss beskyttelsesdraktene". Hun retta fort på seg til DE, men jeg tror hun egentlig forsnakket seg der. 

Ja, det er nok her svaret ligger. 

Anonymkode: 717e5...7f6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Flamme said:

Ja, fant det etter litt info. Tydeligvis slekta som hjalp han. Hvorfor i alle dager vil han bo på en gård hvor foreldre og søster har blitt drept om han er uskyldig?

fordi denne gården er hele livet hans og er eneste han vet? 

Anonymkode: ff913...749

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

fordi denne gården er hele livet hans og er eneste han vet? 

Anonymkode: ff913...749

Forstår den, men det er jo utrolig spesielt at det "eneste man vet" er hjemgården sin. Vi andre flytter jo hjemmefra.. 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Kjærvik, som var forsvarer for Kristin Kirkemo, er skutt og drept. 

Det er veldig trist 💔

Anonymkode: 071fd...6f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tor Kjærvik, som var forsvarer for Kristin Kirkemo, er skutt og drept. 

Det er veldig trist 💔

Anonymkode: 071fd...6f4

Det var pga en familiekonflikt. Tiltalte burde kanakje ha planlagt bedre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, Flamme said:

Forstår den, men det er jo utrolig spesielt at det "eneste man vet" er hjemgården sin. Vi andre flytter jo hjemmefra.. 😅

Haha, selvsagt men veldig få av oss har liv som likner på Per Orderud sin. 30+ år med jobb på familiegård + 20 år i fengsel = så er du en mann i 60 årene uten veldig mye liv igjen, og jeg vet ikke, føles kanskje litt seint å begynne alt på nytt? 

Anonymkode: ff913...749

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir dommen mot KK omgjort nå siden advokaten ble drept??

Så potensielt må alle rettsakene gjøres på nytt?

Anonymkode: 07eda...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

blir dommen mot KK omgjort nå siden advokaten ble drept??

Så potensielt må alle rettsakene gjøres på nytt?

Anonymkode: 07eda...259

Hvorfor skulle den det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hemmelig158 skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle den det?

Ja, det lurer sannelig jeg også på! Mye rart folk får for seg. 

Noen som vet noe om gjenopptakelse av saken forresten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (2 timer siden):

Noen som vet noe om gjenopptakelse av saken forresten?

Kommer kanskje en beslutning i 2021. Blir nok ingen gjenopptakelse. Det har i hvert fall ikke kommet ut noe som tyder på at noen ble uskyldig dømt i denne saken.

Anonymkode: 46686...e70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...