Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 4.5.2020 den 16.24, AnonymBruker skrev:

Jeg kom over et intervju med Veronica Orderud fra en studentavis som jeg ikke har sett før. Hun blir spurt om den gule sokken og har en teori om at den ikke ble brukt ved drapene. Se på reaksjonen hennes i videoen, tror hun er uskyldig. Men Kristin Kirkemo hevder fortsatt at hun ga våpnene til Per og Veronica Orderud. Hva tror dere?

https://dusken.no/video/2252/hvem-eide-orderudsokken/

Anonymkode: 512c0...6b3

Her var det flere ting som var interessant. Først henger hun ut Kristin som "tung rusmisbruker" og legger helt klart skylden over på henne. Men var Kristin det? Hun kommenterer selv at hun ikke var det.

Og så sier hun at hun ikke skjønner at den sokken har fått så stor betydning? Altså, en sokk som potensielt tilhører GP (gjerningsperson) og så har den ingen betydning? Hvordan vet hun det?

Og så grøsser jeg litt av det blikket hennes, jeg ville ikke hatt noe med henne å gjøre, ville vært redd for å bli dratt inn i noe drama med henne. Minner meg om personer jeg har vært borti før, men hun her får varselklokkene til å ringe litt ekstra. Hun smiler også veldig mye, er disse drapene morsomme?

Anonymkode: a1d77...096

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis LG var i kårboligen, så er spørsmålet hvordan han fikk det til. På side 296 i denne tråden så var det vist LG og KK sine  elektroniske alibi for drapsnatta. LG hadde ca 0239, 0307, 0433 og 0526 alibi. Med mindre noen satt for han hjemme og skaffet det for han så blir det for knapt med tid. Største hull er fra 0307-0433 og det gir 86 min.  Fra LG og til Orderud gård er det ca 40 min, men siden det var natt og lite trafikk og mulighet til å gi litt gass sannsynligvis noe mindre tid.  Hvor lang tid til og fra er det mulig å kutte ned til?  Overtrekksklær skal på, planen gjennomgås en siste gang, man skal komme seg fram til kårbolig og sjekke at kysten er klar, inn og foreta drapene  og man skal så fra fra kårboligen til en bil eller annet transportmiddel. Disse tinga tar noen minutter. Hvis bil er parkert rett ved går kanskje dette på en 15 min. Lenger tid hvis bil er et stykke unna.  LG hadde ikke førerkort  og ville nok derfor kjørt i henhold til fartsgrensene for ikke å vekke oppmerksomhet fra politiet. Og i i tillegg ville det vært naturlig å parkere et lite stykke ifra for at ikke bil/motorsykkel blir satt i sammenheng med drapene. Man må da legge til noen minutter.  Dette går ikke opp.                                             Hvis LG hadde noen til å skaffe seg alibi for natta så er det en stor risiko å ta.  Vedkommende kunne fortalt det til noen  og LG hadde fått et problem.  En slik opplysning er jo gull verdt for andre kriminelle hvis disse hadde sittet i politiavhør for alvorlige handlinger og hadde LG tatt den risikoen?  Jeg tror ikke det. Et alternativ er jo at en av KK, PO eller VO skaffet han alibiet. KK var mest sannsynlig i kårboligen. Hvis PO og/eller VO skaffet alibiet hvorfor trekke de inn ved å si at Lillegutt ble overlatt til de etter påsken 99.  De kunne ha sprukket i avhør og dermed tatt med seg LG.                                                                                                                               Om LG er 180-mannen  er et godt spm, han passer veldig godt på mange måter, men et punkt er vanskelig å få til å passe og det er kunnskapen om at AOP skulle til Orderud i pinsen. Hvordan fikk LG eller event PO denne kunnskapen.                    

Endret av Baronen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.9.2020 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Her var det flere ting som var interessant. Først henger hun ut Kristin som "tung rusmisbruker" og legger helt klart skylden over på henne. Men var Kristin det? Hun kommenterer selv at hun ikke var det.

Og så sier hun at hun ikke skjønner at den sokken har fått så stor betydning? Altså, en sokk som potensielt tilhører GP (gjerningsperson) og så har den ingen betydning? Hvordan vet hun det?

Og så grøsser jeg litt av det blikket hennes, jeg ville ikke hatt noe med henne å gjøre, ville vært redd for å bli dratt inn i noe drama med henne. Minner meg om personer jeg har vært borti før, men hun her får varselklokkene til å ringe litt ekstra. Hun smiler også veldig mye, er disse drapene morsomme?

Hei, kort spm (spørsmål) Hva er poenget med å først skrive forkortelsen, deretter betydningen. Er det ikke da bare lettere å skrive selve ordet ikke forkortelsen? mvh (med vennlig hilsen) en nl (norsklærer) 

Anonymkode: 9d902...f5c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kort spm (spørsmål) Hva er poenget med å først skrive forkortelsen, deretter betydningen. Er det ikke da bare lettere å skrive selve ordet ikke forkortelsen? mvh (med vennlig hilsen) en nl (norsklærer) 

Anonymkode: 9d902...f5c

Jeg visste ikke om jeg kom til å bruke ordet flere ganger i innlegget, og gadd ikke redigere etterpå. Uansett greit å forklare forkortelsen i tilfelle jeg bruker den i senere innlegg.

Og jeg håper du som norsklærer ikke er fullt så spydig med elevene dine :)

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
On 9/27/2020 at 9:40 PM, Baronen said:

Om LG er 180-mannen  er et godt spm, han passer veldig godt på mange måter, men et punkt er vanskelig å få til å passe og det er kunnskapen om at AOP skulle til Orderud i pinsen. Hvordan fikk LG eller event PO denne kunnskapen.                    

Hvis Lars Grønnerød er 180-mannen, slik som det kom opplysninger om nå, så faller jo det siste spørsmålet ditt bort. Det er ikke lengre viktig hvordan. Vi vet at 180-mannen planla drepe AOP i pinsen, det sa han til 180-operatøren. Og at han visste at Anne skulle være hjemme i pinsen.

herifra: https://www.nrk.no/orderud/dette-vet-vi-om-den-mystiske-_180-mannen_-1.14297281#/ 

Anonymkode: ff913...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tidligere har skrevet så er problemet med LG som 180-mannen kunnskapen om at AOP skulle til Orderud i pinsen. Hvordan kunne han vite det? Noen må da ha fortalt han det.  Kan det være snakk om en femte person som ikke har vært på tiltalebenken?  For ellers så passer LG veldig godt som180-mannen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det tenkes at 180-mannen har prøvd å utgi seg for å være noen andre enn den han er? Samtalen var en avledningsmanøver for å legge skylda over på andre. LG passet jo godt, som 180-mannen, og kan ha vært tenkt som en syndebukk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Baronen skrev:

Kan det tenkes at 180-mannen har prøvd å utgi seg for å være noen andre enn den han er? Samtalen var en avledningsmanøver for å legge skylda over på andre. LG passet jo godt, som 180-mannen, og kan ha vært tenkt som en syndebukk. 

Det kan selvsagt ha vært en kalkulert villedning, for å prøve å få det til å høres ut som at AOP var målet. Men det kan også ha vært en advarsel fra noen som kjente planene og som på sett og vis ønsket å «slå alarm». Synd vi trolig aldri får vite hvem som ringte og hva som faktisk ble sagt.

Anonymkode: 46686...e70

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis LG var 180-mannen så er spørsmålet hvorfor tilstod han  ikke i avhør. Ville han ikke ha sluppet billigere unna hvis han tilstod det han visste? Han trakk seg selv inn ved å tilstå at hans revolver "Lillegutt" var brukt.                                                           

Denne opplysningen om at Lars hadde en Mauser pistol fra 1 vk. Og at 180-mannen sa han hadde en slik pistol er interessant og var ukjent for meg. https://www.tk.no/wiik-sorvik-tror-ikke-gronnerod-kan-ha-vart-180-mannen/s/5-51-870613 .  Kan det være tilfeldigheter eller ikke. Hvor kjent var det at LG hadde en Mauser pistol fra 1 vk? Kan noen ha brukt denne opplysningen til å styrke en forbindelse mellom LG og drapene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

180m viste at AOP skulle til Orderud i pinsen. Kan det være at AOP hadde skrevet det i filofaxen eller dagboken sin en stund før. Og at 180mannen ved en tilfeldighet leste det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusom sak. Grøsser når jeg tenker på hvordan Orderudekteparet og datteren ble angrepet og drept. At Veronica Orderud nærmest har blitt "tillgitt" av pressen er til å spy av.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magefølelsen min sier at Veronica og Kristin skjøt. 

Anonymkode: 717e5...7f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Magefølelsen min sier at Veronica og Kristin skjøt. 

Anonymkode: 717e5...7f6

Gir ikke høy odds, men magefølelser kan også være feil. Men at minst en av dem var inne og skjøt er det i hvert fall svært, svært høy sannsynlighet for.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gir ikke høy odds, men magefølelser kan også være feil. Men at minst en av dem var inne og skjøt er det i hvert fall svært, svært høy sannsynlighet for.

Holder en knapp på Veronica, hun har mest å vinne på drapene. 

Anonymkode: 5e7b2...957

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Irja skrev (2 minutter siden):

Tror ikke Veronica turte å skyte. Sendte nok Kristin inn.. 

Hva med vitne som så Lars gi Veronica skyteopplæring i skogen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Holder en knapp på Veronica, hun har mest å vinne på drapene. 

Per hadde vel mest å vinne. Men jeg tror ikke noen av de 4 dømte trykket på avtrekkeren.  Irriterer meg at vi nok aldri får vite sannheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (3 minutter siden):

Per hadde vel mest å vinne. Men jeg tror ikke noen av de 4 dømte trykket på avtrekkeren.  Irriterer meg at vi nok aldri får vite sannheten. 

Jeg mente selvfølgelig at hun hadde mest å vinne av de to søstrene. Selvfølgelig hadde Per aller mest å vinne. Jeg tror Per og Veronica hadde mye å gjøre med drapene drapsnatten, ellers hadde de hatt alibi. Hadde de leid noen, så ville de sørget for å være langt unna denne natta, de er ikke dumme.

Kanskje noen snakker ut en vakker dag, vi kan jo håpe! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...