Gå til innhold

Gåten Orderud

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du bidrar med teorier :kghjerte:

Anonymkode: d551b...45b

Takk det samme 👍🏻🌷

Anonymkode: 4df74...520

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Kirkemo sa selv at han har hilst på Anne Orderud Paust bare en gang, helt tilbake i 1994. Da møttes i på dørstokken, så vi sa hei til hverandre. Da jeg kjørte traktor forbi kårboligen, hilste alltid de to gamle, men Anne og Per hilste aldri, sa han."https://www.nrk.no/ostlandssendingen/veronica-var-sjalu-pa-anne-og-per-paust-1.347716

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det blir laget film om drapet? Dette er jo Hollywood-materiale. 

Anonymkode: f189b...dc5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig fascinert av denne saken her på bakgrunn av NRKs dokumentar og podcast, var for ung til å interessere meg i slik  1999. Og jeg baserer mitt intrykk bare på episodene fra dokumentar og podcast. Altså, jeg klarer ikke å tro at Veronika og Per er innblandet i drapene eller planlegging. Ja, de har motiver, det har vært en konflikt. Men, hele live til disse to, både før og etter drapene, ingenting i disse sier mordere. Jeg klarer ikke å få det til å stemme for meg, de virker bare ikke som «den typen». 

jeg ser jo at mange her mener noe helt annet. Og det fascinerer meg også i grunn. :) 

jeg satser på paret Kristin + ukjent gjerningsmann, evt. to gjerningsmenn ansatt av Kristin. Fordi hun følte at hun hjalp på situasjonen, og i amfitaminrus skjønte hun ikke bedre. Hun er jo wild child fra barndommen av, tenker hun kan man forvente noe sånn av.. Lurer også på hvordan gikk det med David siden, han «mistet» også tre viktige mennesker i sitt liv den tida, mamma og tante og onkel. 

Anonymkode: ff913...749

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"- Jeg ble veldig skuffet over mine foreldre, som hadde gått fra et løfte. Kristin visste ingenting om testamentet, sa Per." Dagbladet

Oioi, her ryker visst det viktigste motivet til Kristin. Eller lyver Per igjen...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle Kristin miste muligheten til å være på gården fordi om deler av jorda ble brukt til utbygging av boliger. Hun kunne vel fortsatt vært hos Per og Veronica? Anne hadde aldri kommet til å ta over hele gården, Per hadde odelsrett. 

K hadde sagt dette selv til en kvinne. Det er ikke sikkert at K var velkommen hos V og P når det passet henne. Faren ble bl.a nektet adgang dit etterhvert, så denne konflikten har mange intrikate sider...

Anonymkode: bb132...be4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om hvem som står bak drapene, og det er de som ble dømt for det. Det kan være at de har fått noen andre til å skyte (tviler på det), men at disse er involvert og står bak dette? Absolutt! De utnytter den bittelille tvilen for å forsøke å renvaske seg selv. 

Anonymkode: 5c94c...91b

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida skrev:

"- Jeg ble veldig skuffet over mine foreldre, som hadde gått fra et løfte. Kristin visste ingenting om testamentet, sa Per." Dagbladet

Oioi, her ryker visst det viktigste motivet til Kristin. Eller lyver Per igjen...

Hun hadde motiv selv om hun eventuelt ikke visste noe om testamentet. Hørte du hva vitnet som snakker fra ca 19:20/19:30 i videoen sa?  https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud/sesong/1/episode/4/avspiller

Kristin hadde fortalt til en kvinne (kvinnen fortalte om dette som vitne i saken) at Anne ønsket å selge noe av gården til boliger, og at da det da var snakk om at Kristin ville miste sitt fristed og det stedet hun kunne være sammen med sin sønn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om 180-mannen, i svar fra Øystein Milli til Ema: Han svinger veldig i sinnsstemning også, i det ene øyeblikket bruker han nedsettende karakteristikker - i det neste spør han om operatøren har fri i pinsen og om hun syns samtalen har vært fin for henne." https://www.vg.no/spesial/2018/orderud/astedet

Merkelig...

Er dette et tegn på dop?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et tegn på dop?

Aner ikke. Jeg tenkte mer på at det hadde med en uvanlig personlighet å gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun hadde motiv selv om hun eventuelt ikke visste noe om testamentet. Hørte du hva vitnet som snakker fra ca 19:20/19:30 i videoen sa?  https://tv.nrk.no/serie/gaaten-orderud/sesong/1/episode/4/avspiller

Kristin hadde fortalt til en kvinne (kvinnen fortalte om dette som vitne i saken) at Anne ønsket å selge noe av gården til boliger, og at da det da var snakk om at Kristin ville miste sitt fristed og det stedet hun kunne være sammen med sin sønn. 

Dette er jo, som jeg skrev tidligere, et enormt motiv for K. Hun var i en veldig sårbar livssituasjon: rusmisbruker, bodde hos L og venner( altså hun hadde ikke noe eget sted ), tipper hun hadde gjeld pga dop, hun hadde mistet sønnen...Hun måtte ha følt på en enorm maktesløshet hvis hun hørte at Anne vurderte å selge så hun ikke fikk komme dit mer å møte sønnen sin. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo, som jeg skrev tidligere, et enormt motiv for K. Hun var i en veldig sårbar livssituasjon: rusmisbruker, bodde hos L og venner( altså hun hadde ikke noe eget sted ), tipper hun hadde gjeld pga dop, hun hadde mistet sønnen...Hun måtte ha følt på en enorm maktesløshet hvis hun hørte at Anne vurderte å selge så hun ikke fikk komme dit mer å møte sønnen sin. 

Det er jo bare tull. Hun kunne da være der fordi Anne vurderte å selge noen tomter! Anne kunne ikke selge Orderud gård, Per hadde odelsrett og dermed kunne ikke Anne selge hele gården. Per ville fortsatt eid mesteparten av gården, husene og alt som var. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

K hadde sagt dette selv til en kvinne. Det er ikke sikkert at K var velkommen hos V og P når det passet henne. Faren ble bl.a nektet adgang dit etterhvert, så denne konflikten har mange intrikate sider...

Jeg forstår fortsatt ikke? Om Kristin ikke var velkommen hos V og P når det passet henne, hva ville endret seg ved dette om Anne solgte deler av jorda ut til boligbygging? Jeg vet at det kom til en isfront mellom dem, men det var vel etter drapene?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke lest gjennom alle sidene i tråden, så unnskyld hvis dette har vært tatt opp flere ganger. 

Jeg bare lurer på om det er en mulighet for at det er så «enkelt» som at Kristin hadde et motiv for å få Veronika og Per dømt for drap? At hun har planlagt og utført det med noen andre for så å få det til å se ut som at det er Per og Veronika som har gjort det?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår fortsatt ikke? Om Kristin ikke var velkommen hos V og P når det passet henne, hva ville endret seg ved dette om Anne solgte deler av jorda ut til boligbygging? Jeg vet at det kom til en isfront mellom dem, men det var vel etter drapene?

Nemlig, og det er ikke så rart. Kristin sørget jo for at Veronica og Per ble mistenkte og senere dømt. Men Anne kunne uansett ikke solgt Orderud gård, Per hadde odelsrett selv om han ble dømt for medvirkning til drapene på sine foreldre og sin søster. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frida skrev:

Det er jo bare tull. Hun kunne da være der fordi Anne vurderte å selge noen tomter! Anne kunne ikke selge Orderud gård, Per hadde odelsrett og dermed kunne ikke Anne selge hele gården. Per ville fortsatt eid mesteparten av gården, husene og alt som var. 

Kvinnen K hadde uttalt seg til, hadde sagt at K nevnte at Anne vurderte å selge boliger der.

Uansett : hun var redd for at Anne kunne få mer pga konflikten som hadde oppstått mellom Per og faren.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faren og Per hadde fått en betydelig konflikt som gjorde at arven plutselig ble forandret. Faren ville at Anne skulle ha mer av arven. Tipper Kristin tenkte at Anne kunne bli en trussel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...