Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?

Litjmusa

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Kollontaj skrev:

Det ligger en generell tråd om bloggerbarn på Rampelys. Den har ligget der lenge. 

Og de Ass ndre trådene burde fjernes. 

Anonymkode: 54691...500

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må du ta opp med Egmont. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det må du jo ta opp med KG og Egmont. Brukerne av Rampelys-forumet har ikke makt over en slik avgjørelse.

Og regelbrudd av den typen du beskriver bør du rapportere, det er et fellesansvar vi har som forumsbrukere. Jeg rapporterer selv svært mye på Rampelyset der jeg poster mest. Gjør du? 

Så lenge innlegg får stå betyr det at moderator-teamet anser dem for å være innenfor regelverket til forumet. Dette kan man som forumsbruker være uenig i, og gudene skal vite at jeg ofte er uenig i avgjørelsene moderatorer tar (feks ang. rydding i denne tråden). Men det nytter ikke å holde andre forumsbrukere ansvarlige for det, man må rapportere og så klage på eventuelle avgjørelser man er uenig i til moderatorteamet.

Om man IKKE rapporterer regelbrudd, er det ironisk nok slik at man selv blir medansvarlig for at regelbrudd som dem du ramset opp får stå. Noe å tenke på.

Endret av Aricia
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aricia skrev:

Men det må du jo ta opp med KG og Egmont. Brukerne av Rampelys-forumet har ikke makt over en slik avgjørelse.

Og regelbrudd av den typen du beskriver bør du rapportere, det er et fellesansvar vi har som forumsbrukere. Jeg rapporterer selv svært mye på Rampelyset der jeg poster mest. Gjør du? 

Så lenge innlegg får stå betyr det at moderator-teamet anser dem for å være innenfor regelverket til forumet. Dette kan man som forumsbruker være uenig i, og gudene skal vite at jeg ofte er uenig i avgjørelsene moderatorer tar (feks ang. rydding i denne tråden). Men det nytter ikke å holde andre forumsbrukere ansvarlige for det, man må rapportere og så klage på eventuelle avgjørelser man er uenig i til moderatorteamet.

Om man IKKE rapporterer regelbrudd, er det ironisk nok slik at man selv blir medansvarlig for at regelbrudd som dem du ramset opp får stå. Noe å tenke på.

Rapporterer jeg  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere ivrige og bloggerbeskyttende brukere, har dere kontaktet forumredaksjonen med deres bekymringer for bloggernes helse? 

Selv vil jeg fortsette å bruke min forbrukermakt, både til å gjøre annonsører oppmerksomme på når de annonserer i uetiske kanaler (og dokumentere hvorfor), samt gjøre reklamebloggerne oppmerksomme på når og hvordan de bryter loven. For, bloggerne sier jo selv at det er så vanskelig å forstå lovverket, så da trenger de jo hjelp. Eller hva? Jeg skriver helst og gjerne i bloggens kommentarfelt, men dersom de ikke rette opp feilen - nevner jeg det i bloggertråden og sender et lite pm til Forbrukertilsynet.

Essensen her er: Drives bloggen lovlig og etter Sunn fornuft-plakaten, er det ingen grunn til å hverken rapportere eller kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rapporterer jeg  

Jeg også. :tommelsmil: 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Berga skrev:

Alle dere ivrige og bloggerbeskyttende brukere, har dere kontaktet forumredaksjonen med deres bekymringer for bloggernes helse? 

Selv vil jeg fortsette å bruke min forbrukermakt, både til å gjøre annonsører oppmerksomme på når de annonserer i uetiske kanaler (og dokumentere hvorfor), samt gjøre reklamebloggerne oppmerksomme på når og hvordan de bryter loven. For, bloggerne sier jo selv at det er så vanskelig å forstå lovverket, så da trenger de jo hjelp. Eller hva? Jeg skriver helst og gjerne i bloggens kommentarfelt, men dersom de ikke rette opp feilen - nevner jeg det i bloggertråden og sender et lite pm til Forbrukertilsynet.

Essensen her er: Drives bloggen lovlig og etter Sunn fornuft-plakaten, er det ingen grunn til å hverken rapportere eller kommentere.

Enig. Kritikken rundt barneeksponering, brudd på lovverk, løgn og elendig kroppsfokus forstummer helt sikkert den dagen bloggerne selv slutter og forbryte seg på disse områdene. Bloggerne har selv full kontroll over hva de legger ut og når det de legger ut er ulovlig og/eller etisk betenkelig vil det bemerkes. Så enkelt er det faktisk. 

Bloggere: Ta ansvar for hva som blir diskutert og slutt å legge ut slik dritt :opplyser:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig så stille denne tråden ble, når "avsporinger, personangrep og spekulasjoner" ikke lenger tillates 😉 

Anonymkode: a508d...6c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kollontaj skrev:

Du mener ikke på fullt alvor at folk som skriver her, under fullt nick, skal stå til ansvar for alt som skrives på Rampelys? Det er jo helt hinsides. Usaklig dritt er det ingen som vil ha, faktisk. 

Det skjer da ofte under fullt brukernavn i de trådene det er snakk om. Uten at jeg har stilt enkeltbrukere i diskusjonen til ansvar for noe. Jeg mener at alle skal være ansvarlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sikter til at vi som tross alt diskuterer med brukernavn i denne tråden, vi kan ikke stilles til ansvar for hva andre brukere på Rampelys gjør og ikke gjør bare fordi det er kjent at det er der vi deltar mest. Ingen skriver som anonym der, nei. Uansett er det ikke slik at jeg er ansvarlig for det andre gjør. Jeg rapporterer, ja. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kollontaj skrev:

Jeg sikter til at vi som tross alt diskuterer med brukernavn i denne tråden, vi kan ikke stilles til ansvar for hva andre brukere på Rampelys gjør og ikke gjør bare fordi det er kjent at det er der vi deltar mest. Ingen skriver som anonym der, nei. Uansett er det ikke slik at jeg er ansvarlig for det andre gjør. Jeg rapporterer, ja. 

Men har noen sagt at du stilles til ansvar for noe andre gjør da? Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av dette!? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anna Nas skrev:

Jeg er ikke tilhenger av hatefulle innlegg, bare så det er sagt, men kritikk og hat er vidt forskjellige ting. 

Diskusjon om bloggerbarn, både generelt og i spesifikke bloggertråder, har foregått på rampelysforumet i lang tid uten sterke reaksjoner. Bare spør Caroline Berg Eriksen og mannen hennes om hva de har måttet tåle av skarp kritikk i årenes løp, nesten uten å bli forsvart. Den som ikke har fått særlig mye kritikk før den siste tiden er Funkygine. Jeg innbiller meg at plutselig sterke motreaksjoner mot denne type kritikk kan ha med henne å gjøre? Har jeg rett eller tar jeg feil?

Det er forøvrig verdt å merke seg at nettopp Funkygine uttaler at debatten er viktig å ta. Jeg håper jo at hun står for det hun sier og gjør, og at hun tar debatten på strak arm og gir en saklig begrunnelse for hvorfor hun mener at det er helt kurant og best for barna at bilder og informasjon om ungene er tilgjengelig for alle, for all fremtid.

https://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler

Og hva med deg og dere andre som synes kritikk mot praksisen er hetsende og hatefull, at den burde være generell og ikke i det hele tatt rettet mot konkrete foreldrebloggere? Er det fordi du eller dere egentlig helst vil at ting fortsetter som før og dere blir underholdt med barnebilder og informasjon om dem? Sagt på en annen måte; hva er det som gjør at du eller dere helst vil at kritikk skal forstumme eller gjemmes bort i generelle vendinger, så ingen behøver å føle seg direkte truffet?

Jeg lurer oppriktig på det.

For å snakke for meg selv leser jeg sjeldent blogger. Bortsett fra at jeg har endt opp med å klikke meg inn pga tråder på kvinneguiden. Og når jeg da klikker meg inn er det veldig intetsigende mot fra det det framstilles som i trådene her. 

Jeg vet knapt hvem funkygine er bortsett fra at det var noe med amming? 

Jeg opplever at det i en tråd ikke handler om kritikk men hetsing og om å gkøre å finne flest mulig feil å lage styr ut av. 

Ellers syns jeg bloghing om barn, mote og operasjonerer ganske lite underholdende. Jeg kjenner meg veldig lite igjen i det livet der og er heller ikke så interessert i slike ting så er ikke så spennende å lese om heller. 

Men jeg reagerte sterkt på tråder her på kvinneguiden med denne såkalte "kritikken" 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare det du nevner som blir tatt opp i trådene. Det er personlige ting om et enkeltmenneske og spekulasjoner som bloggeren selv ikke har skrevet noe om. Det er kommentarer på utsende og den minste lille ting blir noe stort og opphauset. Og de som holder på tar null selvkritikk. Og bruker de samme argumentene som du. Det er ikke skrevet for å hjelpe heller det er skrevet for å gjøre narr av. Det hjelper ingen å spre usaklig drit på kvinneguiden. 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har noen sagt at du stilles til ansvar for noe andre gjør da? Skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av dette!? 

Jeg svarte på innlegget øverst. Derfra kan du lese selv. 

Jesus. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke det er den lille biten av konstruktiv kritikk det reageres på i trådene der for å si det sånn.

Endret av Luvinesta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Luvinesta skrev:

Tror ikke det er den lille biten av konstruktiv kritikk det reageres på i trådene der for å si det sånn.

Hvis du leser HI og TSs andre innlegg, samt tilsvar til disse, er det helt tydelig at det er ønskelig med null kritikk av reklameblogger. (Fordi det er synd på bloggerne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Luvinesta skrev:

Jo, les HI, det er dokumentasjonen som ikke tåles, imgurene av hva de faktisk gjør. Tror neppe CBE føler seg truet av at jeg mener falske vipper er harry, for å si det forsiktig. Dokumentasjonen er derimot skummel for inntjeningen og troverdigheten. Potensielt skadelig for bloggere som sier en ting og deretter gjør noe annet (gjelder ikke bare CBE.no, selvsagt).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...