Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?

Litjmusa

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, pøbelsara skrev:

Så lenge du skriver som anonym bruker må du bare finne deg i at jeg argumenterer med "dere" om alle som velger å poste anonymt. 

Jeg har ikke sett andre argumenter enn at det er sykt å kritisere - kom gjerne med noen andre argumenter for hvorfor man ikke skal kritisere - så svarer jeg på det. 

Mener du at du leser alle ABer sine svar som at de er en gruppe med samme mening og som mener det er psykt og usunt å dokumentere ting?

Anonymkode: dd303...f6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror en del av de som svarer her ikke helt skjønner hvordan de selv fremstår for en del av oss andre - de av oss som kritiserer og leser i denne tråden. Jeg tror dere (ja, jeg sier dere) har levd for lenge i deres egen boble hvor alt dere sier i kritikktråden for 25+ likes sånn at dere ikke ser hvordan dere kan fermstå for de med andre perspektiver. Perspektiver dere avfeier glatt og arrogant. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Halleluja

Anonymkode: 62de6...e12

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at du leser alle ABer sine svar som at de er en gruppe med samme mening og som mener det er psykt og usunt å dokumentere ting?

HVordan skal jeg kunne skille mellom hvilken AB som skriver hva? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holde nå. takk.

Anonymkode: ebf64...e26

Eh`?

Hvem utpekte deg til ordstyrer?

Fri for faktiske argumenter derimot, det ser jeg. 

Anonymkode: a508d...6c7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker du deg selv for eget innlegg? 

Anonymkode: 6f418...18e

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så anonymitet forsvarer "dere"? Kjempebra at det er avklart. Dere med nick er jo like anonyme for meg som AB er for dere, så da kan vi bruke det ordet alle sammen uten at vi trenger å henge oss opp i det.

1. Saklig kritikk av uetisk og ulovlig næringsvirksomhet er bra. Å melde fra til rette instanser som faktisk kan gjøre noe med det er enda bedre.
2. Det å skrive for tusende gang (bokstavlig talt) at blogger X og Y igjen utleverer barna/merker reklame dårlig/lover ting som ikke holdes/tar stive bilder/viser bare en side av ansiktet/tar dårlige bilder/lager en rosa bobble/tar drittvasken med ex offentlig osv osv er ikke konstruktiv. Det er da man går over i å bli hetsende og en bølle. Fordi:
3. Uansett hvor mange "det er bedriften man kritiserer"-kort man trekker så er det ingen med et minimum av emosjonell intelligens som skjønner at når man kritiserer en blogger, så går den kritikken også på det individiet. 
4. Det å si at "så lenge X gjør feil 1 2 og 3, så fortsetter jeg å kritisere" minner meg om mobbermentalitet, i ordets rette forstand. ("Så lenge han fortsetter å ha langt hår/briller/spille playstatyion, så kan vi mobbe".). JA, selvfølgelig skjønner jeg at det er forskjell på å bruke briller og å bryte norsk lov, men tankegangen som forsvarer det hele minner meg farefullt mye om det samme.
5. Subjektivt, men ja, jeg synes at det er usunt å bruke så mye tid på å kritisere et annet menneske. (Jo, uansett hvor mye man gjemmer seg bak "bedrift", så er det et annet menneske man kritiserer). Jeg var den ABen som skrev tidligere i tråden at jeg selv har ting jeg brenner for, og kjenner til flere aktører som jeg mener opererer grovt uetisk og har både gode argumenter og dokumentasjoner for det. Jeg kunne aldri noensinne forestille meg å drive på sånn som dette, dag ut og dag inn, mot dem. Bare tanken er helt absurd, og jeg håper virkelig noen hadde sagt fra til meg, bedt meg ta et steg tilbake og få litt perspektiv hadde jeg noensinne gjort noe slikt.
6. Som nevnt tidligere, man havner litt i egen boble i slike tråder. En boble der man er en gjeng som er enige med hverandre mot noe. Da går man i en spiral som blir hakket mer og mer ekstrem uten at man kanskje ser det selv. Jeg har sett at man har gått fra "jeg er mot det som er usaklig" til at man forsvarer så og si alt som skrives fordi "det er en del av bedriften". En rasjonaliseringspsiral som bare blir verre og verre, men så gradvis at man kanskje ikke ser det selv om man er oppi det.
7. Hvordan bloggeren selv føler om dette. Jeg har forstått det sånn at det finnes ingen empati eller evne til refleksjon over dette i det hele tatt, så jeg gidder ikke gå inn på det en gang. Men den kulden man viser her, skremmer meg. Alt, absolutt alt, er innafor, fordi bloggerne er uetiske med barn/reklame/utlevering osv osv. Det forsvarer og rasjonaliserer alt og det finnes absolutt ingen som helt ønske om å bare ta et halvt sekund å reflektere over hvordan det må føles for et menneske å bli utsatt for de trådene som er her på KG. Noe jeg, rent personlig, finner mye mer avskyelig enn noe som noen blogger har gjort.

Tusen takk, er noe av det mest saklige som har blitt skrevet. Flott at noen forstår hva som er grunnlaget for denne tråden. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at slik må det faktisk skrives, og at enkelte ikke skjønner bedre er helt for jævlig.

Takk for innlegget.

Haha - passe flaut å takke for sitt eget innlegg 😛 

Men, men - det fikk vel ikke nok oppmerksomhet ;)

Forøvrig, så er det jo bare trist, at til tross for alle forklaringer og motargumentasjon mellom du skreiv det og følte for å dra det fram igjen - så ser jo ingenting ut til å ha gått inn.... 😕

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror en del av de som svarer her ikke helt skjønner hvordan de selv fremstår for en del av oss andre - de av oss som kritiserer og leser i denne tråden. Jeg tror dere (ja, jeg sier dere) har levd for lenge i deres egen boble hvor alt dere sier i kritikktråden for 25+ likes sånn at dere ikke ser hvordan dere kan fermstå for de med andre perspektiver. Perspektiver dere avfeier glatt og arrogant. 

Når det gjelder perspektiver, så får jeg ikke tak på at det er noe annet perspektiv enn at det for enkelte andre bruker virker voldsomt at man gidder å bruke tiden sin på noe de selv finner uinteressant (pluss alt det andre mindre pene som har blitt sagt i denne tråden)? Det er jo greit at det ikke fenger dem, men jeg kan ikke helt se at det skal være slik om noen syns det jeg gjør ikke fenger dem, så må jeg slutte med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, pøbelsara skrev:

HVordan skal jeg kunne skille mellom hvilken AB som skriver hva? 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så anonymitet forsvarer "dere"? Kjempebra at det er avklart. Dere med nick er jo like anonyme for meg som AB er for dere, så da kan vi bruke det ordet alle sammen uten at vi trenger å henge oss opp i det.

1. Saklig kritikk av uetisk og ulovlig næringsvirksomhet er bra. Å melde fra til rette instanser som faktisk kan gjøre noe med det er enda bedre.
2. Det å skrive for tusende gang (bokstavlig talt) at blogger X og Y igjen utleverer barna/merker reklame dårlig/lover ting som ikke holdes/tar stive bilder/viser bare en side av ansiktet/tar dårlige bilder/lager en rosa bobble/tar drittvasken med ex offentlig osv osv er ikke konstruktiv. Det er da man går over i å bli hetsende og en bølle. Fordi:
3. Uansett hvor mange "det er bedriften man kritiserer"-kort man trekker så er det ingen med et minimum av emosjonell intelligens som skjønner at når man kritiserer en blogger, så går den kritikken også på det individiet. 
4. Det å si at "så lenge X gjør feil 1 2 og 3, så fortsetter jeg å kritisere" minner meg om mobbermentalitet, i ordets rette forstand. ("Så lenge han fortsetter å ha langt hår/briller/spille playstatyion, så kan vi mobbe".). JA, selvfølgelig skjønner jeg at det er forskjell på å bruke briller og å bryte norsk lov, men tankegangen som forsvarer det hele minner meg farefullt mye om det samme.
5. Subjektivt, men ja, jeg synes at det er usunt å bruke så mye tid på å kritisere et annet menneske. (Jo, uansett hvor mye man gjemmer seg bak "bedrift", så er det et annet menneske man kritiserer). Jeg var den ABen som skrev tidligere i tråden at jeg selv har ting jeg brenner for, og kjenner til flere aktører som jeg mener opererer grovt uetisk og har både gode argumenter og dokumentasjoner for det. Jeg kunne aldri noensinne forestille meg å drive på sånn som dette, dag ut og dag inn, mot dem. Bare tanken er helt absurd, og jeg håper virkelig noen hadde sagt fra til meg, bedt meg ta et steg tilbake og få litt perspektiv hadde jeg noensinne gjort noe slikt.
6. Som nevnt tidligere, man havner litt i egen boble i slike tråder. En boble der man er en gjeng som er enige med hverandre mot noe. Da går man i en spiral som blir hakket mer og mer ekstrem uten at man kanskje ser det selv. Jeg har sett at man har gått fra "jeg er mot det som er usaklig" til at man forsvarer så og si alt som skrives fordi "det er en del av bedriften". En rasjonaliseringspsiral som bare blir verre og verre, men så gradvis at man kanskje ikke ser det selv om man er oppi det.
7. Hvordan bloggeren selv føler om dette. Jeg har forstått det sånn at det finnes ingen empati eller evne til refleksjon over dette i det hele tatt, så jeg gidder ikke gå inn på det en gang. Men den kulden man viser her, skremmer meg. Alt, absolutt alt, er innafor, fordi bloggerne er uetiske med barn/reklame/utlevering osv osv. Det forsvarer og rasjonaliserer alt og det finnes absolutt ingen som helt ønske om å bare ta et halvt sekund å reflektere over hvordan det må føles for et menneske å bli utsatt for de trådene som er her på KG. Noe jeg, rent personlig, finner mye mer avskyelig enn noe som noen blogger har gjort.

Jeg er helt enig med deg. Det snakkes om å være forbilder for unge jenter og så er man slettes ikke det bedre selv. Trist er det og forkastelig at voksne oppfører seg slik.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ♥Missy♥ skrev:

Jeg er helt enig med deg. Det snakkes om å være forbilder for unge jenter og så er man slettes ikke det bedre selv. Trist er det og forkastelig at voksne oppfører seg slik.

Prøv igjen. Nøyaktig _hva_ er det som er så galt? 

Uten å underbygge påstanden din, så er dette faktisk hets. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står mennesker bak alle bedrifter.

Skal vi slutte å kritisere Statoil/Equinor, Telenor, H&M osv også da? Eller går det noen slags grense på hvor mange mennesker som må stå bak en bedrift før berettiget kritikk ikke skal rammes av janteloven?

Idrettslaget her i byen som sløser bort alle innsamla dugnadsmidler på tull og tøys - de kan vel umulig kritiseres, for de står det ikke bare mennesker bak, men attpåtil mennesker som bruker fritiden sin til å jobbe frivillig.

Kommunene som svei av haugevis av millioner på å sponse et sykkelritt, som ga de null og niks igjen, mens de må kasta ut oldemor fra sykehjemmet som må stenges pga dårlig råd. De skal vel _heller_  ikke kritiseres? De er jo bare mennesker, som prøver så godt de kan?

Vi kan ikke ha andre regler, for enkelte bedrifter - bare fordi det ville vært mer behagelig for dem om ingen bryr seg med driften deres. 

Det er heller ikke enkeltpersoner som står bak de største bedriftsbloggene - de har ansatte.  Denne svenske bloggeren f.eks, har 3 ansatte.
https://www.dagbladet.no/kjendis/na-avslorer-sveriges-storste-blogger-hva-hun-tjener---visste-ikke-om-jeg-turte-a-si-det-forst/67444580

Det er heller ikke noe særlig stakkarslig over dem - dette er personer som tar ut mer i lønn enn ikke bare statsministren, men samtlige personer som leder toppetater i offentlig forvaltning. Tjener en 2 millioner - så er en ikke en stakkarslig privatperson som må få særskilt beskyttelse lengre. Da er en ei vellykka forretningskvinne, og bør få kred for det - og stilles samme forventinger til som enhver annen bedriftseier.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/8b13r/Lonnsfest-i-staten-149-ledere-knuser-Erna-Solberg-pa-lonn

Forøvrig - det står også mennesker bak strikkeblogger, strikkedesignere, strikkeoppskrifter, garnfargerere osv. Det er rent faktisk bedriftseiere, for små og mellomstore bedrifter, med stor følgerskare både på nett og via kurs, bøker osv. Det er helt _nøyaktig_ samme situasjon. Privatpersoner som slår seg opp, og bygger sin bedrift via å skaffe seg en stor tilhengerskare på nett. 

Eneste forskjellen, er at disse (stort sett) har klart å forholde seg til lover, regler og etiske retningslinjer. At det er en verden du ikke kjenner til, betyr ikke at det ikke er relevant ;)

Spot on 👏🏼👏🏼👏🏼

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hva jeg sier meg enig i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Yvonne eller andre moderatorer? Er det mulig å få rensket tråden for usakligheter og påstander HI ikke spør om? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en lang skam av en tråd som er helt ufattelig at får lov til å stå. At man kan si at den ene «siden» her er noe bedre enn den andre, er ufattbart for meg! 

Anonymkode: 6f418...18e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk at slik må det faktisk skrives, og at enkelte ikke skjønner bedre er helt for jævlig.

Takk for innlegget.

Det er ikke lov å diskutere med seg selv.

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken forskjell gjør det for deg om du vet nicket mitt eller ikke? Hva har det å si for innleggene mine og det jeg skriver?

Det virker ganske opplagt at man er mer ufin under AB-kontoen. Jeg skjønner at mange ikke vil assosieres med egen bruker på bakgrunn av mange svar i denne tråden. 

På Rampelysforumet får man ikke lov å skrive som AB. Det gjenspeiler seg også i denne tråden, det er lett å se hvem som har ryggrad nok til å bære egne meninger med brukernavn. Hadde man fratatt denne tråden mulighet til å skrive som AB hadde den antagelig ikke kommet igang i det hele tatt. Veldig smart å ikke legge denne tråden i Rampelysforumet. 

Endret av Miss.Wildfox
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Det virker ganske opplagt at man er mer ufin under AB-kontoen. Jeg skjønner at mange ikke vil assosieres med egen bruker på bakgrunn av mange svar i denne tråden. 

På Rampelysforumet får man ikke lov å skrive som AB. Det gjenspeiler seg også i denne tråden, det er lett å se hvem som har ryggrad nok til å bære egne meninger med brukernavn. Hadde man fratatt denne tråden mulighet til å skrive som AB hadde den antagelig ikke kommet igang i det hele tatt. Veldig smart å ikke legge denne tråden i Rampelysforumet. 

Den ble faktisk flyttet inn  fra Rampelys av moderator  - forstå det den som kan.

Endret av pøbelsara
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Miss.Wildfox skrev:

Men jeg har ikke skrevet noe ufint her og ble overrasket over å bli satt i same bås som de som skriver dritt om kritikerne som dokumenterer osv.

Det er mange grunner til at noen velger å skrive som AB.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

På Rampelysforumet får man ikke lov å skrive som AB. Det gjenspeiler seg også i denne tråden. Hadde man fratatt denne tråden mulighet til å skrive som AB hadde den antagelig ikke kommet igang i det hele tatt. Veldig smart å ikke legge denne tråden i Rampelysforumet. 

Er helt enig med deg! 

For en trist tråd. De aller fleste av oss diskuterer redelig og ærlig inne på rampelys. Skammelig at denne tråden får fortsette slik den har utviklet seg. 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt forsøk, men det henger jo ikke på greip.

2. Om en bedrift for tusende gang gjør samme feil - så skal en altså slutte å kritisere dem for det? En bedrift kan da ikke unndras kritikk, bare fordi en har gjort samme overtredelse mange ganger før. Det gjør jo faktisk bare forholdet _verre_ og berettiger kraftigere kritikk.

3. Selvfølgelig kritiserer man et individ, på samme måte som når en kritiserer hvilken som helst annen virksomhet mennesker bedriver. Det står alltid et menneske bak. Men en kan ikke unndra seg kritikk, utelukkende på grunnlag av at en er et enkeltmannsforetak.

4 .Irrelevant hvilken merkelapp du ønsker å sette på det. Så lenge det er faktiske overtredelser som bemerkes, så er det ikke mobbing. Greenpeace, Amnesty Internatinal, osv - "mobbbermentalitet"? Å kalle engasjement for "mobbermentalitet", det er i seg selv hetsing.

5. Ikke et reelt argument. Hva du måtte mene om andres tidsbruk og prioriteringer av egne ressurser er irrelevant for debatten. Eller skal vi diskutere hvor mye tidsbruk det er innafor eller ei å bruke på ulike fritidsaktiviteter og annet samfunnsengasjement?

6. Ja, det er en mulig risiko, ved all type engasjement, om hva det skulle være. Her er vi vel ved kjernen? Men, det er altså fritt fram for enhver, å gå inn i trådene å argumentere imot, delta og være med å farge diskusjonene. Men en kan ikke sitte på gjerdet, og forvente å få bestemme hva andre skal bry seg med eller ei. 

7. Men det er jo rett og slett ikke sant. Selv om det ikke har vært fokus i denne debatten. Derimot, så er det fokus på at det ikke er ok å diskutere og kritisere personlige ting om bloggerne - som de ikke har delt offentlig selv. Spekulasjoner er ikke lov. Påstander som ikke kan dokumenteres med kilder slettes. Det er absolutt _ingen_ offentlige personer som har et slikt særskilt vern omkring seg ved debatt på KG, som bloggerne har. Rampelyset modereres svært strengt, og brukerne holder hverandre i ørene. Mulig akkurat denne biten er så åpenlys for de som faktisk er engasjert der, at en glemmer å påpeke det utad? 

Men det virker på meg som om debatten her i  tråden, for det meste handler om fordommer om debatten av bloggere, enn reelt innsyn i hva som foregår i de diskusjonstrådene? 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, pøbelsara skrev:

Den ble faktisk flyttet inn  fra Rampelys av moderator  - forstå det den som kan.

Helt utrolig.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...