Gå til innhold

Farmen kjendis 2019


Gjest AthenaRavenLuna

Anbefalte innlegg

Den slaktesekvensen blei bare utrolig dum. Jeg synes tv2 har gjort en dårlig jobb rundt hele opplegget. Først og fremst den diskusjonen mellom Martine, Svein og Runar. Jeg som nøytral tredjepart skjønte hva begge mente, og de kunne fint forstått hverandre også, men de var jo helt elendig på å argumentere for sitt syn! Det blei en utrolig barnslig diskusjon som ingen av de kom godt ut av. Da Martine presterte å si til Runar at hun håper han blir gjenfødt som en gris, var det spikeren i kista for min del. 

For oss vanlig oppegående mennesker er det ikke vanskelig å forstå at for enkelte kan slakt oppleves som vanskelig. Man knytter tette bånd med dyr på en gård og det er ikke gøy å se når det livet ebber ut. Et slakt kan være ganske heftig på nært hold, det er mange inntrykk der både det visuelle, samt lyd og lukt spiller inn og kan være utfordrende.  Samtidig forstår vi jo hvorfor det rent praktisk er som det er. De fleste spiser dyr og i så måte er det et nødvendig onde. Tv2 har fått kritikk tidligere for å gjøre slakt om til underholdning. Etter å ha sett slaktesekvensen på tv i dag er jeg enig i denne kritikken. Det blei hauset noe enormt opp og det ble fokusert veldig på de deltagerne som synes dette var vanskelig. Jeg ble selv påvirket og lei meg da jeg så hvor tungt Martine, Svein og Mina tok det. Og jeg er vant med slakt! Både av vilt, men også sau, gris og høne. Jeg kan føle mye rundt slakt jeg også, men er jo samtidig bevisst på hvorfor og hvordan. Når tv2 velger så iherdig å rette fokus mot de som ikke har et adekvat forhold til det, men heller retter fokus på de som sliter og synes det er traumatisk både før og etter, så synes jeg de er respektløse og hensynsløse mot de som gjør dette til vanlig. Slakt blir plutselig en helt forferdelig affære. Det skal klemmes, gråtes og holdes ett minutts stillhet for dyr som siden skal bli mat. Jeg skulle ønske tv2 tok noen etiske vurderinger rundt hele slakte-opplegget. Enten droppe det helt (for det er strengt tatt unødvendig slakting) eller fokusere på de som holder hodet kaldt og har forståelse og respekt for situasjonen. Christer hadde en veldig fin tilnærming til det og forklarte også godt hva han tenkte om saken, han hadde ikke følelsene på utsiden, men var respektfull og fin. Ikke rart med den bakgrunnen han har, og mye mer nyttig og av bedre underholdningsverdi enn disse som reagerte med sorg. Jeg anerkjenner også de med sorg som sagt, men tv2 er respektløse i sin fremstilling av hva slakt er, og kanskje burde være? I hvert fall i all den tid vi er kjøttetere. 

Endret av Marriet
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er programmet kun over 5 uker i år? Var vell 6 i fjor?

det virker som litt for mange deltakere i tillegg til st det skal komme inn en utfordrer!

Virker som om kokken er lite interessant og har en kjedelig personlighet. 

Ronald Pulken som tross alt er samisk komiker er en av de jeg hadde størst forhåpninger til men han åpner nesten ikke kjeften og virker også veldig kjedelig..🤔

håper det blir mer action og drama fremover.

få inn gudsfaderen Levi Jensen!, Tommy Sharif, Charter-Hilde, Comeback av Petter Pilgaard, Vegard Harm, Ari Behn, Simen Andre Myreng «Superkidzen», Isabelle Raad, Sopie Elise, Kristian Valen, John Arne Riise, Magnus Carlsen, Henrik Kristoffersen, Dagfinn Lyngbø, Johan Golden, Trond Viggo, Marius Borg Høiby, Einar Tørnquist, Liv Ulmann, Petter Stordalen, Olav Thon, Kjell Inge Røkke!!!

Da blir det fart på sakene og noen💥💥💥

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det bloggerdama har gjort i ansiktet? Er jo nesten bare et uttrykk på henne uansett hva det gjelder. Jeg ser på med lav lyd, og det er jo umulig å se hva som skjer basert på ansiktsuttrykkene hennes. Hun er jo helt blank. 

Anonymkode: 70ac8...326

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Alphamale skrev:

få inn gudsfaderen Levi Jensen!, Tommy Sharif, Charter-Hilde, Comeback av Petter Pilgaard, Vegard Harm, Ari Behn, Simen Andre Myreng «Superkidzen», Isabelle Raad, Sopie Elise, Kristian Valen, John Arne Riise, Magnus Carlsen, Henrik Kristoffersen, Dagfinn Lyngbø, Johan Golden, Trond Viggo, Marius Borg Høiby, Einar Tørnquist, Liv Ulmann, Petter Stordalen, Olav Thon, Kjell Inge Røkke!!!

Da blir det fart på sakene og noen💥💥💥

 
Nei ellers takk, det er deltakere Se og Hør kunne lagd en ræva spin-off versjon med........

 

Anonymkode: 4ae1e...045

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Chablis skrev:

De hadde ikke bergansklær(eller hvilket merke det er som sponser denne gangen) heller og det bruker de alle sammen. 

Get over it. 

Nemlig. 

21 minutter siden, Alphamale skrev:

Hvorfor er programmet kun over 5 uker i år? Var vell 6 i fjor?

det virker som litt for mange deltakere i tillegg til st det skal komme inn en utfordrer!

Virker som om kokken er lite interessant og har en kjedelig personlighet. 

Ronald Pulken som tross alt er samisk komiker er en av de jeg hadde størst forhåpninger til men han åpner nesten ikke kjeften og virker også veldig kjedelig..🤔

håper det blir mer action og drama fremover.

få inn gudsfaderen Levi Jensen!, Tommy Sharif, Charter-Hilde, Comeback av Petter Pilgaard, Vegard Harm, Ari Behn, Simen Andre Myreng «Superkidzen», Isabelle Raad, Sopie Elise, Kristian Valen, John Arne Riise, Magnus Carlsen, Henrik Kristoffersen, Dagfinn Lyngbø, Johan Golden, Trond Viggo, Marius Borg Høiby, Einar Tørnquist, Liv Ulmann, Petter Stordalen, Olav Thon, Kjell Inge Røkke!!!

Da blir det fart på sakene og noen💥💥💥

Ja for mye du liksom 🤪

Anonymkode: 7ef71...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig da... hvordan klarer han å være uenig med alt og alle uansett hva?? Vær så snill, la Runar bli førstekjempe... han skaper ikke drama engang, bare uggen stemning.. 

og for å kommentere på grise-saken, jeg skjønner veldig godt at man fort kan knytte seg til dyr! Jeg elsker kaniner, det er favorittdyret mitt, og jeg blir knyttet til de på bare noen timer! Tenk den følelsen når man har gått med et dyr i 1 uke, og du er ikke vandt til slakt engang... joda, det er mat, men skal man tenke slik, kan man jo ikke knytte seg til noen dyr.. altså jeg vet at jeg hadde blitt utrolig lei meg hvis jeg fikk en kanin på mandag, koste, stelte med den, matet den og var ofte med den. Og allerede mandagen etterpå, så ble jeg fortalt at den skulle avlives og slaktes.. jeg ville aldri verden spist den, og jeg hadde aldri taklet å sett at den ble avlivet... men jeg kunne lett vært med på gård og sett på avliving og slakt. Og jeg går lett inn på kiwi og kjøper kjøtt, men man må nesten sette ting i perspektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg har fulgt med? Han droppet ut av studiet. Lett studie å komme inn på og lett å gjennomføre. En dropout fra et slikt studie  er ikke noe geni, som han fremstiller seg selv som. Hilsen sosiologistudenten fra NTNU. (NTNU er ikke noe å skryte av med mindre du studerte realfag der - selv ikke da er det skryteverdig).

 

Nå droppet han vel kanskje ut fordi han ble kjendis over natten (?) Er vel ikke vanskelig å forestille seg at det er hakket mer lukrativt å bygge en karriere som kjendis, enn med en temmelig ubrukelig grad (no offense).

Anonymkode: db32c...014

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

hva har et minutts stillhet å gjøre med at du ikke kan se på slakt. det var ikke for underholdningens skyld, det er endel av livet. de viste heller ikke selve slakten. 

Anonymkode: f2d3f...175

Jeg antar at du har fått med deg at slakten var en del av underholdningensprogrammet Farmen? Som noen andre her påpeker, det er unødvendig slakt, som har som hovedhensikt å være en del av utfordring og underholdningen. De forskjellige reaksjonene på slakten er også en del av underholdningen. Det er underholdning jeg personlig klarer meg fint uten. Referansen til et minutts stillhet var også en del av nevnte episode, og poenget er at jeg har full forståelse for hva slakt er og hvordan livet fungerer. Det betyr ikke at underholdningsslakt i regi av TV2 er noe jeg ønsker å se på. 

Anonymkode: 43d45...080

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Hvorfor går Martine i jeans inne på farmen? Ser bare rart ut.

Anonymkode: 89b50...e2d

Jeans (eller var det dongeri?) er slitesterkt, vet om en bonde som arbeider i jeans med vilje :) 

13 timer siden, Peonjenta skrev:

Det skulle en ikke tro. Hvem melder seg på farmen når de ikke engang TØR å ta på ei ku?   Jo..........

Jeg tror han faket, som han sa selv så ville han slippe å melke 😛 

Anonymkode: f46b1...14f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke kjent og blitt glad i kjøttet i kjøttdisken. Det blir for enkelt å si at man må tåle å se slakt hvis man spiser kjøtt. Alle voksne mennesker vet hvor kjøtt kommer fra, men å få det så nært på blir noe annet. Jeg tenker det er et sunnhetstegn at man tar det tungt, det viser at man har medfølelse. 

Anonymkode: 358a4...9d9

Man har vel ikke medfølelse når man ikke orker se en gris bli slaktet, og så kjøper kotelett til middag. Det kalles kognitiv dissonans, ikke medfølelse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det bloggerdama har gjort i ansiktet? Er jo nesten bare et uttrykk på henne uansett hva det gjelder. Jeg ser på med lav lyd, og det er jo umulig å se hva som skjer basert på ansiktsuttrykkene hennes. Hun er jo helt blank. 

Anonymkode: 70ac8...326

Hun har alltid vært sånn. Men hun har botox i pannen pga. migrene, men dette er jo sånn ansiktet hennes er. Herregud, som dere henger dere opp i ting i denne tråden. 

Anonymkode: 0544c...8dc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, WhiteSwan skrev:

Han har vist seg å være mer enn bare glad i å være på TV. Han virker som en snill og følsom mann 👍🏻

Veldig enig med deg! Får så vondt av han når han snakker om forholdet til faren og barndommen :(

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeans (eller var det dongeri?) er slitesterkt, vet om en bonde som arbeider i jeans med vilje :) 

Jeg tror han faket, som han sa selv så ville han slippe å melke 😛 

Anonymkode: f46b1...14f

Dongeribuksen er opprinnelig laget for hardt kroppsarbeid, så bonden har helt riktig ide😎

Med den jeansen er det vel Martine som er mest historisk korrekt i klærne. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde Trude at penisen til grisen var navlestrengen? Er ikke hun vetrinær??

Anonymkode: 92b92...987

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde Trude at penisen til grisen var navlestrengen? Er ikke hun vetrinær??

Anonymkode: 92b92...987

Ja, var det Trude som sa det? Jeg trodde jeg hørte feil. Navlestrengen, liksom?

Anonymkode: 33f71...a7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde Trude at penisen til grisen var navlestrengen? Er ikke hun vetrinær??

Anonymkode: 92b92...987

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, var det Trude som sa det? Jeg trodde jeg hørte feil. Navlestrengen, liksom?

Anonymkode: 33f71...a7d

Var ikke det Kathrine eller Tiril?

Anonymkode: 6ad1a...c64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaktingen av grisen i går må jo være noe av det dummeste jeg har sett på tv.

Martine Lunde! Stakkars menneske, hvordan skal du klare deg gjennom livet. Aaaaldri spise gris igjen også, gud hjelpe. Dette må jo være eneste grisen i verden som har blitt slaktet.

 

Anonymkode: 6922d...87c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slaktingen av grisen i går må jo være noe av det dummeste jeg har sett på tv.

Martine Lunde! Stakkars menneske, hvordan skal du klare deg gjennom livet. Aaaaldri spise gris igjen også, gud hjelpe. Dette må jo være eneste grisen i verden som har blitt slaktet.

 

Anonymkode: 6922d...87c

Herregud... håper du får en kanin en gang og koser deg med den, steller med den og mater den en uke, og får beskjed neste mandag om at den skal bli død og spist, og avlives mens du står og ser på! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...