Gå til innhold

Hva syns dere om det høye tallet- Barnevernet og tvangsplassering av barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes prinsippielt at det er forferdelig at stalige institusjoner kan tvinge foreldre til å gi opp barna sine ved trussel om vold. Jeg hadde ALDRI gitt fra meg mine barn. Aldri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

https://www.nrk.no/nordland/xl/fem-barn-akuttplasseres-hver-dag-i-norge-1.14082733

Lese denne nettopp

Er ikke tallet alt for høyt?
Gjør ikke det mye skade hos barna?

Noen her som har vært barnet som ble tvangsplassert, eller foreldre som ble fratatt barna?
Som har lyst til å fortelle hvordan var?

Jeg fikk vite at et var ringt inn en bekymrings melding på meg....
Vet ikke hvordan jeg hadde tatt det om min datter ble tatt fra meg....

Anonymkode: a3a03...3d7

Du må tenke på at det kan være store søskenflokker, ofte mer enn ett barn bak sakene. Dermed blir en søskenflokk på 2 eller 6 barn en sak men mange plasseringer. 

Hvordan statstikk utarbeides kommer helt an på hva man vil spisse statstikken mot. Det kommer tydelig frem i saker som denne. 

Anonymkode: 11108...15f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

https://www.nrk.no/nordland/xl/fem-barn-akuttplasseres-hver-dag-i-norge-1.14082733

Lese denne nettopp

Er ikke tallet alt for høyt?
Gjør ikke det mye skade hos barna?

Noen her som har vært barnet som ble tvangsplassert, eller foreldre som ble fratatt barna?
Som har lyst til å fortelle hvordan var?

Jeg fikk vite at et var ringt inn en bekymrings melding på meg....
Vet ikke hvordan jeg hadde tatt det om min datter ble tatt fra meg....

Anonymkode: a3a03...3d7

Jeg leste denne artikkelen i går og tenkte "lurer på hvor lang tid det tar før denne blir linket til på KG". Det tok under ett døgn.
I denne saken kan det se ut som at det ble gjort en feil, men jeg synes ikke det er riktig å dermed vinkle det til at tallet akuttplasseringer er for høyt. De fleste sakene som ender med akuttplasseringer gjør det fordi det faktisk trengs. Ferdig snakka.

Anonymkode: 7d031...a83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri selv hatt noe med barnevernet å gjøre - har ikke barn engang.

Men mener vi, på samme måte som med alle andre samfunnsinstitusjoner, bør se på og diskutere hvordan det arbeides, feilrater, systemfeil, kultur osv.

Hvorfor skal det tas for gitt, at akkurat barnevernet fungerer aldeles optimalt og perfekt?

Dess mer jeg leser av fagfolks uttalelser, psykologer, advokater osv som er involvert i systemet - så virker det soleklart for meg at her finnes det store muligheter for forbedring. Til barnets beste.

Bare en så enkel ting som at familieråd bør være normen, ikke unntaket, kunne nok gjort situasjonen og hjelpen barna får både bedre og mindre traumatisk. Det er det de har satsa på i Kongsberg - de fleste barna får hjelp i eget nettverk, får beholde vennene og relasjonen til resten av slekta. 

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Er nok noen som trenger det . Men kravet å vært god foreldre i dag er skyhøyt.  Så det er nok mange som ikke klarer å være det mange mener er gode foreldre . Du skal ikke tenke mene eller være andeledes  enn andre.  Jeg vet  noen trenger å tas bort men synes noen ganger grunnen bv er syltynn. 

Anonymkode: 5960e...0f4

Hva vet du om grunnen i de enkelte tilfellene?

Selv om barn ikke blir slått eller lever i et rushjem så kan omsorgsovertakelse være riktig. Det er mange triste barneskjebner som gjemmer seg bak en fin fasade. Situasjonen barnet er i kan til og med virke normal for barnet fordi de ikke kjenner noe annet og elsker sine foreldre uansett hvordan de blir behandlet eller ikke behandlet hvis det er snakk om følelsesmessig neglekt. Selvsentrerte, men tilsynelatende velfungerede foreldre kan gjøre ubotelig skade.

Anonymkode: 5dd9a...d02

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg leste denne artikkelen i går og tenkte "lurer på hvor lang tid det tar før denne blir linket til på KG". Det tok under ett døgn.
I denne saken kan det se ut som at det ble gjort en feil, men jeg synes ikke det er riktig å dermed vinkle det til at tallet akuttplasseringer er for høyt. De fleste sakene som ender med akuttplasseringer gjør det fordi det faktisk trengs. Ferdig snakka.

Anonymkode: 7d031...a83



Såeh...

Hvorfor har da Kongsberg klart å få ned tallet på akuttplasseringer med 90 %....?

Når en begynner å gå litt inn i materien, så ser en fort at det slett ikke er så "ferdig snakka" som mange skal ha det til

 

Psykolog Pettersen mener skaden barna kan bli påført ved et akuttvedtak, kan være mye større enn det man ville skjerme barnet for i utgangspunktet. Terskelen for å ta barnet fra foreldrene er blitt for lav, sier hun.

– Vi berger ikke barn under omsorgssvikt ved å plassere dem feil. Mange akuttvedtak er ikke for barnets beste, og vi ser at barn ofte flyttes fra foreldrene i saker som handler om enkeltepisoder, sier Pettersen.



https://www.nrk.no/nordland/barneministeren_-_-tallet-pa-barn-som-tvangsplasseres-skal-ned-1.14233736

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva vet du om grunnen i de enkelte tilfellene?

Selv om barn ikke blir slått eller lever i et rushjem så kan omsorgsovertakelse være riktig. Det er mange triste barneskjebner som gjemmer seg bak en fin fasade. Situasjonen barnet er i kan til og med virke normal for barnet fordi de ikke kjenner noe annet og elsker sine foreldre uansett hvordan de blir behandlet eller ikke behandlet hvis det er snakk om følelsesmessig neglekt. Selvsentrerte, men tilsynelatende velfungerede foreldre kan gjøre ubotelig skade.

Anonymkode: 5dd9a...d02


Men - det er forskjell på omsorgsovertakelse, og akuttplassering.

Når fagfolk selv roper varsko om at alt for mange barn plasseres akutt - bør vi ikke høre på dem?

Det er fult mulig å gjøre en omsorgsovertakelse i samarbeid med familien og barnet, uten at en påfører traumet med å bli hentet med tvang, av noen en ikke kjenner - uten å være forberedt på det. 

Men det krever at barnevernet legger litt jobb i det, og ikke velger den enkle løsningen - for dem selv - å bare hente barnet og plassere annet sted

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er nok noen som trenger det . Men kravet å vært god foreldre i dag er skyhøyt.  Så det er nok mange som ikke klarer å være det mange mener er gode foreldre . Du skal ikke tenke mene eller være andeledes  enn andre.  Jeg vet  noen trenger å tas bort men synes noen ganger grunnen bv er syltynn. 

Anonymkode: 5960e...0f4

Her blander du kortene. De skyhøye kravene til foreldre kommer fra folk selv, ikke fra barnevernet. Om noen melder ifra til barnevernet om små filleting, så blir saken henlagt. Barnevernet forholder seg til kravene om at barn skal ha en god og trygg oppvekst uten rusmidler, vold, seksuelt misbruk og foreldre som ikke er i stand til å ta vare på egne barn (psykiske problemer o.l.). De forholder seg ikke til samfunnets krav om å være superforeldre med perfekt jobb, perfekt fritid, perfekte barn og en vellykket fasade. Tvert i mot er det barnevernets jobb å se hva som skjuler seg bak tilsynelatende perfekte fasader.

Det er mulig å bli meldt til barnevernet på veldig tynt grunnlag av folk som overreagerer eller hevner seg, men sjansen for å bli fratatt barna uten grunn er så minimal at man lettere vinner store gevinster i Lotto.

Anonymkode: 7d031...a83

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Her blander du kortene. De skyhøye kravene til foreldre kommer fra folk selv, ikke fra barnevernet. Om noen melder ifra til barnevernet om små filleting, så blir saken henlagt. Barnevernet forholder seg til kravene om at barn skal ha en god og trygg oppvekst uten rusmidler, vold, seksuelt misbruk og foreldre som ikke er i stand til å ta vare på egne barn (psykiske problemer o.l.). De forholder seg ikke til samfunnets krav om å være superforeldre med perfekt jobb, perfekt fritid, perfekte barn og en vellykket fasade. Tvert i mot er det barnevernets jobb å se hva som skjuler seg bak tilsynelatende perfekte fasader.

Det er mulig å bli meldt til barnevernet på veldig tynt grunnlag av folk som overreagerer eller hevner seg, men sjansen for å bli fratatt barna uten grunn er så minimal at man lettere vinner store gevinster i Lotto.

Anonymkode: 7d031...a83

 

Men, det er ikke bare foreldre selv som sier at de opplever barnevernet slik - også psykologer og advokater som jobber med barnevernssaker reagerer på dette.

At det i flere saker kan være vanskelig for å se hva grunnlaget for et akuttvedtak overhodet skal være.

Hvorfor denne grunnleggende troen på at akkurat barnevernet er ufeilbarlige.....? 

Anonymkode: ade42...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal det tas for gitt, at akkurat barnevernet fungerer aldeles optimalt og perfekt?

...

Bare en så enkel ting som at familieråd bør være normen, ikke unntaket, kunne nok gjort situasjonen og hjelpen barna får både bedre og mindre traumatisk. Det er det de har satsa på i Kongsberg - de fleste barna får hjelp i eget nettverk, får beholde vennene og relasjonen til resten av slekta. 

Anonymkode: ade42...516

Det er få (om noen) som sier at barnevernet fungerer optimalt og perfekt. Den meningen blir bare tillagt dem som våger å si at barnevernet gjør en god jobb i de fleste tilfeller (ikke alle).

Familieråd er en veldig fin tanke, bortsett fra at i noen saker er flere familiemedlemmer og slektninger medskyldige i at barna ikke blir godt nok ivaretatt. Hva med barn som blir seksuelt misbrukt av flere i slekta? Og som i tillegg kanskje har andre slektninger som visste om misbruket men som bare ignorerte det og lot som ingenting. Da er familieråd verdiløst og heller til skade for barnet. I mange tilfeller trenger barna å komme seg ut av dette nettverket fordi det ikke er trygt for dem å være i det.

Men ja, om foreldrene er rusmisbrukere eller kanskje lett mentalt tilbakestående og besteforeldrene er friske og ressurssterke, så kan man løse saken ved familieråd.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 



Såeh...

Hvorfor har da Kongsberg klart å få ned tallet på akuttplasseringer med 90 %....?

Når en begynner å gå litt inn i materien, så ser en fort at det slett ikke er så "ferdig snakka" som mange skal ha det til

 

Psykolog Pettersen mener skaden barna kan bli påført ved et akuttvedtak, kan være mye større enn det man ville skjerme barnet for i utgangspunktet. Terskelen for å ta barnet fra foreldrene er blitt for lav, sier hun.

– Vi berger ikke barn under omsorgssvikt ved å plassere dem feil. Mange akuttvedtak er ikke for barnets beste, og vi ser at barn ofte flyttes fra foreldrene i saker som handler om enkeltepisoder, sier Pettersen.



https://www.nrk.no/nordland/barneministeren_-_-tallet-pa-barn-som-tvangsplasseres-skal-ned-1.14233736

Anonymkode: ade42...516

Fordi Kongsberg før lå høyere i snitt enn andre sammenlignbare kommuner? Med andre ord hadde de flere saker og større potensiale til å redusere. Og fordi de "akuttplasserer" barna hos besteforeldre istedet for fosterfamilier. Noe som jo fremdeles er akuttplassering, bare i en mildere form. Hvordan dette kræsjer med min uttalelse om at de fleste akuttplasseringsvedtakene har en god grunn, ser jeg ikke.
 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Men det krever at barnevernet legger litt jobb i det, og ikke velger den enkle løsningen - for dem selv - å bare hente barnet og plassere annet sted

Anonymkode: ade42...516

Tror du virkelig seriøst at barnevernsansatte synes det er så enkelt og greit å hente et barn og plassere et annet sted? Tror du det bare er å hente barna og kjøre dem til fosterfamilien? En sånn prosess både koster tid og penger, og ikke minst er opprivende og vanskelig for flere parter. Det er da ingen, selv ikke barnevernsansatte, som anser dette som enkelt.
Her fremstår du bare som fordomsfull og kunnskapsløs.

Anonymkode: 7d031...a83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Men, det er ikke bare foreldre selv som sier at de opplever barnevernet slik - også psykologer og advokater som jobber med barnevernssaker reagerer på dette.

At det i flere saker kan være vanskelig for å se hva grunnlaget for et akuttvedtak overhodet skal være.

Hvorfor denne grunnleggende troen på at akkurat barnevernet er ufeilbarlige.....? 

Anonymkode: ade42...516

Jeg får gjenta atter en gang: Jeg har ingen grunnleggende tro på at barnevernet er ufeilbarlig. Hold stråmennene dine unna diskusjonen, takk.

Anonymkode: 7d031...a83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er nok noen som trenger det . Men kravet å vært god foreldre i dag er skyhøyt.  Så det er nok mange som ikke klarer å være det mange mener er gode foreldre . Du skal ikke tenke mene eller være andeledes  enn andre.  Jeg vet  noen trenger å tas bort men synes noen ganger grunnen bv er syltynn. 

Anonymkode: 5960e...0f4

Vet du grunnen fra foreldrene eller BV? Alle akuttplasseringene jeg kjenner til fra barnevernet er svært alvorlige og absolutt på sin plass. Alt fra grove seksuelle overgrep, vold og foreldre i psykose.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er et av barna som ikke ble akuttplassert hvis det teller? Jeg kan si det var veldig skadelig det også.

Anonymkode: 96a8f...322

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som fordummer debatten, er at så mange setter likhetstegn mellom akuttplassering og omsorgsovertakelse.

Og ramser opp mange ting hvor det er helt tydelig at barnevernet skal og bør være involvert, og jobbe for å finne bedre løsninger for barnet - og det hvor det tas vedtak om at situasjonen er så akutt at barnet er i øyeblikkelig fare og må hentes med en eneste gang. 

At jeg argumenterer for at det bør jobbes med å endre rutiner, hvordan barnevernet jobber med saker - betyr IKKE at jeg mener at barnevernet skal la være og gjøre noe, eller la være å gripe inn i livssituasjoner hvor noe helt tydelig må gjøres. 

Men akuttplassering skal ikke være del av en vanlig "tiltakspakke" - da kan en plassering skje planlagt, sånn at især barnet ikke blir påført traume av barnevernet. For i de aller fleste sakene hvor det ender med akuttplassering - så er alt barnevernet involvert. Dette er ikke situasjoner som har oppstått akutt. 

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Tallet er høyt av en grunn. 

Jeg skulle gjerne likt å lese samme artikkelen med barn som opplevde lettelse. Jeg har vært med på noen akuttplasseringer i forbindelse med jobb, og ikke et av de barne har ønsket å reise hjem. 

Anonymkode: e4b72...c2b


Og hva så?

Lettelse for å komme unna en vond situasjon betyr jo ikke at det ikke kunne vært løst på en annen og mindre traumatisk måte. Med mindre konsekvenser for barnets liv. 

Men det er vel slikt som dette de involverte forteller seg selv, for å forsvare det de driver med.  

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi vet at det skjer en del feil i barnevernet. Og en god del akuttplasseringer som aldri skulle skjedd. Dere som mener at det er bedre at ett barn for mye, enn ett barn for lite blir akuttplassert kan nok ikke forestille dere traumene som både barn og foreldre som dette skjer urettmessig med opplever. Jeg hadde selv en venninne det skjedde med. Hun fikk tilbake barna etter over 1 år. Men merker det på barna at tryggheten de før hadde er borte. Og ja, dette er barn og mor jeg vet hadde det bra, og det var ingen grunn for akuttplassering. Jeg var såpass nære disse menneskene at det har jeg ikke tvil om. Alt skjedde fordi moren stolte på at barnevernet var der for barna sin del, og ba om litt hjelp i en vanskelig livssituasjon. Så akuttplassering brukes for mye, og før andre ting er utprøvd. 

Anonymkode: a96df...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Psykolog Pettersen mener skaden barna kan bli påført ved et akuttvedtak, kan være mye større enn det man ville skjerme barnet for i utgangspunktet. Terskelen for å ta barnet fra foreldrene er blitt for lav, sier hun.

– Vi berger ikke barn under omsorgssvikt ved å plassere dem feil. Mange akuttvedtak er ikke for barnets beste, og vi ser at barn ofte flyttes fra foreldrene i saker som handler om enkeltepisoder, sier Pettersen.

https://www.nrk.no/nordland/barneministeren_-_-tallet-pa-barn-som-tvangsplasseres-skal-ned-1.14233736

Anonymkode: ade42...516

Dette har jeg tenkt en del på. Selvølgelig finnes det mange, mange tilfeller der barn MÅ tavngsflyttes, men jeg tenker at det ofte tas litt lett på det at barn kan få store uopprettelige skader av å oppleve å bli tatt fra alt som er kjent på denne måten, og på en slik brutal måte. Det er jo ikke rart om dette skaper invalidiserende tilknytnings- og tillitsskader som blir med inn i voksen alder og gir store psykiske plager. Barn gir jo inntrykk av å være tilpasningsdyktige, men det er det vi ikke umiddelbart ser som kan ha betydning.

Når det er sagt gjelder jo det samme med barn som befinner seg i skadelige hjem, men at det bør vurderes å utvikle andre metoder og løsninger enn mange av de som finnes i dag er vel ingenting tvil om. Det er en uhyre komplisert sak, dette med barnevern, med katastofale følger hvis det gjøres feil.

Jeg har ikke barn selv, om det er av betydning.

Anonymkode: 7ffad...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...