Gå til innhold

Hva syns dere om det høye tallet- Barnevernet og tvangsplassering av barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/nordland/xl/fem-barn-akuttplasseres-hver-dag-i-norge-1.14082733

Lese denne nettopp

Er ikke tallet alt for høyt?
Gjør ikke det mye skade hos barna?

Noen her som har vært barnet som ble tvangsplassert, eller foreldre som ble fratatt barna?
Som har lyst til å fortelle hvordan var?

Jeg fikk vite at et var ringt inn en bekymrings melding på meg....
Vet ikke hvordan jeg hadde tatt det om min datter ble tatt fra meg....

Anonymkode: a3a03...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo litt høyt ut, men det er jo ikke slik at alle de som blir akuttplassert aldri kommer tilbake. Har man mistenker om at barnet lider under noe, er det viktig å ta de ut raskt. Tror helt klart barnet kan ta skade av det, men har det trygge og gode foreldre(om det får komme hjem igjen) tror jeg de aller fleste klarer seg fint. Verre om man har det veldig vanskelig hjemme og aldri blir henta tenker nå jeg.

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Holille skrev:
 

Hjelpes! Det er en grunn til barn blir omplassert. Og mange flere skulle nok blitt det.

Nei, nå må du gi deg da.

Anonymkode: 917bf...744

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Holille skrev:
 

Hjelpes! Det er en grunn til barn blir omplassert. Og mange flere skulle nok blitt det.

Er nok noen som trenger det . Men kravet å vært god foreldre i dag er skyhøyt.  Så det er nok mange som ikke klarer å være det mange mener er gode foreldre . Du skal ikke tenke mene eller være andeledes  enn andre.  Jeg vet  noen trenger å tas bort men synes noen ganger grunnen bv er syltynn. 

Anonymkode: 5960e...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Skjotta skrev:
 

Alt for mange dårlige foreldre i dette landet tenker jeg da...

Hva er en god foreldre mener du.  Og da tenker jeg ikke på dop alkohol eller vold. 

Anonymkode: 5960e...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om barn f.eks. bor i et narkoreir, eller omsorgspersonen(e) deres er drita full(e), så skal ikke barna akuttplasseres?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig bra at de kommunene der det har vært ekstremt høye akuttomplasseringer ser seg om etter andre løsninger - som å bruke barnets utvidede familie og nettverk.

Vi trenger at slike forhold kommer fram i media, slik at bv får tatt tak i misforhold som dette.

Anonymkode: b0401...298

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

https://www.nrk.no/nordland/xl/fem-barn-akuttplasseres-hver-dag-i-norge-1.14082733

Lese denne nettopp

Er ikke tallet alt for høyt?
Gjør ikke det mye skade hos barna?

Noen her som har vært barnet som ble tvangsplassert, eller foreldre som ble fratatt barna?
Som har lyst til å fortelle hvordan var?

Jeg fikk vite at et var ringt inn en bekymrings melding på meg....
Vet ikke hvordan jeg hadde tatt det om min datter ble tatt fra meg....

Anonymkode: a3a03...3d7

Helt enig. Det er alt for mange forelder som ikke skulle hatt barn og som ikke setter hensynet til barna først.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, nå må du gi deg da.

Anonymkode: 917bf...744

Tolker det ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke for høyt. Det gjør mer skade å bli værende i en familie som ikke kan ta vare på deg. Dette tallet viser bare at det er altfor mange foreldre som ikke burde hatt barn og det er godt at disse barna kan komme i en kjærlig og omsorgsfull familie. Biologi er faktisk ikke det viktigste. 

Anonymkode: 2c93f...696

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet er høyt av en grunn. 

Jeg skulle gjerne likt å lese samme artikkelen med barn som opplevde lettelse. Jeg har vært med på noen akuttplasseringer i forbindelse med jobb, og ikke et av de barne har ønsket å reise hjem. 

Anonymkode: e4b72...c2b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er nok noen som trenger det . Men kravet å vært god foreldre i dag er skyhøyt.  Så det er nok mange som ikke klarer å være det mange mener er gode foreldre . Du skal ikke tenke mene eller være andeledes  enn andre.  Jeg vet  noen trenger å tas bort men synes noen ganger grunnen bv er syltynn. 

Anonymkode: 5960e...0f4

Gjerne forklar hva du legger i skyhøyt og grunner til bv er syltynn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en av dem som normalt varmt forsvarer barnevernet og deres rolle. Samtidig er jeg overbevisst om at det i barnevernet, i likhet med i alle andre yrker finnes personer som ikke er gode nok i jobben sin. Det fremgår av en av de tilknyttede artiklene at en del av akuttplasseringene knytter seg til familier som fra før er kjent fra barnevernet, og det kan se ut som at akuttplasseringen har skjedd uten at det har oppstått en ny, mer akutt situasjon. I slike tilfeller mener jeg at barnevernet ikke gjør jobben sin godt nok. Akuttplassering skal kun skje om det ikke finnes andre utveier for å sikre barnet. Det virker som om en del barnevernstjenester er for slepphendte her, med ensidig fokus på at barnet blir tatt ut av en heldig familiesituasjon, heller enn også å se på skadevirkningene akuttplasseringen kan ha for barnet. Eksempelvis situasjonen som kom frem i media, hvor en hel søskenflokk ble akuttplassert etter påstand om en enkeltstående ørefik mot ett av barna. Foreldre skal åpenbart ikke slå barna sine, men det er meget mulig at selve akuttplasseringen var mer traumatisk enn selve ørefiken i dette tilfellet. (Som vanlig kjenner en selvsagt ikke alle fakta i barnevernsaker). Jeg er sikker på at mange av akuttplasseringene skjer i familier hvor en sak sikkert bør ende med omsorgsovertakelse. Problemet mitt knytter seg altså til måten det ser ut som det i enkelte tilfeller det gjøres på: akuttplasseringer uten at andre, bedre og mindre brutale fremgangsmåter er vurdert. 

Anonymkode: 949ac...321

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, det er ikke for høyt. Det gjør mer skade å bli værende i en familie som ikke kan ta vare på deg. Dette tallet viser bare at det er altfor mange foreldre som ikke burde hatt barn og det er godt at disse barna kan komme i en kjærlig og omsorgsfull familie. Biologi er faktisk ikke det viktigste. 

Anonymkode: 2c93f...696


Men det trenger ikke være likhetstegn mellom å endre levesituasjonen for barnet - og akuttplasseringer.

Vi bør ta på alvor, at erfarne psykologer nå roper varsko. Akuttplasseringen i seg selv skaper et så stort traume hos barna - at det kan være verre enn situasjonen i familien.

Og psykologer i barnevernet sier selv at akuttplasseringer blir overforbrukt - det er blitt normen i selv vanlige plasseringer av barn, som helt fint burde kunne skje på en mer ordentlig måte. Så barnet får tid til å forberede seg, og være litt involvert i egen situasjon. 

Det er dessverre ikke lengre gitt, at en akuttplassering virkelig er pga en akutt situasjon.

Det viser seg også, at når en barnevernstjeneste tar litt tak i seg selv, og måten de jobber på - så kan de få ned antallet akuttplasseringer ganske drastisk. Kongsberg har gått ned 90 %. 

https://www.nrk.no/nordland/slik-unngar-barnevernet-i-kongsberg-a-akuttplassere-barn-1.14203357

Det er på ingen måte gitt, at de barna som hentes akutt er barn som "bor i narkoreir" med narkomane foreldre. Om det hentes 5 barn akutt - hver dag - i Norge, hvor mange tunge narkomane har vi egentlig her til lands.....?

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag stilles det ingen formelle krav om utdanning til de som skal jobbe i barnevernet. – Det haster med å komme i gang med ei lengre og bedre utdanning, det er for mye som ikke fungerer i dag, mener professor.

https://www.nrk.no/nordland/krever-lengre-utdanning-for-barnevernsansatte-1.14027552

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykolog Pettersen mener skaden barna kan bli påført ved et akuttvedtak, kan være mye større enn det man ville skjerme barnet for i utgangspunktet. Terskelen for å ta barnet fra foreldrene er blitt for lav, sier hun.

– Vi berger ikke barn under omsorgssvikt ved å plassere dem feil. Mange akuttvedtak er ikke for barnets beste, og vi ser at barn ofte flyttes fra foreldrene i saker som handler om enkeltepisoder, sier Pettersen.

https://www.nrk.no/nordland/barneministeren_-_-tallet-pa-barn-som-tvangsplasseres-skal-ned-1.14233736

Anonymkode: ade42...516

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...