Gå til innhold

Min sønn(15)røyker hasj


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle kose litt på ryggen hans før han la seg. Prater om alt og ingening. Så sa han: Mamma, jeg har noe veldig stor hemmelighet å fortelle deg. Hvis det er feks hasj, blir jeg sendt bort fra deg? Vil du dømme meg? Kommer pappa til å klikke på meg? 
Kan du hjelpe meg? 
Jeg holdt han i hånden og sa: Jeg har ingen å dømme. Etter alt jeg har gjort. Og jeg mener at alle mennesker som forsøker å gjøre noe med sine problemer og prøver å gjøre seg selv til et bedre menneske, fortjener alltid en sjansne. 

Jeg gav han en god klem og ba han sove nå. Så får han se hva han egentlig vil fortelle meg senere. 

Hva tenker dere rundt dette, og hva syn dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: e3916...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holdt han i hånden og sa: Jeg har ingen å dømme. Etter alt jeg har gjort. Og jeg mener at alle mennesker som forsøker å gjøre noe med sine problemer og prøver å gjøre seg selv til et bedre menneske, fortjener alltid en sjansne. 

What is this shit? En jævla Jesus fortelling? 

Anonymkode: cd9a7...933

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

What is this shit? En jævla Jesus fortelling? 

Anonymkode: cd9a7...933

Hva mener du jeg bør heller gjøre? 

Anonymkode: e3916...206

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid ment at man bør gjøre det klart at man ikke støtter hva de gjør, men at man fortsatt er ubeskrivelig glad i dem. 

Man kan ikke sperre dem inne, man kan ikke følge etter dem eller overvåke dem. Man må stole på at de tar riktige valg selv, og hvis de ikke alltid tar like riktige valg, så må de vite at de fortsatt kan komme hjem til en familie som elsker dem. 

Det er ekstremt vanskelig å være 15 år i 2018.

Anonymkode: ae731...910

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle kose litt på ryggen hans før han la seg. Prater om alt og ingening. Så sa han: Mamma, jeg har noe veldig stor hemmelighet å fortelle deg. Hvis det er feks hasj, blir jeg sendt bort fra deg? Vil du dømme meg? Kommer pappa til å klikke på meg? 
Kan du hjelpe meg? 
Jeg holdt han i hånden og sa: Jeg har ingen å dømme. Etter alt jeg har gjort. Og jeg mener at alle mennesker som forsøker å gjøre noe med sine problemer og prøver å gjøre seg selv til et bedre menneske, fortjener alltid en sjansne. 

Jeg gav han en god klem og ba han sove nå. Så får han se hva han egentlig vil fortelle meg senere. 

Hva tenker dere rundt dette, og hva syn dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: e3916...206

 Jeg hadde i alle fall ikke holdt han i hånden og sagt jeg kan ikke dømme 🙈

Hadde tydelig vist han og fortalt han at jeg syns det var skuffende! Hadde gitt han kred for å være ærlig og sagt at han måtte være det angående dette -  så må man jo finne ut hvor ofte og hvor mye hasj han har røyket, om han også har solgt, hva slags folk han kjøper av, hvem av kompisene han røyker hasj med, om han også har testet andre ting osv.

Forhåpentligvis har han røyket hasj en gang eller tre på fest, så da hadde jeg ansett det som en smal sak å fikse opp i - ingen vits å overdramatisere det. Hadde dog forklart litt (det hadde jeg vel strengt tatt ha opplyst en 15 åring om i forkant) at hasj kan føre til sterkere stoffer / "bare" av å røyke hasj går det fysisk/psykisk ofte relativt rett vest om man begynner å røyke mye, hasj kan være penslet med mye dritt, får du en brukerdom på rullebladet så kan du glemme å en karriere i politi, militæret osv, du må kjøpe hasjen av folk som selger hasj = ofte folk du ikke bør omgås med.

Hadde vel avsluttet med noe sånt som at her i huset aksepteres ikke dop og heller ikke folk som driver med dop. Det er lov å gjøre feil - men feil kan få langvarige konsekvenser som f.eks. rulleblad- og nå har du brukt opp feilkvota de på det området. Gi faen i å gjør det igjen - da får du finne et nytt sted å bo- men tar du riktige valg fra nå av på det området så glemmer vi det her og starter med blanke ark. Mulig han også måtte lidd seg gjennom noen sesonger av Petter uteligger - særlig den turen de hadde til nordkapp og den serien om de pårørende. Der får man et innblikk i hvor "kul kar/ dame" man kan bli av dop.

 

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle kose litt på ryggen hans før han la seg. Prater om alt og ingening. Så sa han: Mamma, jeg har noe veldig stor hemmelighet å fortelle deg. Hvis det er feks hasj, blir jeg sendt bort fra deg? Vil du dømme meg? Kommer pappa til å klikke på meg? 
Kan du hjelpe meg? 
Jeg holdt han i hånden og sa: Jeg har ingen å dømme. Etter alt jeg har gjort. Og jeg mener at alle mennesker som forsøker å gjøre noe med sine problemer og prøver å gjøre seg selv til et bedre menneske, fortjener alltid en sjansne. 

Jeg gav han en god klem og ba han sove nå. Så får han se hva han egentlig vil fortelle meg senere. 

Hva tenker dere rundt dette, og hva syn dere jeg burde gjøre? 

Anonymkode: e3916...206

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke fulgte opp i samtalen. Her ligger han og åpner seg for deg, men du er mer opptatt av leggetid. Det er slett ikke sikkert at han er like snakkesalig i morgen. Han hadde noe på hjertet, og du burde hørt han ut. Så å få sove, når det handler om noe så alvorlig som dette hastet det ikke med. Når man har tenåringer må en alltid gripe sjansen når den endelig byr seg.

 Hovedinnholdet fra deg bør være at all dop ikke aksepteres, men at du alltid elsker han uansett. Så må du nøste opp rundt dette. Hvem han doper seg med, kjøper av. Hvor ofte, når osv.

Hilsen en tenåringsmor som også har hatt en sønn som prøvde hasj som 15år, men som ikke åpnet seg før han var tjue, og da pratet vi mye rundt dette. Nå likte ikke min sønn det så godt heldigvis og holder seg til alkohol. men han forteller meg åpent rundt hvem av kameratene som driver med hva, og at det florerer med tilbud rundt han. men det er i sjeldne tilfeller han er i humør til å åpne seg for mammaen sin, men da griper jeg sjansen begjærlig. Gjør det du også, han vil sannsynligvis være som tenåringer flest etterhvert, og ha mange "hemmeligheter" for moren sin etter som han løsriver seg.

Lykke til!

Anonymkode: eb0fc...315

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Jr.Garcon said:

hasj kan være penslet med mye dritt,

Nei, det er ingen som pensler hasj med noe som helst.

Greit å ikke drive med propaganda, eller hva?

Anonymkode: ee5e5...748

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hemmeligheten kunne vært hva som som helst. Jeg reagerer mer på at du ikke fulgte opp og tok en skikkelig prat. Men du bare går?

Etter at du sier en merkelig setning om dømming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med han igjen i dag. I går gikk jeg for han nevnte flere ganger at han ikke følte seg klar til å si noe.Og det har vært en prat vi har hatt tidligere at jeg presser han for mye, derfor følte jeg at jeg ikke skulle gjøre det i går. Han har røykt hasj flere ganger siden vinter sa han til meg i morges. Nå var han villig til å kutte det ut og kutte ut de folkene han har kjøpt av og han har røykt med. Dette med dømming er ikke så mange som forstår. Han så virkelig redd ut for at jeg skulle dømme han. Og han nesten ba meg om å gå igjennom dette sammen med han sånn at han kan få sluttet og få sjangsen til blanke ark fremover. 
Senere i dag er han nødt å si dette ansikt til ansikt til faren sin. 

Anonymkode: e3916...206

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at han har fortalt dette! Har selv en sønn som ba om hjelp til å slutte  

Jeg ville tatt urinprøver av ham en god stund fremover. Dels for å sjekke, feks for at han selv får en ekstra grunn til å «stå imot» når anledningene byr seg. Urinprøve sett kan lett bestilles på nettet  

Du kan også kontakte rus forebyggende - det har ingenting med politiet å gjøre, men er ofte tidligere politi som jobber der. De tilbyr samtaler, alene el i grupper. Det kan også være greit for foreldre å ha en samtale med dem. 

Anonymkode: 6a660...e2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg ungdommer ennå. Ville bare si at jeg forstår godt at du tråkket varsomt. Det hadde vært lett å reagere sterkt. Tenker det var lurt å prøve å holde hodet kaldt og se det an/tenke seg om. 

Det er ikke så lett å gi råd når en ikke kjenner til relasjonen dere imellom. Klart man vil sette klare grenser med en gang og si akkurat hva man mener, men en må ikke skremme barna fra å våge å være åpne om det heller. Et tips kan være om han ønsker å snakke med noen som jobber med rus, som vet hva det dreier seg om og som kjenner miljøet. At du kan ta kontakt med noen i kommunen og høre angående dette. 

Så bra at han sa fra om dette til deg. Håper det ordner seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si: fy søren så heldig du er som har klart å bygge en så god relasjon til sønnen din at han kommer til deg å forteller det!!  

Hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg antagelig raknet fullstendig, kjefta og smelt, selv om jeg vet at det er til ingen nytte! 

 

Anonymkode: a91b2...8b3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare si: fy søren så heldig du er som har klart å bygge en så god relasjon til sønnen din at han kommer til deg å forteller det!!  

Hvis jeg hadde vært i din situasjon hadde jeg antagelig raknet fullstendig, kjefta og smelt, selv om jeg vet at det er til ingen nytte! 

 

Anonymkode: a91b2...8b3

Relasjonen vår er uvanlig god. Jeg har alltid vært den han har kunnet fortelle ting til og problemsolver for han. Jeg er der på godt og vondt. Panikk og skriking i mine øyne har motsatt virkning. Han med klare ord sier at han trenger meg nå mer enn noen sinne. Dette skal vi få til. Konsekvenser blir det jo, men ikke i panikkhandlinger.

Anonymkode: e3916...206

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med han igjen i dag. I går gikk jeg for han nevnte flere ganger at han ikke følte seg klar til å si noe.Og det har vært en prat vi har hatt tidligere at jeg presser han for mye, derfor følte jeg at jeg ikke skulle gjøre det i går. Han har røykt hasj flere ganger siden vinter sa han til meg i morges. Nå var han villig til å kutte det ut og kutte ut de folkene han har kjøpt av og han har røykt med. Dette med dømming er ikke så mange som forstår. Han så virkelig redd ut for at jeg skulle dømme han. Og han nesten ba meg om å gå igjennom dette sammen med han sånn at han kan få sluttet og få sjangsen til blanke ark fremover. 
Senere i dag er han nødt å si dette ansikt til ansikt til faren sin. 

Anonymkode: e3916...206

Så bra at han viste deg den tilliten! Jeg vet ikke helt hva du tenker om konsekvenser, men urinprøver er ihvertfall viktig at han følger opp. Regner med at du ikke straffer ham, men følg med og hør hvor han skal og hvem han er med. Det er å vise at du tar det på alvor og ikke slipper han helt av syne! 

Er det noe han vil starte med i et nytt miljø? Idrett eller annet? Vet ikke hva dere har råd til, men ville ofret mye for det. Snakk ordentlig ut med ham, og du kan forsikre han om at ingen tar ham ut fra hjemmet pga dette. Men at han vil ta ansvar og gjøre sitt til å komme ut av det. Glad det fins mødre som deg 🙂

Anonymkode: c7df3...00f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøk om kommunen har et lavterskeltilbud der du bor som Uteteam eller rusforebyggende team. Han vil trenge og snakke med noen som har kunnskap om hasj og miljøet rundt, som ikke fordømmer ham og som ikke er forelder. De var gull verdt da vi oppdaget bruk av hasj hos vår datter. 

Anonymkode: 3cad6...974

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, er du så tafatt? Du MÅ ta kontakt med barnevernet. De veileder deg videre

Anonymkode: 2e15d...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må få hjelp til å fysisk holde seg borte fra disse menneskene. De slipper han ikke frivillig! Han er 15 år, og har kanskje allerede varige forandringer i hjernen. Dette et svært alvorlig. 

Anonymkode: 70d29...c18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
13 hours ago, AnonymBruker said:

 Det er ekstremt vanskelig å være 15 år i 2018.

Anonymkode: ae731...910

Var nok mye lettere for 150 år siden. Da hadde man jobb å gå til i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...