Gå til innhold

Har du droppet et navn fordi det ikke fungerer på dialekt?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg er fra Sørlandet og mannen er fra Østlandet, og derfor får ingen av våre barn navn med bokstaven r i seg. Vi har lyst til å uttale barnets navn likt. 

Anonymkode: 734c3...f4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal aldri bo på Toten og ha unger som heter Anita eller Renate. Annnnnita, Rennnnate. Grøss! 

Anonymkode: 873ea...cdd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde jeg, fra vestlandet, vært sammen med en fra østlandet hadde jeg aldri kalt barna for Kirsten eller Anders 😂 Jeg uttaler det «Kjirsten» og «Anders» mens på østlandet sier de «Shishten» og «Annesh» :riste:

Anonymkode: 5c834...e0d

Jeg vil nå virkelig si at man sier "Kjishten" på Østlandet også, men kan være enig i at de som synes det er fint å være veldig 'sløve' ofte uttaler det "Shishten"

Når det kommer til Anders må jeg tilstå at jeg 'hater' det navnet pga uttalen. An-dæsj i nord, Anners i øst og i Trøndelag, Anders eller Andars i vest og sør. Så forferdelig :spy:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slikt navn som ikke fungerer om man sier det å hel-norsk. Litt som Brian. Om man sier det på norsk som Brían blir det rart, selv om noen heter det og skal uttales som det. Vi valgte den engelske utgaven av navnet vi falt for. Og noen sier det og andre tar den norske utgaven.

 

Ikke tenk på hvordan andre uttaler det. Da er det bare å rette på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg, fra vestlandet, vært sammen med en fra østlandet hadde jeg aldri kalt barna for Kirsten eller Anders 😂 Jeg uttaler det «Kjirsten» og «Anders» mens på østlandet sier de «Shishten» og «Annesh» :riste:

Anonymkode: 5c834...e0d

Artig å høre østlendingene uttale Anders, spesielt etter denne videoen

 

Anonymkode: 90815...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, addict skrev:

Det værste dialekt-navnet må være Birthe. Prøv å si det på trøndersk, liksom. Fungerer kun på Vestlandsk..

Ingen ting fungerer på Vestlandsk😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker navnet aurora, men her på Vestlandet blir det bare masse skarring 😂

Anonymkode: 4253d...f1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Millimani skrev:

Jeg vil nå virkelig si at man sier "Kjishten" på Østlandet også, men kan være enig i at de som synes det er fint å være veldig 'sløve' ofte uttaler det "Shishten"

Når det kommer til Anders må jeg tilstå at jeg 'hater' det navnet pga uttalen. An-dæsj i nord, Anners i øst og i Trøndelag, Anders eller Andars i vest og sør. Så forferdelig :spy:

På Sørlandet kan det også bli Annårs. Jeg vokste opp med en nabo som her Anders, og både han selv og vi i nabolaget uttalte det som Annårs (med skarre-r selvfølgelig). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Perelandra skrev:

På Sørlandet kan det også bli Annårs. Jeg vokste opp med en nabo som her Anders, og både han selv og vi i nabolaget uttalte det som Annårs (med skarre-r selvfølgelig). 

Faren min heter Anders. Han snakker rogalandsk, jeg snakker sørlandsk, hans kone snakker østlandsk. Så ingen sier navnet hans likt 😅

Anonymkode: 734c3...f4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del navn som for meg blir utelukket på grunn av dette. Noen navn er fine uavhengig av dialekt, og det gjør meg ingenting om et barn vil få navnet uttalt på ulike måter. Jeg kunne likevel ikke valg et navn som jeg synes blir stygt på visse dialekter.

Anonymkode: c5fc7...e21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt sønnen min Magne, for det er det faktisk ingen dialekter som klarer å uttale korrekt. Alle sier Mangne. 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, linsejesus skrev:

Jeg ville ikke kalt sønnen min Magne, for det er det faktisk ingen dialekter som klarer å uttale korrekt. Alle sier Mangne. 😄

Jeg sier Magne? Er fra Vestlandet og skarrer ikke😉(Til et innlegg her oppe.)

Anonymkode: cf5c8...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, linsejesus said:

Jeg ville ikke kalt sønnen min Magne, for det er det faktisk ingen dialekter som klarer å uttale korrekt. Alle sier Mangne. 😄

Hvis folk gjør det, med det navnet, da er det rett og slett på grunn av dumskap/uvitenhet. Det ER LOV å korrigere. 

 

Jeg er fra vestlandet, og sier det slik det skrives. 

 

Nei, jeg kjenner ingen som heter det selv. 

Anonymkode: 40d00...758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, linsejesus said:

Jeg ville ikke kalt sønnen min Magne, for det er det faktisk ingen dialekter som klarer å uttale korrekt. Alle sier Mangne. 😄

Du er tydeligvis ikke vant til å høre vestlendinger uttale det ;) :P 

Endret av Millimani
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, Perelandra said:

På Sørlandet kan det også bli Annårs. Jeg vokste opp med en nabo som her Anders, og både han selv og vi i nabolaget uttalte det som Annårs (med skarre-r selvfølgelig). 

Sant det ja. Jeg tenkte ikke over det da jeg ikke har særlig tilknytning til Sørlandet, men har selv bodd i både nord, vest og øst :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Millimani skrev:

Sant det ja. Jeg tenkte ikke over det da jeg ikke har særlig tilknytning til Sørlandet, men har selv bodd i både nord, vest og øst :) 

Jeg har aldri vært vant med å uttale d'en i Anders, men har lagt merke til at folk fra Rogaland gjøre det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle egentlig kalle datteren vår Jenny, helt til jeg oppdaget at alle her vi bor (jeg kommer fra et annet sted) sier JÆnny!!!! Grusomt stygt!

Anonymkode: 2e88e...8ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsom tråd :)

Jeg syns Liam fungerer dårlig på norsk, på engelsk er det et ok navn. Norske uttalen sjuk harry.

Pga den tjukke L som brer seg over østlandet som en epidemi har vi unngått en del navn med L. 

Jeanette er et navn jeg syns fungerer ekstremt dårlig med trykk på første stavelse. Nicolai å, når jeg tenker meg om. 

Anonymkode: 2aee5...11f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...