Gå til innhold

Har du droppet et navn fordi det ikke fungerer på dialekt?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Enten på din dialekt, eller dialekten der du bor?

 

Er det like fint å hete Geir på trøndersk som på østlandsk?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboer fra nordnorge, mens jeg er fra østlandet. Kommer ALDRI til å kalle ungene mine Maren eller Karen. Her på østlandet sier vi Maàrn, mens i nordnorge sier de litt sånn Marrrrreen. For meg høres det veldig unaturlig og rart ut. 

Anonymkode: 20168...907

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange år siden jeg fikk barn, men jeg har alltid vært glad i navnet Sofie og det fungerer jo fint her jeg bor på østlandet. Mannen min er fra Oslo og syntes også Sofie var et pent navn. Men, jeg kommer fra Trøndelag og selv om jeg ikke uttaler navn på dialekt lenger så gjør jo hele familien min det. Soffie er liksom ikke helt det samme som Sofie, navnet ble dermed droppet til fordel for et navn som uttales likt i hele landet.

Anonymkode: 2d0f6...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer fra nordnorge, mens jeg er fra østlandet. Kommer ALDRI til å kalle ungene mine Maren eller Karen. Her på østlandet sier vi Maàrn, mens i nordnorge sier de litt sånn Marrrrreen. For meg høres det veldig unaturlig og rart ut. 

Anonymkode: 20168...907

Er jo helt omvendt. Marte feks er fint, men stygt når østlendinger sier Matte....

Anonymkode: 5c14a...e25

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo helt omvendt. Marte feks er fint, men stygt når østlendinger sier Matte....

Anonymkode: 5c14a...e25

Kanskje for deg, men nå var spørsmålet individuelt. Kommer aldri til å vende meg til å høre nordlenninger si Maren eller Karen.

Anonymkode: 20168...907

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer fra nordnorge, mens jeg er fra østlandet. Kommer ALDRI til å kalle ungene mine Maren eller Karen. Her på østlandet sier vi Maàrn, mens i nordnorge sier de litt sånn Marrrrreen. For meg høres det veldig unaturlig og rart ut. 

Anonymkode: 20168...907

Haha. ;) Jeg er fra Østlandet og mannen fra Vestlandet. Vi droppet Maren fordi jeg ikke liker måten jeg selv sier det på (Marn), selv om jeg ELSKER den vestlandske varianten (MaRen). 😜

Anonymkode: 08277...fca

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Feks Karen, jeg liker navnet uttalt på både østlandsk og vestlandsk, men synes det blir to helt forskjellige navn. (Mannen min sin familie er fra Vestlandet). 

Anonymkode: f3d2e...ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erle og Karla. Har alltid stått øverst på lista, men måtte strykes når jeg bosatte meg på østlandet.

Anonymkode: 8b3a6...bfe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg høres det veldig unaturlig og rart ut. 

Og for meg høres det helt idiotisk ut når noen sier Ma'arn eller Ka'arn. 😜

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg, fra vestlandet, vært sammen med en fra østlandet hadde jeg aldri kalt barna for Kirsten eller Anders 😂 Jeg uttaler det «Kjirsten» og «Anders» mens på østlandet sier de «Shishten» og «Annesh» :riste:

Anonymkode: 5c834...e0d

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra vestlandet og elsker navnet Olivia. Da uttalt på min måte: Oliiivia. 

Men det ble droppet, for jeg syns det er aldeles heslig på min (trønderske) manns dialekt. Hadde aldri taklet at han kalte henne Ollivvia 😛 Så her gikk vi for et navn som uttales likt for begge, selv om det ikke er drømmenavnet for min del. 

Anonymkode: 212d9...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg er gravid og  digger navnet Maren. Hadde bestemt oss for at barnet skal hete det. Både «Marn» og «Maren» er fint. Mannen min og jeg har nettopp flytter fra Oslo til Bergen pga jobb og her sier folk «Maaaræææn». Så vi ombestemte oss rimelig fort gitt. 

Anonymkode: 8650f...f12

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja!! Jeg liker navnet Leander, men det blir så stygt på skikkelig brei Arendalsdialekt (ændal) som min familie har. LEANDÅÅ.. Hardt og stygt. Grusomt. Min mor har i tillegg en egen evne til å legge trykket helt feil på enkelte navn, så var den del navn som ble ødelagt. Emmiiil, Ellisabeth, 

Anonymkode: d9a3a...6b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi droppet Vetle. På mannens dialekt betyr det «lille» eller «vesle». Veldig synd, for Vetle har vært mitt favorittguttenavn.

Anonymkode: 557a2...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg, fra vestlandet, vært sammen med en fra østlandet hadde jeg aldri kalt barna for Kirsten eller Anders 😂 Jeg uttaler det «Kjirsten» og «Anders» mens på østlandet sier de «Shishten» og «Annesh» :riste:

Anonymkode: 5c834...e0d

Hæ? Jeg er fra Østlandet, og alle jeg kjenner uttaler Kirsten «Kjirsten».

Anonymkode: 557a2...4e9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også på Anders, men jeg ville ikke ha en unge som het "Annesh", det må uttales med D'en i mitt hode. 

Min mormor har et merkelig trykk på navnet til et av barna mine, hun går liksom "ned" i starten av navnet og sier "dAvid" aldri hørt andre si det. Var nære på å droppe Rebecca også, da noen fra hjemstedet mitt absolutt skal si "rebækka"... 

Anonymkode: 09ce6...1a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...