Gå til innhold

Barnet vårt kaller barnehageansatt for "mamma".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi var på samtale med ped. leder i barnehagen for litt siden, det var ped. leder som ønsket denne samtalen, og vi var redde for at det kunne være noe alvorlig.

Så kommer det altså frem at "bekymringen" er at barnet vårt kaller en barnehageansatt for "mamma" daglig i barnehagen. Barnet vårt skal visstnok også ha sagt ved flere anledninger at hun ønsker at denne ansatte var mammaen hennes, og at hun kan flytte inn til oss. 

Ped. leder ønsker at vi som foreldre skal få veiledning på grunn av dette.

Vi ble ganske overrasket og tenker at dette er et ikke-problem, virker som om de skal lage problemer ut av ingenting her. Er ikke dette relativt vanlig? Det er vel ikke noe å være bekymret for? 

Vi føler ikke at vi trenger noen veiledning i foreldrerollen, og tenker at dette er et problem barnehagen eventuelt selv får ta tak i, hvis de mener det faktisk er et problem. Kanskje kan de flytte denne ansatte på en annen avdeling eller noe?

Noen andre som har opplevd dette? Er det virkelig noe å kalle inn til samtale for?

Anonymkode: 641e1...c72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker de har grunn til bekymring. Basert på ditt svar her. I og med at du mener det er barnehagens problem, og at beste løsning er å flytte den ansatte til en annen avdeling. I stedet for å reflektere videre over hvorfor barnet har disse tankene. 

Anonymkode: 2e481...439

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet ditt? Hva med å ta i mot veiledning? Har selv gått på COS-kurs da jeg har en sønn med spesielle behov. Jeg og mannen opplever at det har hjulpet oss masse i hverdagen. Nå vet jeg ikke hvilken veiledning dere har fått tilbud om? 

Anonymkode: d26e3...ebf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det som barnehageansatt. Hadde absolutt ingen grunn til å bli bekymret for forholdet mor-barn. Tror barna kan si sånt hvis de føler de har et godt forhold til barnehageansatte, og vi er jo mye sammen med dem. 

Anonymkode: 1100f...d10

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt fra SFO-ansatte at det til og med var vanlig der..var ikke noe problem, men husker jeg syntes det var litt rart. 

Anonymkode: 5fbc6...00c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier den ansatte til barnet når barnet kaller henne mamma? Flere barn har jo kallt barnehageansatte mamma uten at det er noen bekymring rundt dette, de er jo ansvarspersoner som skal passe på å ta vare på barna.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørtes voldsomt dramatisk ut. Ungen tror vel bare alle kvinner heter mamma eller noe sånt.

Anonymkode: b3ae3...23c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Barnet er 5 år

Anonymkode: 641e1...c72

Da hadde jeg også synes det var bekymringsverdig..

Anonymkode: b67f8...66d

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her: Barnet er 5 år

Anonymkode: 641e1...c72

Det er ikke relativt vanlig at femåringer kaller barnehageansatte 'mamma' eller sier de skulle ønske den ansatte var moren deres! 

Det er relativt vanlig at ett-toåringer kan kalle alle trygge kvinner mamma eller menn pappa, men dette er langt utenfor alt som kan regnes som 'normalt' 😳

Anonymkode: d91c6...1fc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her: Barnet er 5 år

Anonymkode: 641e1...c72

Tenker at en 5åring godt vet hvem som er moren. At hen kan si at hen skulle ønske at hen hadde en annen mor også er en ting men å kalle noen andre mamma med vilje og si at den skulle ønske den hadde en annen mamma ville fått meg til å stusse

Anonymkode: 5957f...103

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hvor gammelt barnet er, syns jo det er ganske vesentlig her. Et lite barn vil jo ofte generalisere når det lærer seg språk, som at det vil kunne kalle alle dyr for "voff" f. eks. Spørsmålet her er vel om det bare er snakk om dette eller flere ting bhg har stusset på ved barnet eller i kontakten mellom barn og foreldre. Jeg syns jo det siste du skriver kan vitne om at dere faktisk trenger veiledning, når du foreslår å "løse problemet" ved å fjerne en person barnet har knyttet seg til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt imot veiledning, er ikke normalt at en 5-åring sier og vil dette. 

Istedenfor å stelle seg på "bakbeina", tenk litt over hvorfor barnet ditt kan få seg til å si noe slikt. Er det noe du som mor gjør feil? Eller er det kanskje barnet som ligger etter i utvikling? 

Jeg ville uansett blitt lei meg og forbauset over at 5-åringen min hadde uttrykt dette til en annen dame. Absolutt ikke normalt i den alderen.

Anonymkode: d61c4...69d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde blitt alvorlig bekymret for hvordan jeg var som mor hvis mitt barn gikk å sa slikt.

Min skulle ofte ønske at bestekameraten kunne bodd hos oss så kunne de vært brødre å vært sammen hele tiden. Men han forsto jo som fireåring at da hadde mammaen han savnet han masse. Så han forsto selv at det ikke gikk an.

 

Hadde tatt i mot veiledning hvis jeg var deg og tenkt litt over hvordan du er i morsrollen.

Anonymkode: 2eb49...72a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn sa noe slikt til min mor en gang (de var godt kjent). Årsaken var at foreldrene ikke var så varme og flinke til å uttrykke kjærlighet og gi nærhet og følelsesmessig omsorg. Det var ikke en svikt på barnevernsnivå, men nok til at barnet hadde savn og knyttet seg lett til min mor. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var på samtale med ped. leder i barnehagen for litt siden, det var ped. leder som ønsket denne samtalen, og vi var redde for at det kunne være noe alvorlig.

Så kommer det altså frem at "bekymringen" er at barnet vårt kaller en barnehageansatt for "mamma" daglig i barnehagen. Barnet vårt skal visstnok også ha sagt ved flere anledninger at hun ønsker at denne ansatte var mammaen hennes, og at hun kan flytte inn til oss. 

Ped. leder ønsker at vi som foreldre skal få veiledning på grunn av dette.

Vi ble ganske overrasket og tenker at dette er et ikke-problem, virker som om de skal lage problemer ut av ingenting her. Er ikke dette relativt vanlig? Det er vel ikke noe å være bekymret for? 

Vi føler ikke at vi trenger noen veiledning i foreldrerollen, og tenker at dette er et problem barnehagen eventuelt selv får ta tak i, hvis de mener det faktisk er et problem. Kanskje kan de flytte denne ansatte på en annen avdeling eller noe?

Noen andre som har opplevd dette? Er det virkelig noe å kalle inn til samtale for?

Anonymkode: 641e1...c72

Det er vel mere rundt det enn bare at barnet deres kaller henne mamma. Det kan være måten barnet viser sin tilknytning på eller at det hemmer det på noe vis. Når barnehagen tilbyr veiledning så må det være i forhold til noe spesifikt. Noe i samspillet mellom barnet og dere som foreldre som de reagerer på, noe som bør endres. Jeg ville ikke likt om den personen barnet mitt er mest knyttet til ble flyttet over på en annen avdeling, og forstår ikke hvordan du tror dette vil være en god løsning på situasjonen. Tror det beste må være å lytte til det barnehagen prøver å fortelle og ta imot veiledning. Som regel lærer man noe av det. Det blir sikkert bra.

Anonymkode: b6471...2a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil han ha henne som mamma istedenfor deg, eller i tillegg til deg? Hvis det er den siste, så var jeg sånn også. Hadde jeg fått viljen min som femåring så hadde jeg hatt huset fullt av mammaer. Det gikk over, er en rimelig veltilpasset 35 åring nå, med et normalt antall mammaer. Kanskje ungen syns hun er helt fantastisk, og det beste komplimentet hun kan komme på er å gi henne tittelen mamma og invitere henne til å flytte inn med resten av familien. 

Anonymkode: 46851...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...