Gå til innhold

Da har Norge ikke lenger et lokaldemokrati. (regionreform)


Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse
7 minutter siden, Example skrev:

Dette er ikke noe som et lyn fra klar himmel. Reformen har vært et av Høyres viktigste saker de siste årene, og de andre borgerlige partiene er med. Selv Ap var for reformen under valgkampen, men har populistisk nok valgt å skifte standpunkt nå. 

Det du skriver her veit du sjøl er feil. Ap er enig i reform, men ikke i at den skal gjennomføres med tvang. Det sa de senest i går.

Høyre er ikke glad i denne reformen lenger. Mæland kastet hansken. Men de er nødt til å gjennomføre den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Det du skriver her veit du sjøl er feil. Ap er enig i reform, men ikke i at den skal gjennomføres med tvang. Det sa de senest i går.

Høyre er ikke glad i denne reformen lenger. Mæland kastet hansken. Men de er nødt til å gjennomføre den nå.

Høyre er jo selve pådrivere for reformen. AP prøver kun å være populistiske. Enten så er man for en reform, eller så er man ikke. Populisme kler AP dårlig, og de fremstår kun som vinglete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husholdning1 skrev:

På tide. Syns at det blir så mange regioner, men det er absolutt et skritt i eiktig retning.

Jeg er "all for it" men så lenge motstanden er så stor og politikere nekter folkeavstemning blir jeg motstander, jeg mener at slik ting som dette som vil ha stor effekt på samfunnet i flere tiår fremover i tid burde ha vært en folkeavstemning om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sitronmelisse said:

Det du skriver her veit du sjøl er feil. Ap er enig i reform, men ikke i at den skal gjennomføres med tvang. Det sa de senest i går.

Det er lett å føre Ole-Brum-politikk når man er i opposisjon. Ja takk, begge deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Example skrev:

Så angår ikke dette bare dem, men hele landet. Det er felles midler som blir brukt, og hvordan pengene blir fordelt i så måte blir opp til Stortinget å avgjøre. 

Demokrati handler også om å respektere fellesskapet. I Norge har vi stemt frem partier som helt åpent ønsker en reform, og for at det skal fungere, må også Finnmark være med på den. 

Dette er ikke noe som et lyn fra klar himmel. Reformen har vært et av Høyres viktigste saker de siste årene, og de andre borgerlige partiene er med. Selv Ap var for reformen under valgkampen, men har populistisk nok valgt å skifte standpunkt nå. 

Jeg mener bestemt at det å bruke et representativ demokrati i slike saker er særdeles udemokratisk. Det riktige i slike avgjørende saker vil alltid være et direkte demokrati der folkets stemme skal være det som bestemmer utfallet.

Hva er poenget med å ha landet inndelt dersom de som bor der ikke har noe de skulle sagt i denne inndelingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Salvie skrev:

Jeg mener bestemt at det å bruke et representativ demokrati i slike saker er særdeles udemokratisk. Det riktige i slike avgjørende saker vil alltid være et direkte demokrati der folkets stemme skal være det som bestemmer utfallet.

Hva er poenget med å ha landet inndelt dersom de som bor der ikke har noe de skulle sagt i denne inndelingen?

Så en folkeavstemning for hele landet, eller bare i Finnmark? Skal de få som bor der oppe høres, og velte en landsomfattende reform, mens resten av landet ikke skal få sin mening? 

Avgjørelser på Stortinget er ofte avgjørende for lokale anliggende. Både positive og negative. Et mindretall kan ikke trenere en hver landsomfattende reform. 

I praksis ville det ført til at man har to valg. Enten må Finnmark behandles på en annen måte enn de øvrige regionene, som alle ender opp med 250 000+ innbyggere, eller så må hele landet spleise inn for at Finnmark må få enda mer midler for å klare å gjøre de samme oppgavene som er ment for regionene. 

Begge muligheter langt dårligere enn å slå de sammen med Troms. Enten må man forvente et langt dårligere tilbud for innbyggerne i nord, eller så må hele landet være med å betale i dyre dommer for en ekstra region, som ikke er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Example skrev:

Så en folkeavstemning for hele landet, eller bare i Finnmark? Skal de få som bor der oppe høres, og velte en landsomfattende reform, mens resten av landet ikke skal få sin mening? 

Avgjørelser på Stortinget er ofte avgjørende for lokale anliggende. Både positive og negative. Et mindretall kan ikke trenere en hver landsomfattende reform. 

I praksis ville det ført til at man har to valg. Enten må Finnmark behandles på en annen måte enn de øvrige regionene, som alle ender opp med 250 000+ innbyggere, eller så må hele landet spleise inn for at Finnmark må få enda mer midler for å klare å gjøre de samme oppgavene som er ment for regionene. 

Begge muligheter langt dårligere enn å slå de sammen med Troms. Enten må man forvente et langt dårligere tilbud for innbyggerne i nord, eller så må hele landet være med å betale i dyre dommer for en ekstra region, som ikke er nødvendig. 

Jeg vet ikke hva som blir det beste på lang sikt ang sammenslåing. Norge har blitt slått sammen og krympet tidligere og det ser ut til at det går fint. Jeg mener likevel at når det er såpass stor motstand blant de som bor der så bør de høres. Er det alltid den sterkestes rett som er rettferdig? Kanskje. Uansett mener jeg at man skal strekke seg langt for å ikke overkjøre de små, og at folket skal høres. De kunne satt det på vent og se hvordan stemningen er for en sammenslåing om noen år. Den tiden kunne de brukt godt ved å vise frem alle positive aspekter av sammenslåingen og hatt folket med på laget.

Jeg mener at avstemning av slike saker bør gjøres av de berørte. Landet består av et stort mangfold av mennesker, og jeg mener alle små skal høres godt. Jeg kunne også støttet en folkeavstemning i hele landet, slik som i EU saken. Da fikk vi EØS riktignok, men..

Norge er et lite land. Altfor lite til å overkjøre folk på denne måten.

https://www.nrk.no/troms/na-kaster-ogsa-befolkningen-i-troms-seg-inn-i-kampen-mot-sammenslaing-1.14222151

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot tvangssammenslåing men er ikke imot sammenslåing av fylker\kommuner. Det virker for meg litt tullete å la folk stemme om de vil slå seg sammen eller ikke når stortinget bare ignorerer det når de ikke liker resultatet.

Siden det uansett kom til å bli sammenslåing så ser jeg ikke hva vitsen var med å la folk stemme over det. 

 

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

Jeg er imot tvangssammenslåing men er ikke imot sammenslåing av fylker\kommuner. Det virker for meg litt tullete å la folk stemme om de vil slå seg sammen eller ikke når stortinget bare ignorerer det når de ikke liker resultatet.

Siden det uansett kom til å bli sammenslåing så ser jeg ikke hva vitsen var med å la folk stemme over det. 

 

Var det ikke Finnmark fylke selv som arrangerte og betalte for den folkeavstemningen? I utgangspunktet tviler jeg i hvert fall veldig sterkt på at det var staten som arrangerte og betalte for den folkeavstemningen. 

Poenget med folkeavstemningen for Finnmark fylke var jo åpenbart politisk, ikke at de trodde folkeavstemningen hadde en bindende kraft på staten. Finnmark ønsket bare å høste nok politisk sympati fra resten av landet, slik at staten ble politisk tvunget til å respektere finnmarkingenes ønske. For når det gjelder statens tvang overfor Finnmark, så står jo resten av landet i samme båt som Finnmark. 

Endret av Opplyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Opplyst skrev:

Var det ikke Finnmark fylke selv som arrangerte og betalte for den folkeavstemningen? 

Ja det var kanskje det, for å være ærlig så har jeg ikke fulgt så veldig nøye med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
På 25.9.2018 den 19.13, Example skrev:

Høyre er jo selve pådrivere for reformen. AP prøver kun å være populistiske. Enten så er man for en reform, eller så er man ikke. Populisme kler AP dårlig, og de fremstår kun som vinglete. 

Vinglete er det Høyre og Mæland som er. De står jo nå fram og sier at de egentlig ikke vil ha denne regionreformen! De gjør det klart at de ikke vil ha regioner. Men måtte vedta en hestehandel med regjeringskameratene om regionene. 'Toer sine hender', kaller jeg det Høyre driver med nå. 

Nå har regjeringskameratene blitt enige om å splitte opp administrasjonen i Vegvesenet på 11 regioner. Dette er stikk i strid med linja til regjeringa ellers, der 'fusjonering av administrasjoner er nødvendig for effektivitet og kostnadsbesparing' har vært gjennomgangstonen, både i fusjoner av universiteter, høyskoler og faginstituttene. Men hei, fagpersonene i Vegvesenet kan jo bare si opp og deretter opprette konsulentselskaper som regionene kan kjøpe tjenester av. Det blir jo sikkert veldig besparende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 17.38, PussLe! skrev:

Mens folket er i mot sammenslåingen sitter stortinget bak en stol og bestemmer.

Du tenker jo litt feil her, du sier "folket er i mot", men hvem er egentlig folket?

Mener du at folket kun er de i Finnmark? Finnmark er en del av Norge, og må derfor av og til rett og slett finne seg i det flertallet av "folket mener". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse
8 timer siden, Missfitness skrev:

Du tenker jo litt feil her, du sier "folket er i mot", men hvem er egentlig folket?

Mener du at folket kun er de i Finnmark? Finnmark er en del av Norge, og må derfor av og til rett og slett finne seg i det flertallet av "folket mener". 

Et fåtall i region Vikens 1.2 millioner innbyggere ser noe som helst mening i Viken-konstruksjonen. Er ikke 1.2 millioner av folket tikstrekkelig, synes du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Bare 30% av folket i region Vestland er for fylkessammenslåingen. 

Ellers er det greit å vite at (sitat  advokat Geir Johan Nilsen) :

'Staten har ikke lovhjemmel til å tvangsavvikle fylkeskommuner. Et nytt nei fra Stortinget til å omgjøre vedtaket av 8. juni 2017 endrer ikke på dette. Finnmark kan fortsatt lovlig blokkere sammenslåingen. Dersom fylkespolitikerne ikke gir opp, er regjeringen derfor avhengig av nye og effektive maktmidler fra Stortinget for slå sammen Finnmark og Troms. Vil Stortinget gi regjeringen blankofullmakt til å overkjøre Finnmark? 

Statsråd Mæland har lagt hele sammenslåingen av Finnmark og Troms på is. Hun har innrømmet at staten ikke har juridiske maktmidler til å gjennomføre sammenslåingen. 

Det er også viktig å være oppmerksom på at Finnmark fylkeskommune ikke uten videre opphører å eksistere den 1. januar 2020. En fylkeskommune blir ikke borte av seg selv, heller ikke som følge av et stortingsvedtak! Noen må avvikle fylkeskommunen, og etter lovene er det fylkeskommunen selv som må bidra til dette. '

http://forfinnmark.no/regionreformen-hvem-star-lopet-ut/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2018 den 20.53, Missfitness skrev:

Du tenker jo litt feil her, du sier "folket er i mot", men hvem er egentlig folket?

Mener du at folket kun er de i Finnmark? Finnmark er en del av Norge, og må derfor av og til rett og slett finne seg i det flertallet av "folket mener". 

At folk alltid finner seg i ting har ikke alltid vært en dans på roser..

Det vi trenger er en skikkelig ordentlig overvåket folkeavstemning etter at folket har fått all nødvendig informasjon fra begge sider. Gjerne en avstemning for hele landet. Skulle likt å se resultatet.

https://www.dn.no/politikk/fylkeskommunen/trygve-slagsvold-vedum/flertall-imot-fylkessammenslaing/2-1-24846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noe som preger disse reformene til høyre-regjeringen så er det en arroganse  ikke minst et snev av dårlig planlegging og informasjon til de berørte. Politiet sliter jo mildt med deres omstrukturering, spørsmålet et hvor lenge det skal halte og gå før det går seg til? Hvor langt ned i grøfta ska det gå før fordelene viser seg?

Når det gjelder fylkessammenslåingen så kan en jo bare håpe på det ikke fører til store omveltninger for de som faktisk bor der. Men kjenner jeg høyresiden rett så er det vel et steg for å redusere muligheten for å bo på bygda. Jeg bor i buskerud og plutselig en dag skulle vi slåes sammen med østfold og akerhus av alle ting. På hvilken måte vil en såpass arealmessig stor region med store avstander skape en effektiv administrasjon? Resultatet blir nok ikke overraskende at det tas midler fra lokaltilbudene, f.eks skoler og sykehus. La oss bare si man ikke trenger noe reklame for at folk skal bruke stemmeretten ved neste valg, høyresiden har fint klart å vekke stemmetrangen hos folket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...