Gå til innhold

Da har Norge ikke lenger et lokaldemokrati. (regionreform)


Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse

Helt utrolig at det går mot tvangssammenslåing av fylkene uten at Stortinget hatt noen som helst diskusjon over hvilke oppgaver de nye regionene skal ha.

Noen oppgaver kommer til å flyttes fra staten til regionene, antar jeg, men det blir IKKE billig! (flytting av arbeidsplasser og ny oppbygging av kompetanse kreves). Det som har kommet ut er at det ser ut til at kompetansen i Vegvesenet splittes opp. Som vil kreve milliarder av kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel heller en styrking av lokaldemokratiet vi er vitne til. Oppgaver skal i større grad overføres fra stat til region enn fra kommune til region. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde heller kuttet i støtteordningene, slik at ikke de som vil sitte på hver sin lille tue får mye mer penger per person enn de som driver større og mer effektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, PussLe! skrev:

Mens folket er i mot sammenslåingen sitter stortinget bak en stol og bestemmer.

https://www.vg.no/nyheter/i/qngwQg/slik-blir-regionene-nye-oppgaver-og-lavere-politikerloenninger

Nå ble ved sammenslåingen vedtatt lenge før "folkeavstemmingen" ble holdt som en protest mot et lovlig stortingsvedtak.

Mener du det er slik at en i ettertid skal protestere mot stortingsvedtak som er lovlige?

Skal en liten gruppe mennesker (færre enn innbyggere i Fredrikstad kommune) kunne legge ned veto mot at oppgaver kan flyttes fra statlige institusjoner og ned på regioner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Illuminatum skrev:

Nå ble ved sammenslåingen vedtatt lenge før "folkeavstemmingen" ble holdt som en protest mot et lovlig stortingsvedtak.

Mener du det er slik at en i ettertid skal protestere mot stortingsvedtak som er lovlige?

Skal en liten gruppe mennesker (færre enn innbyggere i Fredrikstad kommune) kunne legge ned veto mot at oppgaver kan flyttes fra statlige institusjoner og ned på regioner?

Synes du virkelig ikke folk skal kunne protestere på ting Stortinget vedtar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Salvie skrev:

Synes du virkelig ikke folk skal kunne protestere på ting Stortinget vedtar?

Jo, men ikke som en "folkeavstemming" av lokale myndigheter.

Folk må gjerne protestere så mye de vil.

Kommuner og fylkeskommuner forventer at vi forholder oss til vedtak de har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Illuminatum skrev:

Nå ble ved sammenslåingen vedtatt lenge før "folkeavstemmingen" ble holdt som en protest mot et lovlig stortingsvedtak.

Mener du det er slik at en i ettertid skal protestere mot stortingsvedtak som er lovlige?

Skal en liten gruppe mennesker (færre enn innbyggere i Fredrikstad kommune) kunne legge ned veto mot at oppgaver kan flyttes fra statlige institusjoner og ned på regioner?

Ja jeg mener små kommuner skal ha like store rettigheter som større kommuner, jeg mener også at man i ettertid skal få protestere mot et stortingsvedtak. Vi bor tross alt i et demokrati, jeg mener ha hørt våre politikere hyllet dette under 17. mai men det var vel kanskje bare en drøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Stortinget skal tvinge folket til noe blir helt feil. Men det har vel vært litt uenigheter rundt spørsmålet om avstemningene i kommunene har foregått på riktig vis og om folk har hatt nok kunnskap til å avgi en stemme i saken. 

Så lenge landet er inndelt burde en riktig folkeavstemning være tungtveiende i en slik sak. Jeg tror egentlig ikke folk er klare for en ny verdensregjering riktig enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Salvie skrev:

At Stortinget skal tvinge folket til noe blir helt feil. Men det har vel vært litt uenigheter rundt spørsmålet om avstemningene i kommunene har foregått på riktig vis og om folk har hatt nok kunnskap til å avgi en stemme i saken. 

Så lenge landet er inndelt burde en riktig folkeavstemning være tungtveiende i en slik sak. Jeg tror egentlig ikke folk er klare for en ny verdensregjering riktig enda.

Når noe så stort stortingsvedtak berører hele landet er det bare rett med folkeavstemning, men stortinget har aldri respektert folkeavstemninger så det kommer nok aldri til å skje dessverre. Synd, for jeg trodde vi var et demokratisk land, but whatever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Salvie skrev:

At Stortinget skal tvinge folket til noe blir helt feil.

Hvorfor det? Stortinger tvinger folk til ting hver dag. Det er jo deres oppgave på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, kaninen skrev:

Hvorfor det? Stortinger tvinger folk til ting hver dag. Det er jo deres oppgave på mange måter.

Jeg tenker egentlig at deres oppgave er å gjøre nøyaktig det som flertallet av folket ønsker. Men kanskje det blir feil. I såfall synes jeg Stortinget skal bestemme om de ønsker å endre styreform eller kanskje gjøre noen  justeringer i grunnloven. Direkte demokrati er vel ikke viktig i slike saker heller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kaninen skrev:

Hvorfor det? Stortinger tvinger folk til ting hver dag. Det er jo deres oppgave på mange måter.

De er folkets representanter og skal etter loven representere folkets vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Salvie skrev:

Jeg tenker egentlig at deres oppgave er å gjøre nøyaktig det som flertallet av folket ønsker.

Tja. Fletallet av folket ønsker nok ikke tv lisens. Eller bompenger. Men slik er det, da de må ta tøffe valg fordi de ser på  det store bildet og ikke hver enkelt sak isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sitronmelisse
1 time siden, kaninen skrev:

Tja. Fletallet av folket ønsker nok ikke tv lisens. Eller bompenger. Men slik er det, da de må ta tøffe valg fordi de ser på  det store bildet og ikke hver enkelt sak isolert.

De på tinget ser jo ikke det store bildet, knaptnok en pixel. Sammenslåingen av Troms og Finnmark kom inn som et benkeforslag fra Frp i tolvte time og huheihvordetgår, det stemte flertallet på tinget så ja til uten noen utredning over hvor smart det er. At Frp vil legge ned Finnmark vet vi jo fra Carl Ivars glansdager, men at Høyre slengte seg med var mer overraskende.

I ettertid nå skal man merke seg at Høyre gradvis har gått fra å forsvare regionreformen til å åpent si at regionreformen egentlig ikke er noe DE ønsker seg. Noen har fått jævlig kalde føtter. Og jeg tipper det har noe med førsteutkastet til rapport om hvilke oppgaver som skal legges over til de 11 regionene å gjøre. Høyre begynner å skjønne at denne reformen blir en megadyr flopp! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PussLe! skrev:

Ja jeg mener små kommuner skal ha like store rettigheter som større kommuner, jeg mener også at man i ettertid skal få protestere mot et stortingsvedtak. Vi bor tross alt i et demokrati, jeg mener ha hørt våre politikere hyllet dette under 17. mai men det var vel kanskje bare en drøm?

Kan du fortelle meg hvilke KOMMUNER du mener har blitt slått sammen ifm at det lages nye FYLKER? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Salvie skrev:

At Stortinget skal tvinge folket til noe blir helt feil. Men det har vel vært litt uenigheter rundt spørsmålet om avstemningene i kommunene har foregått på riktig vis og om folk har hatt nok kunnskap til å avgi en stemme i saken. 

Så lenge landet er inndelt burde en riktig folkeavstemning være tungtveiende i en slik sak. Jeg tror egentlig ikke folk er klare for en ny verdensregjering riktig enda.

Så angår ikke dette bare dem, men hele landet. Det er felles midler som blir brukt, og hvordan pengene blir fordelt i så måte blir opp til Stortinget å avgjøre. 

Demokrati handler også om å respektere fellesskapet. I Norge har vi stemt frem partier som helt åpent ønsker en reform, og for at det skal fungere, må også Finnmark være med på den. 

Dette er ikke noe som et lyn fra klar himmel. Reformen har vært et av Høyres viktigste saker de siste årene, og de andre borgerlige partiene er med. Selv Ap var for reformen under valgkampen, men har populistisk nok valgt å skifte standpunkt nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Salvie skrev:

Jeg tenker egentlig at deres oppgave er å gjøre nøyaktig det som flertallet av folket ønsker. Men kanskje det blir feil. I såfall synes jeg Stortinget skal bestemme om de ønsker å endre styreform eller kanskje gjøre noen  justeringer i grunnloven. Direkte demokrati er vel ikke viktig i slike saker heller?

Flertallet av folket bor ikke i Finnmark. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...