Gå til innhold

Svensk valgdrama i ny fase - Löfven kan bli kastet


NordicViking

Anbefalte innlegg

Moderaternas leder Ulf Kristersson erkjenner at hans forsøk på å danne en regjering som bygger på den borgerlige Alliansen og som kan tolereres av Riksdagen, ikke har ført fram. Kristersson har bl.a. lansert en såkalt 3-2-1-løsning, hvor enten tre, to eller bare ett parti fra Alliansen sitter i regjeringen. Kristdemokraterna er klare til å akseptere alle disse løsningene, mens Centern og Liberalerna sier klart nei til alle løsninger som er avhengig av støtte fra Sverigedemokraterna i Riksdagen.

Talmann Andreas Norlén, Riksdagens leder, vil allerede mandag ha nye møter med de øvrige sju partiene og tar sikte på å sende stafettpinnen videre samme dag. Det kan bety at Socialdemokraternas leder Stefan Löfven nå får sonderingsoppdraget. 

Det er grunn til å tro at denne prosessen vil trekke ut, og det er ikke utenkelig at det ender med nyvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, NordicViking said:
 

Moderaternas leder Ulf Kristersson erkjenner at hans forsøk på å danne en regjering som bygger på den borgerlige Alliansen og som kan tolereres av Riksdagen, ikke har ført fram. Kristersson har bl.a. lansert en såkalt 3-2-1-løsning, hvor enten tre, to eller bare ett parti fra Alliansen sitter i regjeringen. Kristdemokraterna er klare til å akseptere alle disse løsningene, mens Centern og Liberalerna sier klart nei til alle løsninger som er avhengig av støtte fra Sverigedemokraterna i Riksdagen.

Talmann Andreas Norlén, Riksdagens leder, vil allerede mandag ha nye møter med de øvrige sju partiene og tar sikte på å sende stafettpinnen videre samme dag. Det kan bety at Socialdemokraternas leder Stefan Löfven nå får sonderingsoppdraget. 

Det er grunn til å tro at denne prosessen vil trekke ut, og det er ikke utenkelig at det ender med nyvalg.

Jeg kan ikke se noe spill for galleriet av Moderaternas Ulf, S og Center har satt seg på bakbeina. Siden Anna kan ikke samarbeide med partifeller eller andre partier så blir ny valg. Når det blir er etter M, SD og S ønsker det omtrent i dags situasjon, som er til SD fordel. 

Jeg garanterer at det kommer til å bli en mobil som tar opp nesten alt på valg lokalet denne gangen siden så mye rart foregikk sist valg. 

Jeg satser på Januar om jeg skulle gjette om det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Centern og Liberalerna er klare på at de ikke ønsker å styre med støtte fra SD, ei heller støtte M og KD siden en slik regjering også trenger støtte fra SD, og siden SD ikke vil støtte en regjering som ikke vil snakke med dem, så kan det ikke bli noen borgerlig regjering med dette parlamentariske grunnlaget. Det hjelper ikke om M lander på å snakke med SD, siden de ikke har flertall sammen, det vil bare støte sentrumspartiene lenger unna.

Eneste mulighet for å unngå nyvalg er om Centern eller Liberalerna støtter en S-ledet regjering, noe som heller ikke synes å være særlig realistisk. Ikke akkurat nå, men det kan selvsagt bli det på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:
 

https://www.dagbladet.no/nyheter/hun-stanset-jimmie-akesson-ved-en-historisk-tabbe-kan-hun-gi-lfven-makta-tilbake/70318240

Jeg må nok gi Dagbladet en pris for den mest vinklete artikkelen i fra en annen dimensjon. At noen tar dem seriøst lengre er en gåte for meg.  

Det må være et kroneeksempel på politisk skittentspill. Eller sabotasje om du vil fra mikropartiene (noe vi ser også i Norge). Men det høres ut som at Centern vil desperat miste velgere til andre borgerlige partier og de kan absolutt gjøre det. Jeg synes det er nesten komisk at Annie L. vil bidra til at Sossarna får regjeringsmakt igjen.

Bare for å ekskludere landets tredje største parti. Det er ikke til å tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Hamhamham said:
Eneste mulighet for å unngå nyvalg er om Centern eller Liberalerna støtter en S-ledet regjering, noe som heller ikke synes å være særlig realistisk. Ikke akkurat nå, men det kan selvsagt bli det på sikt.

Centern og Liberalene støttet en S-ledet regjering i Malmø. Og i Malmø var SD villig til å gi Alliansen støtte gratis.

Jeg ser det som høyt sannsynlig at Centeren og Liberalene vil støtte en S-ledet regjering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Camlon skrev:
 

Centern og Liberalene støttet en S-ledet regjering i Malmø. Og i Malmø var SD villig til å gi Alliansen støtte gratis.

Jeg ser det som høyt sannsynlig at Centeren og Liberalene vil støtte en S-ledet regjering. 

Malmø er ikke et land, og har ingen regjering. I lokalpolitikken kan så mangt skje.

C og L har intet til felles med S, annet enn feminisme og antirasisme. Å tro de vil støtte en S-ledet regjering uten videre er tvilsomt, det er klart velgerne til de to partiene overhodet ikke ønsker noe sånt. Men vi får se, noe må det jo bli til slutt.

Endret av Hamhamham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Hamhamham said:
 

Malmø er ikke et land, og har ingen regjering. I lokalpolitikken kan så mangt skje.

C og L har intet til felles med S, annet enn feminisme og antirasisme. Å tro de vil støtte en S-ledet regjering uten videre er tvilsomt, det er klart velgerne til de to partiene overhodet ikke ønsker noe sånt. Men vi får se, noe må det jo bli til slutt.

De har mer til felles med S, miljøpolitikk, liberal asylinnvandring, anti-SD, mer penger til familier. De vil også ha makt, og det kan de få igjennom S. S vil ha økt skattenivå, og C har ingen problemer om det gjøres igjennom miljøskatter.

C vil klare seg fint. Mange av C sine velgere er sentrumsvelgere som sympatiserer med MP og bønder som fortsatt tror de er et bondeparti. De kommer også til å få nye venstrevridde velgere om de bytter side.

Det er verre for L, enten isolerer de seg selv eller så skyter de seg selv i foten og støtter en S-ledet regjering.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Camlon skrev:
 

De har mer til felles med S, miljøpolitikk, liberal asylinnvandring, anti-SD, mer penger til familier. De vil også ha makt, og det kan de få igjennom S. S vil ha økt skattenivå, og C har ingen problemer om det gjøres igjennom miljøskatter.

C vil klare seg fint. Mange av C sine velgere er sentrumsvelgere som sympatiserer med MP og bønder som fortsatt tror de er et bondeparti. De kommer også til å få nye venstrevridde velgere om de bytter side.

Det er verre for L, enten isolerer de seg selv eller så skyter de seg selv i foten og støtter en S-ledet regjering.

Det C og S har til felles er det som ødelegger mest for Sverige. Går de to sammen i regjering kan man trygt erklære Sverige for kapitulert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For to uker siden fikk leder av Socialdemokraterna Stefan Löfven i oppdrag å finne et nytt svensk regjeringsalternativ, men sier nå på en pressekonferanse at han ikke har lyktes med dette, og gir opp forsøket på å danne ny regjering.

Dermed er det opp til Riksdagens leder å gi regjeringsoppdraget videre, eller i siste instans skrive ut nyvalg. Etter som ingen ser ut til å bli enige, så tyder det på at det går mot nyvalg i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, NordicViking skrev:
 

For to uker siden fikk leder av Socialdemokraterna Stefan Löfven i oppdrag å finne et nytt svensk regjeringsalternativ, men sier nå på en pressekonferanse at han ikke har lyktes med dette, og gir opp forsøket på å danne ny regjering.

Dermed er det opp til Riksdagens leder å gi regjeringsoppdraget videre, eller i siste instans skrive ut nyvalg. Etter som ingen ser ut til å bli enige, så tyder det på at det går mot nyvalg i Sverige.

Det var jo som forventet når alle later som om SD og deres velgere ikke finnes. Nå får SD enda større oppslutning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 10/11/2018 at 1:34 PM, ElinX0Xpoliti said:

Nei, Annie er faktisk verre enn Løfen og har altfor mange gaffer til å bli statsminister. I så fall blir det megetkort siden hun ikke kan samarbeide med M eller SD, siden hun må da erklære "TABULA RASA" og gå reforme partiet hennes slik dette blir mulig. 

I min personlige mening så lever hun altfor langt inne i ekkokammer land og mangler folkeskikk og folkevett i debattene. Jeg har like stor tiltro til at hun klarer den stillingen som jeg har Marie Simonsen sier et godt ord om Gutter og Menn på twitter.   


I Dagblekka - papirutgaven i dag, står det i helsides artikkel med overskriften "Annie kan bli den nye statsministeren". (ikke ordrett).

Nettutgaven er annerledes.
https://www.dagbladet.no/nyheter/akkurat-na-sitter-hun-pa-hele-makta/70456868

 

181114 Några röster i Swebbtv om Annie Lööf och alliansen inför valet
https://www.youtube.com/watch?v=bv1DsHEJuzk

 

 

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Da har Annie kastet enda en regjering siden hun bokstavelig ikke vet hva hun gjør. Annie burde gi seg nå, det komiske forsvant for noen måner siden. 

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/stefan-lofven-rapporterar-till-riksdagens-talman-i-dag/

Jeg spår ny valg om 30-40 uker fra nå. Noe som "7 kløveren" desperat ikke ønsker. 

Endret av ElinX0Xpoliti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Sverige er et skritt nærmere nyvalg, men jeg tror det når jeg ser det.

Hvis ikke det blir innført skjulte avlukker hvor ingen ser hvilken stemmeseddel man tar, så blir det ikke noe annet resultat. Nyvalg eller ikke nyvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ops2 skrev:

Ja, Sverige er et skritt nærmere nyvalg, men jeg tror det når jeg ser det.

Hvis ikke det blir innført skjulte avlukker hvor ingen ser hvilken stemmeseddel man tar, så blir det ikke noe annet resultat. Nyvalg eller ikke nyvalg.

Jeg har ikke fått med meg eventuelle planer om å innføre hemmelig valg i Sverige, så jeg forventer omtrent likt resultat. Eventuelt at det blir enda mer valgfusk for å senke SDs endelig oppslutning enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 hours ago, Drizzt said:

Jeg har ikke fått med meg eventuelle planer om å innføre hemmelig valg i Sverige, så jeg forventer omtrent likt resultat. Eventuelt at det blir enda mer valgfusk for å senke SDs endelig oppslutning enda mer.

Jeg finner ikke igjen stedet jeg leste det nå, så jeg kan ikke linke. Jeg leste at Sverige måtte endre noen ting etter kritikk fra OSCE, og de endringene skal tre i kraft fra 2019.

Valgsedlene skal ikke settes inn i avlukker som i Norge, men det skal settes opp skjermbrett rundt valgsedlene. Kun en i gangen skal gå inn og ta valgsedler, og det blir ikke adgang for noen til å stå og glo på de som henter stemmesedler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ops2 skrev:

Jeg finner ikke igjen stedet jeg leste det nå, så jeg kan ikke linke. Jeg leste at Sverige måtte endre noen ting etter kritikk fra OSCE, og de endringene skal tre i kraft fra 2019.

Valgsedlene skal ikke settes inn i avlukker som i Norge, men det skal settes opp skjermbrett rundt valgsedlene. Kun en i gangen skal gå inn og ta valgsedler, og det blir ikke adgang for noen til å stå og glo på de som henter stemmesedler.

Det høres ut som et bedre alternativ enn dagens ordning. Selv svenskene må kunne forstå at hemmelig valg vil føre til større oppslutning for SD, så vi får se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ops2 skrev:

Jeg finner ikke igjen stedet jeg leste det nå, så jeg kan ikke linke. Jeg leste at Sverige måtte endre noen ting etter kritikk fra OSCE, og de endringene skal tre i kraft fra 2019.

Valgsedlene skal ikke settes inn i avlukker som i Norge, men det skal settes opp skjermbrett rundt valgsedlene. Kun en i gangen skal gå inn og ta valgsedler, og det blir ikke adgang for noen til å stå og glo på de som henter stemmesedler.

Det kom mye kritikk etter valget.

https://www.tv2.no/a/10072489/

Endret av NordicViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, NordicViking said:

Det kom mye kritikk etter valget.

https://www.tv2.no/a/10072489/

Takk for den linken, det sier noe om det jeg har lest et annet sted:

Quote

– Har Sverige planer om å endre praksisen med å ha sedler liggende åpent?

– Ja, det vil bli endret, svarer han.

Det er likevel ingen garanti for at det vil bli endringer før et eventuelt nyvalg, jeg stoler ikke på det svenske valgsystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...