Gå til innhold

Svensk valgdrama i ny fase - Löfven kan bli kastet


NordicViking

Anbefalte innlegg

Sveriges jakt på en ny regjering går inn i en ny fase når Riksdagen samles mandag. Samtidig kan statsminister Stefan Löfvens dager være talte. Første post på programmet er at de folkevalgte i Riksdagen skal stemme fram en ny 'talmann', posisjonen som tilsvarer vår stortingspresident. Det skjer klokken 11 mandag. Det er viktig hvem Riksdagen velger, fordi 'talmannen' har ansvaret for å forsøke å finne en ny statsminister. 'Talmannen' har fire forsøk på å foreslå en statsminister, og dersom ingen av forslagene får tilslutning skal det holdes nyvalg innen tre måneder.

Spenningen ble utløst lørdag da Sverigedemokraterna opplyste at de ville stemme på Moderaternas Andreas Norlén som ny 'talmann'. Så gjenstår det å se hva den borgerlige Alliansen gjør. Dersom 'talmannen' nå blir Norlén, og ikke Socialdemokraternas Åsa Lindestam, så kan det være en pekepinn på at Löfvens dager som statsminister er talte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er hva jeg tror vil skje. 

1. Stefan Löfven blir kastet av riksdagen
2. Talmannen foreslår Ulf Kristersson som statsminister. 
3. Ulf Kristersson feiler, fordi SD vil ikke støtte en regjering hvor de ikke får innflytelse og C og L nekter å samarbeide med SD.
4. Talmannen gir oppgaven til Stefan Löfven som inviterer C og L til samtaler. 
5. For å unngå nyvalg, og for å få innflytelse så sier C og L ja. 

Det betyr at Socialdemokraterna vil danne regjering sammen med C og L. For Socialdemokraterna så er dette fantastisk, mens for Moderaterna så er dette en katastrofe. De kan ikke gå ut og si at de vil samarbeide med SD uten å miste velgere, men de må samarbeide med SD for å få makt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan skje nå, @Camlon har et bra scenario og er troverdig. Men vi har Anna ifra Centerparti og Fridolin som er kjente for ikke helt være stabile og vite hva de snakker om eller gjør. Når man har Stefan, Anna og Fridolin i bildet så blir det mye søl og krangling, det er liksom ikke noen voksene i rommet. Stefan kan ikke samarbeide med SD siden han har sagt at han kommer ikke til å samarbeide med nazistene og rasistene. Så det blir SD og Moderatene da ser det ut for meg, og S og M kommer til kjempe nebb og klør for ikke ha ny valg. 

Så hva som kommer til å faktisk til skje tilslutt blir enten en bakrom avtale med SD eller Nyvalg.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annie Lööf er tiltenkt rollen som statsminister i Sverige.

Dette er påstått helt seriøst i nett-diskusjoner over et år år nå, etter at Annie (get your gun) var invitert til Bilderberg-møtet.
Det er relativt tydelig mønster i hvem som blir statsminister og eller andre poster ut fra hvem som har vært på BB-møtene, og en viss Wallenberg-familie er involvert i denne riggingen.

Så vi venter og ser hva som skjer.

Og med alt stemmejukset under svenskevalget er det ikke noen grunn til å tro at ting går i nærheten av riktig for seg.

Annie er etter hva jeg skjønner veldig villig til å slippe inn millioner av "flykninger" og derfor er hun ikke spesielt populær blant enkelte. Barcelona-avtalen hvor europa er solgt til araberlandene står klart i bakhodet på mange. Planen følges av kreftene bak kulissene.

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av Ms velgere vil samarbeide med SD hvis det er det som skal til for å komme i regjering. Faktisk var det lite gran over halvparten. Hører Ms ledelse på dem, blir det lett en regjering med flertall. Den største kamelen Alliansen må svelge er å la SD bestemme asyl- og innvandringspolitikken.

 

@slask hvilken Barcelona-avtale viser du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 15.28, NordicViking skrev:

Det er viktig hvem Riksdagen velger, fordi 'talmannen' har ansvaret for å forsøke å finne en ny statsminister. 'Talmannen' har fire forsøk på å foreslå en statsminister, og dersom ingen av forslagene får tilslutning skal det holdes nyvalg innen tre måneder.

Da er den svenske konstitusjonen annerledes på dette punktet enn den norske, for i Norge sitter regjeringen til den velger å gå av eller får flertallet i Stortinget i mot seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moderaternas Andreas Norlén ble som ventet valgt til ny leder i riksdagen i dag - med 210 stemmer. Åsa Lindestam (S), som var Socialdemokraternas kandidat, er samtidig valgt til første nestleder. Moderaternas leder Ulf Kristersson sa mandag at Alliansen så fort som mulig vil holde den obligatoriske statsministeravstemningen for å avsette den nåværende sosialdemokratiske statsministeren Stefan Löfven. På spørsmål om det kan skje allerede tirsdag, svarer han at "det er ingen grunn til å vente".

Men for at Moderaternas leder Ulf Kristersson skal bli ny statsminister, så trenger Alliansen støtte fra Sverigedemokraterna. Skal bli interessant å se hvordan dette utspiller seg de nærmeste dagene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering. Virkelig spennende, ja! Går Alliansen for å regjere i mindretall, er de utrolig mye mer sårbare. Spennende å se hvilken rolle SD kommer til å ha denne gangen når de er på vippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 19.57, Drizzt skrev:

Halvparten av Ms velgere vil samarbeide med SD hvis det er det som skal til for å komme i regjering. Faktisk var det lite gran over halvparten. Hører Ms ledelse på dem, blir det lett en regjering med flertall. Den største kamelen Alliansen må svelge er å la SD bestemme asyl- og innvandringspolitikken.

 

@slask hvilken Barcelona-avtale viser du til?

Søk opp Barcelona declaration 1995 og se hva du finner.
Jeg postet fem linker, men innlegget ble fjernet (ryddet).


 

Innlegget er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med. 

Endret av Olava
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederen for Kristdemokraterna, den norskættede Ebba Busch Thor, sier til SVT at hun er klar til danne regjering, selv om det er med støtte fra Sverigedemokraterna. Nå spørs det hva resten av Alliansen sier.

Endret av NordicViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/25/2018 at 6:52 PM, NordicViking said:

Lederen for Kristdemokraterna, den norskættede Ebba Busch Thor, seier til SVT at hun er klar til danne regjering, selv om det er med støtte fra Sverigedemokraterna. Nå spørs det hva resten av Alliansen sier.

Tror du at partiene kommer til å "normalisere" forholdet SD nå, i den forstand å mye opp retorikken til dem? Ganske sikker på at S kommer til å kaste verbale steiner når de kan, og sabotere SD og M når de kan. Ebba virker ganske nøytral i svensk politikk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ElinX0Xpoliti said:

Tror du at partiene kommer til å "normalisere" forholdet SD nå, i den forstand å mye opp retorikken til dem? Ganske sikker på at S kommer til å kaste verbale steiner når de kan, og sabotere SD og M når de kan. Ebba virker ganske nøytral i svensk politikk.  

Egentlig tror jeg ikke noen tar SD inn i varmen. Jeg er så skuffet over Sverige. Det har vært noe valgfiffel, men den store nedturen kom fra svenske velgere selv, som feiget ut når det ble alvor.

Jeg ser ikke bort fra at det blir samarbeid mellom alle partiene for å holde SD ute.

Muligens det blir nyvalg men... jeg tror ikke det. Hadde vært kult å se on resultatet ble annerleders.

How do we sleep while our beds are burning, sang Midnight Oil. Jeg vet ikke, men kanskje de skulle spurt svenskene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ops2 said:

Egentlig tror jeg ikke noen tar SD inn i varmen. Jeg er så skuffet over Sverige. Det har vært noe valgfiffel, men den store nedturen kom fra svenske velgere selv, som feiget ut når det ble alvor.

Jeg ser ikke bort fra at det blir samarbeid mellom alle partiene for å holde SD ute.

Muligens det blir nyvalg men... jeg tror ikke det. Hadde vært kult å se on resultatet ble annerleders.

How do we sleep while our beds are burning, sang Midnight Oil. Jeg vet ikke, men kanskje de skulle spurt svenskene.

Jeg skal si en ting om det blir nyvalg så blir det over liket til S for å si det sånn, desember-overkomsten er ikke mulig med 18% til SD med mindre de gjør det ulovlig eller forandre regler slik at de effektivt blir sperret ute.

Vi får se hva som skjer, det virker som det noe forandringer i retorikken ifra M og K. Men jeg tror de ikke myker opp, siden det får dem til å virke svak. Bare late som ingen ting virker det som er normalen i Sverige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.9.2018 den 22.46, Olava skrev:

Tråden er ryddet for innhold Kvinneguiden ikke ønsker å assosieres med. 

Olava, mod. 

Er det "no-platforming" som også har gjort sitt inntog i Norge?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ops2 skrev:

Egentlig tror jeg ikke noen tar SD inn i varmen. Jeg er så skuffet over Sverige. Det har vært noe valgfiffel, men den store nedturen kom fra svenske velgere selv, som feiget ut når det ble alvor.

Jeg ser ikke bort fra at det blir samarbeid mellom alle partiene for å holde SD ute.

Muligens det blir nyvalg men... jeg tror ikke det. Hadde vært kult å se on resultatet ble annerleders.

How do we sleep while our beds are burning, sang Midnight Oil. Jeg vet ikke, men kanskje de skulle spurt svenskene.

Ja, isolert sett gjorde Sverigedemokratene en dundrende valgsuksess, og var utvilsomt valgets store vinner, men det var likevel skuffende lite i et land med så alvorlige innvandringsproblemer som Sverige.

Men det er svensker vi snakker om her, et folk hvis kultur har en enormt mye sterkere sosialtvangsskrue enn det nordmenn har. Det er deres store svakhet i dag, men i tidligere tider har det vært deres store styrke, og da tenker jeg spesielt på den svenske stormaktstiden - som ikke hadde vært mulig uten autoritetstroen til det svenske folk.

Likevel, tidens tegn er at ting begynner å endre seg over hele den hvite verden, inkludert Sverige, og da kan svenskenes kultur fort vise seg å bli deres store styrke igjen. Mange, inkludert meg selv, tenker gjerne at det er leit at det er så lite opposisjon i svenskene, men på den annen side blir det også lite opposisjon i svenskene hvis og når pendelen snur.

Endret av Opplyst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Blir det Annie?
https://newsvoice.se/2018/10/blir-annie-loof-sveriges-nasta-statsminister/

"DEBATT. Annie Lööf är kanske den politiker som har den största intentionen att sänka Sverige som nation genom massinvandring. Hon har 2011 på TV sagt att vi utan problem kan ta emot minst 30 miljoner invandrare till. Senare blev hon inbjuden till Bilderbergsgruppens möte 2017. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, slask said:

Blir det Annie?

Nei, Annie er faktisk verre enn Løfen og har altfor mange gaffer til å bli statsminister. I så fall blir det megetkort siden hun ikke kan samarbeide med M eller SD, siden hun må da erklære "TABULA RASA" og gå reforme partiet hennes slik dette blir mulig. 

I min personlige mening så lever hun altfor langt inne i ekkokammer land og mangler folkeskikk og folkevett i debattene. Jeg har like stor tiltro til at hun klarer den stillingen som jeg har Marie Simonsen sier et godt ord om Gutter og Menn på twitter.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...