Gå til innhold

Hvor mange kvinner her er hovedforsørger i husholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har jeg høyest utdannelse, jobber mest og tjener ca dobbelt så mye som han. 

Vi eier huset sammen, felles økonomi, og felles barn.

Jeg har ansvaret for husarbeid og å følge opp barna, lage alt av mat, all klesvask...egentlig ALT....sukk... fordi jeg er jo så flink til å organisere, holde oversikt, planlegge og få ting gjort. Og derfor tok jeg en høyskoleutdanning og videreutdanninger, jobber hardt og tjener godt....og da er en jo SÅÅÅÅ flink, så da faller reste på meg. 

Og så må jeg for all del ikke glemme å bestille time for service på bilen hans, for jeg hører at det er tid for å skifte hjullager, så det kan jeg be om å få gjort samtidig....bør jeg få skiftet begge samtidig, selv om det bare er høyre fremme som skurrer? Skulle blitt bilmekaniker kanskje, eller tatt et kurs 🤔

Noen «flinke piker» som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 4db5c...d94

Joda, samme her. Kan ikke gå fra ham heller da vi har tre unger og jeg har null nettverk. 

Anonymkode: c248c...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg eier leiligheten, men han er høyest utdannet (doktor vs. bachelor) og tjener mest. Vi deler helt likt på alt av utgifter. 

Anonymkode: 4fd47...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg har lengre og muligens bedre utdannelse en mannen min.

- Vi jobber begge to, men jeg tjener mye mer.

- Jeg eier hus og alt annent vi har kjøpt "sammen".

Vi bidrar økonomisk, jeg er hovedforsørger, men det kan fort snu seg, så jeg tenker ikke mye på det. Mannen min jobber mye, men er samtidig en fantastisk pappa for sønnen vår, i hjemmet bidrar vi likt med vasking og matlagning. Jeg styrer det økonomsike, han overfører det meste av lønnen sin til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama har to doktorgrader, jeg har bare én, så det stemmer. Likevel tjener jeg tre ganger så mye. Jeg har latt henne eie leiligheten, slik at hun kan føle seg som en moderne kvinne. Dermed har jeg frigjort kapital til å investere i mer innbringende prosjekter. Delvis derav så mye høyere inntekt.

Men å føle seg frigjort har jo også en verdi for noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme utdanning, jeg tjener hakket mer enn ham (vært ferdig utdanna lenger enn ham). Eier like mye av bolig og bil, og betaler likt på faste utgifter. 

Anonymkode: f906c...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener mest, og har høyere utdanning enn mannen min. Nå skal det sies at han er flink med huslige sysler, og tror vi føler oss ganske likestilte begge to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har høyest utdannelse og best lønn, jeg har bidratt mer i EK ved huskjøp men vi bidrar like mye etter hver vår evne. Jeg vil ikke kalle meg hovedforsørger, jeg er like avhengig av min mann til å opprettholde livsstilen vi har tilegnet oss og standarden vi lever i. Jeg hadde måtte nedgradert ved et brudd, det samme med han. Jeg føler vi er likestilt selv om utdanningen- og lønnslippene viser forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg tjener ca 350 000 mer enn han, men han hadde mer egenkapital ved huskjøp. Foruten huslån deler vi alle utgifter likt. Han er mer huslig enn meg, men det er av eget valg. Vi er nok ganske likestilt.

Anonymkode: 2626d...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
På 23.9.2018 den 15.23, AnonymBruker skrev:
 

Stemmer her også men aldri igjen om jeg lar en fyr snylte på meg. Lærte av den naiviteten og blinde forelskelsen forrige gang. Nå settes det klare rammer for bidrag til boutgifter og sambruksutgifter og ikke noe jeg ikke "tør" å kreve fordi han har det vanskelig og jeg vil være omsorgsfull. 

Anonymkode: e1145...254

Har gjort samme erfaring og tatt samme lærdom som deg. M(51)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 21.48, AnonymBruker skrev:
 

Her har jeg høyest utdannelse, jobber mest og tjener ca dobbelt så mye som han. 

Vi eier huset sammen, felles økonomi, og felles barn.

Jeg har ansvaret for husarbeid og å følge opp barna, lage alt av mat, all klesvask...egentlig ALT....sukk... fordi jeg er jo så flink til å organisere, holde oversikt, planlegge og få ting gjort. Og derfor tok jeg en høyskoleutdanning og videreutdanninger, jobber hardt og tjener godt....og da er en jo SÅÅÅÅ flink, så da faller reste på meg. 

Og så må jeg for all del ikke glemme å bestille time for service på bilen hans, for jeg hører at det er tid for å skifte hjullager, så det kan jeg be om å få gjort samtidig....bør jeg få skiftet begge samtidig, selv om det bare er høyre fremme som skurrer? Skulle blitt bilmekaniker kanskje, eller tatt et kurs 🤔

Noen «flinke piker» som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 4db5c...d94

Nei, gudskjelov. 

Og dette driver du med fordi?

Anonymkode: 712e7...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå bor jeg alene med barn på halv tid, så er definitivt hovedforsørger. Men planen er å bli samboer om et års tid, og jeg tjener mer enn han pr i dag. Men så vil jo jeg ha større utgifter i forhold til barna, da han bare har 1 barn, så tenker det vil gå opp i opp. Han er typen som heller bidrar mer enn han må på alle fronter, så har null bekymringer der.

I mitt tidligere ekteskap tjente vi likt og bidro stort sett likt økonomisk. Jeg hadde hovedansvar for unger, husarbeid og hage, han for bilene og rent vedlikehold på huset. Men han bidro med husarbeid også, når jeg ba om det. Og på oppfølging av unger, når jeg ba om hjelp. Går litt så som så med det siste nå hos han da jeg ikke gidder å passe på for han lengre. bare leit å se at det går utover ungene. Men han må jo lære etter hvert. Tror vi kvinner har lett for å være litt for flinke til å ta ansvar for alt sånt, og da gidder ikke mannfolka prøve.

Anonymkode: 98a45...7ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge høyere utdannelse, eide alt 50-50 da vi ble gift, og tjener nesten helt likt. Også på hjemmebane gjør vi akkurat like mye. 

Jeg dro lasset økonomisk da han tok tre år med doktorgrad (1/3 av normal lønn). Han dro lasset økonomisk da jeg tok etterutdanning. Vi har vært sammen halve livet, så har et avslappet forhold til mitt og ditt. 

Anonymkode: 781e5...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hovedforsørger når jeg var gift og er definitivt hovedforsørger nå som enslig mor.

Anonymkode: ba34d...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, gudskjelov. 

Og dette driver du med fordi?

Anonymkode: 712e7...de2

Følelser, vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 21.48, AnonymBruker skrev:
 

Her har jeg høyest utdannelse, jobber mest og tjener ca dobbelt så mye som han. 

Vi eier huset sammen, felles økonomi, og felles barn.

Jeg har ansvaret for husarbeid og å følge opp barna, lage alt av mat, all klesvask...egentlig ALT....sukk... fordi jeg er jo så flink til å organisere, holde oversikt, planlegge og få ting gjort. Og derfor tok jeg en høyskoleutdanning og videreutdanninger, jobber hardt og tjener godt....og da er en jo SÅÅÅÅ flink, så da faller reste på meg. 

Og så må jeg for all del ikke glemme å bestille time for service på bilen hans, for jeg hører at det er tid for å skifte hjullager, så det kan jeg be om å få gjort samtidig....bør jeg få skiftet begge samtidig, selv om det bare er høyre fremme som skurrer? Skulle blitt bilmekaniker kanskje, eller tatt et kurs 🤔

Noen «flinke piker» som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 4db5c...d94

Dette er jo ikke å være "flink pike". Dette er å være dørmatte.

Hvorfor i alle dager godtar du dette? Du får ingen belønning for å være selvutnevnt martyr skjønner du.

Anonymkode: 27c9a...81c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd 😊 jeg leste for ikke så lenge siden en tråd om at kvinner bare ville ha rike menn som de kunne snylte på....er visst ikke slik allikavel..

Anonymkode: b1c7d...445

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Morsom tråd 😊 jeg leste for ikke så lenge siden en tråd om at kvinner bare ville ha rike menn som de kunne snylte på....er visst ikke slik allikavel..

Anonymkode: b1c7d...445

Det vil alltid finnes noen unntak. I tillegg skal du ikke stole på alt folk skriver på nettet. De later gjerne som om de er noen de ikke er.

Anonymkode: 2c326...140

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hovedforsørger. Mannen har startet egen bedrift og tjener minimalt med penger foreløpig. Han var arbeidsledig og for stolt til å ga på nav før dette. :sukk: men vi klarer oss fint. Og ser at bedriften hans går bedre og bedre, så snart kan han nok ta ut litt mer lønn. 

Anonymkode: bd20a...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Morsom tråd 😊 jeg leste for ikke så lenge siden en tråd om at kvinner bare ville ha rike menn som de kunne snylte på....er visst ikke slik allikavel..

Anonymkode: b1c7d...445

Man svarer i tråder som "treffer en". 

Verken en tråd om at man ønsker seg en rik mann, eller tråd om at man forsørger mannen, vil således være representative. Skal man bruke den logikken så holder jo 100% av alle jenter på med eggløsningstester hver måned. 

Anonymkode: 781e5...be7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyest utdannelse, og en periode tjente jeg mest, men det siste året har han tjent mer enn jeg. Vil tro vi bidrar like mye økonomisk i det lange løp. Å bli forsørget over lengre tid er ikke noe for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...