Gå til innhold

Hvor mange kvinner her er hovedforsørger i husholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får en følelse av at det blir mer og mer vanlig at det er vi kvinner som eier leiligheten, som har høyest utdannelse og best betalt jobb. Det stemmer for meg. Er vi flere? Hvordan fungerer det for deg? 

Anonymkode: 32290...d40

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer her også men aldri igjen om jeg lar en fyr snylte på meg. Lærte av den naiviteten og blinde forelskelsen forrige gang. Nå settes det klare rammer for bidrag til boutgifter og sambruksutgifter og ikke noe jeg ikke "tør" å kreve fordi han har det vanskelig og jeg vil være omsorgsfull. 

Anonymkode: e1145...254

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyest utdannelse og inntil nylig den som tjente best. Nå har mannen min fått ny jobb og vi tjener ca like mye. Huset eier vi sammen.

Det har fungert ganske greit her, men lønnsgapet har aldri vært veldig stort. Vi hadde ikke felles økonomi eller eide hus før han fikk lik lønn som meg. Han betalte halvparten av husleie/strøm og jeg betalte resten av fellesutgiftene. Vi hadde kun 1 barn på denne tiden.

Anonymkode: 984f1...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe høyere utdanning og tjener en god del mer enn ham nå, men jeg synes det blir feil å kalle meg hovedforsørger. Det kan snu, og plutselig kan han være den som drar inn mest penger. Vi eier alt sammen og har felles økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Q1Jeg har høyest utdannelse, men han har alltid tjent best. Etter innskrenking på hans jobb, ble han arbeidsledig. Dessverre ble han av arbeidsgivere ansett som for gammel, og etter 2 år på aap, er han nå uten inntekt. Jeg forsørger oss, vi eier alt sammen. Vet han ville gjort det samme for meg.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge videre utdannelse, men han valgte nok en mer "fornuftig" utdannelse enn meg, så han tjener mye mer enn meg. Når det er sagt bidrar jeg mye i % (av min lønn), men det blir allikevel langt lavere sum i kr. da han tjener så mye mer enn meg. Hos min søster er det omvendt, hun og mannen har samme utdannelse, men der er det hun som tjener mest. 

Anonymkode: a20e6...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, dette er vanskelig.  Hos meg så er det dessverre meg som er hoved og eneste forsørger.

Dette er nok pga at min hund er alt for lat for å jobbe..

For et liv..

Ha en riktig god helg 😂😂😂

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier huset og bidrar mest i forhold til husholdnings utgifter. Vi tjener ca likt, men han betaler mye i bidrag og har derfor mindre å bidra med her hjemme. 

Anonymkode: 90804...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, men nå er jeg jo alene også.

Jeg har hovedomsorgen for 2 barn og far bidrar lite både med tid og penger.

 

Anonymkode: 6b41e...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber mer, tjener mer og eier mer enn mannen min. Funker fint for oss. Samt at jeg må si at jeg liker at han er hjemme og tar seg av barn og husholdning mens jeg er på jobb. Og jeg digger å komme hjem til middag på bordet! Antar jeg var mann på 50-tallet i et tidligere liv 😂

Anonymkode: fd7eb...8be

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har høyest utdannelse, men han tjener mest. Jeg eier leiligheten pga arv. Men det spiller ingen rolle, vi deler på fellesutgifter og har separat økonomi. 

Anonymkode: e0028...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok mer og mer vanlig fordi kvinner tar høyere utdannelse.

Jeg tjener mest, og eier leilighet, men jeg har jo også gjeld fra studielån og andre ting. Så jeg har ikke så mye mer å rutte med i hverdagen. 

Jeg tenker ikke på meg selv om hovedforsørger, men reint teknisk er jeg jo det akkurat nå ihvertfall, ja. 

Anonymkode: 33f16...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vært hovedforsørger i vår familie. Det er også jeg som eier boligen. Dette har vært et problem i forholdet vårt i mange år, for det var ikke dette jeg drømte om. Jeg ønsket en partner som jeg eide sammen med meg, og som dro lasset sammen med meg. Et fullt og helt VI! Det var greit at han tjente mindre enn meg, og derfor bidro mindre enn meg, men det har vært særdeles ujevnt fordelt her. Han har opp gjennom årene kostet meg langt mer enn han har bidratt med. 

Nå har jeg imidlertid alliert meg med situasjonen. Vi er blitt enige om hva han skal bidra med økonomisk, og han har faktisk begynt å jobbe mer, og spare penger med tanke på fremtiden. Verden går fremover! :laugh:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker82

Vi bidrar like mye til husholdningen og eier hus etc. sammen. Begge har lederjobber, men jeg tjener noen 100k mer enn han (før tjente han mer enn meg), jobber mer enn han og har høyere utdannelse enn han. Vi er i midten av 30-åra, ingen barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har høyest utdanning og tjener mest. Vi eier sammen, men jeg eier en større andel da jeg hadde mer egenkapital. Jeg betaler naturlig nok en større del av fellesutgiftene, også fordi han betaler barnebidrag.

Vi har ikke felles økonomi da vi begge har barn fra før. Tror det hadde komplisert ting unødvendig mye. Vi betaler inn til en felles konto for fellesutgifter og det fungerer veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får en følelse av at det blir mer og mer vanlig at det er vi kvinner som eier leiligheten, som har høyest utdannelse og best betalt jobb. Det stemmer for meg. Er vi flere? Hvordan fungerer det for deg? 

Anonymkode: 32290...d40

 

Vi har fagbrev begge to, men ingen av oss jobber med det vi er utdannet som. 

Han tjener en del mer enn meg, vi eier huset sammen, vi deler utgiftene 50-50. 

Siden jeg nylig har byttet yrke og derfor gått ned ganske mye i lønn har han tilbudt seg å ta på seg en større del av utgiftene, men foreløpig har jeg sagt nei til det, det er jo ikke hans ansvar at jeg valgte å gå ned masse i lønn. 

Anonymkode: 4e279...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg høyest utdannelse, jobber mest og tjener ca dobbelt så mye som han. 

Vi eier huset sammen, felles økonomi, og felles barn.

Jeg har ansvaret for husarbeid og å følge opp barna, lage alt av mat, all klesvask...egentlig ALT....sukk... fordi jeg er jo så flink til å organisere, holde oversikt, planlegge og få ting gjort. Og derfor tok jeg en høyskoleutdanning og videreutdanninger, jobber hardt og tjener godt....og da er en jo SÅÅÅÅ flink, så da faller reste på meg. 

Og så må jeg for all del ikke glemme å bestille time for service på bilen hans, for jeg hører at det er tid for å skifte hjullager, så det kan jeg be om å få gjort samtidig....bør jeg få skiftet begge samtidig, selv om det bare er høyre fremme som skurrer? Skulle blitt bilmekaniker kanskje, eller tatt et kurs 🤔

Noen «flinke piker» som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 4db5c...d94

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjener mest, gjør mest husarbeid og så å si hele logistikken med unger. Og han vil ikke en gang ha sex med meg. 

Anonymkode: c248c...e17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...