Gå til innhold

Naboen klage mye (over)


Loqman

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn er barn, det er umulig at de ikke av og til vil løpe over gulvet eller miste en leke i gulvet, gråte og kanskje få et trassanfall i ny og ned. Det er ugunstig for barn å gå med sko inne så de fleste barn bruker vel sokker inne? Å kreve at alle barn skal bo i rekkehus eller enebolig er et urimelig krav, spesielt når man bor i Oslo. 

Anonymkode: 790d6...1fb

Nå har ingen krevd at alle barn skal bo i rekkehus eller enebolig - herregud. Du skjønner vel selv at man ikke får en drøss klager og lydopptak som får styret til å skrive det brevet der, hvis det var snakk om litt løping og et trassanfall en gang i blant.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det så mange som bruker Oslo som et argument når TS bor i Moss? Se hovedinnlegget og teksten i brevet der.

H*n leier kommunalt, og vil faktisk få tilbud om en annen leilighet hvis bråket fra barna fortsetter, så det er ikke slik at en barnefamilie kastes ut på gata. Slik jeg ser det, prøver da Moss kommune å komme fram til en løsning, mens TS gir uttrykk for å være uskyldig angrepet av en vanskelig nabo.

Men hvis vi først skal snakke om Oslo og barnefamilier i blokk: jeg bor alene på en 30 kvadratmeters ettroms som jeg leier. Blokkene i området inneholder hovedsaklig ettromsleiligheter med en størrelse på 25-30 kvadratmeter. Alle er utleieleiligheter eid av ett eiendomsselskap. Jeg har ikke tall på hvor mange barnefamilier som bor her; samtlige er utenlandske, fra europeiske land og også utenfor Europa. Flere har begynt å få barn etter at de flyttet inn i hybelleilighet, så her er det svært folksomt og støyende, både i og utenfor blokkene, så og si døgnet rundt. Har bodd her i mange år, og ser at det er et økende fenomen med barnefamilier i områder som er mest egnet for voksne; enslige eller par.

Jeg har selv måttet si fra både til utleier og til barnevern når det har gått for langt - ikke for å være jævlig mot noen, men fordi mange foreldre ikke ser ut til å skjønne hva de setter i gang når de begynner å få flere barn i slike boforhold: at alle sliter, både naboer og familiene selv.

Anonymkode: e6aaf...edb

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Nå har ingen krevd at alle barn skal bo i rekkehus eller enebolig - herregud. Du skjønner vel selv at man ikke får en drøss klager og lydopptak som får styret til å skrive det brevet der, hvis det var snakk om litt løping og et trassanfall en gang i blant.

Se på innlegget jeg siterte så skjønner du hvorfor jeg nevner det. 

Anonymkode: 790d6...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som bruker Oslo som et argument når TS bor i Moss? Se hovedinnlegget og teksten i brevet der.

H*n leier kommunalt, og vil faktisk få tilbud om en annen leilighet hvis bråket fra barna fortsetter, så det er ikke slik at en barnefamilie kastes ut på gata. Slik jeg ser det, prøver da Moss kommune å komme fram til en løsning, mens TS gir uttrykk for å være uskyldig angrepet av en vanskelig nabo.

Men hvis vi først skal snakke om Oslo og barnefamilier i blokk: jeg bor alene på en 30 kvadratmeters ettroms som jeg leier. Blokkene i området inneholder hovedsaklig ettromsleiligheter med en størrelse på 25-30 kvadratmeter. Alle er utleieleiligheter eid av ett eiendomsselskap. Jeg har ikke tall på hvor mange barnefamilier som bor her; samtlige er utenlandske, fra europeiske land og også utenfor Europa. Flere har begynt å få barn etter at de flyttet inn i hybelleilighet, så her er det svært folksomt og støyende, både i og utenfor blokkene, så og si døgnet rundt. Har bodd her i mange år, og ser at det er et økende fenomen med barnefamilier i områder som er mest egnet for voksne; enslige eller par.

Jeg har selv måttet si fra både til utleier og til barnevern når det har gått for langt - ikke for å være jævlig mot noen, men fordi mange foreldre ikke ser ut til å skjønne hva de setter i gang når de begynner å få flere barn i slike boforhold: at alle sliter, både naboer og familiene selv.

Anonymkode: e6aaf...edb

Poenget er at det ikke er alle som har råd eller mulighet til å bo i rekkehus/enebolig. I innlegget jeg siterte var det skrevet med store bokstaver at TS burde bo i enebolig eller rekkehus. Nå er det veldig lite sannsynlig at det er en mulighet da TS bor i kommunalbolig. Bor i Oslo så tok min egen by som referansepunkt. Verre var det ikke. 

Anonymkode: 790d6...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er forferdelig irriterende at barn kan bråke så mye de vil, barn er barn liksom.. Jeg har klaget tusen ganger til min nabo.. Er det virkelig ok at små unger tramper og løper rundt til ALLE døgnets tider? Virker som så mange foreldre har blitt så slepphendte med oppdragelse.. Er skriking og vræling og bråk uansett hvor man befinner seg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler man ikke noe støy, så må man flytte i en enebolig. Bor man i leilighetskomplekser eller blokker, blir det gjerne noe støy. Folk må få leve, og barn bråker selvfølgelig mer enn voksne. Det er overhodet ikke noe argument uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, ukjentjente skrev:

Synes det er forferdelig irriterende at barn kan bråke så mye de vil, barn er barn liksom.. Jeg har klaget tusen ganger til min nabo.. Er det virkelig ok at små unger tramper og løper rundt til ALLE døgnets tider? Virker som så mange foreldre har blitt så slepphendte med oppdragelse.. Er skriking og vræling og bråk uansett hvor man befinner seg. 

Noen barn har diagnoser som gjør at de "bråker" mer en andre barn. Er så glad vi bor i en gammel enebolig med stor tomt og luft til naboen. :) Har selv gått opp trapper i tresko for å irritere naboen over, var tre fire år :) Løp barbeint over loftet og ned trappene. Ut og på med sko og så inn igjen i vår oppgang. :) Fikk hun som nabo senere og hun fikk litt musikk mot sitt hus. Vi var og i familie. 

Anonymkode: 27f21...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn har diagnoser som gjør at de "bråker" mer en andre barn. Er så glad vi bor i en gammel enebolig med stor tomt og luft til naboen. :) Har selv gått opp trapper i tresko for å irritere naboen over, var tre fire år :) Løp barbeint over loftet og ned trappene. Ut og på med sko og så inn igjen i vår oppgang. :) Fikk hun som nabo senere og hun fikk litt musikk mot sitt hus. Vi var og i familie. 

Anonymkode: 27f21...31c

Det er rart hvor moderne det er blitt med diagnoser. Er barnet uoppdragent, bråkete og uten evne til å oppføre seg, skal det settes en diagnose på det med en gang, slik at det kan fortsette å bråke og foreldrene kan la være å oppdra dem.

 

Noen barn er umulige, men de er ikke syke av den grunn,

Anonymkode: 73967...2d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvfølgelig avsporer KGs experter igjen.. tråden handler om en nabo som klager på bråk. Den vil avslutte med at disse barna får diagnosen asperger eller autisme... 

Anonymkode: cb6c7...756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2018 at 10:21 PM, FrodeF said:

Du skal vise hensyn HELE døgnet. Hvis det er DU som bråker er det vel ikke naboen som burde flytte til skogen... Dere som er så glad i støy får heller flytte sammen i en blokk, så kan du se hvor deilig det er med bråk hele døgnet. 

Jeg brukte å være en som ikke "likte bråk". Ikke det at jeg gjør det nå heller, liker å ha det rolig rundt meg. Men jeg skjønner når jeg bor tett at jeg må tåle et vist lydnivå fra naboer og omgivelser rundt meg. 
Men etter at vi flyttet har vi fått en nabo som klager på ALT, jeg mener absolutt ALT. Det er ukentlige henvendelser fra dem om at de hører sånn og sånn og sånn. Vi bråker jo ikke noe mer nå en der vi bodde før. Har hverken fått oss flere barn eller større lydannlegg. Men likevel klarer de å høre musa som tusler i gangen på vår side av leiligheten. 

Etter at jeg oppdaget at det finnes slike naboer, så er jeg inneforstått med at det ikke alltid er bråkerne det er noe galt med. 

(det er ikke bare lyder disse naboene klager på, det er hvor bilen vår står, hvor søppla vår står, hva vi har utenfor vår side av huset, hvor grillen vår skal stå osv.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at bråk som høres tydelig på et lydopptak faktisk er BRÅK. Erfaringsmessig har jeg opplevd at det er vanskelig å fange opp den typen lyd på et lydklipp dersom man bruker mobiltelefon - aner ikke hva som er brukt her da....? 

I tillegg mener jeg, som småbarnsmor selv, at det å være en barnefamilie ikke gir rettigheter til å bråke mer enn andre barnløse. Skal man bo så tett på hverandre, må man alle lære å ta hensyn - inkludert barna! Og på samme måte må man akseptere litt støy og lyder innimellom, men dersom man blir sittende å høre på "dunk-dunk-dunk, bang, hyl" dag etter dag etter dag forstår jeg at man blir surrete i hodet. 

Hos oss har vi hver vår sovedag i helgene, og jeg klarer da å få mine to propeller av noen barn til å være såpass stille at far får lov å sove til 10.00 selv om han ligger på soverommet i etasjen rett under stua. Uten noen spesiell støydemping mellom etasjene. Da snakker jeg med barna om hvorfor de må være stille, og de forstår det. 

Jeg har bare sett meg luta lei på sitater som at dersom man ikke tåler litt lyd kan man ikke bo i blokk eller by. Jeg tenker det er like mye andre veien.. Kan man ikke tilpasse støyen slik at naboen kan få nyte en kopp kaffe i høvelig stillhet på morgenen, så har man ingenting i blokk eller by å gjøre. 

Anonymkode: 36299...2e2

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2018 den 18.25, Example skrev:

Tåler man ikke noe støy, så må man flytte i en enebolig. Bor man i leilighetskomplekser eller blokker, blir det gjerne noe støy. Folk må få leve, og barn bråker selvfølgelig mer enn voksne. Det er overhodet ikke noe argument uansett.

Klarer man ikke å ta hensyn til de som bor over, under eller vegg-i-vegg med seg, så må man vel også flytte i en enebolig. Er ikke greit å bråke å ture frem bare fordi man har barn og bor i blokk.... 

Hilsen en småbarnsmor til noen fantastiske og støyete barn, som forøvrig har prøvd blokk-livet med naboer under og på sidene uten å få en eneste klage på at barna støyet. 

Anonymkode: 36299...2e2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker jo at bråk som høres tydelig på et lydopptak faktisk er BRÅK. Erfaringsmessig har jeg opplevd at det er vanskelig å fange opp den typen lyd på et lydklipp dersom man bruker mobiltelefon - aner ikke hva som er brukt her da....? 

I tillegg mener jeg, som småbarnsmor selv, at det å være en barnefamilie ikke gir rettigheter til å bråke mer enn andre barnløse. Skal man bo så tett på hverandre, må man alle lære å ta hensyn - inkludert barna! Og på samme måte må man akseptere litt støy og lyder innimellom, men dersom man blir sittende å høre på "dunk-dunk-dunk, bang, hyl" dag etter dag etter dag forstår jeg at man blir surrete i hodet. 

Hos oss har vi hver vår sovedag i helgene, og jeg klarer da å få mine to propeller av noen barn til å være såpass stille at far får lov å sove til 10.00 selv om han ligger på soverommet i etasjen rett under stua. Uten noen spesiell støydemping mellom etasjene. Da snakker jeg med barna om hvorfor de må være stille, og de forstår det. 

Jeg har bare sett meg luta lei på sitater som at dersom man ikke tåler litt lyd kan man ikke bo i blokk eller by. Jeg tenker det er like mye andre veien.. Kan man ikke tilpasse støyen slik at naboen kan få nyte en kopp kaffe i høvelig stillhet på morgenen, så har man ingenting i blokk eller by å gjøre. 

Anonymkode: 36299...2e2

Dette er jeg helt enig i!
Alle må tilpasse seg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Klarer man ikke å ta hensyn til de som bor over, under eller vegg-i-vegg med seg, så må man vel også flytte i en enebolig. Er ikke greit å bråke å ture frem bare fordi man har barn og bor i blokk.... 

Hilsen en småbarnsmor til noen fantastiske og støyete barn, som forøvrig har prøvd blokk-livet med naboer under og på sidene uten å få en eneste klage på at barna støyet. 

Anonymkode: 36299...2e2

Nei, men jeg kjenner godt den typen som klager på alt mulig støy. Velger man å bo i for eksempel en blokk må man kunne forvente noe støy på dagtid og kveldstid. 

Barn leker og de griner. De færreste sitter kun stille og ser på en skjerm, heldigvis. Bor man vegg i vegg med andre, kan man risikere naboer med barn. 

Minner om en tidligere roomate som i en alder av 28 år velger å flytte inn på en studentbolig for å spare penger. Han hadde lange kamper med naboer (og meg) som hadde vorspiel og liknende. 

Tåler man ingenting, så må man flytte et annet sted. Og med det mener jeg ikke at man skal akseptere alt, men at barn lager litt lyd på ettermiddagen og tidlig kvelden, det er noe man bare må tåle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av meg leide en gang en leilighet over en annen, med noen flotte naboer som klaget på alt. Ingen av de under var i jobb, og hadde to barn. De var med andre ord hjemme hele dagen. 

De fikk ikke lov til å vaske klær etter klokken 19,for da skulle minstemann sove, og de hørte maskinen under. De klaget på prating med normal stemme på kveldstid, og mest av alt klaget de på sexlyder, selv om de var stille. Det var feil om morgenen, kvelden og natta. Dama under satt til og med og skrev ned når de gjorde det, for å så ta med seg ei liste med tidspunkter og dager opp under den ukentlige diskusjonen om lydene fra overetasjen. 

De kjeftet på at de ble vekt om morgenen av skritt i overetasjen når de over stod opp for å dra på jobb, og støvsuging var også feil til alle mulige tidspunkt. 

Hvordan kan man tilpasse seg sånne mennesker. Det går rett og slett ikke. I og med at de under også eide boligen og leide ut, gjorde at dette heldigvis ikke kunne vare for lenge. Pengene ville man gjerne ha, men tegn til liv var ikke å ønske. 

Kan legge til at mine venner ikke pleier å feste, jobber mye og har hverken barn eller dyr. Skulle gjerne likt å se hvordan det ble for de under når de leide ut neste gang. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Example skrev:

Nei, men jeg kjenner godt den typen som klager på alt mulig støy. Velger man å bo i for eksempel en blokk må man kunne forvente noe støy på dagtid og kveldstid. 

Barn leker og de griner. De færreste sitter kun stille og ser på en skjerm, heldigvis. Bor man vegg i vegg med andre, kan man risikere naboer med barn. 

Minner om en tidligere roomate som i en alder av 28 år velger å flytte inn på en studentbolig for å spare penger. Han hadde lange kamper med naboer (og meg) som hadde vorspiel og liknende. 

Tåler man ingenting, så må man flytte et annet sted. Og med det mener jeg ikke at man skal akseptere alt, men at barn lager litt lyd på ettermiddagen og tidlig kvelden, det er noe man bare må tåle. 

*romkamerat*

Anonymkode: 73967...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On ‎9‎/‎21‎/‎2018 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Er begge leillighetene kommunale leilligheter? Er dette brevet skrevet av styret i borettslaget?

Anonymkode: e4d43...10a

Det er begge leillighetene kommunale leilligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2018 den 14.29, Example skrev:

Et vennepar av meg leide en gang en leilighet over en annen, med noen flotte naboer som klaget på alt. Ingen av de under var i jobb, og hadde to barn. De var med andre ord hjemme hele dagen. 

De fikk ikke lov til å vaske klær etter klokken 19,for da skulle minstemann sove, og de hørte maskinen under. De klaget på prating med normal stemme på kveldstid, og mest av alt klaget de på sexlyder, selv om de var stille. Det var feil om morgenen, kvelden og natta. Dama under satt til og med og skrev ned når de gjorde det, for å så ta med seg ei liste med tidspunkter og dager opp under den ukentlige diskusjonen om lydene fra overetasjen. 

De kjeftet på at de ble vekt om morgenen av skritt i overetasjen når de over stod opp for å dra på jobb, og støvsuging var også feil til alle mulige tidspunkt. 

Hvordan kan man tilpasse seg sånne mennesker. Det går rett og slett ikke. I og med at de under også eide boligen og leide ut, gjorde at dette heldigvis ikke kunne vare for lenge. Pengene ville man gjerne ha, men tegn til liv var ikke å ønske. 

Kan legge til at mine venner ikke pleier å feste, jobber mye og har hverken barn eller dyr. Skulle gjerne likt å se hvordan det ble for de under når de leide ut neste gang. 

 

Ja, man har den typen naboer som klager på alt. 

 Og på den andre siden har man den typen nabo som har fest annenhver helg og holder på til klokken 3 på natten og tenker at "nei, jeg er ikke en bråkete nabo og såpass må de andre tåle - de har tross alt bosatt seg i blokk". 

I denne situasjonen vet man faktisk ikke. Men jeg tenker at klage som blitt gitt med bevismateriale i en lydfil, som så legges som begrunnelse når den skriftlige advarselen gis, forteller meg at her er det faktisk snakk om noe utover "allment" bråk. Ved normale opptak, som eksempelvis gjøres med telefon, skal det en del støy til for at dette skal komme tydelig fram i ei lydfil. 

Man tar hensyn, både ene og andre veien. 

På 24.9.2018 den 14.16, Example skrev:

Nei, men jeg kjenner godt den typen som klager på alt mulig støy. Velger man å bo i for eksempel en blokk må man kunne forvente noe støy på dagtid og kveldstid. 

Barn leker og de griner. De færreste sitter kun stille og ser på en skjerm, heldigvis. Bor man vegg i vegg med andre, kan man risikere naboer med barn. 

Minner om en tidligere roomate som i en alder av 28 år velger å flytte inn på en studentbolig for å spare penger. Han hadde lange kamper med naboer (og meg) som hadde vorspiel og liknende. 

Tåler man ingenting, så må man flytte et annet sted. Og med det mener jeg ikke at man skal akseptere alt, men at barn lager litt lyd på ettermiddagen og tidlig kvelden, det er noe man bare må tåle. 

Barn kan støye ja, og barn skal støye - men ikke klokken 6 en lørdags morgen! Klokken 6 en lørdags morgen tar man hensyn og lar naboene sove, og dette er foreldrenes oppgave å lære barna. Og er det slik at barna hyler og griner, dunker i vegger og gulv, kaster fat veggimellom dagen lang - så tar man dem med seg UT på tur, på lekeland, badeland, åpen gård.. Man sitter ikke inne og gjemmer seg bak tanken "de er jo barn, så det er greit". Man skal ikke finne seg i hyling og roping fra etasjen over klokken 06.15 på søndags morgen fordi det bor barn i etasjen over, på samme måte som man ikke skal finne seg i nash klokken 04.32 natt til søndag fra etasjen under fordi naboen under er 19 år. 

Anonymkode: 36299...2e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at foreldre til barn som bråker mye gjerne slutter å høre alt bråket selv etter en stund. Hvis det er så ille at naboen har tatt opptak og de som har fått hørt opptaket er enig så tenker jeg at det mest sansynlig er litt vel mye bråk. Jeg vet om en håndfull familier med EKSTREMT bråkete unger som ikke reagerer på krangling, skriking vræling og tramping, mens de andre foreldrene sitter forferdet å ser på.

Selv om det er utenkelig for mange foreldre så er det ikke alle som liker barn og støy fra barn. Ikke dine heller selb om du mener de er verdens herligste. Andre kan ha jobber som gjør at de trenger ro på ettermiddagen eller diagnoser som gjør at de er vare på støy og lyd. Det er hjemmene deres også. Å ha migreneanfall mens det er full fest og stormende jubel i etasjen over er noe jeg ikke unner min verste fiende feks.

Jeg ville hatt skoforbud inne og gjort mer for at barna ikke skulle skråle sånn. Mest sansynlig er det noe i det som skrives. Ja - barn lager mer lyd - men det betyr ikke at bråk er helt greit

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...