Gå til innhold

Naboen klage mye (over)


Loqman

Anbefalte innlegg

Det skal være ganske høy lyd når den kommer opp som høy på et lydbånd. Her tenker jeg du rett og slett selv må dempe dere. Og finne ut hva dere gjør. Man lar ikke barn løpe inne tidlig på morgenen, ei heller slå ting i gulv.

Anonymkode: b0b0a...6c7

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 gangs klage. Stakkars naboer som til og med går til det skritt og sitte med opptager for å dokumentere støyen. Dere har tydeligvis ikke i noen grad forsøkt ta hensyn til naboer etter første klage og står nå i fare for å måtte bytte bolig om dere ikke tar denne klagen på alvor. 

Det virker noen ganger som om en del foreldre ikke er i stand til å høre barna sine og en del foreldre tendenserer til å tro at alle andre må tåle deres frie utfoldelse. Slik er det ikke og dessuten er barna mest tjent med å lære seg å ta hensyn slik at de ikke vokser opp med holdningen at jeg kan gjøre hva jeg vil. Et barn har ikke vondt av rutiner, innestemmer og det å lære å beherske seg. Som foreldre kan dere også nyte godt av det med mer fred i hjemmet og generelt mer ro rundt dere når dere er sammen med barna i ulike sammenhenger. Alle vil nyte godt av veloppdragne barn, selv om dette ser ut til å ha minst fokus hos en del småbarnsforeldre i dag. Fri utfoldelse, lite tilsyn med og alle andre er et problem ser derimot ut til å være det gjengse.

Ta grep, få kontroll på barna, snakk med naboen om at det må være noe rom for at de høres til tider. Men skotøy på og hamring/banking og hyling må da vitterlig kunne unngås for å gjøre alles hverdag bedre? 

 

 

Anonymkode: 01b0d...fb1

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, absinthia skrev:

Nå spørs det om denne naboen, virkelig har lov til å ta opp familien til Ts, uten å informere. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/veiledere/lydopptak/naar_kan_lydopptak_finne_sted/

Ts bør ihvertfall få utlevert opptakene. 

Det er heldigvis lov å ta opp i sin egen leilighet, som er det naboen til ts har gjort. At ts og ungene lager så mye leven at de er med på opptaket må de ta ansavr for selv. 

Anonymkode: 6f366...a6a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er heldigvis lov å ta opp i sin egen leilighet, som er det naboen til ts har gjort. At ts og ungene lager så mye leven at de er med på opptaket må de ta ansavr for selv. 

Anonymkode: 6f366...a6a

Så om jeg har tilstrekkelig godt utstyr, er det greit at jeg står i huset mitt og tar opp lyd og samtaler fra de som går forbi, uten å informere dem? 

Det er kjempelett å mikse og trikse med lydopptak og påstå at det er « den bråkete naboen» , derfor bør Ts uansett få utlevert dette. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn lager lyd, man kan ikke kontrollere all lyd uten å totalt passivisere barnene. Barn er barn og jeg tviler sterkt på at barnene kan ha sprunget rundt i huset med sko på. De sover jo på disse klokkeslettene som er hoved emnet. Om morgenen derimot er det travelt med små barn. Du kan ikke få små barn til å bare holde kjeft fordi det passer ikke naboen. Hallo! En ting er en 13åring som kan beherske seg men de må være himla ubehagelige folk som sitter å klager på at en barnefamilie med 3barn fra 13 og ned lager støy. Snakk om å ha mangel på innsikt på hvordan mennesker i de ulike aldersgruppene fungerer. Høres ut som en ubehagelig nabo som bare er ute på kvalm. Jeg hadde heller flytta enn å hatt en slik nabo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 gangs klage. Stakkars naboer som til og med går til det skritt og sitte med opptager for å dokumentere støyen. Dere har tydeligvis ikke i noen grad forsøkt ta hensyn til naboer etter første klage og står nå i fare for å måtte bytte bolig om dere ikke tar denne klagen på alvor. 

Det virker noen ganger som om en del foreldre ikke er i stand til å høre barna sine og en del foreldre tendenserer til å tro at alle andre må tåle deres frie utfoldelse. Slik er det ikke og dessuten er barna mest tjent med å lære seg å ta hensyn slik at de ikke vokser opp med holdningen at jeg kan gjøre hva jeg vil. Et barn har ikke vondt av rutiner, innestemmer og det å lære å beherske seg. Som foreldre kan dere også nyte godt av det med mer fred i hjemmet og generelt mer ro rundt dere når dere er sammen med barna i ulike sammenhenger. Alle vil nyte godt av veloppdragne barn, selv om dette ser ut til å ha minst fokus hos en del småbarnsforeldre i dag. Fri utfoldelse, lite tilsyn med og alle andre er et problem ser derimot ut til å være det gjengse.

Ta grep, få kontroll på barna, snakk med naboen om at det må være noe rom for at de høres til tider. Men skotøy på og hamring/banking og hyling må da vitterlig kunne unngås for å gjøre alles hverdag bedre? 

 

 

Anonymkode: 01b0d...fb1

Si meg hvor mange barn har du som du har boende hos deg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få høre lydopptaket.

Du trenger å vite hva slags lyder det er snakk om og om det er ting du evt kan gjøre noe med.

Kjøp myke tøfler til barna og snakke med de om stemmebruk og støy. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Barn lager lyd, man kan ikke kontrollere all lyd uten å totalt passivisere barnene. Barn er barn og jeg tviler sterkt på at barnene kan ha sprunget rundt i huset med sko på. De sover jo på disse klokkeslettene som er hoved emnet. Om morgenen derimot er det travelt med små barn. Du kan ikke få små barn til å bare holde kjeft fordi det passer ikke naboen. Hallo! En ting er en 13åring som kan beherske seg men de må være himla ubehagelige folk som sitter å klager på at en barnefamilie med 3barn fra 13 og ned lager støy. Snakk om å ha mangel på innsikt på hvordan mennesker i de ulike aldersgruppene fungerer. Høres ut som en ubehagelig nabo som bare er ute på kvalm. Jeg hadde heller flytta enn å hatt en slik nabo.

La meg gjette. Du er for fri oppdragelse og tror hele verden dreier seg rundt dine "søte" små? Det finnes noe som heter veloppdragne barn som har blitt lært opp til at man ikke skal bråke og gjøre som man vil inne. At man tar hensyn til mennesker rundt en. At en vet forskjell på innelek og utelek. Dessverre ser det ut til at flere foreldre i dag bare lar barna sine kjøre på uten rammer og forventer at hele verden skal synes dette er OK...

Anonymkode: 14488...8c8

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

La meg gjette. Du er for fri oppdragelse og tror hele verden dreier seg rundt dine "søte" små? Det finnes noe som heter veloppdragne barn som har blitt lært opp til at man ikke skal bråke og gjøre som man vil inne. At man tar hensyn til mennesker rundt en. At en vet forskjell på innelek og utelek. Dessverre ser det ut til at flere foreldre i dag bare lar barna sine kjøre på uten rammer og forventer at hele verden skal synes dette er OK...

Anonymkode: 14488...8c8

Bor man i blokk bør barna tidelig lære at man tar hensyn og er stille på morgenene og har inneleker, for det er forskjell på innelek og utenlek, ute kan man bråke litt, inne gjør vi ikke det. Og klarer man ikke det, så får man flytte, da helst i 1 etg, slik barna da kan leke og løpe på gulvet uansett klokkeslett.

Anonymkode: b0b0a...6c7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kvinne35+ skrev:

Si meg hvor mange barn har du som du har boende hos deg?

Det skal jeg si deg, 3

Anonymkode: 01b0d...fb1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Vi er også en småbarnsfamilie som bor i blokkleilighet. Vi bruker å herje rundt med barna våres innimellom vi også. Mye løping rundt. Spesielt meg som far og eldstemann på 4. 

Naboene har aldri sagt ett ord, men ville ikke blitt overrasket om noen sa ifra. Vi har til og med selv spurt dem om bråket plager dem, men nei. Dvs de er KJEMPEGREIE naboer. Når vi får besøk av andre med små barn, endres leiligheten til en krigssone... aldri klaget på der heller. 

Det vi er påpasselig med er at barna ikke kaster ting og leker. Harde gjenstander mot gulv høres godt i heile blokka. Vi bruker hellet ikke sko inne. Sko høres også godt. 

Når naboen klarer å ta opp lyd, så forstår jeg det slik at det er MYE bråk og HØY lyd. Da kan det være greit å vurdere dere selv litt. 

Ellers så kan det rett og slett være at naboen din er pirkete. Finnes sånne også...

 

Anonymkode: cb6c7...756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal jeg si deg, 3

Anonymkode: 01b0d...fb1

I en alder av? Å ja jeg ser nå at du har kommentert det med eldste på 4. 

Tviler på at de det gjelder kaster ting i gulvet eller springer med sko? 

Det finnes de som mener barn skal lage knapt mer støy enn voksne.. Det stemmer jo ikke.. Nei det kan være vanskelig for småbarnsfamilier å bli akseptert som naboer hvis naboene helst vil ha fred.. Ikke lett.

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også erfaring med helt grusomme naboer som bodde under oss når barna var små. Vi hadde en partyfyr over oss og et samboerbar under oss som ikke klarte noen som helst lyd fra våre barn. Partyfyren koste seg glugg med masse fest uten noen som helst klager fra oss, mens vi fikk klage bare et barn mistet en leke i gulvet. Barna våre som var to rolige jenter, men som barn flest så kan de selvfølgelig gråte og lage leven innimellom. Disse naboene var helt klart ute etter oss og tolererte ikke et knyst. Begynte å klage 3 uker etter at de flyttet inn. Aldri fått noen klage av de som bodde der før de.  Til slutt måtte jeg bare drite i de, fordi det ble så ekstremt. De satte ut vognen vår i øs pøs regn for eksempel og gjorde en rekke andre veldig urimelige ting.

Til slutt så flyttet de heldigvis. Spurte de nye naboene etter en stund om det var mye bråk fra oss og løping over gulvet. Hun mente at vi var svært rolig og det jeg beskrev som løping sa hun var tripping og uungåelig fra små barn. 

Anonymkode: 790d6...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også erfaring med helt grusomme naboer som bodde under oss når barna var små. Vi hadde en partyfyr over oss og et samboerbar under oss som ikke klarte noen som helst lyd fra våre barn. Partyfyren koste seg glugg med masse fest uten noen som helst klager fra oss, mens vi fikk klage bare et barn mistet en leke i gulvet. Barna våre som var to rolige jenter, men som barn flest så kan de selvfølgelig gråte og lage leven innimellom. Disse naboene var helt klart ute etter oss og tolererte ikke et knyst. Begynte å klage 3 uker etter at de flyttet inn. Aldri fått noen klage av de som bodde der før de.  Til slutt måtte jeg bare drite i de, fordi det ble så ekstremt. De satte ut vognen vår i øs pøs regn for eksempel og gjorde en rekke andre veldig urimelige ting.

Til slutt så flyttet de heldigvis. Spurte de nye naboene etter en stund om det var mye bråk fra oss og løping over gulvet. Hun mente at vi var svært rolig og det jeg beskrev som løping sa hun var tripping og uungåelig fra små barn. 

Anonymkode: 790d6...1fb

Nå har TS fått klage fra styret, der de også mener det er for mye bråk.Da må man faktisk ta det til seg og ikke skylde på naboen.

Anonymkode: b0b0a...6c7

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke sikkert lyden kommer fra deres leilighet. Jeg har bodd i blokk der lyden var umulig å finne kilden til, og jeg var overbevist om at det var de over oss, helt til jeg gikk opp til dem og hørte at det ikke var det.

Anonymkode: 74eff...9e1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, kvinne35+ skrev:

I en alder av? Å ja jeg ser nå at du har kommentert det med eldste på 4. 

Tviler på at de det gjelder kaster ting i gulvet eller springer med sko? 

Det finnes de som mener barn skal lage knapt mer støy enn voksne.. Det stemmer jo ikke.. Nei det kan være vanskelig for småbarnsfamilier å bli akseptert som naboer hvis naboene helst vil ha fred.. Ikke lett.

4, 7 og 11. Og nei de kaster ikke ting i gulvet eller løper inne med sko. Selvfølgelig gjør de ikke det. Jeg mener heller ikke at barn ikke skal høres om det insinueres. Men jeg er klart av den oppfatningen at vi skal ta hensyn til andre (bor i blokk) og vi skal ta hensyn til hverandre i vårt felles hjem. Jeg hadde ikke orket tre villbasser i fri utfoldelse i eget hjem og jeg ville heller ikke utsatt andre for tre slike, så enkelt er det for meg. Men en enkel jobb for å få det til er det jo ikke bestandig 😀

Anonymkode: 01b0d...fb1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4, 7 og 11. Og nei de kaster ikke ting i gulvet eller løper inne med sko. Selvfølgelig gjør de ikke det. Jeg mener heller ikke at barn ikke skal høres om det insinueres. Men jeg er klart av den oppfatningen at vi skal ta hensyn til andre (bor i blokk) og vi skal ta hensyn til hverandre i vårt felles hjem. Jeg hadde ikke orket tre villbasser i fri utfoldelse i eget hjem og jeg ville heller ikke utsatt andre for tre slike, så enkelt er det for meg. Men en enkel jobb for å få det til er det jo ikke bestandig 😀

Anonymkode: 01b0d...fb1

I så fall er det noe som ikke stemmer. Hvor kommer bråket som naboen tar opp? At unger bråker og skrikker innimellom må man bare regne med. Men slik du beskriver det, og det som står i klagebrevet stemmer ikke overens. 

Anonymkode: cb6c7...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4, 7 og 11. Og nei de kaster ikke ting i gulvet eller løper inne med sko. Selvfølgelig gjør de ikke det. Jeg mener heller ikke at barn ikke skal høres om det insinueres. Men jeg er klart av den oppfatningen at vi skal ta hensyn til andre (bor i blokk) og vi skal ta hensyn til hverandre i vårt felles hjem. Jeg hadde ikke orket tre villbasser i fri utfoldelse i eget hjem og jeg ville heller ikke utsatt andre for tre slike, så enkelt er det for meg. Men en enkel jobb for å få det til er det jo ikke bestandig 😀

Anonymkode: 01b0d...fb1

Nei det er nok ikke det. Nå er nå dine da relativt spredd i alder og to i skolealder da så det hjelper nok på. Men tenker barn under 5år å be dem slutte å herje det er nesten umulig å få gjennomslag for i praksis 🤣 Særlig hvis det er flere av dem ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...