Gå til innhold

Naboen klage mye (over)


Loqman

Anbefalte innlegg

Vennligst hjelp. Vi bor i en leilighet. Andre etasje og naboen klager veldig, veldig mye at det er støy fra barna.
Jeg har 3 barn fra 8 am utenfor huset
Jenta er 13 år på skolen og de to er i barnehagen fra 08:00 til 17:00 dager i uken.
Og fra 1700 på dette tidspunktet er vi alle hjemme til 19:00-20:00
Deretter går barna til å sove til neste dag kl 06:30-07:00.
På lørdag og søndag er vi ofte ute av huset.

Vi lever i samme rutine som enhver familie i verden som har barn
Hvor er ulempen ???

 Vi lever i horror i leiligheten.
Og dette er det som plager meg fordi han klager mye på grunn av eller uten grunn.
Vennligst vær oppmerksom på å sette en grense for dette emnet…  :(

Jeg må sette en stopper for naboen og denne fargen.

42194201_258070504851393_1191060251554611200_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men herlighet. Dere er en barnefamilie, det er klart det blir litt bråk og at man står opp tidlig. At barn lager lyd, er noe alle vet og faktisk må leve med. Høres mer ut som det er veldig lytt mellom enhetene. Hadde du eid denne boligen hadde de ikke hatt noe de skulle sagt, men fordi du leier er du i en sårbar setting. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke bare la være å bruke sko inne og slutte å slå på ting som lager støy?

Siden de som klager har lydopptak så har de jo bevis for bråk 

Anonymkode: 89238...fde

  • Liker 46
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan den lyden på lydopptaket være? Det må jo høres veldig godt, siden det høres så godt på et lydopptak. Jeg har også barn, og leier ut sokkelen i huset vårt. Her får ikke ungene hoppe eller springe over gulvet tidlig morgen i helger for eksempel, selv om det er skikkelig lydisolert. Det synes jeg bare er vanlig folkeskikk når man vet at noen sover under oss.Men på hverdagene når vi skal opp og ut, må leieboeren tåle litt bråk.

Anonymkode: 399c8...402

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal tåle litt bråk. Men hvorfor skal man tåle mer bråk fra barnefamilier enn andre? Å ha barn gir ikke fribillett til å plage naboene mer enn det barnløse gjør. 

Jeg bor selv i blokk, og hører for eksempel når naboens barn har besøk av veldig bråkete unger, eller står på balkongen og øver på blokkfløyte. Det er akkurat like irriterende lyd, om det er et barn eller en voksen som produserer lyden. 

Jeg klager ikke på lyd, og mener man bør finne en balanse der folk tar hensyn til hverandre, og tåler hverandre. 

Om det har kommet mange klager, og styret mener de er reelle, så be om å få høre lydopptaket. Om dere faktisk bråker veldig som å gå inne med sko eller mye roping, så prøv å redusere det. 

Anonymkode: 19d46...bef

  • Liker 40
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er dere utlendinger? Synd å si det, men jeg har inntrykk av at enkelte fyrer seg ekstra opp da, og ikke legger godviljen til. Ref f.eks. den tråden om at "barn av utlendinger er så bråkete" som vi så her en dag ..

Men til problemet; jeg ville også ha bedt om å høre lydopptaket. Det referes til en bankende lyd som høres ut som sko. Erfaringsmessig så forplanter enkelte lyder seg betraktelig enklere enn andre gjennom en blokk. Du kan f.eks. stå å brøle for full hals, men aldri bli mer irriterende enn et aldri så lite borr som driller i veggen ... Så tenk litt på hva som kan lage disse lydene, og kanskje se på om de kan reduseres.

Så kan det hende dere vinner mye med å invitere naboen over ned på en kaffe for å prate om situasjonen og finne en løsning. De aller fleste roer seg kraftig ned hvis de føler at de blir hørt og tatt på alvor.

Vanskelig situasjon dette. Tror ikke de har så mye de skal ha sagt, men et fint naboklima er jo alltid bra.

Anonymkode: b091a...13c

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Loqman skrev:

Vennligst hjelp. Vi bor i en leilighet. Andre etasje og naboen klager veldig, veldig mye at det er støy fra barna.
Jeg har 3 barn fra 8 am utenfor huset
Jenta er 13 år på skolen og de to er i barnehagen fra 08:00 til 17:00 dager i uken.
Og fra 1700 på dette tidspunktet er vi alle hjemme til 19:00-20:00
Deretter går barna til å sove til neste dag kl 06:30-07:00.
På lørdag og søndag er vi ofte ute av huset.

Vi lever i samme rutine som enhver familie i verden som har barn
Hvor er ulempen ???

 Vi lever i horror i leiligheten.
Og dette er det som plager meg fordi han klager mye på grunn av eller uten grunn.
Vennligst vær oppmerksom på å sette en grense for dette emnet…  :(

Jeg må sette en stopper for naboen og denne fargen.

42194201_258070504851393_1191060251554611200_n.jpg

Er begge leillighetene kommunale leilligheter? Er dette brevet skrevet av styret i borettslaget?

Anonymkode: e4d43...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tidlig er dere oppe? Vi og svært mange andre har alltid latt ungene se tv eller bruke iPad o.l. på morgenen i helgene, det funker i alle fall fra de er 2-3 år. Da slipper man støy og styr så tidlig. Om de slår på ting så kan jeg jo forstå at naboer blir lei.

Anonymkode: d5cd6...e8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, man skal tåle litt bråk. Men hvorfor skal man tåle mer bråk fra barnefamilier enn andre? Å ha barn gir ikke fribillett til å plage naboene mer enn det barnløse gjør. 

Jeg bor selv i blokk, og hører for eksempel når naboens barn har besøk av veldig bråkete unger, eller står på balkongen og øver på blokkfløyte. Det er akkurat like irriterende lyd, om det er et barn eller en voksen som produserer lyden. 

Jeg klager ikke på lyd, og mener man bør finne en balanse der folk tar hensyn til hverandre, og tåler hverandre. 

Om det har kommet mange klager, og styret mener de er reelle, så be om å få høre lydopptaket. Om dere faktisk bråker veldig som å gå inne med sko eller mye roping, så prøv å redusere det. 

Anonymkode: 19d46...bef

Man må jo selvfølgelig tåle litt mer lyd av barnefamilier enn av en/to voksne, det er ganske logisk. Om ikke annet, så av den enkel grunn at jo flere man er, jo mer lyd blir det. Og også fordi barn er impulsive, det tar tid og innarbeide rutiner på volum, når hvilke leker kan brukes osv. For noen barn tar det lenger tid enn andre. De er mer spontane enn voksne!

Det betyr ikke at barna skal få lage så mye lyd dem vil, uten at de voksne skal si ifra. Det betyr bare at litt mer må ma forvente og tåle av barn enn av voksne. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også sterkt plaget av lignende støy din nabo klager på. Det kan være du gjør ting som du ikke vet at lager en lyd som forplanter seg. Be naboen ringe når han hører denne lyden slik at dere kan finne ut av hva det kan være.

Og det er også mulig å få styret innom for å se hvordan du oppdrar barna (hva de får lov til) og se om naboen er oversensitiv eller en mellomting.

En venninne har barn som hun lar gjøre hva de vil. Stakkars naboene hennes. De Jar aldri klaget, men det tror jeg faktisk jeg ville gjort på hennes barn. Sikker på at du ikke er blind på hvor støyende barna dine er?

Anonymkode: 50d79...ef6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må dere jo prøve å kommunisere. God ide over her med å la naboen ringe deg når han hører lydene som plager ham, da kan du lettere finne ut hva det er.
Det må være veldig lytt, eller dere langer høye lyder, for jeg har prøvd i en leilighet å ta lydopptak på grunn av bråk fra nabo, og det var knapt så det var hørbart på opptak, men jeg lå våken om nettene på grunn av det.

Her ville jeg ha lagt meg flat istedet for å prøve å få stoppet naboen, det kommer du ingen vei med. Vær ydmyk, prøv å løs problemet og ha en bra dialog med nabo om problemet. 
Det her er jo ganske alvorlig når dere blir bedt om å flytte.

Unger løper, hyler og bråker, men det går å lære selv små barn at det er forskjell på ute og inne. 
 

Anonymkode: d4d5c...bdb

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det var naboen min som bor ovenfor, de klager over alt de også. 
Noen mennesker er bare sånn og vi er forskjellige. 
Dessverre er det mye lyder når man bor så tett, de som ikke tåler lyder burde flytte til et sted i skogen...

Vi skal vise hensyn, men så lenge man holder seg innenfor 7-23. Så....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Skulle tro det var naboen min som bor ovenfor, de klager over alt de også. 
Noen mennesker er bare sånn og vi er forskjellige. 
Dessverre er det mye lyder når man bor så tett, de som ikke tåler lyder burde flytte til et sted i skogen...

Vi skal vise hensyn, men så lenge man holder seg innenfor 7-23. Så....

Dette er jeg ikke enig i, 

Det er en selvfølge å ta hensyn til hverandre når man bor tett på, og er man nødt til å bråke så andre får vondt av det burde man flytte til et sted i skogen så man ikke plager andre.

Anonymkode: d4d5c...bdb

  • Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager jo åpenbart en del lyd selv om du ikke tror det selv. Å gå med sko inne forplanter seg veldig, samme med unger som slår ting i gulvet, løper eller hopper. Når lydopptaket viser så mye støy at styret reagerer, da er det faktisk en god del støy. Kanskje du bør be om å få høre lydopptaket for å forstå hvordan dere høres ut hos naboen. Alle som bor i blokk må regne med noe lys, men det betyr ikke at det er fritt frem til å herje på som man vil. Hvis du bor i kommunal bolig så har du gjerne ikke så god boevne, da kan det være greit å gå i dialog så du lærer til neste gang. 

Anonymkode: 6f366...a6a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kaleidoskop skrev:


Dessverre er det mye lyder når man bor så tett, de som ikke tåler lyder burde flytte til et sted i skogen...
 

Slutt å sende alle problemene deres til oss som bor i skauen. Interner dem i gamlehjem i byene.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere bråker nok ganske mye for å få en slik melding... I stedet for å prøve å stoppe naboen, hva med å være et hensynsfullt og hyggelig medmenneske og faktisk ta en titt på barneoppdragelsen og lydnivået til barna deres? Hva med å ta hensyn? Bråke mindre? Bare fordi man har barn er man ikke fritatt normal folkeskikk.

Anonymkode: 14488...8c8

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kontakt med advokat ang liknende og fikk høre, at i sånn tilfelle, bråk fra barn, kan ikke naboen din gjøre noe. Det skal mye til for å få gjennomslag i retten pga bråk fra barn, barn bråker og det må man bare tåle. Slapp av og ikke bry deg. Eller skaff deg en advokat selv, helst gratis rettshjelp for det er dyrt, for å skrive et svar til han der.

Anonymkode: 0886b...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kontakt med advokat ang liknende og fikk høre, at i sånn tilfelle, bråk fra barn, kan ikke naboen din gjøre noe. Det skal mye til for å få gjennomslag i retten pga bråk fra barn, barn bråker og det må man bare tåle. Slapp av og ikke bry deg. Eller skaff deg en advokat selv, helst gratis rettshjelp for det er dyrt, for å skrive et svar til han der.

Anonymkode: 0886b...355

Vis meg gjerne hvor dette står i lovverket at bråk fra barn er unntatt når det kommer til støyforurensing :) Fri rettshjelp får man forresten ikke sånn helt uten videre.

Anonymkode: 14488...8c8

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fluttershy said:

Man må jo selvfølgelig tåle litt mer lyd av barnefamilier enn av en/to voksne, det er ganske logisk. Om ikke annet, så av den enkel grunn at jo flere man er, jo mer lyd blir det. Og også fordi barn er impulsive, det tar tid og innarbeide rutiner på volum, når hvilke leker kan brukes osv. For noen barn tar det lenger tid enn andre. De er mer spontane enn voksne!

Det betyr ikke at barna skal få lage så mye lyd dem vil, uten at de voksne skal si ifra. Det betyr bare at litt mer må ma forvente og tåle av barn enn av voksne. 

Hvorfor må man det? Spesielt over så lang tid som i dette tilfellet, hvor styret tydeligvis har mottatt flere klager. 

Blir de som er sensitive mot støy mindre sliten av støy fra et menneske som ikke har levd så lenge? Klart barnefamilier også må ta hensyn til at de bor i blokk. 

Anonymkode: 19d46...bef

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...