Gå til innhold

Man er jo ikke norsk bare fordi man bor i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

slettet. svaret var en sammenblanding mellom debatter.

Endret av Klossmajor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Japp, enn så lenge:-)

Anonymkode: fe3f8...cd5

"Enn så lenge" er merkelappen man setter på funn som ofte aldri blir bekreftet fordi bevisene er for vage. Det skal sterke beviser til for å konkludere med at "menneskene kommer herfra". Dette skjer i forskningsverdenen konstant. Stadig slår de opp nye beviser som liksom gjør at man må skrive om menneskehetens historie. Ofte er det tøys. Det samme skjedde med the missing link Ida. La meg spørre deg om noe: Er det viktig for deg at mennesker skal stamme fra Europa? For meg gjør det ikke noe fra eller til. Jeg må bare spørre om du eventuelt har noe imot at mennesker opprinnelig stammer fra Afrika?

Anonymkode: ff94a...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

"Enn så lenge" er merkelappen man setter på funn som ofte aldri blir bekreftet fordi bevisene er for vage. Det skal sterke beviser til for å konkludere med at "menneskene kommer herfra". Dette skjer i forskningsverdenen konstant. Stadig slår de opp nye beviser som liksom gjør at man må skrive om menneskehetens historie. Ofte er det tøys. Det samme skjedde med the missing link Ida. La meg spørre deg om noe: Er det viktig for deg at mennesker skal stamme fra Europa? For meg gjør det ikke noe fra eller til. Jeg må bare spørre om du eventuelt har noe imot at mennesker opprinnelig stammer fra Afrika?

Anonymkode: ff94a...4b8

Nope. Jeg sier bare at intet er skrevet i stein. Det er vanvittig mye som ikke er oppdaget ennå, men mye tyder på at menneskeheten er mye eldre enn det vi tror pr i dag:-).

Hvor i verden vi egentlig kommer fra, gir jeg blaffen i. Vi har evolvert såpass etter på, at dette har mindre å bety:-)

Anonymkode: fe3f8...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
Mitt svar la nettopp opp til at det krever et mer komplekst syn enn det ts her fremviser, som er et ensidig syn. Sammenligningen mellom ulv og menneske var bare en påpekning. Jeg har ikke gitt et genetikksvar. Jeg har etterspurt svar som faktisk handler om genetikk. hvis du føler deg kompatibel til å gi et, er det selvfølgelig bra.

Anonymkode: ff94a...4b8

Ved nærmere ettersyn er jeg enig i at det ikke på langt nær er hold i trådstarters argumentasjon. Sammenligningen med pinnsvin er ikke holdbar. At en art sprer seg geografisk betyr ikke at arten nødvendigvis hører noe mer hjemme i området det opprinnelig utvandret fra enn området det har utvandret til. Det gjelder naturligvis også mennesker. Som du påpeker er genetikk og geografi to forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nope. Jeg sier bare at intet er skrevet i stein. Det er vanvittig mye som ikke er oppdaget ennå, men mye tyder på at menneskeheten er mye eldre enn det vi tror pr i dag:-).

Hvor i verden vi egentlig kommer fra, gir jeg blaffen i. Vi har evolvert såpass etter på, at dette har mindre å bety:-)

Anonymkode: fe3f8...cd5

Ok! Jeg forholder meg foreløpig til C14-dateringene, der bevisene er sterke nok og det henger sammen med at apene lever der og at de er våre forfedre og mødre. Selvfølgelig åpen for at ting kan forandre seg og at mye ikke er som vi tror. Den beste forskningen er jo nettopp åpen for det. Problemet er hvis man faktisk har noe imot at mennesker stammer fra afrika og gjør alt for å motbevise det. Da vil jeg driste meg til å kalle det en rasistisk tankegang (ikke myntet på deg).

Anonymkode: ff94a...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På ‎04‎.‎10‎.‎2018 den 11.48, Klossmajor skrev:

Ettersom det har skjedd genetisk videreutvikling blant den delen av menneskeheten som i sin tid utvandret fra Afrika, blir det misvisende å omtale alle mennesker kollektivt for afrikanere. Et mindretall av oss mennesker er afrikanere.

Men det har da også skjedd genetisk utvikling blant de som forble i Afrika og det er større genetisk variasjon blant afrikanere enn i hele resten av menneskeheten til sammen. Uansett er det snakk om småplukk, det er oppsiktsvekkende lite genetisk variasjon i hele arten, spesielt tatt i betraktning hvor utbredte og mange vi er. Indisiene peker hen mot en sannsynlig genetisk flaskehals for flere titalls tusen år siden (muligens i forbindelse med klimaforandringer etter en vulkankatastrofe), slik at vi alle er nedstammet fra et nokså beskjedent antall overlevende. Deretter har vi vært travle med å fyke rundt og befolke verden. Folk har vært på vandring av og på i større og mindre grad i all etterfølgende tid.

Gener hører ikke hjemme noe bestemt sted. Det er riktignok noen populasjoner her og der som har noen bestemte trekk som gjør dem ekstra tilpasset lokale livsbetingelser, men det overstyres i stor grad av våre muligheter til å anvende teknologiske hjelpemidler for å enten klare oss bedre i spesielle omgivelser eller modifisere omgivelsene slik at de passer oss bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Leifr skrev:

Men det har da også skjedd genetisk utvikling blant de som forble i Afrika og det er større genetisk variasjon blant afrikanere enn i hele resten av menneskeheten til sammen. Uansett er det snakk om småplukk, det er oppsiktsvekkende lite genetisk variasjon i hele arten, spesielt tatt i betraktning hvor utbredte og mange vi er. Indisiene peker hen mot en sannsynlig genetisk flaskehals for flere titalls tusen år siden (muligens i forbindelse med klimaforandringer etter en vulkankatastrofe), slik at vi alle er nedstammet fra et nokså beskjedent antall overlevende. Deretter har vi vært travle med å fyke rundt og befolke verden. Folk har vært på vandring av og på i større og mindre grad i all etterfølgende tid.

Gener hører ikke hjemme noe bestemt sted. Det er riktignok noen populasjoner her og der som har noen bestemte trekk som gjør dem ekstra tilpasset lokale livsbetingelser, men det overstyres i stor grad av våre muligheter til å anvende teknologiske hjelpemidler for å enten klare oss bedre i spesielle omgivelser eller modifisere omgivelsene slik at de passer oss bedre.

Jeg er ikke uenig i noe av dette. Selv med det nære genetiske slektskapet blant hele menneskeheten er det er en viss overfladisk variasjon innad i menneskeheten som er ganske synlig. Ikke bare i hudfarge, men også i fysisk størrelse fra de høyeste befolkningene til de laveste. Noe kan forklares med kosthold og velstand, men ikke alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en barneskole med overvekt av barn med innvandrerforeldre. De fleste barna er født i Norge, men du skal være god hvis du finner en av dem, som selv mener at de er norske. Hvem man er, og hvor man er fra, mener jeg best defineres av personen selv. Føler du mer tilknytning til Tyrkia, enn til Norge, ja, da er du tyrkisk. Mange av barna har også et romantisert forhold til hjemlandet, da de ofte drar dit på ferie og alt er bare gøy og fint.

Anonymkode: 4541f...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor er fra et land som har tilhørt Norge frem til 1814. Hun har bodd i Norge siden 1964, men hun er ikke norsk statsborger. Nettopp fått nytt pass. Har felles familie, da en reiste fra Norge i ca 1487. Han hadde en sønn i Norge som jeg er i familie. Er og i familie med broren. En bror reiste til Island. Han fikk tre barn og der kommer svigermor inn. 

Anonymkode: 67819...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor kommer ikke fra Island, men et annet naboland.

 

Anonymkode: 67819...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svigermor kommer ikke fra Island, men et annet naboland.

 

Anonymkode: 67819...efc

Er det gjettelek?

Anonymkode: fe3f8...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bor i Kina i tre år og integrerer meg, følger skikkene der og lærer meg språket. Er jeg en kineser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts, du må jo ha vokst opp med svært lite livserfaring på veien? 

Om et barn født i Norge har en svensk far og en norsk mor, så sier han jo; «Faren min er svensk, og moren min er norsk» han nevner ikke «hvor han er ifra» alle skjønner at han er norsk?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg reiser til Kina sammen med mine etnisk norske foreldre, vi bosetter oss der og jeg senere drar hjem på ferie til Norge for å treffe venner og familie, hvorpå jeg faller for en mann, gifter meg med han, og han flytter sammen med meg til Kina, og vi får et barn som blir født og vokser opp i Kina, så er jo ungen fortsatt norsk. Eller har jeg nettopp født en kineser?

Endret av hypes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helt ærlig dette er provoserende.. Folk som blander kultur og genetisk opprinnelse. Har du et afrikansk pinnsvin som kjæledyr så er den jo afrikansk uansett hvor mange generasjoner du må tilbake for å faktisk finne et som bor i Afrika. Hvorfor tenker man ikke slik om mennesker også?! Har du to foreldre som kommer fra India så er ikke du norsk bare fordi du er født og oppvokst her. Dine gener hører fremdeles hjemme i India! Dette er et genetikk-spørsmål og har ingenting med hvilken kultur du føler du tilhører. 

Anonymkode: a484d...18b

Har man norsk statsborgerskap er man norsk, men ikke etnisk norsk. Gener betyr uansett ingenting, bortsett fra enkelte sinna nass-nasser på nettet som har forlest seg på Breviks manifest

Anonymkode: 5761c...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har foreldre fra Iran og er født og oppvokst i Norge.

Når noen spør hvor jeg er i fra så sier jeg at foreldrene mine er fra Iran, for det blir helt feil å si jeg er iraner, og det blir også feil å si at jeg er norsk, fordi jeg ser ikke ut som en Kari. 

Jeg har besøkt mine besteforeldre i Iran og der føler jeg meg norsk. I Norge føler jeg meg iraner og norsk, kanskje mer iraner fordi spørsmål om hvor foreldrene mine er fra dukker stadig opp som en reminder. 

Så jeg har aldri sagt at jeg er norsk. Sier bare født og oppvokst i Norge og mine foreldre er fra Iran

😎 

Anonymkode: 72498...56f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.12.2018 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Har man norsk statsborgerskap er man norsk, men ikke etnisk norsk. Gener betyr uansett ingenting, bortsett fra enkelte sinna nass-nasser på nettet som har forlest seg på Breviks manifest

Anonymkode: 5761c...94f

Mener du med dette at utseende ikke spiller noen rolle for utformingen av en etnisk identitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2018 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Å få norsk statsborgerskap krever bare at man bor i Norge i tre år. Statsborgerskap er derfor lite egnet til å avgjøre om noen er norsk eller ikke.

Flytter jeg til Kina og får kinesisk statsborgerskap er jeg fortsatt norsk selv om jeg må si fra meg det norske passet.

Statsborgerskap er bare et bevis på en organisatorisk tilknytning, og sier lite eller ingenting om kulturell og etnisk tilhørighet. Litt som førerkortet eller nøkkelkortet på arbeidsplassen. Eller asylbeviset og oppholdstillatelsen for den saks skyld.

Anonymkode: 2dd7e...b33

Ja, det er forskjell på hvilket statsborgerskap du har, og din genetiske opprinnelse (om det er forskjell), men vi skiller ikke på det sånn i dagligtalen. Da er du norsk uansett. Burde vi ha hatt et nytt begrep for de som er adoptert, flyttet hit og fått statsborgerskap eller har en forelder fra et annet land? U-norsk? Svensk-norsk, afrikansk-norsk, engelsk-norsk? Litt tungvindt da. Hva er i så fall hensikten å synliggjøre det?

Anonymkode: b29c2...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...