Gå til innhold

Man er jo ikke norsk bare fordi man bor i Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes helt ærlig dette er provoserende.. Folk som blander kultur og genetisk opprinnelse. Har du et afrikansk pinnsvin som kjæledyr så er den jo afrikansk uansett hvor mange generasjoner du må tilbake for å faktisk finne et som bor i Afrika. Hvorfor tenker man ikke slik om mennesker også?! Har du to foreldre som kommer fra India så er ikke du norsk bare fordi du er født og oppvokst her. Dine gener hører fremdeles hjemme i India! Dette er et genetikk-spørsmål og har ingenting med hvilken kultur du føler du tilhører. 

Anonymkode: a484d...18b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror aldri jeg har hørt noen si at man er norsk fordi man bor i Norge. Uansett så er det en idiotisk ting å si. 

 

Man er norsk om man er født i Norge eller fått norsk statsborgerskap.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få norsk statsborgerskap krever bare at man bor i Norge i tre år. Statsborgerskap er derfor lite egnet til å avgjøre om noen er norsk eller ikke.

Flytter jeg til Kina og får kinesisk statsborgerskap er jeg fortsatt norsk selv om jeg må si fra meg det norske passet.

Statsborgerskap er bare et bevis på en organisatorisk tilknytning, og sier lite eller ingenting om kulturell og etnisk tilhørighet. Litt som førerkortet eller nøkkelkortet på arbeidsplassen. Eller asylbeviset og oppholdstillatelsen for den saks skyld.

Anonymkode: 2dd7e...b33

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å få norsk statsborgerskap krever bare at man bor i Norge i tre år. Statsborgerskap er derfor lite egnet til å avgjøre om noen er norsk eller ikke.

Flytter jeg til Kina og får kinesisk statsborgerskap er jeg fortsatt norsk selv om jeg må si fra meg det norske passet.

Statsborgerskap er bare et bevis på en organisatorisk tilknytning, og sier lite eller ingenting om kulturell og etnisk tilhørighet. Litt som førerkortet eller nøkkelkortet på arbeidsplassen. Eller asylbeviset og oppholdstillatelsen for den saks skyld.

Anonymkode: 2dd7e...b33

Tre år ?, jeg trodde det var syv år ?

Anonymkode: fba1d...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Eugene Onegin skrev:

Tror aldri jeg har hørt noen si at man er norsk fordi man bor i Norge. Uansett så er det en idiotisk ting å si. 

 

Man er norsk om man er født i Norge eller fått norsk statsborgerskap.

Meh.

Anonymkode: fe3f8...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helt ærlig dette er provoserende.. Folk som blander kultur og genetisk opprinnelse. Har du et afrikansk pinnsvin som kjæledyr så er den jo afrikansk uansett hvor mange generasjoner du må tilbake for å faktisk finne et som bor i Afrika. Hvorfor tenker man ikke slik om mennesker også?! Har du to foreldre som kommer fra India så er ikke du norsk bare fordi du er født og oppvokst her. Dine gener hører fremdeles hjemme i India! Dette er et genetikk-spørsmål og har ingenting med hvilken kultur du føler du tilhører. 

Anonymkode: a484d...18b

Etnisitiet og tilhørighet handler ikke bare om hudfarge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Meh.

Anonymkode: fe3f8...cd5

For et fantastisk argument, jeg bøyer meg i støvet for din enorme evne til å argumentere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan vi selv kalle oss nordmenn - går vi tilbake nok mange generasjoner så vandret vi jo ut fra afrika/midt-østen/hvorenn gjeldende teorier tror det er.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er altså at dersom besteforeldre er fra f.eks Afrika, dine foreldre har aldri satt sine føtter i Afrika, og du aldri har satt dine føtter i Afrika, så er du fortsatt ikke norsk?? Selv om du heter Øyvind, er mørkhudet, aldri vært i den verdensdelen som dine besteforeldre er fra så er du altså ikke norsk??

Forøvrig så har ingen dyr statsborgerskap. Så heter ditt kjæledyr afrikansk pinnsvin så heter det afrikansk pinnsvin, det refererer til arten pinnsvin.

Anonymkode: 23c1e...063

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Hvordan kan vi selv kalle oss nordmenn - går vi tilbake nok mange generasjoner så vandret vi jo ut fra afrika/midt-østen/hvorenn gjeldende teorier tror det er.

Trekker du dette enda lenger kan vi heller ikke kalle oss mennesker. Tåpelig argument.

Nordmenn er de som over flere generasjoner har bygget Norge til det det er i dag, selvsagt en glidende og upresis definisjon, men så presis som den kan bli. Alle kan bli nordmenn, men det tar tid, du blir ikke nordmann av å få et pass utskrevet i ditt navn, men hudfarge er heller ingen hindring for bli nordmann eller norsk. Nordmenn er et sammensatt folkeslag, som alle andre, men felles har de alle tilhørighet, kultur og historie, den biten kan ikke vedtas politisk eller oppnås i en fei.

Anonymkode: 82d5f...6c2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig indeed ...

Med denne argumentasjonen kan man da fastslå at Kong Olav ikke var norsk. Siden han hadde dansk far og engelsk mor. Sønnen Kong Harald blir vel også et tvilstilfelle, med Svensk mor ...

 

Anonymkode: 36aa7...e0a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/18/2018 at 2:49 PM, AnonymBruker said:

Å få norsk statsborgerskap krever bare at man bor i Norge i tre år. Statsborgerskap er derfor lite egnet til å avgjøre om noen er norsk eller ikke.

Anonymkode: 2dd7e...b33

 

23 hours ago, AnonymBruker said:

Tre år ?, jeg trodde det var syv år ?

Anonymkode: fba1d...784

Norskprøve på A2-nivå muntlig. Gjennomført samfunnskunnskapskurs og samfunnskunnskapsprøve. Noen kaller den "statsborgerprøven". Tidligere har det holdt å gjennomføre, nå har det vært snakk om at det er krav om bestått prøve. Du må ha bodd i Norge i sju år i løpet av de siste ti årene. Permanent oppholdstillatelse (som også stiller krav til f.eks norsknivå og inntekt, det siste er nytt). Det er ikke bare å møte opp på tinghuset etter tre år og si at du skal bli norsk statsborger. Forskjellige land har forskjellige krav.

Som TS er inne på er genetikk og identitet vidt forskjellige ting. Når vi snakker om innvandring er det jo ikke interessant med genetikk, vi er jo også noen prosent afrikanere. Den kulturelle identiteten er noe helt annet, det er jo DET og ikke hudfarge man bør snakke om, hvis man er så lite flink til å se ting fra andres perspektiv at man ikke skjønner at kulturell identitet kan være mangefasettert. 

Anonymkode: 58785...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2018 den 15.25, AnonymBruker skrev:

Tåpelig indeed ...

Med denne argumentasjonen kan man da fastslå at Kong Olav ikke var norsk. Siden han hadde dansk far og engelsk mor. Sønnen Kong Harald blir vel også et tvilstilfelle, med Svensk mor ...

Anonymkode: 36aa7...e0a

Kongelige omtales ofte, litt flåsete, som en egen rase, med sitt blå blod og endogamiske ekteskap på kryss og tvers av de europeiske kongehusene. Det er ganske vanlig å trekke fram våre kongelige som lite norske på bakgrunn av deres slektstre. Det er blitt en slags europeisk tradisjon at kongehusene fungerer som vingeklippede gallionsfigurer som har som oppgave å opptre som mønsterfamilier i en form for statlig påkostet realityshow.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.9.2018 den 0.47, Eugene Onegin skrev:

For et fantastisk argument, jeg bøyer meg i støvet for din enorme evne til å argumentere.

Argumentere for hva da? Det er ikke noe å argumentere for. Noen vil gjerne kverulere rundt temaet, men det har fint lite å bety.

Anonymkode: fe3f8...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er født og oppvokst i Norge, så er man norsk, men har en annen etnisk opprinnelse om foreldrene er fra ett annet land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan hevde etnisk tilhørighet kan være noe flytende. Begrepet etnisitet er i det hele tatt litt diffust. Ens tilknytning til en bestemt etnisitet avhenger av hvilken grad man lever opp til kriteriene knyttet til den aktuelle etniske identiteten. Det kan man gjøre i større eller mindre grad. Man kan fylle ett eller flere kriterier for mer enn én etnisk gruppe samtidig. F.eks ved å beherske flere språk. At man er født og oppvokst i et land betyr ikke nødvendigvis at man er særlig knyttet til landet man bor i. Grupper av utenlandsk opphav som oppfører seg som de lever i diaspora har såpass begrenset tilknytning til landet de lever i at man kan godt hevde de er utlendinger. Hvis man flytter sin familie til Norge, men begrenser sin omgang med nordmenn så langt det lar seg gjøre og motsetter seg forhold til nordmenn, vil jeg hevde det er god grunn til å stille spørsmål ved hvor norsk man er, uansett om man er født og oppvokst i Norge eller ei. Barn av innvandrere som ikke viser noen tendenser til segregering fra nordmenn bør man derimot vurdere å i stor grad være norske, etter min mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.9.2018 den 22.49, Klossmajor skrev:

Kongelige omtales ofte, litt flåsete, som en egen rase, med sitt blå blod og endogamiske ekteskap på kryss og tvers av de europeiske kongehusene. Det er ganske vanlig å trekke fram våre kongelige som lite norske på bakgrunn av deres slektstre. Det er blitt en slags europeisk tradisjon at kongehusene fungerer som vingeklippede gallionsfigurer som har som oppgave å opptre som mønsterfamilier i en form for statlig påkostet realityshow.

Har ikke så mye annet å bidra med i tråden enn å gi ros for en knakende god setning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2018 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Jeg synes helt ærlig dette er provoserende.. Folk som blander kultur og genetisk opprinnelse. Har du et afrikansk pinnsvin som kjæledyr så er den jo afrikansk uansett hvor mange generasjoner du må tilbake for å faktisk finne et som bor i Afrika. Hvorfor tenker man ikke slik om mennesker også?! Har du to foreldre som kommer fra India så er ikke du norsk bare fordi du er født og oppvokst her. Dine gener hører fremdeles hjemme i India! Dette er et genetikk-spørsmål og har ingenting med hvilken kultur du føler du tilhører. 

Anonymkode: a484d...18b

Herregud for et fodummende innlegg. Genetisk har vi alle vår opprinnelse fra Afrika; de små genetiske variasjonene som finnes blant Homo sapiens, er fullstendig ubetydelige. Kulturelle variasjoner er dog av fundamental betydning. Etnisitet er flytende og relativt. Jeg kjenner faktisk en nordmann med indiske foreldre, men som føler liten tilknytning til India; vedkommende er norsk som alle andre; at hans genetikk er litt forskjell er totalt irrelevant for etnisiteten hans. 

Jeg må seriøst slutte å tilbringe tid inne på dette forumet. Man blir jo degenerert av å lese tilbakestående meninger. 

Endret av Daniel123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et genetikkspørsmål krever et genetikksvar. Vi stammer alle fra Homo Sapiens. Vi har som mennesker ikke delt oss i ulike arter som for eksempel ulven har, i hundetyper. Ærlig talt, TS. Det er forskjell på gener og geografi. Dette blir for dumt.

Anonymkode: ff94a...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at du har fått tre likes. Det er en skam.

Anonymkode: ff94a...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...