AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #1 Skrevet 16. september 2018 Hva legger du i begrepet "feminisme"? Anonymkode: f0cd1...c9c
Trolltunge Skrevet 16. september 2018 #2 Skrevet 16. september 2018 Jeg er helt klart feminist. I det legger jeg at jeg er opptatt av at det skal være likestilling og likeverd mellom menn og kvinner, og at man skal ha de samme rettigheter og muligheter uavhengig av kjønn. Jeg legger ikke i det at man skal hate menn, tråkke på menn eller slutte med å ha sex... og alt mulig rart noen skylder feminisme for. 17
Gjest Newroz Skrevet 16. september 2018 #3 Skrevet 16. september 2018 (endret) Feminist, javisst 👊🏽👊🏽 Ops, skulle visst skrive noe mer meningsbærende enn kun det. For meg er femimse like rettighet, og lik tilgang til rettighetene. En ting er å ha like rettigheter - det har vi her i Norge, men en annen ting er praktiseringen av det. For det meste går det helt fint, men i enkelte kulturer (jeg tenker ikke da bare på etniske) så går det ikke like bra. Det gjelder både her i Norge, men også så klart i utlandet. En internasjonal bevissthet for feminismen er viktig. Endret 16. september 2018 av Newroz
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #4 Skrevet 16. september 2018 Så klart er jeg for like rettigheter mellom kjønnene. Anonymkode: ef471...43e 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #5 Skrevet 16. september 2018 Selvsagt! At man skal ha samme rettigheter, muligheter, respekt og verdi uavhengig av kjønn. Ingen bli dømt for å gjøre eller være på en måte som ikke er "feminint" eller "maskulint" nok, enten det gjelder valg av sport, sexaktivitetsnivå eller yrke. Og at undertrykte (kvinner da, i forhold til menn) får mer likeverd så samfunnet kan bli bedre og tryggere for alle. Det er altfor mye både alvorlig kriminalitet, undertrykking, hverdagstrakassering kvinner blir utsatt for, kun fordi de er kvinner og det må ta slutt. Kan ikke skjønne andre årsaker en rent kvinnehat og delvis dumskap/uvitenhet at noen er i mot feminisme. Anonymkode: 94d40...b5a 6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #6 Skrevet 16. september 2018 Eg vil at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar ja. Liker eigentlig ikkje heilt ordet feminist, får det til å virka noko som er vinkla mot kvinner og ikkje for menn. Eg er ikkje ekspert på feminisme, difor synest eg det er litt slitsomt å diskutera med folk som har veldig peiling på feminisme fordi eg blir "grilla". Eg driter i merkelappen fordi eg vil at menn og kvinner skal ha like rettigheter, muligheter og ansvar. Kanskje eg er likestillingsforkjempar hehe... Anonymkode: 04266...517 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #7 Skrevet 16. september 2018 Hahaha, nei! Feminismen har vært/er en stor pådriver for å kjøre et velfungerende samfunn rett i dass. Ordbokdefinisjonen er vel like muligheter for begge kjønn. I praksis er det forskjellsbehandling og fordeler for oss kvinner det er snakk om. Kvotering er bare tull, minimumskrav om antall kvinner i bedriftsstyrer er bare tull, alt er bare tull! Og i tillegg har de gjort sånn at den mest verdifulle jobben av alle er uglesett og man blir sett ned på og kalt stygge ting fordi man velger å være hjemme med barn. Det er nemlig ikke det likestilling og feminisme jobber for, at alle skal kunne velge selv, det er som med venstresiden generelt at man "kan velge selv, så lenge man velger det som er riktig". Anonymkode: 86b52...ef8 4
studerende Skrevet 16. september 2018 #8 Skrevet 16. september 2018 Nei, med det sagt så er jeg er for like rettigheter og muligheter for menn og kvinner. Jeg trenger ikke finne opp en egen definisjon på feminisme, for vi har en alt. Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn. https://snl.no/feminisme Jeg vet at det er enkelte som påstår at alle som er for like rettigheter for begge kjønn automatisk er feminister, men dette er faktisk feil. Det blir som å påstå at alle som er for omfordeling av fellesskapets goder via skatt er marxister. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #9 Skrevet 16. september 2018 Selvfølgelig! Og ikke være for like rettigheter uavhengig av kjønn i 2018 er ganske spesielt. Vi har fortsatt mye å jobbe med. I begge retninger! Anonymkode: 3ef5a...2d6 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #10 Skrevet 16. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig! Og ikke være for like rettigheter uavhengig av kjønn i 2018 er ganske spesielt. Vi har fortsatt mye å jobbe med. I begge retninger! Anonymkode: 3ef5a...2d6 Man kan helt fint være for like rettigheter og plikter uten å være feminist. Det ligger egentlig i selve ordet, feminist, man jobber for kvinner. Ikke for menn, men for kvinner. Anonymkode: 86b52...ef8 1
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 16. september 2018 #11 Skrevet 16. september 2018 (endret) Nei, av samme grunn som at jeg ikke anser meg som 'maskulinist' fordi jeg tror på like rettigheter, likeverd og individets frihet. Dersom jeg mener staten kun skal behandle sine borgere som individer, og ikke på bakgrunn av kjønn eller rase, så kaller jeg selvsagt ikke den idéen ved et navn som viser til en spesifikk subgruppe mennesker. Jeg kaller det ikke 'feminisme', 'maskulinisme' eller 'hvitisme'. Det er ganske enkelt 'humanisme', eller evt. 'egalitarisme'. Begrepet 'feminisme' har en helt åpenbar historisk betydning, og i sin historiske kontekst er begrepet også helt korrekt. Det beskriver en reaksjonær ideologi fra slutten av 1800-tallet som jobbet spesifikt imot undertrykking av kvinner. Derav navnet. Så det er den tekniske årsaken til at jeg ikke anser meg som 'feminist'. Rent språklig er det bare helt feil, med mindre man da virkelig ønsker å kommunisere at det er kvinnen som er den undertrykkede, og mannen som er undertrykkeren. Og det bringer meg videre til de praktiske, dagsaktuelle årsakene til at jeg ikke anser meg som 'feminist': 'Feminisme' i dag er helt klart en ideologi som plasserer seg ettertrykkelig til venstre politisk, og som rent moralsk er ekstremt kollektivistisk: Du er først og fremst en del av en gruppe, og ikke et individ. Og staten må stadig gripe inn, slik at ikke samfunnet formes for mye etter de idéene alle disse individene går rundt med, og de valg de tar for sine egne liv. Ikke nok kvinner som velger å bli ingeniører? Kjør på med "positiv diskriminering" og offentlige holdningskampanjer. Dagens feministbevegelse og miljøbevegelsen har dette til felles; De ønsker begge å fremstå som utenfor høyre-venstre-paradigmet, men i praksis er det reinspikka sosialisme. Det er ikke nødvendigvis noe galt i å være sosialist, men jeg er ikke sosialist. Mine verdier, og det jeg tror er det relativt beste for samfunnet, stemmer ikke overens med sosialismens grunnidéer. Derfor er jeg heller ikke 'feminist' eller 'grønn', for jeg vet hva disse begrepene i praksis betyr, og hva de sier om hva et menneske står for. Og det er ikke meg. Endret 16. september 2018 av HerrBæsjerumpehull
Aragorn ll Elessar Skrevet 16. september 2018 #12 Skrevet 16. september 2018 Jeg anser meg selv som egalitær. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #13 Skrevet 16. september 2018 6 minutter siden, studerende skrev: Nei, med det sagt så er jeg er for like rettigheter og muligheter for menn og kvinner. Jeg trenger ikke finne opp en egen definisjon på feminisme, for vi har en alt. Feminisme er en fellesbetegnelse for ideologi, idétradisjon, etikk, politikk, og akademisk virksomhet som handler om frihet, likestilling og rettferdighet for begge kjønn. https://snl.no/feminisme Jeg vet at det er enkelte som påstår at alle som er for like rettigheter for begge kjønn automatisk er feminister, men dette er faktisk feil. Det blir som å påstå at alle som er for omfordeling av fellesskapets goder via skatt er marxister. Der ja, dumskap/uvitenhet Anonymkode: 94d40...b5a 7
studerende Skrevet 16. september 2018 #14 Skrevet 16. september 2018 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der ja, dumskap/uvitenhet Anonymkode: 94d40...b5a Nei, definitivt ikke. Det er noe pussig at du skal ta deg så nær over at noen "mener det samme" som deg, men ikke bruker samme merkelapp. Det er nesten så man skulle tro at det ligger noe dypere ideologisk tankegods i ordet feminisme enn det du vil innrømme. Det er intellektuell uærlighet og det imponerer meg ikke noe spesielt. Særlig ikke når det blir presentert som en fuktig "megmeg". Endret 16. september 2018 av studerende 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #15 Skrevet 16. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan helt fint være for like rettigheter og plikter uten å være feminist. Det ligger egentlig i selve ordet, feminist, man jobber for kvinner. Ikke for menn, men for kvinner. Anonymkode: 86b52...ef8 Hvorfor er du imot å jobbe for kvinner? Hva er galt eller tabu eller fælt med det? 3 minutter siden, HerrBæsjerumpehull skrev: Nei, av samme grunn som at jeg ikke anser meg som 'maskulinist' fordi jeg tror på like rettigheter, likeverd og individets frihet. Dersom jeg mener at staten kun skal behandle sine borgere som individer, og ikke på bakgrunn av kjønn eller rase, så kaller jeg selvsagt ikke den idéen ved et navn som viser til en spesifikk subgruppe mennesker. Jeg kaller det ikke 'feminisme', 'maskulinisme' eller 'hvitisme'. Det er ganske enkelt 'humanisme', eller evt. 'egalitarisme'. Begrepet 'feminisme' har en helt åpenbar historisk betydning, og i sin historiske kontekst er begrepet også helt korrekt. Det beskriver en reaksjonær ideologi fra slutten av 1800-tallet som jobbet spesifikt imot undertrykking av kvinner. Derav navnet. Så det er den tekniske årsaken til at jeg ikke anser meg som 'feminist'. Rent språklig er det bare helt feil, med mindre man da virkelig ønsker å kommunisere at det er kvinnen som er den undertrykkede, og mannen som er undertrykkeren. Og det bringer meg videre til de praktisk årsakene til at jeg ikke anser meg som 'feminist'. Feminisme i dag er helt klart en ideologi som plasserer seg ettertrykkelig til venstre politisk, og som rent moralsk er ekstremt kollektivistisk: Du er først og fremst en del av en gruppe, og ikke et individ. Og staten må stadig gripe inn, slik at ikke samfunnet formes for me etter de idéene alle disse individene går rundt med, og de valg de tar for sine egne liv. Ikke nok kvinner som velger å bli ingeniører? Kjør på med 'positiv diskriminering' og offentlige holdningskampanjer. Dagens feministbevegelse og miljøbevegelsen har dette til felles. De ønsker begge å fremstå som utenfor høyre-venstre-paradigmet, men i praksis er det reinspikka sosialisme. Det er ikke nødvendigvis noe galt i å være sosialist, men jeg er ikke sosialist. Mine verdier, og det jeg tror er det relativt best for samfunnet, stemmer ikke overens med sosialismens grunnidéer. Derfor er jeg heller ikke 'feminist' eller 'grønn', for jeg vet hva disse begrepene i praksis betyr, og hva de sier om det et menneske står for. Og det er ikke meg. Kvinner er jo ikke en "subgruppe" mennesker. Kvinner er 50% av menneskeheten. Ut fra det du skriver er du altså imot feminisme fordi det jobber mot at kvinner er undertrykt som kjønn. Mener du at dette ikke skjer? Du skriver videre at du syntes det er helt feil med mindre man virkelig ønsker å kommunisere at det er kvinnen som er den undertrykkede, og mannen som er undertrykkeren, mener du at det ikke er sånn at menn undertrykker kvinner? Ved å si at "Det er ikke meg å stå for det disse begrepene betyr" så er du jo selv et godt eksempel på at menn undertrykket kvinner. Anonymkode: 94d40...b5a 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #16 Skrevet 16. september 2018 UndertrykkER (autocorrect over) Anonymkode: 94d40...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #17 Skrevet 16. september 2018 Ja, jeg er feminist. Ja til de samme rettighetene for både kvinner og menn. Anonymkode: a44ea...972 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2018 #18 Skrevet 16. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er du imot å jobbe for kvinner? Hva er galt eller tabu eller fælt med det? Kvinner er jo ikke en "subgruppe" mennesker. Kvinner er 50% av menneskeheten. Ut fra det du skriver er du altså imot feminisme fordi det jobber mot at kvinner er undertrykt som kjønn. Mener du at dette ikke skjer? Du skriver videre at du syntes det er helt feil med mindre man virkelig ønsker å kommunisere at det er kvinnen som er den undertrykkede, og mannen som er undertrykkeren, mener du at det ikke er sånn at menn undertrykker kvinner? Ved å si at "Det er ikke meg å stå for det disse begrepene betyr" så er du jo selv et godt eksempel på at menn undertrykket kvinner. Anonymkode: 94d40...b5a 49.55% Anonymkode: 6174a...a95
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 16. september 2018 #19 Skrevet 16. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor er du imot å jobbe for kvinner? Hva er galt eller tabu eller fælt med det? Kvinner er jo ikke en "subgruppe" mennesker. Kvinner er 50% av menneskeheten. Ut fra det du skriver er du altså imot feminisme fordi det jobber mot at kvinner er undertrykt som kjønn. Mener du at dette ikke skjer? Du skriver videre at du syntes det er helt feil med mindre man virkelig ønsker å kommunisere at det er kvinnen som er den undertrykkede, og mannen som er undertrykkeren, mener du at det ikke er sånn at menn undertrykker kvinner? Ved å si at "Det er ikke meg å stå for det disse begrepene betyr" så er du jo selv et godt eksempel på at menn undertrykket kvinner. Anonymkode: 94d40...b5a Ja, 50% av menneskeheten er en "subgruppe mennesker" som i at vi her har delt 100% av mennesker opp i subgruppene 'menn' (50%) og 'kvinner' (50%). Hva er det engang å diskutere? Du viser også her til enda en praktisk årsak til at jeg mener det er absurd å være feminist i dagens samfunn: Feminisme anno 1890: "Jeg er undertrykket fordi jeg juridisk er nektet de samme rettighetene som menn." 👍 Feminisme anno 2018: "Jeg er undertrykket fordi noen var uenig med meg på KG" 👎
Brannslangen Skrevet 16. september 2018 #20 Skrevet 16. september 2018 Nei, overhodet ikke. Like rettigheter er bra og godt, men det stopper der. Like muligheter, javisst, men ikke manipulere resultatene til å absolutt skulle få like utfall. Dette er vel en klassisk forskjell mellom venstresiden (hvor feminismen er sterkest) med dens positive frihet og høyresidens negative frihet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå