Gå til innhold

Moderate til vonde smerter i armen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snakk om å lage storm i et vannglass. Litt vondt i en arm betyr ikke hjerteinnfarkt.

Anonymkode: 523c6...174

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om hjerteinfarkt:

"– Det er særlig to symptomer du skal ta svært alvorlig når det gjelder hjerteinfarkt. Det ene er plutselige smerter midt i brystet, og det andre er akutt tungpustethet. Har du et større infarkt, vil du automatisk bli tung i pusten."

"I tillegg vil du ofte kunne føle deg uvel og kvalm, du kan begynne å kaldsvette og få influensalignende, ekstrem sykdomsfølelse."

"Fullstendig liste over symptomer får du nedenfor: 
(Kilde: Lommelegen.no)

  • Smerter midt inne i brystkassen. Smertene er vanligvis klemmende, trykkende eller snørende, og stråler ofte ut til venstre arm. De kan også stråle ut til høyre arm, halsen, kjeven, den øverste delen av magen eller ryggen.
  • Tung pust og rask puls, andpustenhet.
  • Kvalme, oppkast og uro er vanlig.
  • Blek hudfarge og kaldsvett.
  • Ryggsmerte
  • Smerter i nakke, armer og skuldre (ofte om natten)
  • Brystbrann eller ubehag fra magen.
  • Etter hvert stiger kroppstemperaturen, til rundt 38 grader celsius.
  • Noen hjerteinfarkt gir bare milde symptomer, og i opptil 20 prosent av tilfellene er det ikke smerter i det hele tatt. Særlig eldre og personer med sukkersyke kan ha smertefrie hjerteinfarkt.

    Kvinner bør være ekstra obs på:

  • Smerter i rygg og nakke
  • Smerter i armene
  • Smerter i kjeven
  • Smerter i øvre del av magen
  • Utmattelse og svimmelhet"

    "1. Kvinner kan ha andre symptomer enn menn

    Vanlige symptomer på et hjerteinfarkt er smerter i brystet som stråler ut i venstre arm – ofte etterfulgt av kvalme. Men ikke alle kvinner får disse symptomene.

    – De kan føle en avmaktsfølelse, at det er tungt å puste, at det er mer en tyngdefornemmelse enn smerte i brystet.

    Noen kvinner har også enda mer diffuse symptomer, forteller Gerdts, som forsker på kjønnsforskjeller innen hjertesykdom.

    – Det kan være vagere symptomer som svette, kvalme, fornemmelse av å være uvel, følelse av å skulle besvime."

    "
    Typiske symptomer på hjerteinfarkt:

  • Smerte midt i (vanligst) eller til venstre i brystet.
  • Typisk oppleves smerten som et trykk, en stramming eller et ubehag i brystet.
  • Ofte utstråling til én eller begge armer, særlig venstre, og til hals og underkjeve, eventuelt til øvre del av ryggen. Av og til sitter smerten bare ett eller flere av disse stedene – eller helt øverst i magen, nær midtlinjen.
  • Smertene er vanligvis sterke, og lindres ikke av hvile, heller ikke ved bruk av nitroglyserin.
  • Smertene er oftest konstante, men kan av og til komme og gå.
  • Kvalme og brekninger er vanlig.
  • Kaldsvetting og/eller uforklarlig kortpustethet er også ganske vanlig.
  • Hver tredje som gjennomgår et hjerteinfarkt har ikke typiske symptomer med brystsmerter.
  • Utypiske infarktsymptomer er vanligere hos eldre og diabetikere.
  • Utypiske infarktsymptomer er noe vanligere hos kvinner enn menn. Derfor skal også anfall med uforklarlig, elendig allmenntilstand tas alvorlig."

     

Anonymkode: 80893...d43

Det eneste symptomet jeg har av disse er smerter i armen.

Anonymkode: df187...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et forsøk på å skremne hun, men orientere om at ikke alle har de klassiske symptomerne. 

Legevakta kan gjøre feil, så man skal ikke blindt tro på hva en lege sier hvis symptomerne vedvarer. 

Som skrevet tidligere så har TS mest sannsynlig ikke hjerteinfarkt, men ingen her kan vite det med sikkerhet. 

TS, du må nå ta et valg, enten slå deg til ro med at det mest sannsynlig ikke er hjerteinfarkt, og heller oppsøke egen lege imorgen for videre undersøkelse eller ta kontakt med legevakten igjen. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Jeg kommer til å kontakte fastlegen i morgen.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, missmarthe skrev:

Hvor mange timer bruker du på mobil eller laptop i løpet av dagen?

Høres ikke ut som noe akutt alvorlig akkurat...

Det varierer litt, men kanskje i gjennomsnitt 4-6 timer, men jeg bruker ikke all denne tiden på å skrive selvfølgelig. Mye av tiden går med til å se serier og filmer.

Nei, jeg er enig i at det ikke virker som noe akutt eller alvorlig. 

 

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan var kostholdet ditt de siste 24t før du opplevde det?

Anonymkode: 211be...7a3

Helt normalt, norskt kosthold. Tror jeg spiste brød, yoghurt og noe kjøtt til middag. Har det noe å si?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, missmarthe skrev:

TS; legg vekk mobil/laptop/nettbrett, eller hva enn det er du ligger på sofaen og trykker på. Tipper du holder armen lenge i samme stilling, det gir symptomene du beskriver. Er plagene i ring- og lillefinger må du bevege albuen, er det i de andre fingrene - håndleddet. Ta noen dager pause fra det og se om det hjelper ☺

Kan også være MS, Huntingtons eller Polio... men det er jo ikke det...

Hvis du hører lyden av hover mot brostein bak deg, så gjetter du ikke at det er en Zebra som kommer!

Seriøst kutt ut! Hun har vært hos lege, de er ikke bekymret... Ikke nødvendig å skremme folk.

Takk for tips. Det skal jeg gjør.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer plutselig, og kan være alt fra noen minutter, til flere dager. Og så.kan det være det går flere mnd til neste gang. Nakke, rygg osv kan gi slike smerter også. Sjekk om nakken er stiv. Jeg kan også av og til kjenne smerte nedover armen når jeg vrir hodet, eller bøyer det. 

Anonymkode: 5bf86...ff2

Ok. Jeg har ikke stiv nakke og jeg kjenner ingen forskjell på smerten om jeg vrir eller bøye hodet. Klarer helt fint å bruke armen normalt uten at det er noe endring i smerten, den eneste forskjellen fra tidligere er at det gjør vondt.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste symptomet jeg har av disse er smerter i armen.

Anonymkode: df187...5ad

Akkurat, det var mitt poeng - å prøve å illustrere for deg at det er ingenting med det som skulle tilsi hjerteinfarkt (og de andre hysterikerne her inne, som er langt verre enn deg). 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer litt, men kanskje i gjennomsnitt 4-6 timer, men jeg bruker ikke all denne tiden på å skrive selvfølgelig. Mye av tiden går med til å se serier og filmer.

Nei, jeg er enig i at det ikke virker som noe akutt eller alvorlig. 
Anonymkode: df187...5ad

Ikke rart du har vondt i armen om gjennomsnittet er 4-6 timer... Jeg fikk senebetennelse av å sitte på dataen en time da vi fikk data :P 

Jeg ser du skriver noe om at du håper det ikke varer i årevis... Det ville jeg ikke bekymret meg for etter et døgn. :) 

Anonymkode: 80893...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat, det var mitt poeng - å prøve å illustrere for deg at det er ingenting med det som skulle tilsi hjerteinfarkt (og de andre hysterikerne her inne, som er langt verre enn deg). 

Ikke rart du har vondt i armen om gjennomsnittet er 4-6 timer... Jeg fikk senebetennelse av å sitte på dataen en time da vi fikk data :P 

Jeg ser du skriver noe om at du håper det ikke varer i årevis... Det ville jeg ikke bekymret meg for etter et døgn. :) 

Anonymkode: 80893...d43

Du trenger ikke å påta meg rollen som hysterisk kun fordi jeg er mer observant på utypiske symptomer enn det du er. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å påta meg rollen som hysterisk kun fordi jeg er mer observant på utypiske symptomer enn det du er. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Du ER hysterisk - men igjen: Jeg tror ikke alle som har brølt opp om hjerteinfarkt her inne har hjulpet situasjonen.

Anonymkode: 80893...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ER hysterisk - men igjen: Jeg tror ikke alle som har brølt opp om hjerteinfarkt her inne har hjulpet situasjonen.

Anonymkode: 80893...d43

Er slett ikke hysterisk, da jeg har vært enig med mye av det du har skrevet bortsett fra den bastante holdningen din. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...