Gå til innhold

Moderate til vonde smerter i armen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

EKG utelukker ikke hjerteinfarkt. Det utelukker ST- eleverte infarkt, men ikke f. eks nonstemi infarkt. Legevakten burde tatt 2 blodprøver med ca 6 timer mellom som måler troponinene dine. 

På legevakten jobber det alt mulig rart av leger, inkl helt ferske. De kan også ha oversett ting på EKG som de kanskje burde sendt videre til kardiolog for vurdering. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Så skummelt. Det ble ikke tatt noen blodprøver og jeg tror det var en turnuslege jeg hadde. Men med tanke på at det nok helt sikkert hadde blitt mye verre nå dersom det var hjerteinfarkt så er det vel ikke noe å tenke på?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har smerter i venstrearmen spesielt, som kommer og går. Har hatt dette i sikkert snart 2 år. Også smerter i rygg, bryst og hals. Har vært til legen mange ganger fordi jeg har vært redd for hjertet. Men det er luftsmerter i magen, samt låsninger i skulder og rygg som har gitt meg smertene. Noen ganger stikker det intenst nedover skulderen og armen. Armen sovner også lett bort. 

Anonymkode: 5bf86...ff2

Så dumt. Kom smertene i armen plutselig for deg? Er det noe som kan gjør at du får mindre smerter? Jeg håper virkelig jeg slepper å ha smerter i mange år fremover.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skummelt. Det ble ikke tatt noen blodprøver og jeg tror det var en turnuslege jeg hadde. Men med tanke på at det nok helt sikkert hadde blitt mye verre nå dersom det var hjerteinfarkt så er det vel ikke noe å tenke på?

Anonymkode: df187...5ad

Det er ingen her som kan utelukke eller bekrefte om du har hjerteinfarkt. Mest sannsynlig har du ikke det, men det finnes de som får hjerteinfarkt i ung alder også. 

Kvinner kan være vanskeligere å diagnostisere hjerteinfarkt enn menn nettopp fordi symptomerne kan være veldig diffuse og man trenger heller ikke å ha sterke smerter. Noen hsr faktisk også såkalt stumme infarkt der man ikke merker noe. 

 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen her som kan utelukke eller bekrefte om du har hjerteinfarkt. Mest sannsynlig har du ikke det, men det finnes de som får hjerteinfarkt i ung alder også. 

 Kvinner kan være vanskeligere å diagnostisere hjerteinfarkt enn menn nettopp fordi symptomerne kan være veldig diffuse og man trenger heller ikke å ha sterke smerter. Noen hsr faktisk også såkalt stumme infarkt der man ikke merker noe. 

  

Anonymkode: 10bf4...65b

TS har vondt i armen, og kun det. Hun har også vært på legevakt.
Jeg skjønner ikke poenget med å fortsette å skremme henne opp når hun tydelig er redd!
De sender IKKE folk hjem fra legevakt hvis det finnes en sjanse for at du har hjerteinfarkt.

Anonymkode: 80893...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hjerteinfarkt:

"– Det er særlig to symptomer du skal ta svært alvorlig når det gjelder hjerteinfarkt. Det ene er plutselige smerter midt i brystet, og det andre er akutt tungpustethet. Har du et større infarkt, vil du automatisk bli tung i pusten."

"I tillegg vil du ofte kunne føle deg uvel og kvalm, du kan begynne å kaldsvette og få influensalignende, ekstrem sykdomsfølelse."

"Fullstendig liste over symptomer får du nedenfor: 
(Kilde: Lommelegen.no)

  • Smerter midt inne i brystkassen. Smertene er vanligvis klemmende, trykkende eller snørende, og stråler ofte ut til venstre arm. De kan også stråle ut til høyre arm, halsen, kjeven, den øverste delen av magen eller ryggen.
  • Tung pust og rask puls, andpustenhet.
  • Kvalme, oppkast og uro er vanlig.
  • Blek hudfarge og kaldsvett.
  • Ryggsmerte
  • Smerter i nakke, armer og skuldre (ofte om natten)
  • Brystbrann eller ubehag fra magen.
  • Etter hvert stiger kroppstemperaturen, til rundt 38 grader celsius.
  • Noen hjerteinfarkt gir bare milde symptomer, og i opptil 20 prosent av tilfellene er det ikke smerter i det hele tatt. Særlig eldre og personer med sukkersyke kan ha smertefrie hjerteinfarkt.

    Kvinner bør være ekstra obs på:

  • Smerter i rygg og nakke
  • Smerter i armene
  • Smerter i kjeven
  • Smerter i øvre del av magen
  • Utmattelse og svimmelhet"

    "1. Kvinner kan ha andre symptomer enn menn

    Vanlige symptomer på et hjerteinfarkt er smerter i brystet som stråler ut i venstre arm – ofte etterfulgt av kvalme. Men ikke alle kvinner får disse symptomene.

    – De kan føle en avmaktsfølelse, at det er tungt å puste, at det er mer en tyngdefornemmelse enn smerte i brystet.

    Noen kvinner har også enda mer diffuse symptomer, forteller Gerdts, som forsker på kjønnsforskjeller innen hjertesykdom.

    – Det kan være vagere symptomer som svette, kvalme, fornemmelse av å være uvel, følelse av å skulle besvime."

    "
    Typiske symptomer på hjerteinfarkt:

  • Smerte midt i (vanligst) eller til venstre i brystet.
  • Typisk oppleves smerten som et trykk, en stramming eller et ubehag i brystet.
  • Ofte utstråling til én eller begge armer, særlig venstre, og til hals og underkjeve, eventuelt til øvre del av ryggen. Av og til sitter smerten bare ett eller flere av disse stedene – eller helt øverst i magen, nær midtlinjen.
  • Smertene er vanligvis sterke, og lindres ikke av hvile, heller ikke ved bruk av nitroglyserin.
  • Smertene er oftest konstante, men kan av og til komme og gå.
  • Kvalme og brekninger er vanlig.
  • Kaldsvetting og/eller uforklarlig kortpustethet er også ganske vanlig.
  • Hver tredje som gjennomgår et hjerteinfarkt har ikke typiske symptomer med brystsmerter.
  • Utypiske infarktsymptomer er vanligere hos eldre og diabetikere.
  • Utypiske infarktsymptomer er noe vanligere hos kvinner enn menn. Derfor skal også anfall med uforklarlig, elendig allmenntilstand tas alvorlig."

     

Anonymkode: 80893...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har vondt i armen, og kun det. Hun har også vært på legevakt.
Jeg skjønner ikke poenget med å fortsette å skremme henne opp når hun tydelig er redd!
De sender IKKE folk hjem fra legevakt hvis det finnes en sjanse for at du har hjerteinfarkt.

Anonymkode: 80893...d43

Det er ikke et forsøk på å skremne hun, men orientere om at ikke alle har de klassiske symptomerne. 

Legevakta kan gjøre feil, så man skal ikke blindt tro på hva en lege sier hvis symptomerne vedvarer. 

Som skrevet tidligere så har TS mest sannsynlig ikke hjerteinfarkt, men ingen her kan vite det med sikkerhet. 

TS, du må nå ta et valg, enten slå deg til ro med at det mest sannsynlig ikke er hjerteinfarkt, og heller oppsøke egen lege imorgen for videre undersøkelse eller ta kontakt med legevakten igjen. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke et forsøk på å skremne hun, men orientere om at ikke alle har de klassiske symptomerne. 

Legevakta kan gjøre feil, så man skal ikke blindt tro på hva en lege sier hvis symptomerne vedvarer. 

Som skrevet tidligere så har TS mest sannsynlig ikke hjerteinfarkt, men ingen her kan vite det med sikkerhet. 

TS, du må nå ta et valg, enten slå deg til ro med at det mest sannsynlig ikke er hjerteinfarkt, og heller oppsøke egen lege imorgen for videre undersøkelse eller ta kontakt med legevakten igjen. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Det finnes INGENTING her som tilsier at TS skulle ha hjerteinfarkt, det er til og med en million andre ting som er MYE mer sannsynlig. Nå har jeg postet en del om hjerteinfarkt, så får TS prøve å vurdere situasjonen sin objektivt (vanskelig nå som alle har fyrt henne opp her inne, kanskje) - men det er ingen grunn til å tro at legevakten skulle ta feil her (at de tar feil forekommer tross alt svært sjelden).

Anonymkode: 80893...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missmarthe
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes INGENTING her som tilsier at TS skulle ha hjerteinfarkt, det er til og med en million andre ting som er MYE mer sannsynlig. Nå har jeg postet en del om hjerteinfarkt, så får TS prøve å vurdere situasjonen sin objektivt (vanskelig nå som alle har fyrt henne opp her inne, kanskje) - men det er ingen grunn til å tro at legevakten skulle ta feil her (at de tar feil forekommer tross alt svært sjelden).

Anonymkode: 80893...d43

Helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes INGENTING her som tilsier at TS skulle ha hjerteinfarkt, det er til og med en million andre ting som er MYE mer sannsynlig. Nå har jeg postet en del om hjerteinfarkt, så får TS prøve å vurdere situasjonen sin objektivt (vanskelig nå som alle har fyrt henne opp her inne, kanskje) - men det er ingen grunn til å tro at legevakten skulle ta feil her (at de tar feil forekommer tross alt svært sjelden).

Anonymkode: 80893...d43

Jo, faktisk så er det noe som tilsier her at ts kan ha hjerteinfarkt, men for 3. Gang så er det ikke sannsynlig- men ingen her kan utelukke det. Så vi er enige om mest sannsynlig ikke er det og st TS må selv velge hvordan hun skal håndtere situasjonen videre. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, faktisk så er det noe som tilsier her at ts kan ha hjerteinfarkt, men for 3. Gang så er det ikke sannsynlig- men ingen her kan utelukke det. Så vi er enige om mest sannsynlig ikke er det og st TS må selv velge hvordan hun skal håndtere situasjonen videre. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Hva er det som tilsier det? At hun har vondt i armen? 
Altså, hun har hatt vondt i et døgn, smertene er åpenbart ikke spesielt sterke da hun orker å være på data/skrive etc, hun sier selv at hun ofte blir kalt hypokonder, hun har vært på legevakt, hun har ingen andre symptomer og smerter i armen er ikke akkurat veldig typisk hjerteinfarkt.

Anonymkode: 80893...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som tilsier det? At hun har vondt i armen? 
Altså, hun har hatt vondt i et døgn, smertene er åpenbart ikke spesielt sterke da hun orker å være på data/skrive etc, hun sier selv at hun ofte blir kalt hypokonder, hun har vært på legevakt, hun har ingen andre symptomer og smerter i armen er ikke akkurat veldig typisk hjerteinfarkt.

Anonymkode: 80893...d43

Smertene i venstre armen er det som indikerer at det KAN være infarkt. Jeg har aldri skrevet at det er veldig typisk med kun smerter i armen, men alikevel så jan det være eneste symptomet.  Man trenger ikke ha kjelpevondt for å ha infarkt. Det kommer an på hvor i hjertet og om blodåren er helt tett eller ikke. Er derfor man også kan ha de såkalte stumme infarktene. Ca 10 % har ingen smerter. 

 

Er enig at det at hun blir kalt hypokonder av venner ikke taler hennes sak, men selv de som roper ulv ulv må man ta alvorlig, en dag så er ulven der. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Smertene i venstre armen er det som indikerer at det KAN være infarkt. Jeg har aldri skrevet at det er veldig typisk med kun smerter i armen, men alikevel så jan det være eneste symptomet.  Man trenger ikke ha kjelpevondt for å ha infarkt. Det kommer an på hvor i hjertet og om blodåren er helt tett eller ikke. Er derfor man også kan ha de såkalte stumme infarktene. Ca 10 % har ingen smerter. 

 

Er enig at det at hun blir kalt hypokonder av venner ikke taler hennes sak, men selv de som roper ulv ulv må man ta alvorlig, en dag så er ulven der. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Hun er ung, har ingen risikofaktorer for hjerteinfarkt, har vært på legevakt, har bare vondt i armen (ikke typisk infarkt-smerter), ingen nye symptomer etter et døgn og det finnes som sagt millioner av andre ting som er mye mer sannsynlig. Slutt å fyr oppunder angsten hennes, hun kan ta seg en time hos fastlegen i morgen for å roe nervene - men her er ingenting å bekymre seg for. Det er jo ikke verre enn at hun ringer 113 hvis hun blir tungpustet (ikke så rart hvis hun blir det heller slik som dere holder på her inne med skremselspropagandaen deres). Det er for øvrig hovedsaklig eldre og skrøpelige som opplever stumme infarkt.

Anonymkode: 80893...d43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missmarthe

TS; legg vekk mobil/laptop/nettbrett, eller hva enn det er du ligger på sofaen og trykker på. Tipper du holder armen lenge i samme stilling, det gir symptomene du beskriver. Er plagene i ring- og lillefinger må du bevege albuen, er det i de andre fingrene - håndleddet. Ta noen dager pause fra det og se om det hjelper ☺

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smertene i venstre armen er det som indikerer at det KAN være infarkt. Jeg har aldri skrevet at det er veldig typisk med kun smerter i armen, men alikevel så jan det være eneste symptomet.  Man trenger ikke ha kjelpevondt for å ha infarkt. Det kommer an på hvor i hjertet og om blodåren er helt tett eller ikke. Er derfor man også kan ha de såkalte stumme infarktene. Ca 10 % har ingen smerter. 

 

Er enig at det at hun blir kalt hypokonder av venner ikke taler hennes sak, men selv de som roper ulv ulv må man ta alvorlig, en dag så er ulven der. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Kan også være MS, Huntingtons eller Polio... men det er jo ikke det...

Hvis du hører lyden av hover mot brostein bak deg, så gjetter du ikke at det er en Zebra som kommer!

Seriøst kutt ut! Hun har vært hos lege, de er ikke bekymret... Ikke nødvendig å skremme folk.

Endret av missmarthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så dumt. Kom smertene i armen plutselig for deg? Er det noe som kan gjør at du får mindre smerter? Jeg håper virkelig jeg slepper å ha smerter i mange år fremover.

Anonymkode: df187...5ad

De kommer plutselig, og kan være alt fra noen minutter, til flere dager. Og så.kan det være det går flere mnd til neste gang. Nakke, rygg osv kan gi slike smerter også. Sjekk om nakken er stiv. Jeg kan også av og til kjenne smerte nedover armen når jeg vrir hodet, eller bøyer det. 

Anonymkode: 5bf86...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ung, har ingen risikofaktorer for hjerteinfarkt, har vært på legevakt, har bare vondt i armen (ikke typisk infarkt-smerter), ingen nye symptomer etter et døgn og det finnes som sagt millioner av andre ting som er mye mer sannsynlig. Slutt å fyr oppunder angsten hennes, hun kan ta seg en time hos fastlegen i morgen for å roe nervene - men her er ingenting å bekymre seg for. Det er jo ikke verre enn at hun ringer 113 hvis hun blir tungpustet (ikke så rart hvis hun blir det heller slik som dere holder på her inne med skremselspropagandaen deres). Det er for øvrig hovedsaklig eldre og skrøpelige som opplever stumme infarkt.

Anonymkode: 80893...d43

Vi vet ikke om hun har risikofaktorer. Jeg mistet en venninne i stumt hjerteinfarkt gør hun var 30 år, så derfor synes jeg folk heller skal sjekke seg en gang for mye enn en gang for lite. 

Forstår ikke helt hvorfor du fortsetter å diskutere når jeg skriver at det mest sannsynlig ikke er, men man kan ikke utelukke. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ung, har ingen risikofaktorer for hjerteinfarkt, har vært på legevakt, har bare vondt i armen (ikke typisk infarkt-smerter), ingen nye symptomer etter et døgn og det finnes som sagt millioner av andre ting som er mye mer sannsynlig. Slutt å fyr oppunder angsten hennes, hun kan ta seg en time hos fastlegen i morgen for å roe nervene - men her er ingenting å bekymre seg for. Det er jo ikke verre enn at hun ringer 113 hvis hun blir tungpustet (ikke så rart hvis hun blir det heller slik som dere holder på her inne med skremselspropagandaen deres). Det er for øvrig hovedsaklig eldre og skrøpelige som opplever stumme infarkt.

Anonymkode: 80893...d43

Enig, voldsomme enkelte av svarene her.

Anonymkode: 5bf86...ff2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen her som kan utelukke eller bekrefte om du har hjerteinfarkt. Mest sannsynlig har du ikke det, men det finnes de som får hjerteinfarkt i ung alder også. 

Kvinner kan være vanskeligere å diagnostisere hjerteinfarkt enn menn nettopp fordi symptomerne kan være veldig diffuse og man trenger heller ikke å ha sterke smerter. Noen hsr faktisk også såkalt stumme infarkt der man ikke merker noe. 

 

Anonymkode: 10bf4...65b

Ok. Greit å vite. Men som sagt ville det vel vist på EKG eller jeg ville blitt betydelig mye verre i løpet av dette siste døgnet dersom det faktisk er eller var hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Greit å vite. Men som sagt ville det vel vist på EKG eller jeg ville blitt betydelig mye verre i løpet av dette siste døgnet dersom det faktisk er eller var hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

Mest sannsynligvis ja. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...