Gå til innhold

Moderate til vonde smerter i armen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte legevakten i går kveld og fikk beskjed om å ta 1g paracet og ringe tilbake dersom det ikke skulle forbedre seg eller bli verre. En stund etter at jeg hadde tatt paraceten sovnet jeg, en stund etter det igjen så våknet jeg av smertene og etter rundt 1 time hadde smertene blitt verre så jeg ringte legevakten igjen og jeg fikk da beskjed om å komme.

Legen stilte meg noen spørsmål og tok EKG som var normal og ikke viste noen funn.

Hvis jeg skal beskrive smertene så ville jeg sagt at de kanskje var moderate til vonde og en variasjon mellom stikkende og konstante. I motsetning til før så kjenner jeg nå smertene helt fra albuen og ut i fingertuppene. Smertene kommer og går og varierer av og til litt i styrke, men jeg har oftere smerter enn det jeg ikke har smerter. Smertene akkurat nå er like sterke som når de ble verre i kveld. Det er veldig sjeldent at jeg opplever smerter og jeg har heller ikke opplevd noe spesielt smertefulle tilstander så det er ikke så lett å rangere smerten, men jeg ville kanskje sagt at på en skala fra 1 til 10 så ligger kanskje smertene på rundt 3-4. 

Legen på legevakten hadde veldig dårlig tid så hun sa ingenting om det og jeg glemte helt å spørre hva det kunne være når det ikke var hjerteinfarkt eller noe annet med hjerte å gjøre, men sykepleieren som jeg snakket med mente at jeg kanskje hadde en form for stivhet og stølhet. Når jeg sa at jeg ikke hadde trent siden tirsdag så mente hun at det kan være måten jeg hadde lagt med armen på når jeg sov. Jeg spurte da om jeg ikke da burde ha merket det med en gang jeg våknet, men da sa hun at det var ikke sikkert.

Hva tenker dere? Hva kan det være? Kan det virkelig være stivhet og stølhet etter måten jeg har sovet på til tross for at jeg ikke fikk smertene før 10 timer etter at jeg sto opp?

Anonymkode: df187...5ad

Ingen som vet? Kjenner at jeg er litt bekymret for at det kan være noe selvom det ikke er hjerteinfarkt.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som vet? Kjenner at jeg er litt bekymret for at det kan være noe selvom det ikke er hjerteinfarkt.

Anonymkode: df187...5ad

Da kontakter du legen imorgen. Det er ingen her inne som kan stille diagnose eller fortelle deg noe. Ja, det kan være srtivhet, det kan være betennelse. Du kan ha løftet noe feil . 

Anonymkode: 1fb13...a73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kontakter du legen imorgen. Det er ingen her inne som kan stille diagnose eller fortelle deg noe. Ja, det kan være srtivhet, det kan være betennelse. Du kan ha løftet noe feil . 

Anonymkode: 1fb13...a73

Du har vel rett. Skal kontakte fastlegen i morgen og be om en time.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi det er par dager først? Legevakta har sjekka at det ikke er noe farlig, og mest sannsynlig så går det over av seg selv - det gjør vanligvis det :) kroppene våre er fine sånn, de rydder opp sjøl :)

Fastlegen vil neppe sette i gang noen større utredning når du har hatt det bare en dag eller to, og mest sannsynlig er muskelverk, irritasjon av noe slag. Det fikser kroppen din. 

Anonymkode: 21d94...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg virkelig det? Jeg er bare 24 år? Smertene er i venstre arm. Jeg har ingen smerter i brystet. Smertene begynner som sagt ikke ved skulderen, men fra albuen. Kan det fortsatt være tegn på hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

Til og med så unge mennesker kan få hjerteinfarkt

Anonymkode: aa7ab...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres muskulær ut. Du kan ha fått senebetennelse, noen nerver i klem osv.

Anonymkode: 2a67b...47e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du er hysterisk og burde slappe av. Det er helt normalt å ha vondt forskjellige steder av og til. 

Anonymkode: 80893...d43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gi det er par dager først? Legevakta har sjekka at det ikke er noe farlig, og mest sannsynlig så går det over av seg selv - det gjør vanligvis det :) kroppene våre er fine sånn, de rydder opp sjøl :)

Fastlegen vil neppe sette i gang noen større utredning når du har hatt det bare en dag eller to, og mest sannsynlig er muskelverk, irritasjon av noe slag. Det fikser kroppen din. 

Anonymkode: 21d94...63e

Skjønner. Hvor lenge tenker du jeg burde gi det for å se om det går over før jeg bestiller en time hos fastlegen?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til og med så unge mennesker kan få hjerteinfarkt

Anonymkode: aa7ab...a11

Skummelt. Men det er vel liten sjanse for å få det når man er så ung og når man har tatt EKG som ikke viser noen funn så er det vel ingen sjanse for at det er hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det stråler ut i fingrene, hvilke fingre er det? Alle? Eller er det kun i noen? Høres ut som nerve i klem når du beskriver den utstrålingen. Det kan også være muskelrelatert. Har du gjort noe spesielt i det siste, en bevegelse som er uvant  -feks noe relatert til arbeid eller trening? 

Jeg synes kanskje det var litt unødvendig å skremme deg med at det kunne være hjertet, men nå har du jo sjekket ut at hjertet har det bra og det er fint. Hadde det vært meg så hadde jeg kontaktet fastlegen for å bli undersøkt. At det skal være noe du har pådratt deg i søvn (som sykepleieren foreslo) virker litt søkt. Men de på legevakten undersøkte ikke armen så vidt jeg forstod. 

Anonymkode: 4eb91...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres muskulær ut. Du kan ha fått senebetennelse, noen nerver i klem osv.

Anonymkode: 2a67b...47e

Det kan godt hende det er muskulært, men dersom det er muskulært burde det ikke bety at jeg har overbelastet armen på noen måte eller er det sånt som kan komme helt av seg selv? Og dersom det er muskulært, senebetennelse eller nerver i klem hva vil gjøres med det?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du er hysterisk og burde slappe av. Det er helt normalt å ha vondt forskjellige steder av og til. 

Anonymkode: 80893...d43

Det tenker egentlig jeg og. Men er det virkelig normalt å ha så vondt i armen sånn helt uten videre at man sliter med å sove og at paracet ikke hjelper?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det stråler ut i fingrene, hvilke fingre er det? Alle? Eller er det kun i noen? Høres ut som nerve i klem når du beskriver den utstrålingen. Det kan også være muskelrelatert. Har du gjort noe spesielt i det siste, en bevegelse som er uvant  -feks noe relatert til arbeid eller trening? 

 Jeg synes kanskje det var litt unødvendig å skremme deg med at det kunne være hjertet, men nå har du jo sjekket ut at hjertet har det bra og det er fint. Hadde det vært meg så hadde jeg kontaktet fastlegen for å bli undersøkt. At det skal være noe du har pådratt deg i søvn (som sykepleieren foreslo) virker litt søkt. Men de på legevakten undersøkte ikke armen så vidt jeg forstod. 

Anonymkode: 4eb91...32c

Når det stråler ut i fingrene så er det i hovedsak alle, men jeg kan av og til kjenne det bedre i enkelte fingre. Hvilke fingre det er varierer. Jeg har ikke gjort noe spesielt i det siste sett bort fra at jeg trente for første gang på mange måneder på tirsdag. Men jeg kjente ingenting rett etter treningen eller senere. Den første gangen jeg har kjent noe i armen var i går kveld. Jeg tenker at dersom det hadde vært på grunn av treningen så burde jeg ha kjent det lenge før?

Legen undersøkte armen ved å klemme på den og hun stilte også noen spørsmål relatert til den om det gjorde vondt når hun klemte på den osv. Det gjør forøvrig ikke vondt å ta på armen og jeg kjenner ingen forskjell på smertene om jeg bruker armen eller ikke om det skulle ha noe å si.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det stråler ut i fingrene så er det i hovedsak alle, men jeg kan av og til kjenne det bedre i enkelte fingre. Hvilke fingre det er varierer. Jeg har ikke gjort noe spesielt i det siste sett bort fra at jeg trente for første gang på mange måneder på tirsdag. Men jeg kjente ingenting rett etter treningen eller senere. Den første gangen jeg har kjent noe i armen var i går kveld. Jeg tenker at dersom det hadde vært på grunn av treningen så burde jeg ha kjent det lenge før?

Legen undersøkte armen ved å klemme på den og hun stilte også noen spørsmål relatert til den om det gjorde vondt når hun klemte på den osv. Det gjør forøvrig ikke vondt å ta på armen og jeg kjenner ingen forskjell på smertene om jeg bruker armen eller ikke om det skulle ha noe å si.

Anonymkode: df187...5ad

Okei. Ja, det kan jo selvfølgelig være treningen som er årsak. Men enig med deg at det er litt rart at det kommer såpass mange dager etterpå. Det er ihvertfall ikke noe som er farlig. Men jeg skjønner at det sikkert er ubehagelig. Det går jo an å se det an noen dager og se om det blir bedre av seg selv. Og hvis det blir verre eller ikke bedre kontakte fastlegen.

Anonymkode: 4eb91...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Ja, det kan jo selvfølgelig være treningen som er årsak. Men enig med deg at det er litt rart at det kommer såpass mange dager etterpå. Det er ihvertfall ikke noe som er farlig. Men jeg skjønner at det sikkert er ubehagelig. Det går jo an å se det an noen dager og se om det blir bedre av seg selv. Og hvis det blir verre eller ikke bedre kontakte fastlegen.

Anonymkode: 4eb91...32c

Nei, jeg regner med at siden hjerteinfarkt er utelukket så er det ikke noe annet det kan være som er livstruende i alle fall. Så jeg skal nok klare å være rolig å se det an noen dager før jeg eventuelt bestiller en time med fastlegen.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skummelt. Men det er vel liten sjanse for å få det når man er så ung og når man har tatt EKG som ikke viser noen funn så er det vel ingen sjanse for at det er hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

Det er ingen sjanse for det. Mistenker de det tar de en blodprøve som viser det også. Jeg har tatt den blodprøven flere ganger pga magesmerter, så den tar de i hytt og gevær også uten at de tror det er det - bare for å være sikre. Men ja, du ville hatt endringer på EKG om du hadde/hadde hatt et infarkt. Det hadde heller ikke vært vondt i armen enda og iallefall ikke i stand til å skrive her (spesielt ikke hvis du hadde hatt infarkt så lenge).

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tenker egentlig jeg og. Men er det virkelig normalt å ha så vondt i armen sånn helt uten videre at man sliter med å sove og at paracet ikke hjelper?

Anonymkode: df187...5ad

Nja, det er sånn det er å være menneske. :P 
Jeg har vondter både her og der fra tid til annen, men jeg legger ikke så mye i det - da tror jeg fort det kan blåses ut og både bli og kjennes verre ut fordi man blir så opptatt av det. Paracet er veldig svakt og hjelper ikke for stort mye. Det finnes mange smerter morfin ikke hjelper på en gang, så det setter kanskje ting i perspektiv for deg.

Vil anbefale deg følgende:
- Prøv voltarol/voltarol forte gel
- Kontakt fastlegen din, få evt. en akutt-time siden du er såpass bekymret

Mest sannsynlig har du ligget feil, belastet en sene/muskel, fått senebetennelse/lignende, slått deg uten at du vet det, vrikket armen din eller lignende. 

Anonymkode: 80893...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skummelt. Men det er vel liten sjanse for å få det når man er så ung og når man har tatt EKG som ikke viser noen funn så er det vel ingen sjanse for at det er hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

EKG utelukker ikke hjerteinfarkt. Det utelukker ST- eleverte infarkt, men ikke f. eks nonstemi infarkt. Legevakten burde tatt 2 blodprøver med ca 6 timer mellom som måler troponinene dine. 

På legevakten jobber det alt mulig rart av leger, inkl helt ferske. De kan også ha oversett ting på EKG som de kanskje burde sendt videre til kardiolog for vurdering. 

Anonymkode: 10bf4...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tenker egentlig jeg og. Men er det virkelig normalt å ha så vondt i armen sånn helt uten videre at man sliter med å sove og at paracet ikke hjelper?

Anonymkode: df187...5ad

Jeg har smerter i venstrearmen spesielt, som kommer og går. Har hatt dette i sikkert snart 2 år. Også smerter i rygg, bryst og hals. Har vært til legen mange ganger fordi jeg har vært redd for hjertet. Men det er luftsmerter i magen, samt låsninger i skulder og rygg som har gitt meg smertene. Noen ganger stikker det intenst nedover skulderen og armen. Armen sovner også lett bort. 

Anonymkode: 5bf86...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har smerter i venstrearmen spesielt, som kommer og går. Har hatt dette i sikkert snart 2 år. Også smerter i rygg, bryst og hals. Har vært til legen mange ganger fordi jeg har vært redd for hjertet. Men det er luftsmerter i magen, samt låsninger i skulder og rygg som har gitt meg smertene. Noen ganger stikker det intenst nedover skulderen og armen. Armen sovner også lett bort. 

Anonymkode: 5bf86...ff2

20 år...

Anonymkode: 5bf86...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen sjanse for det. Mistenker de det tar de en blodprøve som viser det også. Jeg har tatt den blodprøven flere ganger pga magesmerter, så den tar de i hytt og gevær også uten at de tror det er det - bare for å være sikre. Men ja, du ville hatt endringer på EKG om du hadde/hadde hatt et infarkt. Det hadde heller ikke vært vondt i armen enda og iallefall ikke i stand til å skrive her (spesielt ikke hvis du hadde hatt infarkt så lenge).

Nja, det er sånn det er å være menneske. :P 
Jeg har vondter både her og der fra tid til annen, men jeg legger ikke så mye i det - da tror jeg fort det kan blåses ut og både bli og kjennes verre ut fordi man blir så opptatt av det. Paracet er veldig svakt og hjelper ikke for stort mye. Det finnes mange smerter morfin ikke hjelper på en gang, så det setter kanskje ting i perspektiv for deg.

Vil anbefale deg følgende:
- Prøv voltarol/voltarol forte gel
- Kontakt fastlegen din, få evt. en akutt-time siden du er såpass bekymret

Mest sannsynlig har du ligget feil, belastet en sene/muskel, fått senebetennelse/lignende, slått deg uten at du vet det, vrikket armen din eller lignende. 

Anonymkode: 80893...d43

Skjønner. De tok ikke noen blodprøver av meg, men siden det med stor sannsynlighet ville forverret seg raskt dersom det hadde vært hjerteinfarkt tror jeg at jeg kan slå meg til ro med det. Som sagt så har jeg ikke så mye erfaring med smerter, så jeg har aldri opplevd at paracet ikke fungerer på slike smerter før. Takk for tips, jeg skal se om jeg får kjøpt voltarol gel i morgen dersom det ikke har forsvunnet. Du har helt sikkert rett, det er bare ikke så lett å slutte å bekymre seg.

Anonymkode: df187...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...