Gå til innhold

Moderate til vonde smerter i armen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har moderate til vonde smerter i armen. Smertene begynte kanskje rundt kl 19, altså for 3 timer siden. Jeg kan ikke komme på noe som kan ha utløst det. Det har verken blitt verre eller bedre i løpet av denne tiden. Smertene kjennes best ved albuen og nedover i armen det stråler av og til ut i fingrene. Hva kan det være?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legevkta, trenger ikke være noe seriøst, men smerte som stråler i armene, ofte på venstre siden, men kan og oppstå på høyre, det kan være tegn på hjerteinfart.

Anonymkode: 18634...341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ring legevkta, trenger ikke være noe seriøst, men smerte som stråler i armene, ofte på venstre siden, men kan og oppstå på høyre, det kan være tegn på hjerteinfart.

Anonymkode: 18634...341

Burde jeg virkelig det? Jeg er bare 24 år? Smertene er i venstre arm. Jeg har ingen smerter i brystet. Smertene begynner som sagt ikke ved skulderen, men fra albuen. Kan det fortsatt være tegn på hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg virkelig det? Jeg er bare 24 år? Smertene er i venstre arm. Jeg har ingen smerter i brystet. Smertene begynner som sagt ikke ved skulderen, men fra albuen. Kan det fortsatt være tegn på hjerteinfarkt?

Anonymkode: df187...5ad

Er det ikke bedre å ringe og være hysterisk for ingenting enn å ikke gjøre det... 

Dette er kun et råd, kan ikke akkurat tvinge deg. Hadde ringt inn selv om det var meg. Skader ikke å spør dem å spør om råd.

Hjerteinfart kan ha mange ulike symptomer. Ofte kan smertene være ikke relatert til bryst-regionen (noe slik som ble sagt på HMS kurs på jobbe ...) så... men kan ikke tvinge deg.

Anonymkode: 18634...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bedre å ringe og være hysterisk for ingenting enn å ikke gjøre det... 

Dette er kun et råd, kan ikke akkurat tvinge deg. Hadde ringt inn selv om det var meg. Skader ikke å spør dem å spør om råd.

 Hjerteinfart kan ha mange ulike symptomer. Ofte kan smertene være ikke relatert til bryst-regionen (noe slik som ble sagt på HMS kurs på jobbe ...) så... men kan ikke tvinge deg.

Anonymkode: 18634...341

Skjønner. Vet du noe om hvor sterke smertene er dersom det er hjerteinfarkt? Det gjør ikke sånn alvorlig vondt akkurat, men jeg kjenner det tydelig.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner. Vet du noe om hvor sterke smertene er dersom det er hjerteinfarkt? Det gjør ikke sånn alvorlig vondt akkurat, men jeg kjenner det tydelig.

Anonymkode: df187...5ad

Nei, ingen erfaring med det.

Anonymkode: 18634...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen erfaring med det.

Anonymkode: 18634...341

Vet du hvor fort det utvikler seg da? Jeg tenker på hvor lenge jeg eventuelt kan vente å se det an før jeg ringer.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hvor fort det utvikler seg da? Jeg tenker på hvor lenge jeg eventuelt kan vente å se det an før jeg ringer.

Anonymkode: df187...5ad

Er det snakk om et hjerteinnfart så betyr det en blodpropp som dreper vev i hjertet... igjen kan ikke tvinge noen til noe, men jeg hadde ringt legevakten og ikke sittet på KG... 😵

Anonymkode: 18634...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjennes det av og litt ut som det prikker i armen, kan det fortsatt være tegn på hjerteinfarkt? Jeg kjenner smertene litt i skulderen og, men ikke like mye som ved albuen.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om et hjerteinnfart så betyr det en blodpropp som dreper vev i hjertet... igjen kan ikke tvinge noen til noe, men jeg hadde ringt legevakten og ikke sittet på KG... 😵

Anonymkode: 18634...341

Men er det realistisk at det er hjerteinfarkt eller noe annet alvorlig i og med at jeg er så ung da? Jeg har jo hatt disse symptomene i 3 timer nå og det har jo ikke blitt verre. Er redd for at jeg blir oppfattet som hypokonder og hysterisk om jeg ringer.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det realistisk at det er hjerteinfarkt eller noe annet alvorlig i og med at jeg er så ung da? Jeg har jo hatt disse symptomene i 3 timer nå og det har jo ikke blitt verre. Er redd for at jeg blir oppfattet som hypokonder og hysterisk om jeg ringer.

Anonymkode: df187...5ad

Ja meget sannsynlig hjerteinfrakt. Ring for faen legevakten no da...

Anonymkode: 855df...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta symptomer på alvor

Opplever du symptomer på hjerteinfarkt, må du straks ringe AMK-sentralen på tlf. 113, så du får legehjelp så raskt som mulig.

Det kan være vanskelig å avgjøre om det er snakk om et hjerteinfarkt eller andre sykdommer som gir smerter i brystet. Det er ikke alltid farlig å ha smerter i brystet. For eksempel kjenner du sterk svie hvis magesyre kommer opp i spiserøret.

Et plutselig angstanfall kan gi deg følelsen av at du ikke får puste, og du kan bli redd for at det er noe alvorlig. Muskelsmerter kan også forveksles med hjerteproblemer.

Mange velger å overse symptomer, men det er viktig at du tar dem alvorlig. Hjertet skal alltid undersøkes.

Om du er i tvil, så vent fem minutter på tydelig bedring, og ring tlf. 113 hvis tilstanden ikke forbedres.

Anonymkode: 18634...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja meget sannsynlig hjerteinfrakt. Ring for faen legevakten no da...

Anonymkode: 855df...c15

Er du sikker? Jeg har ikke ringt legevakten ennå, men jeg snakket med en jeg kjenner som er sykepleier og hun sa at det mest sannsynlig bare var muskulært, men at jeg kunne se det an om det ble verre.

Anonymkode: df187...5ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta symptomer på alvor

Opplever du symptomer på hjerteinfarkt, må du straks ringe AMK-sentralen på tlf. 113, så du får legehjelp så raskt som mulig.

Det kan være vanskelig å avgjøre om det er snakk om et hjerteinfarkt eller andre sykdommer som gir smerter i brystet. Det er ikke alltid farlig å ha smerter i brystet. For eksempel kjenner du sterk svie hvis magesyre kommer opp i spiserøret.

Et plutselig angstanfall kan gi deg følelsen av at du ikke får puste, og du kan bli redd for at det er noe alvorlig. Muskelsmerter kan også forveksles med hjerteproblemer.

Mange velger å overse symptomer, men det er viktig at du tar dem alvorlig. Hjertet skal alltid undersøkes.

Om du er i tvil, så vent fem minutter på tydelig bedring, og ring tlf. 113 hvis tilstanden ikke forbedres.

Anonymkode: 18634...341

Jeg har ikke sterk svie i spiserøret eller følelsen av å ikke få puste, er det fortsatt akutt?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sterk svie i spiserøret eller følelsen av å ikke få puste, er det fortsatt akutt?

Anonymkode: df187...5ad

Okay, du har fått råd. At du ikke følger det, det er opp til deg. Er du bekymra... ring. Du er jo tyelig ikke det da... Du spurte, jeg svarte: ring legevakten. Jeg er nå ferdig her. Du bestemmer helt selv hva du gjør. 

Anonymkode: 18634...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring nå gjerne legevakta, for sikkerhets skyld - om ikke annet for å berolige deg selv nå ❤️ 

Men mest sannsynlig - smerter som starter ved albuen, smerter som prikker og stikker, stråler ned i fingre - det høres mest ut som det er nerver i klem, evt sene som er betent, men ville gjetta på nerver i klem. Ikke uvanlig det oppstår i den armen en ikke bruker mest, en går f.eks og spenner seg uten å legge merke til det. Eller det kan henge sammen med albuen din - tennisalbue f.eks. Og har en først fått vondt, så er det ikke uvanlig at det sprer seg litt, fordi en blir gående anspent og prøver å være forsiktig med det vonde stedet.

Siden du ikke har andre symptomer, så vil du antakelig bare få beskjed om følge litt med - om det blir verre - for mest sannsynlig er dette bare muskulært :)

Om det ikke blir verre, men heller ikke går over, så kan du skaffe deg en legetime etterhvert, og høre om det er noe du kan få hjelp med, fysio for å løse opp muskler, betennelsesdempende el.l 

Anonymkode: 21d94...63e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okay, du har fått råd. At du ikke følger det, det er opp til deg. Er du bekymra... ring. Du er jo tyelig ikke det da... Du spurte, jeg svarte: ring legevakten. Jeg er nå ferdig her. Du bestemmer helt selv hva du gjør. 

Anonymkode: 18634...341

Ok, takk for at du har svart. Jeg er egentlig bekymret, men vennene mine oppfatter meg ofte som hypokonder, så jeg tenker at jeg ser det an litt også ringer jeg om det blir verre.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ring nå gjerne legevakta, for sikkerhets skyld - om ikke annet for å berolige deg selv nå ❤️ 

Men mest sannsynlig - smerter som starter ved albuen, smerter som prikker og stikker, stråler ned i fingre - det høres mest ut som det er nerver i klem, evt sene som er betent, men ville gjetta på nerver i klem. Ikke uvanlig det oppstår i den armen en ikke bruker mest, en går f.eks og spenner seg uten å legge merke til det. Eller det kan henge sammen med albuen din - tennisalbue f.eks. Og har en først fått vondt, så er det ikke uvanlig at det sprer seg litt, fordi en blir gående anspent og prøver å være forsiktig med det vonde stedet.

Siden du ikke har andre symptomer, så vil du antakelig bare få beskjed om følge litt med - om det blir verre - for mest sannsynlig er dette bare muskulært :)

Om det ikke blir verre, men heller ikke går over, så kan du skaffe deg en legetime etterhvert, og høre om det er noe du kan få hjelp med, fysio for å løse opp muskler, betennelsesdempende el.l 

Anonymkode: 21d94...63e

Takk, det skal jeg gjøre.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte legevakten i går kveld og fikk beskjed om å ta 1g paracet og ringe tilbake dersom det ikke skulle forbedre seg eller bli verre. En stund etter at jeg hadde tatt paraceten sovnet jeg, en stund etter det igjen så våknet jeg av smertene og etter rundt 1 time hadde smertene blitt verre så jeg ringte legevakten igjen og jeg fikk da beskjed om å komme.

Legen stilte meg noen spørsmål og tok EKG som var normal og ikke viste noen funn.

Hvis jeg skal beskrive smertene så ville jeg sagt at de kanskje var moderate til vonde og en variasjon mellom stikkende og konstante. I motsetning til før så kjenner jeg nå smertene helt fra albuen og ut i fingertuppene. Smertene kommer og går og varierer av og til litt i styrke, men jeg har oftere smerter enn det jeg ikke har smerter. Smertene akkurat nå er like sterke som når de ble verre i kveld. Det er veldig sjeldent at jeg opplever smerter og jeg har heller ikke opplevd noe spesielt smertefulle tilstander så det er ikke så lett å rangere smerten, men jeg ville kanskje sagt at på en skala fra 1 til 10 så ligger kanskje smertene på rundt 3-4. 

Legen på legevakten hadde veldig dårlig tid så hun sa ingenting om det og jeg glemte helt å spørre hva det kunne være når det ikke var hjerteinfarkt eller noe annet med hjerte å gjøre, men sykepleieren som jeg snakket med mente at jeg kanskje hadde en form for stivhet og stølhet. Når jeg sa at jeg ikke hadde trent siden tirsdag så mente hun at det kan være måten jeg hadde lagt med armen på når jeg sov. Jeg spurte da om jeg ikke da burde ha merket det med en gang jeg våknet, men da sa hun at det var ikke sikkert.

Hva tenker dere? Hva kan det være? Kan det virkelig være stivhet og stølhet etter måten jeg har sovet på til tross for at jeg ikke fikk smertene før 10 timer etter at jeg sto opp?

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne over at det kjennes ut som om smertene sitter mer i musklene eller skjelettet enn i huden.

Anonymkode: df187...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...