Gå til innhold

Overdrevent streng kjørelærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Brendan_Fraser skrev:

Okey, godt å vite. Da er jeg nok ikke langt ifra. Spørsmålet er da hvor lang tid nivå 3 og 4 tar? Om hvert av de nivåene tar like lang tid som nivå 2, burde jeg kanskje bruke pengene som går til kjøretimer på å kjøpe en hagle i stedet for, og plassere den godt i munnen og deretter trykke på avtrekkeren.

Jeg kan gjøre ferdig trinn 3 og 4 på to-tre uker hvis eleven har tid til å kjøre mellom 7 og 19 (å begynne mellom de tidspunktene, vi kan godt avslutte klokken 23).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Brendan_Fraser skrev:

Okey, godt å vite. Da er jeg nok ikke langt ifra. Spørsmålet er da hvor lang tid nivå 3 og 4 tar? Om hvert av de nivåene tar like lang tid som nivå 2, burde jeg kanskje bruke pengene som går til kjøretimer på å kjøpe en hagle i stedet for, og plassere den godt i munnen og deretter trykke på avtrekkeren.

Det er på nivå 3, at man skal kunne kjøre selvstendig. Dreit meg litt ut i første innlegget, beklager!
På trinn 2 var det fokus på at man skulle kunne kjøre bilen, samtidig som man greide å følge med på trafikkbildet. Man skal kunne kjøre økonomisk, og ha god flyt. Kunne regler om vikeplikt.

På trinn 3 var det av og på høyhastighetsveier. Av og på landeveier. Og at man skal kunne kjøre uten innblanding fra kjørelæreren, altså være en selvstendig sjåfør.

Trinn 4 er mest obligatorisk ( hadde ingen ekstra kjøretimer her ). Forbikjøring, sikkerhetskurs på bane ( glattkjøring ), langkjøring o.l


Bruker kjøreskolen din TABSelev?

Anonymkode: 67c83...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Brendan_Fraser skrev:

Okey, godt å vite. Da er jeg nok ikke langt ifra. Spørsmålet er da hvor lang tid nivå 3 og 4 tar? Om hvert av de nivåene tar like lang tid som nivå 2, burde jeg kanskje bruke pengene som går til kjøretimer på å kjøpe en hagle i stedet for, og plassere den godt i munnen og deretter trykke på avtrekkeren.

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er på nivå 3, at man skal kunne kjøre selvstendig. Dreit meg litt ut i første innlegget, beklager!
På trinn 2 var det fokus på at man skulle kunne kjøre bilen, samtidig som man greide å følge med på trafikkbildet. Man skal kunne kjøre økonomisk, og ha god flyt. Kunne regler om vikeplikt.

På trinn 3 var det av og på høyhastighetsveier. Av og på landeveier. Og at man skal kunne kjøre uten innblanding fra kjørelæreren, altså være en selvstendig sjåfør.

Trinn 4 er mest obligatorisk ( hadde ingen ekstra kjøretimer her ). Forbikjøring, sikkerhetskurs på bane ( glattkjøring ), langkjøring o.l


Bruker kjøreskolen din TABSelev?

Anonymkode: 67c83...0e3

Glemte å svare deg ifht tid, noe som er vanskelig for meg å svare på. Det er nok veldig individuelt, og det er jo kjørelæreren som vurdere om du som elev er klar for trinnvurdering, eller ikke.

Er også noe teori på trinn 4, forresten. Mener å huske at det var snakk om 13-14 t på trinn 4 ( ikke medregnet evnt kjøretimer ).

Har du noen du kan øvelseskjøre med?

Og igjen; selvinnsikt! Når ting går rævva, vær ærlig om det. Ikke tro at kjørelæreren ikke får med seg småfeil, selv om h^n ikke kommenterer det. Er noen som stryker på førerprøven fordi de er for ''cocky''.

Anonymkode: 67c83...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg kan gjøre ferdig trinn 3 og 4 på to-tre uker hvis eleven har tid til å kjøre mellom 7 og 19 (å begynne mellom de tidspunktene, vi kan godt avslutte klokken 23).

Tror ikke kjørelæreren min har anledning til å kjøre så sent.

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er på nivå 3, at man skal kunne kjøre selvstendig. Dreit meg litt ut i første innlegget, beklager!
På trinn 2 var det fokus på at man skulle kunne kjøre bilen, samtidig som man greide å følge med på trafikkbildet. Man skal kunne kjøre økonomisk, og ha god flyt. Kunne regler om vikeplikt.

På trinn 3 var det av og på høyhastighetsveier. Av og på landeveier. Og at man skal kunne kjøre uten innblanding fra kjørelæreren, altså være en selvstendig sjåfør.

Trinn 4 er mest obligatorisk ( hadde ingen ekstra kjøretimer her ). Forbikjøring, sikkerhetskurs på bane ( glattkjøring ), langkjøring o.l


Bruker kjøreskolen din TABSelev?

Anonymkode: 67c83...0e3

Får håpe nivå 3 går fort da.

Nei, bruker ikke noe sånt.

 

 

 

 

 

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinn 2 er ikke synonymt med lavt nivå. Trinnvurdering på trinn 2 kommer når kjøreteknisk behandling av bil er blitt tilnærmet automatisert, når eleven har hatt mye mengdetrening:) 25 timer kjøring er lite, og behovet for kjøretimer på trinn 2 øker med alder.  

Prøv å bytt trafikklærer:)

Hilsen trafikklærer

Anonymkode: 7ac0a...1f0

Endret av lillesky
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Her er målene for trinn 2: 

Utifra denne tråden vil jeg påstå du har litt å gå på allerede på nummer 1. 

Be læreren om opplæringskortet ditt. Der skal det stå hva dere har øvd på og hva som mangler. Du kan jo be læreren om en liste over ting du må jobbe med før du kan fullføre trinn 2. Du kan også be om at dere tar trinnvudering trinn 2 med en gang (mulig du ikke får det da, men man kan i utgangspunktet ikke avvise en elev på trinn 2).

Elever kan avvises på trinn 2. 

Anonymkode: 7ac0a...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to barn som kjørte opp som 18 og 19-åring. De brukte hhv tre og fem timer før de var på trinn 3. Men jeg hadde øvelseskjørt jevnt med dem gjennom to år, sikkert 100 timer hver. Innmari tålmodig, lukeparkering og rygging på diverse p-plasser i hele byen.  På alle mine butikkbesøk hadde jeg privatsjåfør😀 Rygging,giring, rundkjøringer og filbytter på hver eneste tur. Besøk hos besteforeldre i helger med 250 km kjøring som de delte på. Tror vi gjorde lurt i de forberedelsene, for det er svært kostbart å få førerkort. Nå kjører yngstemann langtransport😊

Anonymkode: c8ed1...797

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elever kan avvises på trinn 2. 

Anonymkode: 7ac0a...1f0

Hvordan hjemler du det?

Så lenge TS kan gjennomføre en trinnvurdering trinn 2 på en meningsfull måte har de ingen hjemmel til å avvise. Utifra det TS skriver skal det nok gå greit å gjennomføre en trinnvurdering. Dog betyr ikke det at de kan begynne på trinn 3, men det skal jo vurderes i slutten av trinnvuderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min øvelseskjører med meg nesten daglig, og han har nå kjørt i ca 8 mnd. Han tror han er bedre enn det han er, men fakta er at han fortsatt har en lang vei å gå før han er en god sjåfør. Han mangler mye viktig, som å planlegge i god tid, se langt frem, lese skilter osv. Men rent teknisk kan han føre bilen, og kjøre. Men han leser f.eks dårlig i rundkjøringer osv. Så er glad han kjører masse med meg, hvis ikke hadde det blitt veldig dyrt.

Tok selv lappen på litt over 3 mnd, kjørte da privat veldig mye i mellomtiden, men øvelseskjørte veldig lite før jeg begynte på kjøreskole.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og brukerdebatt.
/lillesky (mod)

Edit: Ryddet for personangrep og brukerdebatt. Edie, adm.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde skiftet kjøre lærer. Ble selv lurt på den måten. Ikke noe vits å være lojal. Bytt å si at du er på nivå to. Ikke sikkert den nye mener det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men det er visse krav du må oppnå for å kommer videre til nivå 3. Hvorfor du ikke når opp til disse enda, må du snakke med kjørelæreren din om. Han bør kunne gi deg gode grunner. Hvis du mener at du er god nok, så kan du ta en veiledningstime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Du skal kjøre økonomisk og miljøvennlig. Hvis du er sen å gire opp tyder det på at det ikke er automatisert nok. 

For å illustrere, jeg vet hvordan jeg skal kjøre lastebil men det går ikke automatisk. Jeg må tenke gjennom hver sving og hver handling. Når jeg kjører bil tenker jeg ikke på gir eller svinger, jeg kan fokusere utelukkende på trafikken. Giringen er helt automatisk, blinkingen er automatisk. Automatisering er noe av det viktigste jeg ser på når jeg vurderer å ta elever videre.

Dette.

Kjøringen skal sitte i ryggmargen. Du skal ikke trenge å tenke over overveielsene du tar, du skal bare gjøre dem. Vi mennesker har en reaksjonstid på rundt et sekund. Kjører du i 80km/t kommer du ganske mange meter på et sekund. Tenk deg derfor om du først skal oppfatte situasjonen foran deg, så skal du tenke og SÅ skal du handle. Du er jo halvveis hjemme innen du får utført handlingen du skal. 

Nå tenker jeg ikke nødvendigvis på at det plutselig er noe i veien foran deg du må svinge unna, men over helt enkle ting som når du skal gire eller begynne å bremse ned før du skal svinge av. Slike ting skal bare sitte i ryggmarken. Selv veksler jeg mellom å kjøre automat og manuell. Kjører mest automatbilen, men jeg er så drillet på giringen at jeg ikke engang tenker over at jeg setter meg inn i en bil med gir. Jeg tenker ikke over når jeg skal gire, jeg bare gjør det. Jeg VET hvor jeg skal ligge i rundkjøringen og jeg vet hvor jeg skal ligge i svingen. 

Jeg er på ingen måte en supersjåfør. Jeg gjør feil som alle andre, men selve kjøringen går i 99,9% av tilfellene på automatikk. Da kan jeg bruke all min oppmerksomhet på syklisten foran meg, eller guttegjengen som fjaser der borte og ikke på å prøve å resondere meg frem til hva som er riktig gir...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er voksen men har to barn som driver med kjøreopplæring i disse dager.

25 timer bak rattet er veldig lite.

Begge mine hadde ca 3000 km øvelseskjøring med meg bak seg da de startet i kjøreskolen. De hadde da kjørt nesten daglig i 1,5 år.

Begge to har gått direkte til nivå 3 etter trinnvurdering på sin første time i kjøreskolen. 

Det krever at kjøringen din er fullstendig automatisert. Det vil si at du ikke trenger å fokusere på det tekniske eller praktiske ved kjøring av bilen lenger. Du skal kunne rette din fulle oppmerksomhet mot trafikksituasjonen og veibildet. 

Ut fra noe av det du skriver får jeg det inntrykket at kjøringen din ennå ikke er helt automatisert, derfor kan det være riktig at du er på nivå 2. 

Jeg anbefaler deg to ting: forsøk om du får til mer øvelseskjøring på egenhånd. Snakk med kjørelærer om hva som kreves, hva du må jobbe mer med for å komme på nivå 3 og øv målrettet på dette. Still krav til kjørelærer om å involvere deg i prosessen.

Lykke til videre :)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 2 dobbeltimer tok jeg trinnvurdering for trinn 2. Hadde en dobbeltime etter dette før det ble bykjøring. Nå har jeg totalt hatt 8 timer, og skal på sikkerhetskurs på bane neste uke. Det er helt i slutten av trinn 3. :) ingen problem for meg. Har kjørt litt med samboer, men ikke så mye. Målet er å ha oppkjøring før 1 desember :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt 40 kjøretimer så langt, er snart klar for oppkjøring (må bare somle meg til å ta teorien, og føler meg ikke flink nok enda, så jeg vil ha noen timer til). Kjørt noe hjemme, men kun med automatgir fordi det er det vi har. Syns det høres helt normalt ut det du sier. Brukte ekstremt lang tid på trinn 2, trinn 3 gikk kjappere, og så har jeg brukt en god del timer på trinn 4.

Du er garantert ikke flink nok enda, og jeg tror at du har alt for høye tanker om egen kjøring og dermed dårlig selvinnsikt. Ikke en god egenskap ute på veiene. Ingen er god nok til å ta oppkjøring etter 20 timer med kosekjøring hvor du øver på gir og stopp - hadde du sagt dette her til kjørelæreren din så hadde han nok ledd høyt. Siden du er på trinn 2 har du jo sannsynligvis ikke kommet deg ut i den krevende trafikken en gang - bilkjøring handler om MYE mer enn å kunne gire og stoppe. Hovedmålet med opplæringen er ikke å lære deg bilens funksjoner, men å lære deg å bli en sjåfør som er trygg i trafikken og som samhandler og skaper god flyt i trafikken. Det gjør nok ikke du nå. Beklager å måtte si det. Men det høres ut som du snart nærmer deg trinnvurdering og trinn 3, så ikke gi opp 🙂

Anonymkode: a5578...7b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tok lappen selv for snart 4 år siden, og var selv stuck på nivå 2 i det som føltes ut som en evighet. Jeg trodde jeg var mer enn god nok til å gå videre, men ser jo selv nå at det var jeg virkelig ikke.. Totalt brukte jeg over 60 timer før lappen var i boks, og da kjørte jeg i tillegg en del hjemme med mannen min. Før jeg begynte på kjøretimer hadde jeg nesten ikke kjørt noe hjemme, max 10 timer. 

Mannen min har øvelseskjørt med bil siden han rakk ned til pedalene. Før han ble 16 kjørte han rundt på et jorde utenfor huset, og når han ble 16 øvelseskjørte han på veien hver dag i mange mil hver gang. Han slapp unna med 1 vurderingstime og 1 finpussingstime utenom det obligatoriske (langkjøring, glattkjøring osv.) Lappen hans kosta totalt 12.000, min kom på 35.000 totalt.. Når du får lappen og har kjørt alene en stund ser du selv hvor mye som faktisk skal sitte spikra før du er trygg på veien. En sensor på oppkjøring setter høye krav, og driter du deg ut så han eller hun må gripe inn, stryker du med glans.  

Anonymkode: 3043e...8df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2018 den 20.14, Ananas. skrev:

Det er jo umulig for oss å bedømme hvor flink du er, men anbefalt mengde øvelseskjøring er 150 timer, så det er ikke så veldig unaturlig om du fremdeles er på et lavere nivå i kjøreopplæringen. 

150?!!! Jeg hadde ikke i nææærheten 😂

Anonymkode: 717c1...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skjønner at du føler det går tregt med kjøreopplæringen.

Antall timer en trenger er veeeeldig individuelt.

Jeg har to venninner som fikk lappen på under tre måneder litt før jeg begynte å kjøre. Selv holdt jeg nå på i over et år før jeg endelig fikk lappen i hånda.😣

Jeg har hatt full jobb store deler av året, i tillegg til å være alene med guttungen halve måneden mens mannen er på jobb. Jeg kjørte lite privat, så de timene med kjøreskolen ble deler av tiden mest for å holde ting ved like. Det var veldig små skritt. Begynte i september, tok teoriprøven 1.11 og trinnvurdering trinn 2. like etter det. Glattkjøring i desember, men var på trinn 3. frem til sent i april. Trinn 4. ble gjennomført i mai. Hadde oppkjøring i juli, men stod ikke. Ny nå i september og lappen i boks...

Ting tar tid for noen! 😅 Du må gjerne bytte kjøreskole for å få ny vurdering fra en annen lærer. Lykke til 😉

Anonymkode: 63129...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 20.9.2018 den 10.39, frøkenduracell skrev:

Etter 2 dobbeltimer tok jeg trinnvurdering for trinn 2. Hadde en dobbeltime etter dette før det ble bykjøring. Nå har jeg totalt hatt 8 timer, og skal på sikkerhetskurs på bane neste uke. Det er helt i slutten av trinn 3. :) ingen problem for meg. Har kjørt litt med samboer, men ikke så mye. Målet er å ha oppkjøring før 1 desember :)

Har du hatt oppkjøring? Hvordan gikk det i så fall

Anonymkode: 91838...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...