Gå til innhold

Overdrevent streng kjørelærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å ta lappen (manuelt gir), har hatt rundt 20 kjøretimer og har kjørt noe hjemme (kanskje totalt 5 timer). Jeg ligger fortsatt på nivå 2, og det er totalt 4 nivåer jeg skal gjennom (såvidt jeg forstår det). Jeg synes da at dette virker voldsomt mye med tanke på hvor mye tid jeg allerede har brukt. Jeg vil ikke påstå at jeg er "kjempegod" eller noe, men er ganske sikker på at jeg fint hadde klart å kjørt på egenhånd nå, i hvert fall lokalt (har selvfølgelig en del ting som må læres, men kan allerede det mest grunnleggende). Klarer å gire fort opp og ned og holder meg på rett gir for det meste. Tabber meg sjelden ut på start/stopp i tillegg. Læreren trenger aldri å gripe inn med mindre jeg tabber meg fullstendig ut.

Jeg lurer bare på om dette er normalt? Fordi hvis jeg fortsatt kun er på nivå 2, ja da lurer jeg faen meg på hvor god jeg må være for å bestå nivå 4 (for å si det sånn). Det kan godt være at kjørelæreren stiller helt vanlige krav til meg, men det vet da vel ikke jeg (derfor spør jeg dere). Forøvrig så er kjørelæreren grei, er ikke aggressiv og kjefter ikke eller noe sånt. Men føler at han stiller veldig høye krav, derfor så begynner jeg nå å lure. 

Tingen er også at jeg trenger lappen så fort som mulig pga. jobb. Det hadde gjort livet mitt mye, mye enklere, og jeg ville ha brukt all fritiden min på å øvelseskjøre og bare blitt ferdig med dritten men en gang hvis det var mulig.

Anonymkode: 4da5f...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo umulig for oss å bedømme hvor flink du er, men anbefalt mengde øvelseskjøring er 150 timer, så det er ikke så veldig unaturlig om du fremdeles er på et lavere nivå i kjøreopplæringen. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ananas. skrev:

Det er jo umulig for oss å bedømme hvor flink du er, men anbefalt mengde øvelseskjøring er 150 timer, så det er ikke så veldig unaturlig om du fremdeles er på et lavere nivå i kjøreopplæringen. 

Jeg spør om deres erfaring, hvor gode var dere når dere gikk videre fra nivå 2? Hvor flink er jeg? Som sagt så hadde jeg fint klart å kjørt på egenhånd nå, jeg ville tatt bilen og kjørt til jobb hver dag hvis det var lovlig. 

Anonymkode: 4da5f...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg spør om deres erfaring, hvor gode var dere når dere gikk videre fra nivå 2? Hvor flink er jeg? Som sagt så hadde jeg fint klart å kjørt på egenhånd nå, jeg ville tatt bilen og kjørt til jobb hver dag hvis det var lovlig. 

Anonymkode: 4da5f...c3f

At du føler du fint kunne gjort det betyr ikke at du er en trygg trafikant eller en flink sjåfør.. Jeg synes det er flott at man må gjennom lang opplæring før man blir sluppet ut alene. Vi har nok ulykker fra før. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det selv; 

Sitat

 Læreren trenger aldri å gripe inn med mindre jeg tabber meg fullstendig ut.

Dette. Du skal være så trygg i trafikken at du ikke gjør slike tabber, og skulle det skje er det snakk om en ulykke i worst case. Du skal ha så god kontroll at du omtrent kan forutse at personen som ikke blinker i rundkjøringen og ligger i feil felt skal en helt annen vei enn det han antyder (for å sette det på spissen), du skal være så trygg at du ikke tabber deg ut. 20 timer med kjørelærer og 5 timer hjemme er veldig lite. Jeg hadde minst 100 timer med pappa bare alene, både i manuell og automat for å lære meg å bli trygg på veien. 

Det at du ville ha tatt bilen og kjørt til jobb nå viser hvor umoden du egentlig er. 25 timer med kjøring er svært (!) lite selv om du føler du mestrer bilen. Det er bilistene rundt deg også du skal lære å oppfatte. Jeg hadde, for å svare på spørsmålet, 45 timer før jeg var på nivå 3, 55 timer før jeg var på nivå 4, og dette var i tillegg til de 100 med pappa alene. Sier ikke at jeg suger ræv med å kjøre, men med en far som tidligere har vært yrkessjåfør og nå er sensor, har han sett mye dårlig kjøring, og ikke minst farlige situasjoner. 25 timer bak rattet er oppskrift på en ulykke. Uansett hvor trygg du føler deg. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min byrja i mars og vart ferdig med nivå 2 i slutten av august. Han er no på nivå 3. Kan spørja han kor mange timar han har tatt. Det er mange!

Anonymkode: 3f992...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange år siden jeg tok lappen, så lenge siden at vi ikke hadde nivåer. Men jeg hadde totalt 50-60 kjøretimer og en veldig "streng" kjørelærer. Trasig der og da, men glad for det i ettertid for jeg var veldig trygg på bilkjøring når jeg først fikk lappen😊

Anonymkode: 6d2ba...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange år siden jeg tok lappen, så lenge siden at vi ikke hadde nivåer. Men jeg hadde totalt 50-60 kjøretimer og en veldig "streng" kjørelærer. Trasig der og da, men glad for det i ettertid for jeg var veldig trygg på bilkjøring når jeg først fikk lappen😊

Anonymkode: 6d2ba...990

Samme her. Når ble det innført nivåer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Citha skrev:

At du føler du fint kunne gjort det betyr ikke at du er en trygg trafikant eller en flink sjåfør.. Jeg synes det er flott at man må gjennom lang opplæring før man blir sluppet ut alene. Vi har nok ulykker fra før. 

Spørsmålet er ikke om hvor god jeg er, spørsmålet er om hvor god dere var før dere kom videre fra nivå 2. Jeg vet ikke hvor god jeg er selv, for jeg har ingenting å sammenligne med. Det kan godt være at jeg er totalt elendig og ubrukelig, det kan godt være at jeg er veldig flink. Hvem vet?

 

3 minutter siden, dillyduzit skrev:

Du sier det selv; 

Dette. Du skal være så trygg i trafikken at du ikke gjør slike tabber, og skulle det skje er det snakk om en ulykke som kan skje. Du skal ha så god kontroll at du omtrent kan forutse at personen som ikke blinker i rundkjøringen og ligger i feil felt skal en helt annen vei enn det han antyder (for å sette det på spissen), du skal være så trygg at du ikke tabber deg ut. 20 timer med kjørelærer og 5 timer hjemme er veldig lite. Jeg hadde minst 100 timer med pappa bare alene, både i manuell og automat for å lære meg å bli trygg på veien. 

Det at du ville ha tatt bilen og kjørt til jobb nå viser hvor umoden du egentlig er. 25 timer med kjøring er svært (!) lite selv om du føler du mestrer bilen. Det er bilistene rundt deg også du skal lære å oppfatte. Jeg hadde, for å svare på spørsmålet, 45 timer før jeg var på nivå 3, 55 timer før jeg var på nivå 4, og dette var i tillegg til de 100 med pappa alene. Sier ikke at jeg suger ræv med å kjøre, men med en far som tidligere har vært yrkessjåfør og nå er sensor, har han sett mye dårlig kjøring, og ikke minst farlige situasjoner. 25 timer bak rattet er oppskrift på en ulykke. Uansett hvor trygg du føler deg. 

Søsteren min tok nylig lappen på under et halvt år (i et annet land dog) og kjørte kun med kjørelærer. 100 timer høres latterlig mye ut. 

 

Jeg er umoden? Hva vet vel du om det? Denne tråden handlet ikke om hvor god jeg er, jeg spurte om deres erfaringer så jeg har noe å sammenligne med. 

Anonymkode: 4da5f...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...Med mindre jeg tabber meg fullstendig ut..." No offense, men ser du hva du selv skrev? :) Kjørelæreren ser nok dette, og er streng fordi h*n mener du ikke er klar for et høyere nivå ennå. Det er flott at du har lært å beherske bilen, med giring, holde bilen rett i kjørebanen, ikke kveler motoren osv. men dette er de tekniske tingene, og bare en del av kjøringa. Bilkjøring innebærer ikke bare å beherske bilen rent teknisk, men hvordan du kjører i trafikken, i samspill med andre trafikanter og hvor trygt du håndterer ulike situasjoner. Å lese trafikkbildet slik at du både er en trygg og effektiv sjåfør kommer etter hvert, og tro det eller ei: Kjørelæreren er nok bedre enn de fleste på å vurdere slike ting enn kjøreskoleelevene. Selv om du mener du er god nok alene, så betyr ikke det at det er sant. Og det er ikke for å være kjip jeg skriver det, men det er en del av kjøreopplæringa. Det er ikke mulig å bli en god nok sjåfør rent trafikalt etter så kort tid som du har kjørt. Nei, det er faktisk ikke mulig. Men det er ingen som forventer det heller, for det er nettopp derfor du går på kjøreskole. Ta tida litt til hjelp, og la deg modne til å bli en trygg trafikant :) 

Anonymkode: f0642...3df

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte opp for 10 år siden, og så vidt jeg husker var det aldri noen tilfeller hvor kjørelærer måtte gripe inn. Dersom det er slik at han eller hun må det med jevne mellomrom er du nok dessverre ikke klar for trafikken alene.

Du skriver at kjørelærer bare trenger å gripe inn når du tabber deg fullstendig ut. Ville du, hvis ikke kjørelærer grep inn, da vært involvert i en kollisjon?

 

Anonymkode: a3235...ec5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er umoden? Hva vet vel du om det? Denne tråden handlet ikke om hvor god jeg er, jeg spurte om deres erfaringer så jeg har noe å sammenligne med. 

Anonymkode: 4da5f...c3f

Umoden som sjåfør ja. Og det er faktisk ikke noe galt i det, ingen vits i å sette seg på bakbeina. Du trenger mer tid bak rattet, og ta det helt med ro. De fleste av oss andre har vært gjennom akkurat det samme, og akkurat den samme strenge vurderinga. Det er ingen som begynner som moden sjåfør, det kommer med tiden og gjennom kjøreerfaring. 

Anonymkode: f0642...3df

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lappen for 16 år siden, var ikke noen nivåer da. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg hadde. Men ikke mer enn 15 timer utenom langkjøring, mørkekjøring og glattkjøringen ihvertfall. Jeg kjørte svært lite hjemme. 

Synes 100 timer høres helt vilt mye ut. Hvem har råd til det? Og hvis man ikke har noen å kjøre med hjemme, hva da? 

Anonymkode: db757...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok førerkortet i begynnelsen av mai og begynte å kjøre i mars.. trenger ikke 5 år på å lære seg. Skal dog sies at jeg ikke tør å kjøre alene eller kjøre så mye i det hele tatt selv om jeg lovlig sett kan 😂

Anonymkode: 717ee...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok lappen for 16 år siden, var ikke noen nivåer da. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg hadde. Men ikke mer enn 15 timer utenom langkjøring, mørkekjøring og glattkjøringen ihvertfall. Jeg kjørte svært lite hjemme. 

Synes 100 timer høres helt vilt mye ut. Hvem har råd til det? Og hvis man ikke har noen å kjøre med hjemme, hva da? 

Anonymkode: db757...b2d

Det blir dyrare. Vi har brukt 30.000kr så langt. Meir skal det bli.

Anonymkode: 3f992...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er ikke om hvor god jeg er, spørsmålet er om hvor god dere var før dere kom videre fra nivå 2. Jeg vet ikke hvor god jeg er selv, for jeg har ingenting å sammenligne med. Det kan godt være at jeg er totalt elendig og ubrukelig, det kan godt være at jeg er veldig flink. Hvem vet?

 

Søsteren min tok nylig lappen på under et halvt år (i et annet land dog) og kjørte kun med kjørelærer. 100 timer høres latterlig mye ut. 

 

Jeg er umoden? Hva vet vel du om det? Denne tråden handlet ikke om hvor god jeg er, jeg spurte om deres erfaringer så jeg har noe å sammenligne med. 

Anonymkode: 4da5f...c3f

"Hvem vet???"

Kjørelæreren vet! Det er jobben hans. Hør på han du. Jeg synes det høres ut som en veldig god kjørelærer, og det han lærer deg kommer til å holde deg i live de neste 50 årene.

Ikke sammenligne deg med søsteren din - det er ofte lettere å ta lappen i utlandet, men i tillegg MANGE flere ulykker, dødsfall og hardt skadde i trafikken i andre land.

Jeg er sjeleglad for at jeg bor i Norge, og at det er en omfattende opplæring her. Og det er musikk i mine ører at lærerne er strenge. For du skal ut i trafikken med meg. Og mine barn. Og du skal sitte bak rattet på en potensiell drapsmaskin. Det er MYE ansvar!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på med å ta lappen (manuelt gir), har hatt rundt 20 kjøretimer og har kjørt noe hjemme (kanskje totalt 5 timer). Jeg ligger fortsatt på nivå 2, og det er totalt 4 nivåer jeg skal gjennom (såvidt jeg forstår det). Jeg synes da at dette virker voldsomt mye med tanke på hvor mye tid jeg allerede har brukt. Jeg vil ikke påstå at jeg er "kjempegod" eller noe, men er ganske sikker på at jeg fint hadde klart å kjørt på egenhånd nå, i hvert fall lokalt (har selvfølgelig en del ting som må læres, men kan allerede det mest grunnleggende). Klarer å gire fort opp og ned og holder meg på rett gir for det meste. Tabber meg sjelden ut på start/stopp i tillegg. Læreren trenger aldri å gripe inn med mindre jeg tabber meg fullstendig ut.

Jeg lurer bare på om dette er normalt? Fordi hvis jeg fortsatt kun er på nivå 2, ja da lurer jeg faen meg på hvor god jeg må være for å bestå nivå 4 (for å si det sånn). Det kan godt være at kjørelæreren stiller helt vanlige krav til meg, men det vet da vel ikke jeg (derfor spør jeg dere). Forøvrig så er kjørelæreren grei, er ikke aggressiv og kjefter ikke eller noe sånt. Men føler at han stiller veldig høye krav, derfor så begynner jeg nå å lure. 

Tingen er også at jeg trenger lappen så fort som mulig pga. jobb. Det hadde gjort livet mitt mye, mye enklere, og jeg ville ha brukt all fritiden min på å øvelseskjøre og bare blitt ferdig med dritten men en gang hvis det var mulig.

Anonymkode: 4da5f...c3f

Å være en trygg og god sjåfør medfører veldig mye mer enn å være god til og gire. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søsteren min tok nylig lappen på under et halvt år (i et annet land dog) og kjørte kun med kjørelærer. 100 timer høres latterlig mye ut. 

 

Jeg er umoden? Hva vet vel du om det? Denne tråden handlet ikke om hvor god jeg er, jeg spurte om deres erfaringer så jeg har noe å sammenligne med. 

Anonymkode: 4da5f...c3f

 

Jeg sa vel aldri at du skulle kjøre 100 timer? Jeg kjørte med pappa, en som har hatt en jobb som innebærer trafikk, og jobber med å gi ut førerkort. Da er det vel heller ikke så rart at han ville at jeg skulle bli en god sjåfør og være trygg på en hver situasjon, eller er dette uklart? 

(...) Vi simpelt forteller deg at det kommer til å ta mange, mange timer før du er sikker som sjåfør. Et godt eksempel er en lenger opp som sier hun tok lappen på 3 mnd men ikke tør å kjøre alene. Sier ikke at det er deg, eller kommer til å bli deg, men jo fler timer du har bak rattet så tryggere blir du for deg selv, og for oss andre. 

Men dersom du føler deg så trygg i trafikken, så er det bare å bestille en time for oppkjøring. Står du så står du, stryker du så får du en pekepin på hva du må jobbe med. 

Ryddet for svar til slettet innhold.

Endret av Edie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor mange timer jeg tok på nivå 2, men det var mange! Jeg er riktig nok en person som tar til meg ting litt tregt, men hadde tilsammen ca. 60 timer på skole, i tillegg til myyye kjøring hjemme! Men jeg har hatt lappen en stund, så er glad for at læreren min holdt meg igjen😊

Og bare for å svare på spørsmålet ditt; jeg kjørte så og si selvstendige trinn2. Var vel noen ganger jeg ikke helt klarte å svare på spørsmålene læreren spurte, men ja, var noen ganer (veldig få) læreren måtte gripe inn. Men var vedlig trygg på det med vikeplikt/høyrergel, rundkjøringer, fartstilpasning osv. Etter dette gikk trinn 3 og 4 relativ kjapt før keg fikk lappen, så var ganske selvstendig i trinn 2. Det kommer jo av at 3/4 av kjøretimer ble brukt på trinn 2. Men nå bruke jeg veldig mange timer på skole da:P

Anonymkode: f848b...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...